|
anarchija.lt
MENAS
FIONA A. VILLELLA:
NAUJI BŪDAI ŽIŪRĖTI ANTONIONIO ZABRISKIE
POINT
Praėjusį sekmadienį kino pasaulis gedėjo.
Mirė du XX a. kinematografo grandai švedas Ingmaras Bergmanas ir italas Michelangelo
Antonioni. Jei pirmąjį režisierių labiau domino psichologinės problemos, tai antrasis
susitelkė ties socialine, o taip pat ir moralės kritika, žavėjosi maištingomis
idėjomis. Siūlome australų kino kritikės pasvarstymus apie vieną garsiausių
Antonionio filmų, neabejotinai įtakojusį hipių judėjimą, Zabriskie Point.
Samas Rhodie buvo absoliučiai teisus, kai
tvirtino, jog Antonionis padarė tai, ko nepadarė joks kitas kino kūrėjas jis į
naratyvinį pasakojimą įtraukė grynai eksperimentinius filmo elementus ir impulsus.
Siužetinės linijos jo filmuose laipsniškai išnyksta ir užgęsta, užleisdamos vietą
jį jaudinantiems dalykams taip objektai ir realybė peržengia į kitą matymo ir dar
daugiau mąstymo lygmenį.
Antonionio, kaip tikro meninio kino režisieriaus ,
kūrinių tematika ir vizualinės koncepcijos išryškėja tokiuose filmuose kaip
trilogijoje (Nuotykis [1960], Naktis [1961],Užtemimas [1962]),
Raudonojoje dykumoje [1964], vėliau Zabriskie Point ir Anapus
debesų [1995]. Savo karjeros pradžioje jis buvo kritikų ir žiūrovų kaltinamas
socialinės reikšmės, įtakos ir tikslo neturinčių filmų kūrimu jie buvę ne kas
kitas, kaip tik bergždi, tušti formalistiniai bandymai. Jis nepasidavė neorealizmo
praktikai režisūroje, kuri tuomet dominavo Italijos kine.
Antonioniui realybė nėra tai, kas duota,
akivaizdu, kas vos užfiksavus pradeda kalbėti už save. Modernistas ir formalistas
Antonionis domisi tikrove iš kitos perspektyvos jis atmeta bet kokį daiktų
tikroviškumą ir pasiduoda nematomai realybei, paviršiaus ypatybėms ir tonams,
daiktų sandarai ir medžiagiškumui. Tie, kurie negali suprasti jo filmų, šį tą
praranda. Antonionis meta žiūrovui iššūkį kviesdamas jį eiti tiek toli, kiek šis
panorės, kartu siūlydamas jam naujas patirtis ir matymo būdus. Jis pastūmėjo
naratyvą į tai, ką Deleuze yra pavadinęs tuštuma ir dėl to jis yra
iškilus režisierius.
Zabriskie Point buvo pirmas Antonionio filmas,
pastatytas Amerikoje. Siužete pasakojama apie septintojo dešimtmečio politinius
neramumus universitetų miesteliuose ir konfliktą tarp kontrkultūros ir
isteblišmento. Nuo pirmųjų filmo kadrų esame nusviesti į veidų ir balsų
užtvindytą kambarį; paaiškėja, jog tai studentų susirinkimas. Studentišku
stiliumi, septyniasdešimtųjų afrikietišku dialektu jie diskutuoja ir ginčijasi, ką
reiškia būti revoliucionieriumi, kaip svarbu atpažinti priešą, kokių veiksmų reikia
imtis. Prabėgs dar kelios scenos, ir mes pamatysime kruviną susirėmimą tarp studentų
ir policijos.
Antonionis mums nepasako, už ką būtent jie kovoja,
jis visiškai nedramatizuoja konflikto, bet mums aišku, kieno pusėje yra jis pats.
Parodoma negailestinga, nepateisinamai smurtaujanti policija, nukreipianti savo jėgas
prieš studentus. Išties visi filmo personažai, atstovaujantys isteblišmentą
nuo beširdės policijos iki vyrų ir moterų, dirbančių korporacinei Amerikai, parodomi
kaip esantys vienos dimensijos, trokštantys pinigų ir tušti. Antonionis mėgaujasi
triukais, kuriuos išdarinėja sąmoningi kontrkultūros atstovai studentai jie,
pakėlę telefono ragelį, sako viso gero, ieško fantastiškos vietos
meditacijoms, vadina save Karlais Marxais ir t.t.
Kad Antonionis suteikia privilegijas kontrkultūros, o ne isteblišmento vertybėms,
vėliau matosi iš miesto kraštovaizdžio jo erdvė bombarduojama ir dominuojama
reklaminių stendų, verčiančių miesto gyventojus jaustis nykštukais. Kaip ir stendas
su kaimo vaizdais, ši vartojimo tikrovė, atspindima milžiniškuose stenduose, yra
klaidingai suprasta kaip duotybė ir, žinoma, Antonionis siekia atskleisti šviesesnę
utopinę alternatyvą. Būtent dvasiškai atviri, ieškantys studentai tampa režisieriaus
susirūpinimo ir vizijos pateikėjais.
Jo poetinė vizija vėliau plėtojama rodant porelę
autsaiderių, kuriems bekeliaujant Amerika susikryžiuoja keliai. Markas ir Darija
nėra aktyvūs kokios nors partijos ar judėjimo dalyviai, Jie tiesiog yra. Markas
pirmiausiai pasirodo studentų susirinkime, kur jis pabrėžia savo norą bet kaip ir
bet kur žudyti ar mirti. Jo individualizmas išėjus iš susirinkimo lieka nepaliestas,
jis nekenčia komitetų ir veiksmų planavimo. Kita vertus, Darija yra išvis nesusijusi
su studentų judėjimu. Kaip ji sako Markui, ji geriau per radiją klausytųsi muzikos nei
pranešimų apie studentų riaušes. Juos abu supa egzistencinė šviesa, jie atviri
objektams, kuriuose atsiduria ir įvykiams, kurie jiems nutinka.
Modernistas, bet taipogi romantikas Antonionis tiki
utopija, visa apglėbiančiu, sklidinai pripildančiu ir jausmingu natūralaus grožio
pasauliu. Kaip ir Raudonojoje dykumoje, taip ir čia urbanistinis peizažas yra
priešiškas, pilnas šaižių, metalinių garsų. Ramybės ir harmonijos esama tik
atskirose ir negyvenamose natūralaus nepaliesto grožio erdvėse.
Keliaudami per Amerikos dykumą Markas ir Darija
atsikrato savo kelionės daiktų, paskutinių materijos liekanų ir nuogi atsiduria
Mirties slėnyje. Šioje sekoje, tapusioje filmo šerdimi išreiškiama Antonionio
poetika, tai ašinis filmo posūkis.
Daria supranta, kad Zabriskie Point tai
milžiniška smėlio kopa, vėjo ir vandens suformuota per milijonus metų. Tai tikras
antonioniškos realybės įsikūnijimas paviršius, kurį formuoja pastovūs
pokyčiai čia jis siekia konkrečiai ir akivaizdžiai parodyti linijos, pavidalo ir
teksto transformaciją. Trapumo jausmas išplečiamas į pačius objektus ir jų vėlesnį
išnykimą. Darijos ir Marko figūros išnyksta viena kitoje, o taip pat ir jų aplinkoje,
natūraliame nesibaigiančių smėlio kopų, slėnių ir įtrūkių kraštovaizdyje. Kai
išnyksta riba tarp subjekto ir objekto, iškyla Antonionio poetika. Antonionio kamera,
rodydama bronzinį Darijos klubą gamtos fone, atskleidžia žmoniškąsias slėnio
savybes, linijinius, pavidalo ir spalvos atbalsius tarp dviejų kūnų ir slėnio.
Kai Markas ir Darija pradeda mylėtis, filme
visiškai sugriūna realistinė naratyvo logika slėnyje atsiranda daugybė
besimylinčių porų ir grupių. Atrodytų, kad mūsų personažai išlaisvina galingą ir
nekontroliuojamą gyvybinę energiją. Ši siurrealistinė, nepaaiškinama gyvybinės
energijos tema tampa filmo kulminacija.
Kai Antonionis savo poetiką nukreipia prieš
Amerikos kapitalizmo ir masinio vartojimo kultūrą, ji tampa į išorę ir vidų
sprogstančių objektų galerija, kurią pamato Darija. Ji skuba iš pastato, kur
kapitalistai derasi, kaip eksploatuoti Ameriką, ir jis sprogsta sprogsta pats masinis
vartojimas.
Tik taip Antonionis galėjo suprasti amerikietiško
kapitalizmo grožį. Spektakliui baigiantis mes matome Dariją besišypsančią ir
patenkintą. Antonionis baigia filmą rodydamas mums saulę kaip amžinai galingą ir
paslaptingą gyvybės ir šviesos šaltinį, o gal ir utopijos pranašą
Pagal Senses Of Cinema
parengė KP
Į viršų
|
|