|
anarchija.lt
AKTYVIZMAS
Michael Albert
Parekonas kaip utopija ir
būtinybė
Siūlome jums lenkų žurnalisto Mariuszo
Doszyno interviu su vienu įspūdingiausių amerikiečių aktyvistų, alternatyvios
utopinės ekonomikos Parekono kūrėju, laisvosios rinkos kritiku, alternatyvios
žiniasklaidos propaguotoju Michaeliu Albertu.
Esate rinkos panaikinimo šalininkas.
Lenkijoje, turinčioje centrinio planavimo patirtį, žmonės tokį požiūrį laiko
erezija. Ar galėtumėte paaiškinti savo požiūrį?
Faktas, kad centrinis planavimas buvo košmariškas,
nėra argumentas, palaikantis rinką, bet tik argumentas prieš centrinį planavimą. Jei
vienas daiktas yra nuodingas, jūs neskubate čiupti antro daikto, lyg jis būtų labai
maistingas patikrinate jo savybes nepaisydami to, kad ką tik numetėte pirmą
daiktą. Abu daiktai gali būti nuodingi.
Būtent taip yra su rinka ir centriniu planavimu
abu šie perskirstymo būdai yra nuodingi žmogaus gerovei ir vystymuisi, nes abu
visuomenę suskirsto atitinkamai į koordinatorių/darbininkų ir į
valdytojų/darbuotojų klases. Lenkijoje buvo centrinis planavimas, klaiki ekonominė
sistema, tas tiesa. Bet Jugoslavijoje ekonominis gyvenimas irgi buvo klaikus, nors ten
buvo rinka ir jokio centrinio planavimo.
Iš esmės rinka yra ydinga dėl aibės
priežasčių. Net nekalbant apie privačią nuosavybę, kuri apsunkina priekaištus
rinkai ir sukelia dar daugiau problemų, rinka primeta antisocialius požiūrius ir
elgesį pardavėjams bei pirkėjams, garantuoja produkciją pertekliui, o ne naudojimui ir
pasitenkinimui, skatina atsirasti prekių, kurių vartojimo poveikis neatitinka pardavėjo
ir pirkėjo poreikių (tai supras tie, kurie yra susidūrę su užterštumo ar šalutinio
poveikio problemomis), neatitinka kainos, užtikrina privataus skonio ir pasirinkimo
asimetriją visuomeniniams poreikiams net tuo atveju, kai privatūs poreikiai sukelia
daugiau neigiamų padarinių, pažeidžia ekologinę pusiausvyrą, yra orientuoti į
laikinumą, primeta klasinį pasidalijimą ir klasinę valdžią.
Maža to, nėra jokio pagrindo kęsti tokių
problemų buvimo. Mes nesirenkame rinkų vien dėl to, kad šlykštimės centriniu
planavimu, kaip nesirinktume arseno savo kavai ar arbatai, jei žinotume, kad tas
dirbtinis saldiklis kenkia mūsų sveikatai. Ir man ši analogija svarbi, nes kad ir koks
blogas būtų centrinis planavimas, rinkos yra daug blogesnės. (Jei tai skamba keistai,
prisiminkite, kad Lenkijoje buvo ne tik centrinis planavimas, bet ir žiaurus
autoritarinis režimas, ir didžiausią košmarą senojoje visuomenėje kėlė pastaroji,
o ne pirmoji priežastis.) Priežastis nesiekti laisvosios rinkos yra ta, kad galima
vietoj jos siekti kitų paskirstymo priemonių. Siekdami geresnio ekonominio paskirstymo,
mes renkamės dalyvaujančiųjų planavimą.
Daug žmonių Lenkijoje sako, jog rinkos yra
blogis, bet vis dėlto jos yra veiksmingesnės. Ką pasakytumėte žmonėms, kurie mano,
kad kitos ekonominės sistemos nebūtų tokios efektyvios?
Na, pirmiausia rinkos nėra efektyvios. Jei
svarbiausia ar net vienintele vertybe nelaikome didėjančio mažumos pelno, nėra
efektyvu, kad apie 80 procentų gyventojų kenčia klaikius nepriteklius. Neefektyvu
aukoti daugumos gyventojų sveikatą ir gerovę keliant pelną. Neefektyvu kenkti aplinkai
ir taip toliau.
Efektyvumas reiškia geidžiamų tikslų pasiekimą
neiššvaistant lėšų ar neprasiskolinant, nes tai daro mums žalą. Rinkos teikia
pelną savininkams, aukodamos viešąją gerovę, darbuotojų sveikatą ir t.t.
Savininkams nusispjauti į tokius nuostolius. Taigi, vertinant iš savininko pozicijų,
rinkos sistema yra efektyvi, kaip ir vergija, vergvaldžių loginiu ir moraliniu
požiūriu, buvo efektyvi, nes jiems nerūpėjo vergų padėtis. Bet kitiems iš mūsų
rinkos nėra tik neefektyvios, jos tiesiog siaubingai neefektyvios. Jos pasiekia naudos ne
mūsų interesams iš tiesų jų tikslai pažeidžia mūsų interesus ir joms
švaistomi pinigai, kuriuos mes laikome būtinus savo galimybėms plėsti, aplinkai
apsaugoti ir pan. <...>
Kita vertus, vadinamoji nuostabiai efektyvi rinka,
kurią taip sveikina propaganda, faktiškai iškraipo visų prekių ir paslaugų kainas,
veikia puoselėdama amoraliai ribotus tikslus, o jos institucijos mindo vertybes, kurias
branginame, taip pat mūsų sveikatą ir išlikimą. Įsigalėjęs įspūdis, jog rinka
yra mažų mažiausiai efektyvi, yra ženklas to, kaip galingai mūsų švietimo sistema
ir žiniasklaida sujaukia mūsų gyvenimo supratimą.
Poveikis to, ką dabar įprasta vadinti
globalizacija, bet geriau būtų vadinti investuotojų teisių derinimu, dabar
itin ryškus Lenkijoje. Pavyzdžiui, Hyundai nusprendė statyti naujas gamyklas
Slovakijoje, o ne Lenkijoje. Taip atsitiko dėl to, kad atlyginimai Slovakijoje yra
mažesni, o profsąjungos tylesnės. Ką pasiūlytumėte žmonėms Lenkijoje, kurie nori
pasipriešinti tokios globalizacijos procesams? Ar yra kokių nors galimybių
pasiekti pokyčių, kai kitose regiono šalyse neoliberalios reformos daromos itin
sparčiais tempais?
Tiesą sakant, negaliu pasiūlyti Lenkijos žmonėms,
kaip geriausia jiems būtų organizuotis. Tai visiškai skiriasi nuo konteksto, kuris man
yra pažįstamas, o tai, kas strategiškai svarbiausia, visada labai priklauso nuo
konteksto. Nors kai kas yra universalu. Svarbu ugdyti platų supratimą apie tai, kokių
tikslų siekia judėjimai. Svarbu kuo labiau plėsti tą supratimą. Reikia bendrų
įsipareigojimų ir siekių agituoti ir organizuotis, taip pat rengti demonstracijas,
kelti socialinio pobūdžio reikalavimus elitui ir priversti nusileisti. O kokių
reikalavimų turi kelti atsiradęs judėjimas, galintis išspausti tam tikrų pokyčių
ir kokio tipo ryšius su kitų regiono šalių judėjimais gali megzti judėjimas
Lenkijoje, kaip tai būtų galima įvykdyti, man siūlyti nedera.
Jūs ir Robinas Hahnelis sukūrėte ekonominio
dalyvavimo sistemą (parekoną, Parecon participatory economic system). Ši ekonominė
sistema yra paremta tokiomis vertybėmis, kaip lygybė, solidarumas, atlygis už pastangas
ir pasiaukojimą bei savivalda. Ar galite paaiškinti pagrindines parekono idėjas?
Parekonas tai tokia ekonominė sistema, kurioje
gamyba (ir vartojimas) turi atitikti visų poreikius ir suteikti potencialo visiems, o ne
leisti pelnytis mažumai; kainos turi atitikti realius socialinius kaštus ir pelną,
taigi viskas paskirstoma remiantis šios dienos situacija. Parekono žmonės laisvai gali
pasirinkti, kokio tikslo siekti ir kiek sąnaudų išeikvoti; parekonas nešvaisto,
nežeidžia vertybių ar žmonėms brangių aspiracijų. Kitaip tariant, parekonas yra
išties veiksmingas ne žvelgiant trumparegėmis elito akimis, o informuotų visuomenės
narių akimis. Vėlgi tai ne galutinis modelis, bet siekis, kuris bus pozityviai
išspręstas, jei žmonės plėtos jį toliau, tikrins šio modelio pritaikomumą sau.
Trumpai tariant, siūlomą ekonominę sistemą,
parekoną, apibrėžia keli esminiai institutai:
Darbuotojų ir vartotojų tarybos ir tarybų
federacijos. Šių tarybų ir tarybų federacijų viduje atliekamų sprendimų metodais ir
procedūromis siekiama paskirstyti kiekvienam dalyviui įtaką daromiems sprendimams
proporcingai tam, kiek tą dalyvį tie sprendimai lies.
Atitinkamai vietoj korporacinio darbo pasidalijimo,
kai apie 20 procentų gyventojų monopolizuoja galią, patogesnes darbo ir gyvenimo
sąlygas, o likusieji 80 procentų paliekami vykdyti tik mechanines, nuobodžias, dažnai
pavojingas, mažiau pasitenkinimo ir galios (empowering) jausmo teikiančias užduotis,
parekonas siūlo tai, kas vadinama subalansuotais vaidmenų kompleksais (balanced job
complexes). Kiekvieno parekono darbuotojo įsipareigojimai ir užduotys pasiskirsto į
malonesnes ir nemalonesnes, teikiančias daugiau ir mažiau galios jausmo. Apskritai visi
vaidmenys parekone yra lygiaverčiai galios aspektu. Mes nesame suskirstyti į
koordinatorių klasę tokia anksčiau Lenkijoje buvo valdančioji klasė ir
darbininkų klasę. Šitą klasinę hierarchiją eliminuoti gali lygybę ir teisingumą
atspindintis darbo pasidalijimas.
Taip pat atlygis už pastangas ir pasiaukojimą.
Pajamas mums garantuoja sunkus ir varginantis darbas (nors tai yra subalansuota), bet ne
turtai, ne valdžia ir netgi ne išdirbis.
Ir galų gale, jei rinka ir/arba centrinis planavimas
iš esmės kenkia tarybų savivaldai, griauna subalansuotus vaidmenų kompleksus ir atmeta
atlygio už pastangas ir pasiaukojimą galimybę ir jei jie iškraipo kainas, didina
atskirtis tarp klasių, primeta antisocialines motyvacijas ir kitaip įrodo savo sugedimą
norėdamas užimti jos vietą, parekonas pasinaudoja dalyvaujančiųjų planavimu, kai
darbininkų ir vartotojų tarybose kooperatyviai deramasi dėl ekonominio paskirstymo tarp
visų savivaldžių darbuotojų bei kainų, atspindinčių realius socialinius kaštus bei
pelną.
Kaip jūs jau pastebėjote, tvirtinu, kad parekonas
ne tik efektyviai patenkina poreikius ir plėtoja galimybes, kaip ankstyvesnės
ekonominės sistemos, bet tai darydamas dargi skatina solidarumą, įvairovę, lygybę ir
savivaldą. Tai dramatiškai kontrastinga dabartinėms ekonominėms sistemoms, kurios
įgalina turtėti mažumą daugumos sąskaita, kartu skatina antisocialumą,
homogeniškumą, milžinišką nelygybę, primeta šiurkščius autoritarinius sprendimus.
Kaip tokią naują ekonominę sistemą parekoną
iškovoti? Reikia labai plačių ir pasiaukojusių judėjimų, kurių organizavimosi
šerdimi taptų darbuotojų ir vartotojų tarybos, reikia, kad daug projektų ir firmų
veiktų ir eksperimentuotų pagal parekono principą taip būtų galima iškovoti daug
pokyčių, pamažu gerinant jų klientų gyvenimą, taip pat didinant dalyvaujančiųjų
judėjimų galias ir įsipareigojimus taip pagaliau kartu galėtume perimti ekonominį
valdymą. Tai, kas neseniai nutiko Argentinoje, kurioje buvo stiprių judėjimų su
aiškiais tikslais, rodo, kokie yra esminiai šio proceso elementai.
Yra nuomonių, kad situacija Lenkijoje
panašėja į padėtį Argentinoje ar Brazilijoje. Apie 60 procentų žmonių gyvena
skurde. Dideliuose miestuose (pavyzdžiui, Šcecine, Krokuvoje) vargšų rajonai artėja
prie tokios padėties, kai žmonės gyvena nišose. Jau nekalbant apie korupciją, kuri
yra milžiniška. Ar manote, kad Lenkijoje galėtų pasikartoti Argentinos scenarijus?
Aš manau, kad tiek Rytų Europoje, tiek Sovietų
Sąjungoje visuomenė manė, jog perėjimas iš senosios sistemos (kurią vadinu
koordinuota ekonomika, ir kuri taip pat buvo prisišliejusi prie autoritarinės politinės
sistemos) reikš tapimą panašiomis į, tarkim, Ispaniją, Italiją ar Kanadą. Dabar
žmonės šiose šalyse ima galvoti, jog jie atsidūrė šalia Brazilijos ar Argentinos,
bet aš manau, kad Gvatemala būtų barometras, geriau atspindintis daugumos Rytų bloko
šalių padėtį.
Jei klausiate, ar žmonės Lenkijoje greitai ims
maištauti prieš savo gyvenimo sąlygas taip pat aktyviai, kaip argentiniečiai ar
balsuos kaip brazilai (jau antrą kartą išsirinkę Lula da Silva, ginantį gyventojų
daugumos interesus K. P.), aš nežinau, bet viliuosi. Ir aš manau, kad jie nueis dar
toliau.
Padėjote įkurti South and press, Z
magazine ir Z Net. Kokių patarimų duotumėte Lenkijos žmonėms, kurie norėtų
kurti alternatyvią žiniasklaidą? Jūsų nuomone, ko reikėtų vengti ir kas yra
svarbiausia?
Sunku atsakyti, nes skiriasi kontekstai. Aš manau,
yra kai kas panašaus. Turėti alternatyvią žiniasklaidą, mano nuomone, yra svarbu dėl
to, kad taip galima plėtoti projektus lygiagrečiai su vertybėmis todėl tų
projektų veikla neprieštarauja tavo siekiams.
Taigi negalima mėgdžioti oficiozinių institucijų,
bet reikia vietoj to mėginti kurti naujas institucijas su naujomis struktūromis,
įkūnijančias mūsų vertybes tai reiškia projektų, inkorporuojančių parekono
struktūras ir normas, kūrimą. Taigi aš galėčiau rekomenduoti alternatyvioms
institucijoms balansuotus vaidmenų kompleksus, savivaldą, atlygį už pastangas ir
pasiaukojimą, ir t.t. Tose institucijose, apie kurias užsiminėte, mes nepaisydami
išteklių trūkumo, pritaikėme parekoną. Manau, jog tai gali būti taip pat padaryta
bet kur kitur.
Parengė Kasparas Pocius
Bernardinai.lt
Į viršų
|
|