LUNI paskaita apie kairiuosius libertarus
švietimas
       libertariasGegužės 11 d., trečiadienį, 18:00 val., LUNI kviečia į paskaitą apie kairįjį socialinį anarchizmą (libertarųjį socializmą) – idėjinę srovę, vienijančią pamatinius dviejų ideologijų – liberalizmo bei socializmo – principus. Lektorius – ekonomistas, portalo anarchija.lt redaktorius Darius Pocevičius. Renginys vyks baro „Misterija“ I a. salėje, Totorių g. 18, Vilniuje.

 

XVIII a. pabaigoje – XIX amžiaus pradžioje audringai besivystant kapitalizmui, susiformavo ir pagrindinės šiandienos ideologijos – liberalizmas, socializmas, konservatizmas ir pan. Pirmieji liberalai, radikaliai pasisakę už žmogaus laisvių ir teisių viršenybę, netrukus pasuko laisvosios rinkos ir privačios nuosavybės apsaugos kryptimi. Tuo tarpu socialistai, iš pradžių kėlę lygybės, solidarumo ir teisingumo principus, stojo valstybinio visuomeninių gėrybių paskirstymo pusėn.

 

Dalis liberaliai mąstančių žmonių matė, kad kryptį pakeitusių liberalų propaguojama privati nuosavybė nesuderinama su anksčiau iškeltais laisvės principais, ir pasivadino libertarais. 1857 m. Prancūzijos anarchokomunistas Josephas Déjacque‘as, kritikuodamas kitos anarchizmo srovės – mutualizmo – pradininko Pierre-Josepho Proudhono idėjas,   pirmą kartą pavartojo žodį „libertaras“ (pranc. libertaire). Taip užgimė kairiųjų libertarų judėjimas, liberalias žmogaus teises bei laisves derinantis su kolektyvine nuosavybe. Šis judėjimas dažnai vadinamas socialiniu anarchizmu.

 

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.

 

Kairiųjų libertarų idėja sukurti laisvų individų visuomenę be privačios nuosavybės savo ruožtu buvo artima to meto socialistų idėjoms, tačiau su viena didele išlyga – tokią visuomenę libertarai siekia sukurti be valstybės pagalbos. Todėl libertarai dažnai vadinami socialistais, tačiau su būdvardžiu „libertarus“. Tai libertarieji socialistai, siekiantys sukurti libertarųjį (laisvąjį) socializmą. Šie žmonės dažnai vadinami ir anarchokomunistais.

 

Lektorius apžvelgs libertariojo socializmo vystymąsi nuo XIX amžiaus vidurio iki šių dienų. Paskaita bus gausiai iliustruota vaizdine medžiaga, padėsiančia susivokti politinių srovių bei krypčių maišalynėje.

 

LUNI info

2011 05 10

 

politinis_LT_spektras

 

Komentarai  

 
0 # !!!flumen Y-m-d H:i
nešvankybės trinamos. red.
 
 
0 # !?!?!? Y-m-d H:i
politinis spektras labai objektyviai padarytas, todel dekui kas dare.
NK, jei butu normal NK, turetu buti zino pries kaires pabaigos ir kazkur apatineje dalyje per vidury.
Anarchistai zinoma apatineje dalyje kampe.
socdemai taip pat tik kaireje, o likusieji manau gerai pavaizduota.
 
 
0 # KlausimasVaidasN,LSDS Y-m-d H:i
Įdomu, ar pranešimo medžiaga pasiekiama kur nors internete? Būtų visai įdomu bent paskaityti.
Paveikslas, tai labai savotiškas.
 
 
0 # ĮdomuBM Y-m-d H:i
Hm... pasirodo, esu be pusės langelio kairėn anarchistas, o visad save laikiau tiesiog liberalu :-)).
Beje, kaip anarchistam dešinieji libertarai, a la Ron Paul?
 
 
0 # Onok Y-m-d H:i
O LLRI poziciją patys nustatėte ar paprašėte, kad patys LLRI nustatytų?
 
 
0 # libertarai pasisako UZ privacia nuosavybeAdomas Y-m-d H:i
Nesu tikras dėl prancūziško termino 'libertaire', bet anglų k. "libertarianism " yra politinė srovė, kuri turėtų būti labiau tapatinama su radikaliu liberalizmu, nei socializmu. Jie mano, kad svarbiausia ir kone vienintelė valstybės funkcija yra užtikrinti teisę į privačią nuosavybę, nepaisant potencialiai aukšto skurdo lygio ir turtinės nelygybės. (Atstovai: Nozick, Hayek, etc.)

"Left-libertari anism" filosofija bando sulipdyti tikėtiną politinę teoriją, kuri suvienytų nenuginčijamą teisę į privačią nuosavybę su 'lygybės' vertybe. Pvz., jie pasisako tik už pateisinamus mokesčius, tokius kaip natūralių resursų mokesčiai, turto paveldėjimo mokesčiai ir pan. Pajamų mokestis, pavyzdžiui, pažeidžia žmogaus teisę į nuosavybę (dėl kurios jis pats sunkiai dirbo), todėl yra nepateisinamas. (Peter Vallentyne, Hillel Steiner, Michael Otsuka, etc. zr. "Left-libertari anism and its Critics: the Contemporary Debate")

Taigi, nei dešinieji- nei kairieji-libert arai neatsisako tvirtų įsitikinimų, kad teisė į privačią nuosavybę privalo būti užtikrinta.