|
anarchija.lt
AKTYVIZMAS
MEILĖS VASARA PO 40 METŲ
Prieš
1967-ųjų Meilės vasarą gyvavo bytnikų karta, kurių kontrkultūrinis etosas buvo
išreikštas Jacko Kerouaco knygoje Kelyje. 1957 išspausdintas Kerouaco sąmonės
srauto padiktuotas romanas tūkstančius bendraminčių ieškotojų atvedė į San
Francisko šiaurinį paplūdimį, bytnikų kultūros centrą. Kai prisidėjo LSD ir
elektrinės gitaros, miestą įsupo nauja psichodelinio undergroundo banga. Ten buvusieji
prisimena keičiančią psichodelinės patirties galią.
Jie, jaunų vaikinų ir merginų armija, užvaldė Vakarus ir netgi turėjo savo žygio
maršų, tokių, kaip Scott McKenzie San Francisco (Be Sure and Wear Some Flowers in
Your Hair). Laikraščiai tai vadino Gėlių vaikų invazija. Koks šimtas
tūkstančių jaunuolių vos pasibaigus mokslo metams atvyko į Meilės vasarą. Jau po
Velykų miesto gatvės prisipildė vaikų iš visos šalies.
Bet tai nebuvo kokie nors poetai bytnikai, kokie jau važiavo čia anksčiau. Tai buvo
purvini ir apiplyšę atstumtieji, ir juos, dieną ir naktį besibūriuojančius Haight
Ashbury, visi pradėjo vadinti gatviniais žmonėmis.
Davidas Getzas: Man buvo 25 metai, ir aš išties maniau, kad žinau, ką gyvenime
reikia veikti, kad aš išties žinau, kaip mokyti piešimo ir panašiai... O po to
užsimečiau rūgšties... Sutikau Peterį Albiną ir sukūrėme grupę. Dar prieš
prisijungiant Janis (Joplin) galvojau: Tai jėga, aš daug ko išmoksiu, tapsiu šitos
didelės scenos, dar tik kylančios, dalimi, ir patirsiu malonumą grodamas muziką.
Būdamas grupėje nebepaišiau. Nebebuvau mokytojas. Nebebuvau samdomas darbuotojas. Mano
plaukai buvo ilgi. Pradėjau atrodyti kitaip, nei kiti.
Michaelis Rossmanas: 1965-ųjų pabaigoje prasidėjo roko šokių vakarai. Tai buvo
pirmieji vieši renginiai vadinamoje kontrbendruomenėje, Haight Ashbury.
Prieš tai, kai tūkstantis ilgaplaukių keistuolių pasirodė pirmuosiuose Family Dog
šokiuose, niekas nežinojo, kad mieste šitiek hipių. Šokiai pasirodė esą populiarūs
ir greitai buvo perkelti į Fillmoro salę. Dar buvo atidaryti savaitiniai šokiai Avalono
pokylių salėje, ir San Francisko roko undergroundo aukso amžius įsisiūbavo.
Šokėjai, pagauti kvapą atimančio kaifo, grūdosi į sales, į pulsuojančius
psichodelika šviesos šou. Didelė auditorijos dalis buvo apsvaigusi nuo LSD. Grupės
dažniausiai taip pat. Kai kas vadino tai dionisiškais gentiniais ritualais.
Bob Weir: Palikau namus, kai man buvo septyniolika, ir patekau į tokią situaciją, kur
galėjau pradėti gerą arba bent jau padorų gyvenimą, komunose darydamas tai, ko visada
norėjau kurdamas muziką. Buvo tiesiog nuostabu išėjus iš namų įžengti į
tokią aplinką ir sugebėti taip gyventi. Mes buvome jauna menininkų komuna ir
neturėjome kovoti tiek, kiek paprastai kovoja kiti jauni menininkai, nes kaimynystėje
susikūrė didelė rinka, kurioje mes galėjome realizuoti savo kūrinius.
Stewart Brand: 1966 sausį mes padarėme Trips festivalį, ir per tris naktis atvyko apie
10 tūkst.. žmonių. Niekas nežinojo, kad pasaulyje tiek daug hipių, jau nekalbant apie
Bay Area.
Revoliucija sklandė ore. Laisvamaniai ėmėsi socialinių veiksmų. Grupė žmonių iš
Haight Ashbury, besivadinančių digeriais, pradėjo kasdien tiekti nemokamą maistą,
pagamintą iš vietinių supermarketų ir restoranų maisto likučių. Digeriai greitai
atidarė nemokamą parduotuvę, kur visos prekės buvo dovanojamos.
Vienas
mano draugas skaitė knygą apie Gerrardą Winstanley'ų, anglų eretikų bendruomenės
tarp kitko, labai krikščioniškos digerių lyderį. Jie su kitu mano draugu,
dalyvavusiu mimų trupėje, sukūrė manifestą ir priklijavo ant mimų trupės studijos
durų. Kaip Martinas Liuteris, kuris savo 95 tezes priklijavo ant katedros durų. Daug
žmonių prisidėjo prie idėjų, tokių kaip viskas yra laisva daryk ką nori,
skleidimo.
Peter Coyote: Mes norėjome panaudoti savo improvizacinius sugebėjimus ten, kur niekas
neįsivaizduotų galimybės kurti teatrą. Taigi, Peteris Bergas sukūrė nemokamą
parduotuvę, kur nemokamos buvo ne tik prekės, bet ir rolės: vadybininkas, savininkas,
bosas. Žmonės ateina ir klausia: Kas čia vadovauja?, o mes sakome Tu. Ir
jei tu tiesiog žioptelėjai kaip kvailys , tai nėr ko kaltinti Kiaulę ar Žmogų ar
Sistemą, kad tavo gyvenimėlis toks skurdus. Tau buvo suteikta vaizduotės dovana, ir tu
tą dovaną pametei. O jei tu sakai O, aš vadovauju, jėga, išvalykime viską, čia
purvina, mes paimame ir išvalome. Žvelgiant iš šių dienų, digeriai padarė
keturis metus egzistavusį performansą, siekusį įžiebti fundamentalų dialogą apie
galią ir pinigus, klasę ir statusą ir apie tai, kas yra kieno šeimininkas
amerikiečių visuomenėje.
Wavy Gravy: Kitos vietos Haight gatvėje, tokios kaip brolių Thelinų psichodelinė
parduotuvė, arba vaivorykštinis undergroundo laikraštis Oracle suteikė
augančiam socialiniam eksperimentui didelį bendruomeniškumo jausmą. Haight dargi
turėjo savo nemokamą kliniką, pirmąją šalyje.
Dr. David Smith: Mano tėvai mirė šeštame dešimtmetyje, kai aš buvau paauglys.
Paveldėjau šiek tiek pinigų ir nusipirkau butą. Neturėjau nei brolių, nei seserų.
Gyvenau pačiam Haight pakraštyje, bet buvau visiškai socialiai neaktyvus. Man tik
pasitaikė tapti narkotikų ekspertu narkotikų revoliucijos priešaušryje. Visi
reikaliukai ant hipių kalvos buvo tik prasidėję. Tai apstulbino mano protą. Aš
pabandžiau LSD ir turėjau dvasinių patirčių. Patyriau kultūrinę transformaciją ir
įkūriau Haight Ashbury nemokamą kliniką. Po to, kai išbandžiau LSD ir įsitraukiau
į kontrkultūrą, atsidūriau devintame danguje ir tapau vieniu su pasauliu. Pradėjau
padėti vargšams. Tokia sąmoningumo transformacija tada įvyko.
Šokių salėse vyko naktinis kultūrinis renesansas, kai seni bliuzmenai ar garsūs
džiazo muzikantai dalinosi scena su naujomis psichodelinėmis San Francisko grupėmis
galėjai išgirsti viską nuo Bo Diddley iki Lenny Bruce.
Lawrence Ferlinghetti: Iki Human Be-In (pirmojo hipių festivalio vert. past.)
Haightas buvo išties toks nekaltas, švarus. Prisimenu ankstyvuosius Jefferson Airplane,
labai lyriškus. Nueidavau į Fillmorą. Poetas Andrejus Voznesenskis ir aš skaitydavome
eilėraščius per Jefferson Airplane pasirodymų pertraukas. Skaitydavau Andrejaus
eilėraščių vertimus. Jis skaitydavo rusiškai. Vyko šviesų šou.
1967-ųjų sausį, per Human Be-In, Genčių sambūrį, organizuotą Haight Ashbury
komunarų, minia išaugo iki dešimčių tūkstančių bei užtvindė polo laukus ir
Golden Gate parką visai dienai, pripildytai roko muzikos, poezijos, budistinių giesmių.
Tai buvo taikos ir muzikos diena, kai Hells Angels (smurtaujantys septintojo dešimtmečio
baikeriai vert. past.) rūpinosi pasimetusiais vaikais. Harvardo profesorius Timothy
Leary paskelbė mitingo tvarką, perspėdamas minią įsijungti, susijaudinti ir
iškristi (turn on, tune in, drop out).
Michael McClure: Sėdėjau ant scenos kartu su Allenu Ginsbergu ir Gary Snyderiu. Buvo ten
ir Timothy Leary, ir Lenore Kandel. Padainavau vieną savo eilėraštį, Dievas, kurį
garbinu, yra liūtas. Tai buvo pirmas didelis jaunų ieškančių žmonių,
kontrkultūros susibūrimas. Jie susirinko tam, kad sukurtų savo didžiulę šeimą,
švęstų kaip didelė gentis su muzika, šokiais, dainomis, psichodelika ir gerais
politiniais dalykėliais.
Lawrence
Ferlinghetti: Aš per Human Be-In sėdėjau ant scenos šalia Alleno Ginsbergo. Turėjau
vagonėlius, kuriais tomis dienomis grodavau. Gerai, kad man niekada neleisdavo su jais
pasirodyti viešai būtų buvę siaubinga. Tai buvo dešimties tūkstančių veidų
jūra. Nežinau, kiek tiksliai jie suskaičiavo. Prisimenu, kaip saulei leidžiantis tas
žmones skaičiavęs vienišas parašiutininkas nusileido į minią.
1966 kovo mėnesio Life žurnalo straipsnis apie LSD tapo šio psichodelinio narkotiko
uždraudimo spalio mėnesį priežastimi. Bet džinas jau buvo išskridęs iš butelio.
Haight Ashbury vardas jau skambėjo net grasinančioje oficialiojoje žiniasklaidoje,
kuri, to nenorėdama, geriausiai pareklamavo augantį judėjimą. Žmonės pradėjo
traukti į San Franciską jau 1967 pradžioj.
Alton Kelley: Bet tie pirmieji metai 65, 66, 67 buvo nuostabūs tuo, kad
susikūrė puiki bendruomenė, Haight Ashbury. Visi visus pažinojo. Buvo išties smagu.
Visi savimi džiaugėsi. Tai buvo kažkaip priešinga bytnikų erai. Jie visi rengėsi
juodai ir atrodė liūdni. Mes visi išėjome iš rokenrolo, o ne iš antrojo pasaulinio
karo pasaulio. Mes visi jau buvome klausęsi Chucko Berry'io ir Little Richard'o.
Michael Rossman: Tai buvo žolės ir politinių veiksmų metas. Kai paimdavai suktinės,
įtraukdavai ne vien dūmų įtraukdavai visą kultūrinių nuostatų kompleksą
ne tik pasipriešinimą karui, bet pomėgį medvilninėms lovatiesėms, norą paragauti
naujo įdomaus maisto, mažesnę kaltę dėl pamokų nelankymo, daugiau nepagarbos
valdžiai, bandžiusiai iš tavęs padaryti nusikaltėlį, nes tu turėjai tokias patirtis
ir pakeitei gyvenimo perspektyvą.
Julia Brigden (Mergaitė Freiberg): Man atrodo, kad LSD labai paveikė mano ir mano
draugų požiūrį. Jis suteikė mums dvasingumo, kurio mes negavome bažnyčioje mano
šeimoje į bažnyčią buvo žiūrima kaip į primityvią atgyveną. Iki tol neturėjus
jokios kitos religijos, buvo nuostabu turėti LSD ir suvokti, kad esame tik maža didelio
gyvenimo dalelytė.
Dr. David Smith: Žmonės pradėjo važiuoti 66-aisiais. Brolia Thelinai (Haight gatvės
psichodelinės parduotuvės savininkai) visa tai pavadino Meilės vasara, ir vaikigaliai
pradėjo plūsti į miestą.
Carolyn Garcia (Kalnų mergytė): Mes gyvenome Haight gatvėje ir buvome priblokšti tos
masės žmonių, kuri kasdien marširavo šia gatve. Tai buvo tiesiog milžiniškas kiekis
besibastančių, laisvų, labai jaunų žmonių. Tą vasarą vyravo rūkas, žmonėms buvo
šalta ir nejauku. Bet žmonių buvo labai daug.
Michael McClure: Laisvą judėjimą įžiebė digeriai, ir į miestą pradėjo plūsti
žmonės iš visų Jungtinių Valstijų, Europos ir Azijos. Vėliau jie liko čia arba
išvažiavo, kartu pasiėmę tai, ką išmoko. Tai buvo milžiniško masto naujų idėjų
išbandymas.
Paul Krassner: Meilės vasara išties buvo tam tikra sąmonės būsena. Eini per Haight
gatvę ir kas nors paklausia: Ei, nori išbandyti piliulę? ir tu išbandai, nes juk
gerbi tą žmogų. Tai buvo labai atvira ir patikima. Aš supratau, kad nesu vienintelis
marsietis kvartale. Tai buvo panašu į marsiečių sueigą.
Bob Weir: Gatvėje buvo daug žmonių. Visi turėjo ką veikti. Mes grojome grupėje. Tie,
kurie buvo dirbę kavinėse, dirbo kavinėse, rūbų parduotuvėse, kirpyklose. Digeriai
darė savo darbus. Poetai rašė, dailininkai paišė plakatus. Visi buvo užsiėmę.
Mes
susirinkdavom švęsti, būdavo linksma. Bet kokį birželį bendruomenės kūrybingumas
ėmė smukti, ir jau reikėdavo užsidaryt langines, nes po gatves šlaistėsi spido
apsiriję bepročiai ir dažnai įlįsdavo pas mus per langą. Jie rengėsi kaip hipiai,
bet nemanau, kad suprato visą reikalą.
David Freiberg: Dvi savaites buvo išties linksma. Po to viskas greit išblėso.
Peter Berg: Žmonės bastėsi gatvėmis. Vaikigaliai iš visų Jungtinių Valstijų
atvažiuodavo vilkėdami vaivorykštės spalvų drabužius ir psichodelines skareles ant
kaklo, ir visi rūkė žolę. Jei būtumėt važiavę per Haight, jūs ją būtumėt
užuodę. Žmonės sėdėdavo ant šaligatvių, jie šokdavo ant šaligatvių, jie
stabdydavo eismą.
Birželį vykusiame Monterey'aus tarptautiniame pop festivalyje nuskambėjo nauji San
Francisko roko akordai, o taip pat išgirdome svečių iš Londono Jimi Hendrixo ir
The Who muziką. Jefferson Airplane, kurių du hitus iš antrojo albumo grojo
radijas, vedė naują roko judėjimą iš pogrindžio. Jais pasekė ir kitos San Francisko
grupės.
***
Atėjus 1967-ųjų Meilės vasarai, Haight Ashbury šventė jau ėjo į pabaigą.
Bet tos vasaros mitologija niekad neišnyko. San Francisko hipis, šokantis Auksinių
vartų parke su savo ilgais plaukais, tapo tokiu pačiu amerikietišku archetipu, kaip
Laukinių Vakarų kaubojai. Žymiai svarbiau yra tai, kad septintojo dešimtmečio
kontrkultūros pakilimas turėjo ryškios įtakos šiandieninei kultūrai. Meilės vasara
ataidi jogos užsiėmimuose, popkultūroje, vizualiniuose menuose, madoje, požiūryje į
narkotikus, personalinių kompiuterių revoliucijoje ir ekologiniuose sąjūdžiuose.
Išsipildžius kai kurioms judėjimo svajonėms, kitos, ypač susijusios su politika,
išsisklaidė tarsi saldus kanapės dūmas.
Septintojo dešimtmečio politinės idėjos žlugo, sakė aktorius Peteris
Coyote'as, priklausęs Haight Ashbury digerių komunai. ,Mes nepribaigėme kapitalizmo.
Mes nepribaigėme imperializmo. Mes nepribaigėme rasizmo. Taip, karas baigėsi. Bet
kultūrinės idėjos suveikė.
Tai buvo seksas, narkotikai ir rokenrolas, viskas buvo jėga, sakė socialinis
satyrikas Paulas Krassneris. Bet visko pagrindas buvo dvasinė revoliucija.
Pokalbio dalyvių dosjė:
David Getz: muzikantas, būgnijimo ir meno mokytojas, grupės Big Brother And The
Holding Company narys.
Michael Rossman: rašytojas, teberašantis apie kontrkultūrą.
Bob Weir, muzikantas iš grupės RatDog.
Stewart Brand, Long Now fondo prezidentas.
Peter Coyote: žymus kino ir televizijos aktorius.
Wavy Gravy: didysis Seva Fondo, padedančio žmonėms iš besivystančių šalių,
turintiems regos sutrikimų, guru.
Dr. David Smith: gydytojas, jis neseniai paliko nemokamą Haight Ashbury kliniką ir
pradėjo savo praktiką.
Lawrence Ferlinghetti: poetas bytnikas, City Lights Books leidėjas.
Michael McClure: poetas, kartais rengiantis performansus su Ray'umi Manzareku, The Doors
vargonininku.
Alton Kelley: menininkė.
Julia Brigden: gyvena Napoje.
Carolyn Garcia: Linksmųjų išdaigininkų komunos narė, rašytojo Ken Kesey mergina ir
The Grateful Dead vokalisto Jerry Garcia žmona.
Paul Krassner: rašytojas, socialinis satyrikas.
David Freiberg: muzikantas, dabar groja Paulo Kantnerio (ex Jefferson Airplane)
Jefferson Starship.
Peter Freiberg: Planet Drum, ekologinės aktyvistų programos, skatinančios regioninį
aplinkosaugos stiprinimą, vadovas.
pagal San Francisco Chronicle parengė Kasparas Pocius
Į viršų
|
|