|
anarchija.lt
AKTYVIZMAS
Gabrielė Inčiūraitė
KRITINĖ MASĖ (KM): MES ESAME
EISMAS
KM pasaulyje
KM Lietuvoje
Instrukcija KM dalyviui
Į viršų
KM pasaulyje
Visame pasaulyje paskutinį mėnesio penktadienį
žmonės su dviračiais ir įvairiausiomis savaeigėmis transporto priemonėmis masiškai
užplūsta gatves, stumdami į šalį automobilius ir viešąjį transportą. Neturėdami
vadovų ir kokių nors ypatingų tikslų, tiesiog siekdami džiaugtis važiavimu visiems
drauge.
Ši visuomeninė akcija vadinama Kritine
mase (angl. Critical Mass). Laisvojoje enciklopedijoje Wikipedija
rašoma: Kritikai, daugiausia automobilininkai, sako, jog tai yra sąmoningas eismo
trukdymas, jog KM neleidžia eismui normaliai funkcionuoti. Kritinės masės
šalininkai teigia, kad jie netrukdo eismui, todėl į kaltinimus dėl transporto
kamščių atkerta: Mes neblokuojame eismo, mes esame eismas.
Pirmą kartą KM akcija įvyko San Franciske 1992 m.
Nuo to laiko tokios akcijos vyko daugiau kaip 325 pasaulio miestuose. Jų dalyviai
populiarina alternatyvias ekologiškas transporto priemones, atkreipia dėmesį į
didmiesčių taršą, valdžią ir miestų planuotojus skatina atsižvelgti į
dviratininkų poreikius.
Pirmą kartą KM akcija įvyko San Franciske 1992 m.
Nuo to laiko tokios akcijos vyko daugiau kaip 325 pasaulio miestuose. Jų dalyviai
populiarina alternatyvias ekologiškas transporto priemones, atkreipia dėmesį į
didmiesčių taršą, valdžią ir miestų planuotojus skatina atsižvelgti į
dviratininkų poreikius.
Į viršų
KM Vilnius 2007 03 30
KM Lietuvoje
2005 m. gegužės mėnesį KM pirmą kartą
susibūrė Vilniuje, akcijoje dalyvavo 235 dviratininkai. 2006 m. balandžio mėnesį į
Vilniaus gatves išvažiavo beveik dvigubai daugiau žmonių. Tais pačiais metais KM
akcijos prasidėjo Kaune ir nuo to laiko čia vyksta paskutinį mėnesio ketvirtadienį.
O kaip gi dviračių miestas Šiauliai?
2007 m. gegužės 5 d. miesto istorijoje bus įrašyta kaip pirmosios Šiaulių KM akcijos
data. Apie 40 dviratininkų o simboliškai susirinko prie Dviračių muziejaus ir važiavo
pagrindinėmis miesto gatvėmis. Pusę valandos trukusios akcijos metu prisijungė ir
daugiau dviratininkų. Geros KM dalyvių nuotaikos negadino nustebusių ir pasipiktinusių
šiauliečių vairuotojų replikos bei signalizavimas. Pirmoji akcija parodė, kad
dviračių mieste KM tikrai prigis.
Į viršų
Instrukcija KM dalyviui
KM galima vadinti organizuotu atsitiktinumu.
Dažniausiai priekyje važiuoja tie, kurie iš anksto yra suplanavę važiavimo
maršrutą, o kiti seka paskui juos. Kartais prieš prasidedant KM kas nors savo
iniciatyva išdalina atspausdintą maršruto planą.
KM dalyvių turi būti pakankamai kad dviračių
užimtoje kelio dalyje neįsiterptų motorinės transporto priemonės.
Ko nereikėtų daryti KM dalyviui (http://cm.hardcore.lt):
išvažiuoti į priešpriešinio eismo juostą
patariama užimti tik vieną eismo juostą, pagal galimybes praleisti viešąjį
transportą, ir visada specialiųjų tarnybų (greitosios medicinos pagalbos,
policijos, gaisrinės) automobilius;
palikti tarpų kolonoje, nes į ją gali
įsiterpti kitos motorinės transporto priemonės (tai yra labai pavojinga!);
važiuoti šaligatviais;
lenkti kolonos lyderius (skubėti nėra kur!);
keikti motorinio transporto vairuotojus, rodyti
jiems nepadorius gestus (net jei labai norisi);
mandagiai nepamojuoti ranka ir nenusišypsoti
nepatenkintiesiems (:
2007-05-25
Į viršų
|
|