|
anarchija.lt
AKTYVIZMAS
Kęstas Kirtiklis
Kodėl verčiau skaityti Marxą, o ne Chomskį
Iškart turiu pasiaiškinti: nesu koks Noamo
Chomskio nekentėjas ir neraginu jo išmesti ne į istorijos nei į Kariotiškių
sąvartyną. Antras dalykas tai, jog Chomskis ir Marxas čia simbolinės figūros,
metaforos, kuriomis man labai paranku perteikti jų perskaitymo Lietuvoje būdus,
apskritai Lietuvoje esantį santykį su kairiosiomis idėjomis, bei atskirti tas
kairiąsias nuostatas, kurių iškilimą stebiu lietuviškoje neokairėje ir kurias laikau
ne perdaug vertingomis mūsų kasdienybei.
Kodėl Chomskis? Na, Chomskio knygelės pasirodymas
lietuviškai gal ir netapo ypatingiausios svarbos kultūriniu-politiniu reiškiniu, apie
kurį būtų diskutuojama bent tiek, kiek apie filmą Boratas. Tačiau ryškiai
pastebiu, kad taip vadinamose padoriose akademinėse draugijose, kuriose kartais
atsiduriu, pastaruoju metu Chomskio vardo paminėjimų skaičius ūgtelėjo.
Pradėsiu nuo entuziastingos jauno autoriaus citatos,
Arnoldas Rogoznyjus Lietuvos Ryte 2006.05.11 rašė: Žmonės į Internetą
išsikraustė jau prieš kelerius metus. O dabar jau ir visas verslas baigia kraustytis. Nuo
šiol Internetas jau yra natūralus dalykas kiekvienam. (paryškinta mano K.K.)
Kaip elektra, kaip šiltas vanduo (...). Nes ateitis yra jau šiandien...
Chomskio raštus entuziastingai skaitanti kairė
tarsi ragina pritaikyti tą patį modelį: mes jau šiandien, šią minutę esame pati
tikriausia pačių tikriausių vartotojų visuomenė, mus visus tampo spazmai nenusipirkus
drabužių iš naujos kolekcijos ar mobilaus telefono, ar bet ko kito. Maža to, mes jau
esame pati tikriausia globalios visuomenės dalis, todėl svarbiausi dalykai, dėl ko
turėtų susirūpinti tie, kas nori būti kairiaisiais yra Irako karas, Guantanamo
įlankos kalėjimas, Venesuelos prezidento Chavezo kova su JAV hegemonija Lotynų
Amerikoje ir pan.
Bet problema yra daugiapusiškesnė: tai kas tinka
Vilniaus paaugliams ar jauniems intelektualams, ne visuomet tinka Baisogalos paaugliams ir
visiškai netinka Pabaisko pensininkams, ypač pastariesiems. Kairieji pasigavo rinkos
mąstymą, protinantį, jog reikia atsižvelgti į jaunimą, nes jie ateitis, šitie
kvailoki diedukai nepajėgūs jau jokioms revoliucijoms, seno šuns naujų gudrybių
neišmokysi. Todėl, jaunime, tu mūsų viltis, skaityk, klausyk ir permanyk, kas yra
pagrindinis priešas, tai korporacinis kapitalizmas ir nedorėlės antidemokratiškosios
Jungtinės Valstijos.
Tačiau didžiumai Lietuvos piliečių,
nepriklausomai nuo amžiaus, absoliučiai neįdomus karas Irake, o dar labiau jiems
neįdomus yra venesuelbaši (visų venesueliečių tėvo) įgaliojimus gavęs
Chavezas. O Chomskio raštų prisiskaičiusiųjų esame raginami būtent šiuos dalykus
laikyti pagrindinėmis nūdienos problemomis ar džiaugsmais.
Krypdamas link Marxo, klausiu nuvalkiotos tezės
motyvais, kokiu būdu galima keisti pasaulį, užuot aiškinus jį?
Galima surengti antikarinę manifestaciją Irako
klausimais, arba Chavezui paremti. Galima nuvažiuoti į Iraką ar Afganistaną ir
pakartoti Matrosovo žygdarbį (A. Matrosovas buvo tarybinis kareivis, viename iš Antrojo
pasaulinio karo mūšių savo krūtine uždengęs Vermachto kulkosvaidį) būtų
tikrai nuoseklus antikarinis veiksmas. Tiesa, yra Tomas Aleinikovas dalyvavęs
antiglobalistinėse manifestacijose Genujoje ir ten sulaikytas policijos nuoseklus
žmogus, ėjo iki galo. Bet ar dėl to Lietuvoje (o ir pasaulyje), banaliai tariant,
sumažėjo neteisybės ir priespaudos?
Marxo skaitymas yra gerokai dėkingesnis.
Stengdamiesi atsiriboti nuo tarybinės jo skaitymo tradicijos galime judėti ta kryptim,
kuria Lietuvoje dar nebuvo judėta. Blyškiais lietuviško kapitalizmo blyksniais Marxas
nebuvo skaitomas, o kai jis buvo skaitomas kapitalizmu net nekvepėjo.
Štai G. Lukacsas kairiąją poziciją siūlo
suprasti ne kaip rinkinį apreikštųjų tiesų, bet kaip metodą: tai tiesiog toks
požiūris į pasaulį, kuriuo remiantis matome, kaip viena grupė žmonių taiko
išspausti devynis prakaitus ir naudą sau iš kitos grupės žmonių. Ar Lietuvoje tikrai
tai yra JAV ir transnacionalinės korporacijos?
Žvilgtelkime į Lietuvą per tokią Marxo raštų
skaitymo prizmę. Lietuvoje pastaruoju metu skurdo nemažėja. Esama nemenko kiekio
individų, kurie nelabai turi ką prarasti išskyrus savo grandines. Gi užsižaidę
teorinėmis sąvokomis, neokairieji pamiršta, kad paprasti žmonės iš kairės tikisi
elementaraus socialinio rūpesčio, tam tikrų kairiosiomis laikomų vertybių aktyvaus
išpažinimo ir vadovavimosi jomis, pasiūlymų, ką su turimomis grandinėmis daryti, o
jų nesulaukę elgiasi įdomiai.
Gauname kvailoką paradoksą. Lietuvos piliečiams
lyg ir reikia kairiųjų vertybių ir jas išpažįstančių asmenų, kairiosiomis
vertybėmis užsiiminėjantiems asmenims nereikia Lietuvos piliečių. Kairė rūpinasi ir
gina nepilnametę meškutę (kas anaiptol nėra blogai), bet nelabai ką nori girdėti
apie mėsininkę Budrevičienę. Kairė sako gelbėkime Lietuvą, su kabutėmis ar be jų,
bet nelabai ką gali pasakyti savivaldos rinkimų klausimu. Kairė sako: mūsų
visuomenėje klesti vartojimas ir šimtas kitų ydų, tačiau dažniausiai ta diagnozė
yra išskaityta iš knygų ir pasidairius pro langą anaiptol nėra akivaizdi. O tuomet
jau arti ir hėgelinis problemų sprendimo būdas: kai sakoma, ponai, jūsų teorijos
neatitinka faktų, atsakymas būna stulbinančiai paprastas: tuo blogiau faktams.
Todėl lietuviškos kairės ar neokairės, jei ji
nori būti svarbi dar kam nors be jos pačios, laukia rimtas iššūkis. Reikia
permąstyti socialinę tikrovę, tokią, kokia ji yra. Tam, manyčiau pagelbėti gali
Marxas, žvelgiant į jo raštus kaip į gaires, nurodančios į ką reikėtų
atsižvelgti siekiant nustatyti esamo Lietuvoje kapitalizmo būklę: tai susvetimėjimas,
ideologijos poveikis, prekės fetišizavimo ir pakeistinės sąmonės laipsnis,
ekonominės prievartos pobūdis, galiausiai pačios žmogaus esmės klausimai.
Aš nesu prieš neokairę, tik manau, kad Think
globally act localy reiškia ne tai, jog privalau nueiti patriukšmauti prie vietinės
amerikiečių ambasados, o kad spręsti turiu savo aplinkos problemas.
2007 m.
Į viršų
|
|