|
anarchija.lt
MENAS
GERO APETITO!
Interviu su Jegoru LetovuJėzus tarė: Kuris pažino pasaulį,
rado kūną, o to, kuris rado kūną, pasaulis nevertas.
Evangelija pagal Tomą
|
Nuo šios vasaros tu lioveisi dirbti
su Janka. Šių metų balandį nebeliko Graždanskaja oborona, bent jau koncertinio
grupės varianto. Kokia visų šitų išsiskyrimų priežastis?
Žinai, jei darai ką nors tikro, drąsaus,
sąžiningo ir įstabaus tave būtinai mėgins sučiupti ir suėsti. Ir tikrai suės,
ir tavo šventovę apdergs, jei nuolatos nebandysi peršokti vis aukščiau ir aukščiau
pakeltos kartelės, jei vėl ir vėl, kai tik išvysi prasižiojusią burną, nesugalvosi,
kaip išsisukti iš naujos kebeknės, jei neatliksi naujo beprotiško, siaubingo,
neįmanomo, beviltiško ir nemirtingo šuolio, kurį suvirškinti aplinkiniams prireiks
krūvos laiko, taip reikalingo tavo naujam žingsniui į naujus užribius. Tai
kažkoks nuolatinis epatažas. Kiekvienas tavo žingsnis, kiekvienas naujas kūrinys turi
skleisti tokią agresiją, tokį patologinį jausmų protrūkį, kad jis mirtinai
užstrigtų kiekvieno teisingo gyventojo gerklėje. Tai va, jei tu kiekvieną
sekundę bjauriai nedergsi į visas puses būtinai tapsi rūmų popso ir godaus
masinio pasilinksminimo dalimi kaip atsitiko su džiazu, roku ir kitkuo. Visa tai
vyksta ir su Janka. Sociumas ryją ją gyvą, ji, mano nuomone, jau galutinai pražiopsojo
panašiems pareiškimams ir veiksmams deramą laiką bei vietą. Dabar ji viename vežime
su buvusiais grupės nariais, ir, sprendžiant iš visko, priklauso mano priešininkų
stovyklai. Baisiai apmaudu, tačiau visokiems valkatoms jie leidžia iš savęs lipdyti
saldų, jiems patinkantį mitą.
Gero apetito! Žinoma, ne visi gali sau leisti tokį
džiaugsmą ir drąsą spjauti į išpurtusius savo gerbėjų snukius, ypač jei jų tarpe
Troickiai, Lipnickiai ir Grebenščikovai. Labai aiškiai suvokiu visa tai, kas vyksta
su Janka, aš pats kabėjau ant plauko, kai manęs vos nesurijo 198689-aisiais, kai
gaišau brangų laiką laukdamas dangaus malonės. Ir vis dėlto aš pasprukau iš
spąstų, nuo 1989-ųjų iki šios dienos nuveikiau daug man ypač svarbių darbų (tarp
jų, beje, ir 1990 04 13 dieną pabaigtas projektas, vadinamas Graždanskaja
oborona), ir nesiruošiu sustoti. Kelias į priekį tai visada pasistūmėjimas,
pasišalinimas, paneigimas, visada atsisakymas, visada Nepasimatysime!
Aš, niekingasis, nenoriu ir negaliu sau leisti, kad
mane kokiais nors spąstais sumedžiotų harmoniškai čepsinti būtis. Juk aš šviežiam
sniege nepalieku pėdų.
Tu štai, matau, nelabai mėgsti
piliečių. Iš kur tokia neapykanta?
Tai ne tik neapykanta, tai dar ir paniškas
gyvuliškas siaubas, tai ne baimė, o, greičiausiai, patologinis pasišlykštėjimas.
Bijau ir nekenčiu netgi ne aš bijo ir nekenčia kažkas mano viduje. Visada, kai
einu gatve, man atrodo, jog aš ne žmogus, o kažkoks marsietis, užmaskuotas ir
nugrimuotas, kad atrodyčiau kaip pilietis. Ir bet kurią sekundę ši mimikrija, ši
apgavystė gali išaiškėti, o tada pyzdiec! Jau seniai neišeinu iš namų be
ginklo, ir vis tiek prieš juos aš visiškas beginklis. Aš svetimas. Svetimas iš
pat pradžių, iš prigimimo. Svetimas amžiams. Visi jie tai žino, jaučia kaip rykliai
kraują. Esu svetimas jiems visiems, man svetimi ir be galo šlykštūs tie visi jų
sutrūniję džiaugsmai ir vargai, idealai ir ydos, viskas, kuo jie gyvi ir apie ką
svajoja. Tai mano prigimtinis instinktas. Čia esu diversantas, permestas į priešo
teritoriją. Toksai Štirlicas.
O kokia tavo slapta užduotis?
Jos neįmanoma net įsivaizduoti. Aš galiu tik
bandyti kalbėti ir spėlioti, kokia ji man. Visą gyvenimą nuo pat vaikystės viskas,
kas iracionalu, ypač kas susiję priežasčių bei pasekmių ryšiais laiko tėkmėje,
man keldavo ir kelia kažkokį nerimastingą, šventą ir baisų, mirtiną ir užburiantį
jausmą. Tada pajaučiu, kaip giliai manyje slypinti esybė prisiliečia prie jai
svarbių, neišreiškiamų, neaprėpiamų ir turbūt nežmogiškos kilmės daiktų,
sistemų bei esačių, o už tai tenka sumokėti milžinišką, lyginant žmonių
masteliais, kainą. Tai štai, reikia pasiryžti pasmerkti save beprotiškai, maištingai,
mirtinai šio gilaus pažinimo medžioklei bandyti sučiupti už uodegos, sugauti
šešėlį, galų gale nupyzdinti šį pirminį, neišreiškiamą, vienintelį
pažinimą, kuris viso ko esmė. Viskas, ką aš darau bandau išplėšti jį iš
savęs, nes jaučiu, kad jis čia tūno. Visos mano tikros dainos tik apie tai. Ir
Russkoje pole..., ir Miasnaja Izbuška, ir Pryg-Skok, ir Pro
Duračka. Tai nuorodos, rodyklės. Žinoma, niekingos ir silpnutės. Tačiau jų dėka
aš sugebėjau pajusti atšiaurų, atgrasų ir įkvepiantį skersvėjo gūsį pro vos vos
pravertas duris, šviesos spindulį pro rakto skylutę. Iš viso to, kas vyksta su manim
ir aplinkui mane, svarbu tik viena štai šitos pravertos durys, aš žinau, jog
greta manęs, šalia visos tos pigios butaforijos lūkuriuoja tikras, prigimtinis pradas.
O kūryba tai savotiškas tramplinas, kad patektum tenai. Turbūt dėl to žmonija,
sąmoningai ar nesąmoningai, tačiau užtikrintai ir žiauriai naikina šio Vardų Vardo
skelbėjus, saugotojus ir įkūnytojus. Masėms toks naikinimas savisaugos instinktas.
Jie bijo ir nekenčia svetimkūnių, jų įprastos, natūralios tvarkos priešų. Nors,
beje, viskas daug sudėtingiau. Viskas, ką čia kalbu tik šiaip sau, modeliukai,
kuriuos meistrauju ir kurie veikia būtent tuo momentu. Tokie kartoniniai triušiukai
šaudyklos stende.
Ar ne dėl to ir atsirado tie pamazgų
sklidini kibirai, kuriuos pastaruoju metu ant tavo galvos užkimdami pila pačių
įvairiausių sluoksnių atstovai nuo sveiko proto apologetų iki gatvės
mušeikų, tusovščikų ir kitų valkatų?
Taip, bet ne tik. Žinoma, svetimkūnis
instinktyviai atstumiamas, tačiau... kiek patyriau, pikčiausiai ant tavęs pila ne
būties hegemonai, o buvę saviškiai tie, su kuriais tu stūmei ilgas, sunkias
ir linksmas valandas, tie, kurie paskutinę sekundę dėl vienų ar kitų priežasčių
iššoko iš lekiančio traukinio. Apskritai, vieni žmonės kūrėjai, o kiti
žemdirbiai, tie, kurie viską įvardija, sudėlioja į lentynėles, viską nykiai ir
buitiškai subendravardiklina, šitie sveiko proto apologetai, kaip tu juos
pavadinai... Protinguoliai, matematikai, pragmatikai šio pasaulio gyventojai,
amžinai besišaipantys ir bežiovaujantys. Jie niekada neleis sau pasikasyti
pimpalu, kaip mėgsta sakyti mano draugas Manageris. Būtent jie stengsis lyg ir
nestipriai, tačiau mirtinai smogti perėjūnui, sumaišyti su žemėmis jo darbus.
Aš taip dažnai apie save girdžiu panašius mitus bei bobutės pasakas, kad man
belieka tik plekšnot sau per subinę, kriuksėt ir šokčiot. Visur aplinkui
neaprėpiamas pūvantis Jurijaus Mamlejevo pasaulis. Matai, vieniems čia lemta iš
paskutiniųjų liūdėt, džiaugtis ir kurti. Iš paskutiniųjų. O kitiems žiovauti,
bezdėti, kasytis ir šaipytis, ir tai atsargiai, dirsčiojant į šalis. Nieko čia
nepadarysi. Puikiai suprantu ir blaiviai suvokiu, kad viskas, ką padariau, vertinant
bendražmogiškais masteliais, absoliučiai niekam nereikalinga, viskas pasiliko ir
pasiliks iš esmės taip, kaip buvę, o jei kas nors ir pasikeitė, tai taip nežymiai,
kad tiesiog gėda savo šuolių ir grimasų. Nepavyko mano roko revoliucija.
Niekam ji, pasirodo, nafig nereikalinga, tik man pačiam ir grupelei
išsigimėlių, tokių, kaip aš. Tiksliau tariant, roko revoliucija įvyko, tačiau
niekas (arba beveik niekas) to nepastebėjo. Ir nusičiurkšt. Čia ne tai svarbiausia.
Nesvarbu, kad šūde paskandins. Tiesiog kai kurie daiktai tampa svarbūs ir prasmingi tik
amžinybėje. Aš, žinoma, šitam pasaulyje nepakeičiau nieko, tačiau čia aš
užviriau (arba su mano pagalba užvirė kas nors kitas) gerą košę, ją galima laikyti
ženklu, pranašyste, maišto ir laisvės pergalės prieš suakmenėjusius totalitarinės
būties įstatymus bei plieninius priesakus užuomazga. Aš, kaip asmenybė, nieko
nereiškiu ir esu nieko vertas: buvau išprotėjusio ir akiplėšiško fronto kareivis,
fronto, kuriame nuskriaustieji, vargetos ir luošiai kovojo prieš jiems iš anksto
paskirtą, iš viršaus paruoštą likimą. Ir tuo, ką spėjau nuveikti, labai
džiaugiuosiu, esu patenkintas, kad iš savo sužvėrėjusio, plačiame pasauliniame
rokenrolo fronte pasimetusio apkasėlio spėjau paleisti ne taip jau mažai linksmų
kartečės sviedinių. O kai sviediniai baigsis pasielgsiu taip, kaip privalo elgtis
kiekvienas geras kareivis puolančio priešo apsupty, kuriam liko paskutinė kulka, o gal
nebeliko ir jos. Visa tai skamba baisiai patetiškai, tačiau, deja, visada buvau toks
herojiškas snarglys. Reiktų pridurti, kad šiuose žodžiuose nėra jokių ašarų ar
tragikos, nes visi, pasukę tuo keliu, pasirinko jį savo noru, sąmoningai (niekas per
jėgą nevarė), todėl yra pasiryžę sumokėti už kiekvieną šventinį fejerverką.
Visą savo gyvenimą sėdėjau ant lagaminų. Visada supratau, ką pasirinkau. O tai, kad
sumaišys su šūdais... Niekai. Jie patys to niekada nepripažins, būtinai save
apgaudinės, sukurs dar vieną mitą, dar vieną priežastį, pateisinančią jų sotų
bei gėdingą dauginimąsi. Sau jie visada buvo ir bus teisūs, stiprūs bei geručiai, o
tu menkas niekingas žmogiūkštis, geriausiu atveju vertas tik užuojautos.
Plastmasinis pasaulis nugalės. Na ir tegul eina jis velniop! Svarbiausia suspėti.
Svarbiausia patikėti, kad Mažasis Princas, net įkąstas gyvatės, vis dėlto
sugrįžo namo, į savo planetą! Supranti?
Išeitų, kad kiekviena tavo daina
savotiškas mostas fakelu tamsioj nakty, kaip kad rašė Kafka?
Tikiuosi, taip. Kai vėl ir vėl pakibdavau virš
prarajos, mane išgelbėdavo Vysockis, Dostojevskis, Morrisonas, Lennonas, Bobas Marley
bei kiti. Godžiai, iš visos širdies, beprotiškai dėkingas jiems už tai, kad neleido
paskęsti silpnume bei inercijoj. Galbūt visas jų menas skirtas tik tam, kad būtent aš
arba kas nors kitas kada nors neužsilenktumėm. Laimė, jei kam nors taip padėjau, taip,
kaip padėdavo ir padeda man. Reiškia, ne veltui... Ir apskritai, galioja pagrindinė
taisyklė: paėmei atiduok. Perduok kitam.
O kaip tu vertini savo kūrybą? Tai menas,
ar...?
Štai Ševčiukas, rodos, kažkada pareiškė,
kad, jo manymu, poetai skirstomi į dvi kategorijas: vieni visą gyvenimą rašo vienui
vienintelį tobulą eilėraštį, kaip, tarkime, Puškinas, arba jis pats, o kiti savo
kūryba tartum užkariauja naujas erdves, teritorijas bei naujus horizontus. Tai va, aš
ir esu toks užkariautojas. Savo paties viduje bandau vis surasti naujus užribius viso
to, kas Neapribojama, įžūliai ir su įkvėpimu praplėsti naujų galimybių ribas.
Jeigu kūrybos aktas yra laisvė, reiškia, aš esu iš tų, kurie ją užkariauja. Nes
jos niekas nepadovanos, ji pati niekada neapsireikš pati: ją galima tik drąsiai ir
beatodairiškai pasiimti pačiam, užgrobti, atimti. Galų gale nupyzdinti!
Pačios įvairiausios tokio maišto išraiškos mano supratimu ir yra tikroji poezija,
visiškai nieko bendro neturinti su gražbyliaujančiu bei estetizuotu visokių stiklo
karoliukų žaidimų mėšlu.
Tu vis kalbi apie maištą, apie laisvę...
Kas tau yra maištas? Kas tokia laisvė?
Maištas vienintelė laisvė. Vienintelis
Džiaugsmas. O laisvė: ji vienintelė būti prieš. Kaip rašė Bradbury: Jei tau
davė liniuotą popieriaus lapą, rašyk skersai eilučių.
Už viską gi reikia mokėti... Ir tu
žinai kuo?
Sumokėsim. Sutinku mokėti. Nori eiti į priekį
būtinai teks traukyti gijas, siejančias tave su šiuo pasauliu. Tai kelias į
Amžinybes, skirtas visiškiems vienišiams. Jei pasirinkai šį kelią pats tampi
savo moralės, įstatymų, pasaulio ir būties Dievu, Kūrėju, Demiurgu ir Tvėrėju. Už
šitą pasikėsinimą į sostą tenka, žinoma, gauti ir geros pylos, ir atitinkamų
apdovanojimų. Kur šventė ten ir pagirios. Jau pačiame kūrybos akte (ypač
roko muzikoje) slypi tam tikras Prometėjo žygdarbis dangiškosios
ugnies, žinių, energijos, jėgos bei šviesos vagystė, pagrobimas iš aukščiau
esančio pasaulio. Šis žygdarbis skiriamas saviems nelaimėliams, nuskriaustiesiems,
bedaliams gentainiams tiems, kuriems teko tapti luošiais. Matrosovas ir Machno, tuo
pat metu kovojęs visais frontais, Vysockis, Šukšinas ir Tarkovskis, vienu žodžiu,
visi iš tikro gyvieji kiekvienu savo sąžiningu bei sunkiu darbu nors kelioms akimirkoms
uždengdavo tam tikrą siaubingą metafizinę ambrazūrą. Tada nebesvarbu, kuo sumokėsi,
kokia bus bausmė... Svarbiausia kad kulkosvaidis kelioms sekundėms nutiltų.
Svarbiausia nors trumpam išvesti iš rikiuotės savo priešą. Tada saviškiai galės
bent sekundėlei atsipūsti. O tada jau nebesvarbu ar sužinos kas nors apie tai, ar
supras... net jei paaiškėtų, jog tu vienintelis toks pydaras visoje
planetoje vis tiek reikia kautis ir stengtis ją uždengti. Tol, kol nors vienas iš
mūsų stovės šitame antitotalitarizmo fronte frontas nežlugs. Kol aš gyvas
rokenrolas nemirs. Ir aš teisus ne todėl, jog priklausau žmonių giminei, aš teisus,
nes esu laisvas. Tai vienintelis ko nors vertas dalykas. Vienintelė tikrovė, vienintelė
koordinačių sistema, vienintelė religija, aukštesnė už Dievą, pasaulio Sutvėrimą,
aukštesnė už tiesą.
O sakyk, ar rokenrolas būtinai baigiasi
savižudybe, beprotyste, žūtimi, vienokia ar kitokia tragiška pabaiga?
Atrodo, jog taip. Tai žiaurus ir rūstus kelias.
Tai nuolatinis iššūkis ir maištas, tai kautynės, nedidelis nuolat vykstantis
pasaulinis karas. Nusikaltimas! Nuolatinis ekstremizmas. Jei nusprendei priimti žaidimo
taisykles, nori nenori teks atsisveikinti su svajone, kad būtų ir vilkas sotus, ir
avis sveika. Arba pats užvaldai, susilipdai tau pažadėtąją tikrovę, arba ji
ištaria deja, ir tu tampi purvina sniego gniūžte. Visada ir visur reikalingas
beprotiškas užsidegimas: net jei susidegintum ar susinaikintum, net jei sudegintum ar
sunaikintum viską aplinkui. Jei vieną kartą ryžaisi ištarti a, privalai (jei,
žinoma, nesi visiškas tuščiakalbis) ištarti ir b. Jei pasiekei raidę e,
turėk sąžinės, išdidumo bei stiprybės, kad iš savęs išspaustum įspūdingą
o, o po to ir nuostabiąją š! Rokas nuolatinis įtūžis ir
agresija. Piktas, maištingas, viską užvaldantis bejėgiškumas į kampą užspeisto
žvėries bejėgiškumas. Graudus ir jausmingas kokio nors apskurėlio, įnirtingai
puolančio savo priešą, bejėgiškumas, triuškinantis pralaimėjimas, užkariaujantis
visatas, lyg kortų namelius nušluojantis pasaulius, pakilęs aukščiau gyvenimo,
mirties ir visų kitų pusaklių seilionių!... Per kelerius sąžiningo ir visaverčio
gyvenimo metus rokeris patiria daugiau, nei paprasti žmonės per ištisus dešimtmečius.
Tai žaibiškas, ryškus ir visus apakinantis susideginimas, panašus į drugelio machaono
skrydį. Visiškas susinaikinimas.
Ar tavęs dar nekaltino infantilumu?
Dar ir kaip! Mano broliukas visą gyvenimą
kaltina! Viskas, ką čia pasakoju labai vaikiška, jei galima taip sakyti
filosofija. Tam tikra prasme aš vis dar vaikas, o tai neįkainojama, todėl aš
šokinėju iš džiaugsmo ir didžiuojuosi, kad iki šiol tarp visų tų jūsų mįslingų
sapalionių dar nepraradau vaikiško, naivaus, skaidraus supratimo, dar iki šiol žiūriu
į gyvenimą, į mane supančią aplinką kaip į žaidimą. Reiškia, dar nepasenau. Ir
tikriausiai dar gyvas. O rokas man tam tikras vaikiškas, žiaurus ir pavojingas
žaidimas, panašus į tuos, kuriuos mažasis Ivanas žaidė Tarkovskio filme. Su kokiu
begaliniu džiaugsmu, kokiu įtūžiu vaikystėje kieme spardžiau kamuolį lygiai
taip pat linksmai, tūžmingai ir įnirtingai dabar rėkiu į savo mikrofoną. Tik vaikas
gali iškrėsti tikrai didingą kvailystę, tik jis gali iš tikro įkvėpti sielą.
O kaip tu žiūri į profesionalizmą?
Profesionalius įrašus, atlikėjus?
Kreiviausiai, kiek tik įmanoma! Tik, blia,
paskutinis diletantas gali sukurti kažką netrivialaus, kažką vertingo ir tikro!
Profesionalizmas (visi tie technizmai, simfonizmai, estetizmai ir visi
kiti šūdizmai) žudo visa, kas roke gyva. Aš, pavyzdžiui, dabar klausausi tik
visokias 60-ųjų vidurio garažines ir psichodelines komandas (Troogs, Kim Fowley,
Velvet Underground, The Standells, Kinks etc.). Dabartiniu suknistu visuotiniu
supratimu šie bičai juk nemoka groti. Bet užtat kaip jie grojo!!! Čia ne šiaip sau
posakis sudegti, virsti pelenų krūva. Taip reikia ir dainuoti, ir groti. Manau, pats
svarbiausias dalykas autoriaus, kūrėjo gaivalas, kai kūrybos akto metu jis tampa
bepročiu, apsėstuoju, o tada nusispjaut į tam tikrą (tegul ir nemažą) lažūchos
dalį, kuri neišvengiama tokio įkvėpimo metu. Labiausiai išprotėju nuo archajiškų
ritualinių liaudies giesmių bei muzikavimų. Jų apskritai neįmanoma profesionaliai
atlikti! Pažiūrėk, kaip natūraliai dainuoja v žopu nusipylęs snukis,
daužantis kumščiu per stalą, išsiterliojęs krauju, ašaromis ir seilėmis, dainuoja
kraupiai, karčiai, užburiančiai ir iš tikro. Aš dar iki šiol neišmokau taip,
kaip reikia, groti gitara ir dainuoti taip, kaip, tarkime, Aleksandras Borisovičius
Gradskis. Man to niekada niekam ir nereikėjo. Štai Manageris apskritai nemoka dainuoti.
Užtat kokia jam būna šventė, kai uždainuoja: tą reikia pačiam pamatyti!
Novosibirske 1988 metais mūsų (Graždanskaja Oborona) koncerto metu Managerį
apsėdo nelabasis, jis ėmė taip siautėti ir blaškytis, kad, spjaudydamas, vemdamas, su
mėsa iš gerklės plėšdamas žodžius bei refrenus, jis nebegalėjo įkvėpti oro ir
vos iš tikro neužduso. Smilkiniuose ir skruostuose ėmė trūkinėti kraujo kapiliarai,
snukis sumedėjo, sustingo į kažkokią zombišką grimasą, bejausmį luitą. Tik
praėjus kelioms valandoms po koncerto jis įgavo daugmaž žmogišką pavidalą. Va!
Taigi, o apskritai, iš tikro įdomu ir gera gali
būti tik tai, ko tu negali, tai, ko tu dar nemoki, nesugebi, o jau paskui...
kvalifikuota, profesionali ir suplėkusi kokių nors pusgyvių Claptonų, Jaggerių,
Makarevičių kasdienybė.
Na štai, lyg ir viskas. Ar norėtum dar
ką nors pridurti?
Ek... Žodžiai devalvuojasi, praranda savo
vertę tiesiog akyse. Viskas, ką čia užsimiršęs pripasakojau, galbūt atrodo
plokščia, per daug sureikšminta, pagražinta arba tiesiog nepadoru. Man, atvirai
kalbant, nusičiurkšt kaip kam atrodo mano vargšės kalbos, kas ką pagalvos.
Manykit, kad viską sakiau sau ir tiktai sau. Apskritai viską, kuo užsiimu šiais
liūdnais laikais (eilės, dainos, piešinukai arba, štai, žodžiai), laikau tam tikru
beviltišku ritualu. Panašiu į konceptualisto Josepho Beuyso akciją, kai jis ant rankų
nešiojosi ir supo nugaišusį triušį tuo pat metu jam garsiai aiškindamas reliatyvumo
teoriją.
1990 m. rugsėjo 10 d. Versta iš knygos:
Jegor Letov Ja ne veriu v anarchiju, Maskva, 1997.
Vertė Darius Pocevičius |
Į viršų
|
|