|
anarchija.lt
AKTYVIZMAS
AR VAŽIUOTI DVIRAČIU NUSIKALTIMAS?
Ramūnas Janavičius
2007-07-30
Vilniuje patogiausia transporto priemonė yra
dviratis. Niekam nepatinka gaišti laiko vis didėjančiuose kamščiuose ir dusti nuo
automobilių išmetamųjų dujų smarvės. Vis daugiau vilniečių tai supranta ir
dviratį renkasi kaip transporto priemonę kelionei į darbą, mokslus, poilsiui ar
laisvalaikiui.
Dauguma biurų pastatų valdytojų tvirtina, kad
automobiliai pastaraisiais metais vis dažniau išmainomi į dviračius, ir jais
atvažiuoti į biurą darosi vis populiariau. Važiavimas dviračiu suteikia
nepakartojamą laisvės pojūtį.
Tačiau vis dar trūksta dviračių takų, o esantys
yra fragmentiški, neprižiūrėti, nepažymėti, juose daug bortelių, nesumontuotos
užtvaros automobiliams. Važiuoti trukdo ir viduryje tako sumontuoti šviesoforai,
apšvietimo stulpai, autobusų stotelės. Mažai skiriama dėmesio dviračių stovėjimo
vietoms. Ypač pasigendama vairuotojų kultūros bei pagarbos dviratininkams.
Daugelio Europos Sąjungos šalių vyriausybės
laužo galvas, kaip geriau integruoti dviračių infrastruktūrą į miestų erdvę.
Ilgą laiką automobiliai buvo tapatinami su
judėjimo laisve ir lankstumu. Tačiau mes norime parodyti žmonėms, kad dviračiai
daugeliu atvejų patenkina šį poreikį labiau ir šiuolaikiškiau, sakė
Paryžiaus miesto meras, praėjusią savaitę atidaręs 15 (iš 700-ų) modernių
dviračių nuomos punktų, įrengtų pagal naują dviračių nuomos programą Vélib
(pranc. vélo, dviratis, liberté, laisvė) kviečiančią kovoti su
kamščiais miesto keliuose ir oro užterštumu.
Kitose šalyse, kur vyriausybės mažiau dėmesio
skiria saugaus ir patikimo dviračių transporto plėtrai bei visuomenėje dar išlikęs
neigiamas dviračių įvaizdis, didėjantis dviratininkų kiekis peržengė kritinę ribą
ir atsirado saviorganizacinis reiškinys Kritinė Masė.
Prasidėjęs 1992 m. rudenį San Franciske
Jungtinėse Valstijose, šis judėjimas greit išplito po visą pasaulį ir tapo visuotine
kas mėnesį vykstančia dviračių bei dviratininkų teisės važiuoti gatve gynimo
šventė. Kritinė Masė nėra organizacija ir ji neturi lyderių ar vadovų tai
neorganizuotas atsitiktinumas, kuomet dviratininkai maršrutą pasirenka patys.
Nuo 2005 metų kiekvieno mėnesio paskutinį
penktadienį Kritinė Masė vyksta ir Lietuvoje. Akciją pradėję Vilniuje, dviratininkai
masiškai renkasi jau ir kituose šalies miestuose: Kaune, Šiauliuose, Visagine ir
Palangoje. Sostinėje nuolat susirenka keli šimtai įvairaus amžiaus dviratininkų,
daugelis atmina po darbo.
Prie spalvingo dviračių parado mėgsta prisijungti
keliaujantys užsienio dviratininkai, dažnai tėvai ant dviračių sėdynių vežasi ir
savo mažamečius vaikus. Prisijungti prie šios geranoriškai nusiteikusios dviračių
kolonos gali kiekvienas norintis. Tokiais važiavimais norima parodyti, kad dviratis yra
sveika, greita, taikinga, pigi transporto priemonė bei atkreipti dėmesį į didėjantį
miesto užterštumą ir transporto kamščius. Tokiomis akcijomis daromas spaudimas ir
valdžiai, kad ši plėstų dviračių takų infrastruktūrą ir drauge mažintų aplinkos
taršą.
Pats esu didelis dviračių megėjas ir
propaguotojas, todėl nuo pat pradžių entuziastingai palaikiau Kritinės Masės idėją
ir visuomet stengiuosi dalyvauti šiame tikrai globaliame ir tarptautiniame renginyje.
Kai Kritinėje Masėje nesibodi dalyvauti pats
Vengrijos prezidentas, dviratį mina Kauno meras, Vilniuje dviratininkai yra negarbingai
areštuojami. Paradoksalu, tačiau išvažiavęs penktadienio vakarą į Vilniaus centrą
gali būti staiga suimtas policijos už viešosios tvarkos pažeidimą ir kartu su
dviračiu įgrūstas į autobusiuką grotuotais langais.
Taip liepos 28 dieną apie dešimt dviratininkų
buvo suimti policijos pareigūnų, Gedimino prospekto ir Jogailos gatvės sankryžoje
policijos mašinoms užblokavus eismą.
Šeši policijos mašinų ekipažai, persekioję
taikią dviratininkų koloną, ryžosi tokiam desperatiškam negarbingam veiksmui.
Straipsnio autoriui, važiavusiam kolonos gale, vos pavyko išvengti susidūrimo su
policijos automobiliais, jiems pradėjus skersuoti gatvę. Tai yra ne tik dviratininko,
bet ir žmogaus orumo bei teisių pažeidimas. Ar kas nors suima automobilių kamščiuose
stovinčius vairuotojus, jei jų gausybė sulėtina eismą?
Dviratininkai, važiuokite dešine kelkraščio
dalimi, kitaip būsite baudžiami, per mikrofoną plyšojo susierzinę pareigūnai, tuo
tarpu patys savo automobiliais užimdami laisvą juostą ir trukdydami eismui. Kritinės
Masės dalyviai visuomet linkę praleisti visuomeninį transportą, specialiųjų tarnybų
automobilius.
Jei visi yra įpratę prie automobilių kamščių,
trumpalaikis dviračių kamštis turėtų būti irgi ne išimtis, prie kurios taip pat
reikėtų įprasti taikytis. Kiek mačiau, daugelis dviratininkų tvarkingai laikėsi
vienos kelio juostos. Jei ir buvo pavienių išsišokėlių, dėl to tikrai nėra
pagrindo trukdyti visai miniai ir niekšiškai suiminėti atisitiktinius dviratininkus.
Nenorėčiau visko politizuoti, tačiau toks
incidentas įvyko pirmą kartą per dvejus metus, kaip tik po pokyčių sostinės
savivaldybėje. Šį įvykį nesąmoningai norisi prilyginti gana paplitusiam būdui
parodyti savo pareigybinę viršenybę: užėmus aukštesnes pareigas yra atleidžiamas
iš darbo koks nors darbuotojas, taip įbauginant kitus.
Mes nieko negalime patys spręsti, kaip ir
jūs, teigė kalbinamas policijos pareigūnas Katedros aikštėje. Ir iš tiesų, vis
tiek tradiciškai pabaigus dviračių važiavimą Katedros aikštėje, vienas po kito
ėmęsi rinktis policininkai tarsi nežinojo, kaip čia jiems toliau elgtis ir
desperatiškai skambinėjo telefonais. Net buvo mėginta nesekmingai priekabiauti
primityviu teiginiu dviračiams šaligatviu važinėti draudžiama.
Nemanau, kad šis įvykis pakankamai bus nušviestas
žiniasklaidos. Paklausius pareigūno, kas bus suimtiems dviratininkams, šis atrodė
nustebęs kokiems suimtiems?. Todėl ir parašiau šį tekstą
Akivaizdu, kad Lietuvoje piliečių poreikiai
nepaisomi ir jų nuomonė daug kam nepatinka nėra įstatymo leidžiančio piliečiams
ginti viešąjį interesą, o išdrįsę pareikšti savo nuomonę gali sulaukti nemalonės
ir iš vyriausybės, ir iš įtakingų verslininkų.
Kai Vakarų Europos miestams yra didžiulė garbė
būti paskelbtiems metų dviračių miestais (velo-city), ir stengiamasi sudaryti kuo
palankiausias sąlygas dviratininkams, Vilniuje dviratininikai yra suimami, o Palangos
politikai trukdo kurorte veikti poilsiautojus vežiojantiems velomobilių taksi; patys
velomobiliai yra persekiojami. Apie karą keliuose kone kasdien kalbantys ir nedrausmingus
vairuotojus moralizuojantys valstybės vadovai sau tų pačių taisyklių netaiko bei
patys silpnai suvokia, kas yra demokratija.
Vis daugiau kaupiasi mokslinių duomenų, kad
automobilių keliama taršą yra kenksminga žmonių sveikatai kietosios dalelės
(KD10), ultra-smulkiosios dalelės (UFP), dyzelio tarša didina plaučių, širdies ir
kraujagyslių ligų, piktybinių navikų riziką, yra sietinos su priešlaikinėmis
mirtimis. Dėl oro užterštumo Europos miestuose, kurio pagrindinė priežastis yra
transporto keliama tarša, kasmet anksčiau laiko miršta 310000 žmonių.
Gydytojai pataria gyventojams piko metu didesniuose
Lietuvos miestuose dėvėti kaukes. Lietuva, kaip ir daugelis kitų naujųjų Europos
Sąjungos šalių, tampa senų automobilių sąvartynu, o nuo jų keliamo triukšmo bei
smarvės turime kentėti mes patys ir mūsų vaikai.
Kito mėnesio paskutinį penktadienį keli šimtai
susirinkusių dviratininkų vėl važiuos sostinės gatvėmis. Kas gi išdrįs sustabdyti
susikaupusią globalią Kritinę Masę?
www.lrytas.lt
Į viršų
|
|