anarchija.lt
AKTYVIZMAS

       Gabrielė Inčiūraitė

       „KRITINĖ MASĖ“ (KM): MES ESAME EISMAS

        KRITINĖ MASĖ!

       KM pasaulyje
       KM Lietuvoje
       Instrukcija KM dalyviui

Į viršų

       KM pasaulyje

       Visame pasaulyje paskutinį mėnesio penktadienį žmonės su dviračiais ir įvairiausiomis savaeigėmis transporto priemonėmis masiškai užplūsta gatves, stumdami į šalį automobilius ir viešąjį transportą. Neturėdami vadovų ir kokių nors ypatingų tikslų, tiesiog siekdami džiaugtis važiavimu visiems drauge.
       Ši visuomeninė akcija vadinama „Kritine mase“ (angl. Critical Mass). Laisvojoje enciklopedijoje Wikipedija rašoma: „Kritikai, daugiausia automobilininkai, sako, jog tai yra sąmoningas eismo trukdymas, jog KM neleidžia eismui normaliai funkcionuoti. „Kritinės masės“ šalininkai teigia, kad jie netrukdo eismui, todėl į kaltinimus dėl transporto kamščių atkerta: Mes neblokuojame eismo, mes esame eismas
       Pirmą kartą KM akcija įvyko San Franciske 1992 m. Nuo to laiko tokios akcijos vyko daugiau kaip 325 pasaulio miestuose. Jų dalyviai populiarina alternatyvias ekologiškas transporto priemones, atkreipia dėmesį į didmiesčių taršą, valdžią ir miestų planuotojus skatina atsižvelgti į dviratininkų poreikius.
       Pirmą kartą KM akcija įvyko San Franciske 1992 m. Nuo to laiko tokios akcijos vyko daugiau kaip 325 pasaulio miestuose. Jų dalyviai populiarina alternatyvias ekologiškas transporto priemones, atkreipia dėmesį į didmiesčių taršą, valdžią ir miestų planuotojus skatina atsižvelgti į dviratininkų poreikius.

Į viršų

      
       KM Vilnius 2007 03 30

       KM Lietuvoje

       2005 m. gegužės mėnesį KM pirmą kartą susibūrė Vilniuje, akcijoje dalyvavo 235 dviratininkai. 2006 m. balandžio mėnesį į Vilniaus gatves išvažiavo beveik dvigubai daugiau žmonių. Tais pačiais metais KM akcijos prasidėjo Kaune ir nuo to laiko čia vyksta paskutinį mėnesio ketvirtadienį.
       O kaip gi „dviračių miestas“ – Šiauliai? 2007 m. gegužės 5 d. miesto istorijoje bus įrašyta kaip pirmosios Šiaulių KM akcijos data. Apie 40 dviratininkų o simboliškai susirinko prie Dviračių muziejaus ir važiavo pagrindinėmis miesto gatvėmis. Pusę valandos trukusios akcijos metu prisijungė ir daugiau dviratininkų. Geros KM dalyvių nuotaikos negadino nustebusių ir pasipiktinusių šiauliečių vairuotojų replikos bei signalizavimas. Pirmoji akcija parodė, kad „dviračių mieste“ KM tikrai prigis.

Į viršų

       Instrukcija KM dalyviui

       KM galima vadinti „organizuotu atsitiktinumu“. Dažniausiai priekyje važiuoja tie, kurie iš anksto yra suplanavę važiavimo maršrutą, o kiti seka paskui juos. Kartais prieš prasidedant KM kas nors savo iniciatyva išdalina atspausdintą maršruto planą.
       KM dalyvių turi būti pakankamai – kad dviračių užimtoje kelio dalyje neįsiterptų motorinės transporto priemonės.
       Ko nereikėtų daryti KM dalyviui (http://cm.hardcore.lt):
       • išvažiuoti į priešpriešinio eismo juostą – patariama užimti tik vieną eismo juostą, pagal galimybes – praleisti viešąjį transportą, ir visada – specialiųjų tarnybų (greitosios medicinos pagalbos, policijos, gaisrinės) automobilius;
       • palikti tarpų kolonoje, nes į ją gali įsiterpti kitos motorinės transporto priemonės (tai yra labai pavojinga!);
       • važiuoti šaligatviais;
       • lenkti kolonos lyderius (skubėti nėra kur!);
       • keikti motorinio transporto vairuotojus, rodyti jiems nepadorius gestus (net jei labai norisi);
       • mandagiai nepamojuoti ranka ir nenusišypsoti nepatenkintiesiems (:

       2007-05-25

Į viršų