|
anarchija.lt
AKTYVIZMAS
Aušra Pažėraitė
Pagiriamasis žodis nenormalumui (kovos su
smurtu prieš vaikus mėnesio ir artėjančios savaitės, skirtos homoseksualių žmonių
lygybei akcentuoti, sukeltos mintys)
Kodėl žmonės taip užsigauna, kai būna
pavadinami nenormaliais? Gal tai įgimta baimė? O gal kultūrinė? Dėl įgimtumo gal ir
suabejočiau. Mano papūgai visiškai nusispjauti, kai ją, teisingiau jį nes ji
patinėlis, pavadinu nenormaliu, iškrypėliu, kai eilinį kartą lyg koks fetišistas
ima rėžti sparną ir suokti giesmeles ištiestai (nesvarbu, vyriškai ar moteriškai)
kojai... Svečius tai pralinksmina. O ko nesidžiaugti? Įdomus padarėlis. Tikras queer.
Įdomu, ar yra kokie gyvulėlių psichiatrai, kurie pabandytų jį kažkaip išgydyti nuo
šitos prigimtinės netvarkos? Tačiau čia aš ne apie papūgą... Įdomesnės
žmogiškosios queer raiškos. Pavyzdžiui, zoofilija. Kas galėtų atsakyti kas tai yra?
Mokanti/is šiek tiek graikų kalbos pasakytų, kad tai meilė gyvulėliams. Ir ką?
Kartais užmetu akį į internetines diskusijas, kuriose žmogaus rūšiai priskirtini
gyvulėliai aistringai ir su pasibaisėjimu sako: Tai ką, jeigu jau įteisinti
homoseksualizmą, tai gal kitas žingsnis bus zoofilija, nekrofilija ir kiti panašūs
iškrypimai? Bet ar galėtų kas paaiškinti, kodėl nevalia mylėti gyvulėlių? Per
Labas rytas laidą kiekvieną dieną tokius mylėtojus ir jų augintinius juk
viešai demonstruoja. Gyvulėlių gynėjų organizacijos taip pat aršiai kovoja prieš
jų diskriminaciją... Kažkokios garsios Lietuvos ponios Motinos dienos proga teigė, kad
augintinių meilė, rūpinimasis jais joms yra lyg pasiruošimas motinystei... Gryna
zoofilijos propaganda...
Kita vertus, kas gali pasakyti, kad kiti gyvulėliai
labai skiriasi nuo žmogiškų? Ir jie, kaip ir mes, valgo, trokšta meilės, švelnumo,
kovoja dėl galios, įtakos ir medžiaginės gerovės, kas, anot kai kurių mūsų
politologų, yra moderniosios politikos pagrindas... Tolimųjų Rytų šiaurės tautelės,
indėnų dar nesueuropietintų kultūrose gyvulėliai jau senokai laikomi
subjektais, su kuriais žmogiški gyvulėliai socializuojasi. Naujausiose religijotyros
teorijose (Descola, Viveiros de Castro) tokios pasaulėžiūros vadinamos animizmu ir
perspektyvizmu (tai animizmo porūšis, kuriame gyvūnai suvokiami kaip subjektai, kurie
nuo žmogiškųjų subjektų skiriasi tik skirtinga perspektyva, pavyzdžiui, kas žmogui
tvenkinys ar pelkė, buožgalviams prabangūs rūmai). Moderniose visuomenėse
naminiai gyvulėliai nors ir neformaliai, bet taip pat jau senokai socializavęsi, tapę
šeimų nariais, subjektais... Sudaro šeimas su žmogiškaisiais subjektais.
Lietuviškose pasakose gyvulėliai ne taip jau retai yra suvokiami taip pat
animistiškai... Eglė net ištekėjo už žalčio... Vedybų su gyvulėliais ne taip jau
reta ir daugelyje kitų pasaulio tautų... Kodėl tad, apibrėžiant tradicinę šeimą,
užmirštamos šios tradicijos?
O nekrofilija? Lietuvaičiams, manyčiau, tai taip
pat nėra svetima. Kartą su iš svetur atvykusiomis vienuolėmis ėjome Kalėdų naktį
iš Bernelių Mišių, ėjome pro kapines, ir jos nepaprastai stebėjosi lietuvių meile
negyviesiems visos kapinės švytėte švytėjo nuo uždegtų žvakelių liepsnos...
Niekam ne paslaptis, kad mieliausias lietuvaičių švenčių šventimo būdas eiti į
kapines. Jau priežodžiu tapo tai, kad mūsuose labiausiai mylimi artimieji, kai jie
nebegyvi... Tai labai normalu ir gerbtina.
Užtai pedofilijos apraiškų Lietuvoje turbūt
mažiausiai rasime. Kalbama apie Lietuvoje siautėjančią smurto prieš vaikus
epidemiją. Sunku būtu apkaltinti lietuvaičius meile vaikams. Gal reiktų ne kovoti su
tuo, o pasidžiaugti? Pagaliau, neturime bent vieno iškrypimo pedofilijos.
O smurtas tai kas? Ar smurtas kaip toks kada nors
prieš ką nors buvo laikomas iškrypimu? Juk tai tik žmogiška... Tiek, kiek žmogus yra
gyvulys. Ir nesvarbu, koks, kalbantis, politinis, pasigeriantis... Gyvuliai irgi
kalba, ir geria, ir užsiima politika (moderniąja to žodžio prasme)... O kam
kovoti prieš tai, kas žmogiškai gyvuliška, ar gyvuliškai žmogiška, kas slypi
žmogaus prigimtyje? Kaip prigimtinė duotybė. Visa tai juk nėra queer.
Šiuolaikinio antropologo Rene Girardo teigimu
žmogiškosios kultūros šaknis smurtas. Tik tiek, kad ne pats smurtas yra kultūra,
bet jo, kaip prigimtinio, įveikimo, kontroliavimo priemonės: pirminėse kultūrose,
mažose bendruomenėse, pirmiausias smurto suvaldymo žingsnis jo nukreipimas į
išskirtą auką, ją ritualiai aukojant ir taip suteikiant sakralumo statusą. O smurtas
tokiu būdu įteisinamas, tampa švariu. Toliau tą švarumą perima
bendruomenėse, visuomenėse įsigalėjusios galios struktūros, kurios sau prisiskiria
(ar joms priskiriamos) teisės vykdyti smurtą, pavyzdžiui, bausti nusikaltėlius. O tai
galima interpretuoti kaip keršto vykdymą įteisintomis priemonėmis, kultūringai.
Paties smurtingumo šaknį Girardas vadina mimetiniu troškimu. Tai bendras gyvūnams ir
žmonėms iš kitų perimtas, nusižiūrėtas, išmoktas troškimas: trokštama to, ko ir
kažkas kitas trokšta. Gana dažnai būna, kad šuo, kad ir prisiėdęs, vėl
įsigeidžia ėsti, kai pamato, kad kitas šuo puola prie dubenio su ėdalu. Vaikas
dažnai įsigeidžia vieno ar kito daikto tik todėl, kad kitas jį turi. Kai pasakoma,
kad tas ar kitas žvaigždūnas yra visų moterų numylėtinis, tikimasi, kad taip pakils
jo geidimo reitingai... Šią prigimtinę savybę labai gerai išnaudoja visi reklamos ir
vartotojiškumo skatinimo mechanizmai. Šis mimetinis troškimas, anot Girardo,
neatsiejamas nuo troškimo įsigyti tai iš mimetinio antrininko, to, kuris lyg ir turi
tą trokštamą objektą. Taip gimsta mimetinis varžymasis, savo kraštutine forma
vedantis į varžovo pašalinimą ir jo vietos užėmimą, tapimą tuo antrininku. Taip
Edipas, nužudęs savo tėvą, užėmė jo vietą, simboliškai tapo juo. Hitleris tokiu
būdu savo Mein Kampf knygoje konstruoja žydų kaip savo mimetinio antrininko
paveikslą: vardija visa tai, ką jie, esą, turi, ir į ką, jo įsitikinimu, jie neturi
teisės pretenduoti: galią, įtaką ir medžiaginę gerovę, netgi netoleranciją ir
totalitarinį mąstymą. Taip pats sau pagrindė jų sunaikinimo įteisinimo, ir atėmimo
iš jų visų tų trokštamų gėrybių programą. Taip jis, matyt, siekė užimti
jų vietą, tapti jais... Gal visi tie antisemitizmai kyla iš tokio paties
mimetinio troškimo? (Trumpas ironiškas ir nepiktas minties šuolis kartais,
žiūrint į katalikų hierarchiją kyla įtarimas, kad jie, matyt, kažkada uzurpavo
moterų prerogatyvas kodėl jiems pagal tradiciją bučiuojamos rankos? Kodėl
krikščioniškos vertybės atsidavimas ir tarnystė vadinamos prigimtinėmis
moteriškomis savybėmis (žr. Vatikano Laišką vyskupams apie vyrų ir moterų
bendradarbiavimą bažnyčioje ir visuomenėje)?). Kartais mimetinio troškimo
antrininkas, varžovas pasirodo atpirkimo ožio vaidmenyje. Tai įvyksta dažniausiai
tada, kai grupę, bendruomenę, klasę, visuomenę ištinka kokia nors krizė,
nesusikalbėjimas, visų varžymasis su visais, pyktis. Normaliai tada spontaniškai
randamas solidarumo pagrindas atpirkimo ožys, į kurį parankiausia nukreipti
visą susikaupusią pagiežą ir pyktį, šiuo smurtu lyg teigiant, kad jis yra atsakingas
už visą tą krizę. Visa tai neišeina iš prigimties rėmų. Visose normaliose
visuomenėse ir kultūrose veikia šie mechanizmai. Tik vienais atvejais šie smurtavimai
vyksta švariai, t.y. teisinėmis priemonėmis, kitose nešvariai,
spontaniškais smurto proveržiais, žeminimu, neapykantos skleidimu, kurstymu. Lietuvoje,
kaip matyti, klesti nešvarus smurtas, t.y. arčiausiai prigimties (šeimose,
mokyklose). Kai kuriuose sluoksniuose jis labiau sukultūrintas ieškant, pavyzdžiui,
atpirkimo ožių dėl politikos krizių (tai Rytuose, tai Vakaruose, tai atskirose
personalijose, bet jokiu būdu ne pačioje visuomenėje), šeimų krizių (gėjų
troškime įteisinti savo gyvenimus kartu, bet jokiu būdu ne pačiose šeimose), ir pan.
Bet tokiu būdu niekur iš smurtingos sąmonės neištrūkstame. Kam tad stebėtis, kad
mūsuose smurto prieš vaikus (vaikų tarpusavio smurto, ar tiesiog šeimose) epidemija?
Yra viena priemonė šitokį smurtingumą įveikti atsisakyti atpirkimo ožio
mechanizmo. Tai gali būti labai skausminga. Krikščionybėje, teigia Girardas, jį
įveikė Dievo sūnaus mirtis ant kryžiaus, tobulai įkūnijusi visą šį mechanizmą ir
tuo pačiu jį demaskavusi. Jau nebevalia, norint laikyti save krikščioniu, gyventi
pagal prigimtį (tai mano, ne Girardo išvada A.P.) ar vadovautis prigimtimi
kaip neginčijamu kriterijumi diskusijoje apie gėrį ir blogį, apie tai, kas priimtina
ir nepriimtina.
Prisiminkime, kas bibliškai žiūrint, buvo gėrio
bei blogio pažinimas? Judėjiškuose Biblijos komentaruose yra nuomonių, kad tai teisė
nuspręsti, kas yra gera ir bloga, kurios įsigeidė (pirmykštis mimetinis troškimas!)
pirmieji žmonės, kad patys taptų kaip dievai. Gėris ir blogis, pasak tų
Biblijos interpretacijų, nėra tiesa, tai tik bendruomenėje, visuomenėje priimtos
tinkamumo ir netinkamumo normos. Normos, kurių kriterijai gali kilti iš įgimtų
žmogiškų polinkių, bandymo juos kažkaip kontroliuoti. Bet ar tą reikia laikyti
tiesos kriterijumi? Ypač tiesos apie gėrį ir blogį kriterijumi, tinkamumo ir
netinkamumo, priimtinumo ir nepriimtinumo kriterijumi? Ar evangelinės vertybės,
budistinės neprievartos vertybės savo laiku nebuvo bet gal nuolat lieka ir iki šiol
didžiausi iššūkiai tokiam kriterijui?
Religiniai normatyvistai sako, kad Biblijoje žodis
pažinti vartojamas, kalbant apie lytinius santykius, ir tuo remiantis sodomiečiai
pasmerkiami, esą, primygtinai reikalavę lytinių santykių su dieviškais vizitatoriais,
kuriuos palaikė vyrais... O sodomiečiai juk tik visiškai natūraliai nekentė
prašalaičių, kitokių... Jie paprasčiausiai norėjo realizuoti savo prigimtinį
žmogišką polinkį į smurtą. Na, šiuo atveju ne prieš moteris ir vaikus, bet prieš
vyrus. Aaa... Paaiškėjo viena queer smurto rūšis: prieš vyrus. Toks smurtas,
normatyvistų požiūriu, tapatus homoseksualizmui... Gal tada galima būtų padaryti
tokią logišką išvadą iškrypimas yra tik smurtas prieš vyrus, ir jo vardas
homoseksualizmas. O smurtas prieš moteris, tada išeitų, prigimtinis, ir jo vardas
heteroseksualizmas? Juk pripažinkime, niekas nevadina iškrypėliais tų Gibėjos
gyventojų, apie kuriuos rašoma Biblijos Teisėjų knygos 19 skyriuje, kurie smurtą
prieš galimą vyrišką auką, prašalaitį levitą, išmainė į smurtą prieš jo
sugulovę, kurią prievartavo visą naktį, kol ši mirė? Jie tik šiaip, norėjo ją
pažinti... Gal taip pažįstamos moterys ir vaikai? Ir pranašo Ezekielio
niekas nekaltina iškrypėliška fantazija, kai jis savo įžymiajame 16-me skyriuje
mėgaujasi, Dievą įsivaizduodamas apnuoginantį savo sužadėtinę Izraelio tautą
kaimynų prievartai. Jis tik kalbėjo patriarchalinei visuomenei, kurioje smurtas
prieš moteris norma, suprantama kalba. Ar krikščionių teologų, aiškinančių, kad
Dievas savo sūnų atidavė smurtinei mirčiai... Gal kam ir priimtinas toks
patriarchalinis Dievo vaizdavimas. Bet ar ne laikas šias fantazijas revizuoti? Tiesiog
smurtingumą priskiriant prie netinkamų, nepriimtinų, nors ir normalių, prigimtinių,
reiškinių? Gal jau laikas iš gyvuliško žmogiškumo pereiti į žmonišką
žmogiškumą, kuriame imtų galioti evangelinės, budistinės, judėjiškos, ir kitokios
meilės visoms gyvoms būtybėms ir neprievartos vertybės, kad ir kokia ta prievarta
būtų moralinė, psichologinė, seksualinė, fizinė? Patriarchalinės fantazijos,
kuriomis permieštos daugelis religijų ir jų raštų, manau, neturi nieko bendra su kai
kuriais vertybiniais dalykais tose religijose, po kuriais pasirašytų visi/visos
pažemintieji/osios, patyrę/usios priespaudą, smurtą ir įvairias kitas diskriminacijos
formas. O gal jiems/joms bet kokia religija tik prievartos ir priespaudos įteisinimo
forma? Tada jau geriau visai jų atsisakyti. Tik va, problema, vargu ar tokios vertybės,
po kuriomis būtų pasirašoma, yra prigimtinės, normalios...
Į viršų
|
|