|
anarchija.lt
MENAS
Ernesto Che Guevara
BOLIVIJOS DIENORAŠTIS
Fidelio kalba
Būtinas Če Bolivijos dienoraščio įvadas
Gyvendamas partizanų būryje Če buvo įpratęs
kiekvienos dienos pastabas kruopščiai pasižymėti asmeniniame dienoraštyje. Kai vyrai,
sulinkę po sunkiomis kuprinėmis, šaudmenų ir ginklų našta, stabtelėdavo trumpo
atokvėpio po ilgų klajonių sunkiai praeinamais, stačiais skardžiais ir atogrąžų
miškais arba po varginančio dienos žygio būriui aukštesnių vadų būdavo įsakoma
įsirengti stovyklavietę, Če taip nuo pat pradžių draugiškai jį pavadino
kubiečiai (Argentinoje che draugiškas kreipinys į bičiulį aut.
past.) dažnai atokiau prisėsdavo su nediduke užrašų knygele ir smulkia, veik
neįskaitoma mediko rašysena rašydavo savo užrašus.
Tos pastabos, kurias pavyko išsaugoti, vėliau
padėjo sukurti įdomių istorinių pasakojimų apie Kubos Revoliucinį judėjimą, jie
kupini revoliucinės, mokomosios ir žmogiškosios prasmės.
Dėl nesikeičiančio įpročio visada
pasižymėti pagrindinius kiekvienos dienos veiksmus ir įvykius turime galimybę
disponuoti smulkia, preciziškai tikslia ir neįkainojama tų herojiškų, paskutinių Če
gyvenimo m. Bolivijoje informacija.
Šios pastabos, rašytos anaiptol ne publikavimui,
pasitarnavo darbui, nuosekliems veiksmams, situacijų ir žmonių įvertinimui, kartu
leido pasireikšti nuodugniam stebėtojui, analitikui, nors jos neretai atrodo
nuspalvintos ir subtilaus humoro. Pastabos nuosaikios ir nuo pradžios iki galo sudaro
nuoseklią visumą.
Reikia turėti omeny, kad visa tai būdavo užrašoma
trumpomis poilsio akimirkomis, antžmogiškų fizinių pastangų reikalaujančiomis
sąlygomis. Atsakingam partizanų karinio būrio vadui tai buvo viena iš pareigų
sunkiame pradinės kovos, kuri plėtojosi labai sudėtingomis sąlygomis, etape, o tai dar
kartą atskleidžia jo veiklos stilių ir geležinę valią.
Šiame dienoraštyje nuodugniai aprašinėdamas
kiekvienos dienos įvykius, jis konstatavo klaidas, sugebėjo kritiškai pažvelgti į
pareikštus kaltinimus, kas partizaniniam revoliuciniam judėjimui yra būdinga ir
privalu.
Formuojantis partizaniniam judėjimui tokios
kritinės pastabos turi būti pateikiamos nuolat, ypač tuo etapu, kai būrį sudaro tik
nedidukas branduolys, veikiantis sunkiomis materialinėmis, absoliučiai nepalankiomis
sąlygomis, kai priešas lenkia kiekybiškai, kai mažiausias neatsargumas ar menkiausia
klaida gali tapti lemtinga ir vadas privalo būti iš paskutiniųjų reiklus bei
griežtas, pasinaudoti kiekvienu epizodu ar įvykiu, kad ir koks nereikšmingas jis
atrodytų, apmokyti bendražygius ir nušviesti būsimą partizanų būrio veiklą.
Partizaninės kovos formavimosi procesas
nepaliaujamas beldimasis į kiekvieno žmogaus sąžinę ir garbę. Če žinojo, kaip
užgauti pačias jautriausias revoliucionierių sielų stygas. Štai Markosas, nuolat Če
peikiamas , buvo įspėtas, kad gali būti gėdingai pašalintas iš partizanų būrio, ir
tuomet atsakęs: Jau verčiau mirti! Vėliau jis didvyriškai paukojo savo gyvybę.
Toks pat buvo elgesys ir kitų vyrų, kuriais Če pasitikėjo ir kuriuos kovos metu jautė
turįs dėl vienos ar kitos priežasties kritiškai perspėti. Vadas, kaip brolis ir kaip
žmogus, esant būtinybei sugebėjo būti reiklus, sykiais net griežtas, bet tai
pirmiausia ir labiau nei kitiems jis buvo linkęs taikyti sau pačiam. Če discipliną
grindė moraliniais partizano principais ir nepaprastai tvirtos savo paties valios
pavyzdžiu.
Dienoraštyje daug kartų paminėtas Debrė, tai
įrodo, kaip Če buvo susirūpinęs dėl rašytojo revoliucionieriaus, kuriam buvo
patikėta misija Europoje, suėmimo bei įkalinimo, nors giliai širdyje ir norėjo, kad
tas liktų partizanų būryje. Todėl išreiškia akivaizdų nepasitenkinimą, retsykiais
net abejonių dėl jo elgesio.
Če turėjo galimybę susipažinti su Debrė patirta
odisėja represinių organų gniaužtuose ir žinojo apie tvirtą bei nepalenkiamą
rašytojo poziciją jį įkalinusių kankintojų akivaizdoje.
Be viso to, jis pabrėžė didžiulę politinę
proceso reikšmę, ir spalio 13 d., šešios dienos prieš Debrė mirtį, intensyvių
įvykių sūkuryje su kartėliu pabrėžė: Išklausėme labai drąsų Debrė interviu
atkirtį provokatoriui studentui. Ir tai buvo paskutinė užuomina apie rašytoją.
Kadangi šiame dienoraštyje ne kartą kalbama apie
Kubos revoliuciją ir jos įtaką partizaniniam judėjimui, galbūt kai kas mūsų
pastangomis išleistą publikaciją palaikys provokacijos aktu. Tai suteiktų Revoliucijos
priešams jankių imperialistams ir jų pakalikams, Lotynų Amerikos oligarchams
dar daugiau priežasčių padidinti Kubos blokados planus, izoliuotumą bei agresiją.
Tiems, kurie šitaip susidaro nuomonę apie įvykius,
neprošal priminti, kad jankių imperializmui niekada nereikėjo pretekstų bet kuriame
pasaulio kampelyje vykdyti piktadarystes ir kad jų siekiai užgniaužti Kubos
revoliuciją prasidėjo nuo pat pirmojo mūsų šalyje įvesto revoliucinio įstatymo.
Žinomas ir kasdieniškas faktas, kad tas imperializmas yra pasaulinio pasipriešinimo
judėjimo įvykių grandinės žandaras, nuolatinis kontrrevoliucijos iniciatorius ir
labiausiai degradavusių ir antihumaniškų struktūrų, kurios tik egzistuoja pasaulyje,
gynėjas.
Solidarumas su revoliuciniu judėjimu gali būti
laikomas dingstimi, bet niekada nebus jankių agresijos priežastis. Neigti solidarumą,
kad paneigtumei dingstį, tai juokinga stručio politika, neturinti nieko bendro su
tarptautiniu šiuolaikinių socialinių revoliucijų pobūdžiu. Nutraukti
solidarizavimąsi su revoliuciniu judėjimu reiškia ne dingsties paneigimą, o iš tiesų
solidarizavimąsi su jankių imperializmu, jų viešpatavimu pasaulyje ir pavergimo
politika.
Kuba tėra maža besivystančios ekonomikos šalis,
iš tų, kurias ne vieną šimtmetį valdė ir išnaudojo kolonistai bei imperialistai, ji
tik 90 mylių nutolusi nuo Jungtinių Valstijų krantų, jos teritorijoje patruliuoja
jankių karinis jūrų laivynas, o tai trikdo socialinę ir ekonominę šalies plėtrą.
Nuo pat Revoliucijos triumfo mūsų tėvynei grėsė didžiuliai pavojai, tačiau
imperializmas bet kokia kaina stengsis ją palaužti, kad mums nerūpėtų sunkumai,
kuriuos gali sukelti nuosekli revoliucinė kryptis.
Revoliuciniu požiūriu, Če Bolivijos
dienoraščio publikavimas nepalieka alternatyvos. Če dienoraštis pateko į
Barjentoso rankas, ir šis nieko nelaukdamas įteikė kopiją CŽV, Pentagonui ir
Jungtinių Valstijų valdžiai. CŽV lojalūs žurnalistai turėjo galimybę dar
Bolivijoje susipažinti su dokumentu ir padarę fotokopijas pasirinko kompromisą kol kas
jo nepublikuoti.
Barjentoso vadovaujama vyriausybė ir aukščiausi
kariniai pareigūnai turi pakankamai priežasčių nepublikuoti Dienoraščio
čia akivaizdžiai parodytas absoliutus jo armijos nepajėgumas ir nesuskaičiuojamos
netektys, kai per kelias savaites saujelė ryžtingų partizanų iš jų atėmė apie du
šimtus ginklų.
Be viso kito, Če aprašo Barjentosą ir jo režimą
tokiais terminais, kad tuo nusipelnė garbės kaip naujų žodžių, kurių iš istorijos
neįmanoma išbraukti, kūrėjas.
Kita vertus, imperializmas irgi turėjo savo
dingsčių: Če ir jo nepaprastas vardas pasaulyje įgyja kaskart vis didesnės galios. Jo
idėjos, jo atvaizdas, vardas, jo kova su neteisybe tarsi vėliava pažemintiesiems ir
engiamiesiems, jos įkvepia ir aistringą studentų bei intelektualų susidomėjimą
visame pasaulyje.
Jungtinėse Valstijose juodaodžiai ir progresyviai
nusiteikę studentai jų skaičius nuolat auga Če figūrą padarė sava. Jo
portretai naudojami kaip ginklas, kaip kovos simbolis kovingiausiose manifestacijose dėl
pilietinių teisių ir prieš agresiją Vietname. Istorijoje retai būna, o galbūt dar
nėra buvę, kad vienas žmogus, vienas vardas, vienas pavyzdys išplinta taip veržliai
ir su tokia ugninga jėga. Nes Če pačia tikriausia ir nesavanaudiška forma įkūnija
internacionalizmo dvasią, kuri būdinga pasaulio šiandienai ir bus dar aktualesnė
ateityje.
Greta vakardienos galingų kolonizatorių pavergto
žemyno, šiandien jankių imperializmo eksploatuojamo ir laikomo labiausiai neteisėtame,
klastingame skurde bei atsilikime, kyla ši didinga figūra, ji net ir pačiose
imperialistų bei kolonistų metropolijose tampa revoliucinės kovos alsavimu.
Jankių imperialistai baiminasi šio pavyzdžio
galios ir visko, kas tik gali jį populiarinti. Šioji pagrindinė Dienoraščio
vertė ir gyva ypatingos asmenybės valios manifestacija, su kiekvienos dienos karščiu
bei įtampa rašytas partizaninis vadovėlis, degus parakas realus įrodymas, kad
Lotynų Amerikos žmogus nėra bejėgis prieš tautų pavergėjus ir jų išlaikomas
kariuomenes, ir dėl to dienoraštis iki šiol nebuvo paskelbtas.
Jie galbūt suinteresuoti, kad Dienoraštis
niekada nebūtų paviešintas. Pseudorevoliucionieriai, oportunistai ir visokio plauko
šarlatanai, susireikšminę marksistai, komunistai ir kiti panašūs veikėjai,
neapsiribojo Če išvadinę klystančiu, nuotykių ieškotoju ir, geriausiu atveju,
idealistu, kurio mirtis tapo ginkluotos kovos Lotynų Amerikoje gulbės giesme. Jeigu
jau Če didžiausias šių idėjų reiškėjas ir patyręs partizanas kovų metu
buvo nužudytas, o jo organizuotas partizaninis judėjimas Bolivijos neišlaisvino,
šaukia jie, tai akivaizdus įrodymas, kad jis ėjo klaidingu keliu! Kiek tokių
apgailėtinų menkystų pradžiugino Če mirtis, jie nė nerausdami patvirtina, kad jų
požiūriai visiškai prilygsta patiems reakcingiausiems oligarchams ir imperializmui!
Taip jie pateisina patys save arba išteisina
išdavikus vadovus, kurie lemiamą akimirką nedvejodami sužaidė ginkluotą kovą
ketindami kaip paaiškėjo sunaikinti partizanų kovinius būrius, sustabdyti
revoliucinę veiklą, primesti gėdingus ir juokingus politinius žaidimus, nes
nesugebėjo laikytis jokios kitos linijos; arba tuos, kurie nenori kovoti ir niekada
nekovos už savo šalį ir jos žmonių išlaisvinimą; kurie revoliucines idėjas
pavertė karikatūra ir dogmatišku opijumi, nedavė jokio postūmio sukelti mases, o
liaudies kovos organizacijas pavertė susitaikymo instrumentu su vidaus ir išorės
išnaudotojais ir rėmėjais politikos, neturinčios nieko bendro su tikraisiais
išnaudojamų šio žemyno žmonių interesais.
Če šiame procese numatė savo mirtį kaip kažką
natūralaus ir tikėtino, ypač paskutiniuose savo įrašuose jis stengėsi pabrėžti,
kad šis atsitiktinumas Lotynų Amerikoje nesustabdys neišvengiamos revoliucijos
plėtros. Trijų kontinentų suvažiavimui parengtame pranešime jis pakartojo savo
mintis: Visi mūsų veiksmai tai kvietimas kilti į kovą su imperializmu... Kad ir
kur mus užklups mirtis, tebūnie ji pasveikinta, jei tik mūsų kvietimas kovoti pasieks
pagaulią ausį ir dar viena ranka griebsis mūsų ginklo.
Jis save vadino revoliucijos kariu, išgyventi nebuvo
jo svarbiausias tikslas. Tie, kurie revoliucinės kovos Bolivijoje atomazgą mato kaip jo
idėjų žlugimą, lygiai taip pat galėtų neigti ir pačias idėjas kaip vertybę, ir
visų didžiųjų revoliucijos pirmtakų bei mąstytojų kovas, taip pat ir marksizmo
pradininkus, kurie nesugebėjo įgyvendinti tikslų ir savo didžių pastangų vaisių
neišvydo tikrovėje.
Kuboje nei kovoje kritusio Marti, nei Masėjaus
mirtys, nei vėlesnė jankių invazija Nepriklausomybės karų pabaigoje kovotojams
nesutrukdė, neužkirto jiems kelio siekti tikslo. Imperialistinių tarnybų agentai
nužudė didžiuosius socialistinės revoliucijos šauklius, tokius kaip Chulijus
Antonijus Meja, bet nepajėgė sustabdyti jau prieš šimtą metų prasidėjusio proceso
ir išsklaidė visas abejones dėl absoliutaus pirmtakų kovos tikslų ir nuoseklios
krypties bei jų esminių idėjų tikrumo jos visuomet buvo Kubos revoliucionierių
įkvėpimas.
Iš Če Dienoraščio galima įsitikinti,
kokios tikros buvo pergalės galimybės ir kokia ypatinga buvo partizanų būrio varomoji
jėga. Konkrečiu atveju, įvertinęs akivaizdžius Bolivijos režimo silpnumo ir lėto
žlugimo simptomus, jis pareiškė: Vyriausybė sparčiai skyla, apmaudu, kad šią
akimirką neturiu dar šimto vyrų.
Če iš patirties Kuboje gerai žinojo, kiek kartų
mūsų nedideliam partizanų būriui grėsė sunaikinimas. Tai galėjo nutikti dėl karo
pavojų ir netikėtumų. Tačiau ar tokia tikimybė kam nors suteikė teisę vadinti
mūsų liniją klaidinga ir tuo pasinaudojus atvėsinti revoliucinį įkarštį ir
žmonėms tvirtinti, jog jie bejėgiai? Daug sykių istorijoje revoliuciniai procesai
prasidėdavo prieštaringais epizodais! Argi prieš šešerius galutinės liaudies
ginkluotos kovos pergalės Kuboje metus mes neturėjome Monkados patirties?
Nuo Monkados būstinės užpuolimo Santjago de Kubos
mieste 1953 m. liepos 26 d. iki Granma prisišvartavimo 1956 m. gruodžio 2 d.
Kuboje vykusi revoliucinė kova su šiuolaikiškai ginkluota armija nesuteikė jokių
perspektyvų, ir grupelės kovotojų veiksmai atrodė iliuziškas smarkiai
klystančių idealistų svajotojų išsišokimas. Staigus žlugimas ir visiškas
nepatyrusio partizanų būrio išsiblaškymas 1956 m. gruodžio 5 d., atrodė, galutinai
patvirtino pesimistų pranašystes... Bet jau po dvidešimt penkių mėnesių to paties
būrio likučiai sutelkė naujas jėgas ir patirtį, reikalingą priešo armijai
sunaikinti.
Visais laikais ir visomis aplinkybėmis pakaktų
priežasčių nekovoti, bet tai ir bus vienintelis kelias niekada neatgauti laisvės. Če
neįgyvendino savo idėjų, bet jos suvešėjo aplaistytos jo krauju. Nėra abejonių, kad
politiniu bailumu ir amžinu neveiklumu pasižymintys pseudorevoliuciniai kritikai sulauks
savo trumparegiškumo įrodymų.
Perskaičius Dienoraštį vertėtų pažymėti,
kad vienas iš tokių revoliucijos žinovų Lotynų Amerikoje Bolivijos komunistų
Partijos sekretorius Marijo Monchė nusprendė užginčyti Če vadovavimą politiniam ir
kariniam judėjimui. Šį sprendimą pagrindė išankstiniu ketinimu atsistatydinti iš
pareigų Partijoje. Matyt, reikalaujant prerogatyvos tokiam sprendimui, jam pakako turėti
išimtinę teisę.
Suprantama, Marijo Monchė neturi jokios
partizaninės kovos patirties, nėra dalyvavęs mūšiuose, tad jo komunistinė savimonė
neįstengia atsižadėti netašyto pasaulietinio šovinizmo, kurio pavyko atsikratyti
revoliucijos šaukliams, kovojusiems už pirmąją nepriklausomybę.
Vedini tų pačių idėjų, kokia turėtų būti
revoliucinė kova šiame kontinente, tokie komunistiniai vadai nesiekia net
internacionalistų čiabuvių genčių, kurias užkariavo ir pajungė Europos
kolonizatoriai, lygmens.
Bolivija ir jos istorinė sostinė Sukrė taip buvo
pavadintos pirmųjų kovotojų garbei abu jie venesueliečiai (Simonas Bolivaras ir
Antonijas Chosė de Sukrė vert. past.). Ir šioje šalyje vykstant kovai už
visišką žmonių išsivadavimą, Bolivijos komunistų Partijos vadovas turėjo galimybę
suvienyti revoliucinio galiūno politines, organizacines bei karines pajėgas, asmens,
kuris neapsiribojo siauromis ir, be to, neteisingai dirbtinai nustatytomis tos šalies
sienomis. Tačiau šis vadovas nesumojo nieko daugiau, kaip pasiduoti gėdingiems, juoką
keliantiems ir nepagrįstiems valdžios reikalavimams.
Kadangi Bolivija neturi išėjimo į jūrą,
išsivadavimas jai būtinas labiau nei bet kuriai kitai šaliai jei revoliucija
triumfuotų kaimynystėje, nereikėtų patirti žiaurios apgulties. Če, be viso savo
didžiulio autoriteto, sugebėjimų ir patirties, buvo tas žmogus, kuris būtų tą
procesą pagreitinęs.
Če užmezgė santykius su Bolivijos komunistų
Partijos vadais ir aktyvistais anksčiau nei joje prasidėjo skilimas. Iš jų tikėjosi
paramos revoliuciniam judėjimui Pietų Amerikoje. Vykdant įvairias užduotis drauge
dirbo ir kai kurie Partijos siųsti aktyvistai. Įvykus garsiosios Partijos skilimui,
susidarė ypatinga padėtis daugelis aktyvistų, anksčiau dirbusių su Če,
atsidūrė skirtingose barikadų pusėse. Bet Če kovą Bolivijoje laikė ne atskiru
reiškiniu, o revoliucinio išsivadavimo, kuris netruks išplisti po kitas Pietų Amerikos
šalis, dalimi. Jo sumanymas buvo suorganizuoti judėjimą be sektantiškos dvasios, kad
į jį įsitrauktų visi, norintys kovoti už Bolivijos ir kitų imperializmo pavergtų
Lotynų Amerikos tautų išvadavimą. Bet pradiniame pasirengimo partizaniniam karui etape
iš tikrųjų viską lėmė drąsių ir diskretiškų bendraminčių, po skilimo likusių
Monchės Partijoje, parama. Tik iš pagarbos jiems jis pakvietė Monchę apsilankyti
stovykloje, nors jam veikiausiai nejautė didelio prielankumo. Paskui pasikvietė
kalnakasių lyderį ir politiką Moisesą Gevarą jis, atskilęs nuo Partijos, padėjo
suformuoti kitą organizaciją, kuriai vadovavo Oskaras Samora, tačiau vėliau taip pat
nuo jos atsišliejo, nes nesitaikstė su antruoju Monche save laikančiu Samora. Šis iš
pradžių palaikė Če ir sutiko dirbti organizuojant ginkluotą partizaninę kovą
Bolivijoje, bet vėliau susitarimų išsižadėjo ir lemiamu momentu nusiplovė rankas, o
po Če mirties kaip marksizmo-leninizmo atstovas tapo vienu aršiausių jo kritikų.
Moisesas Gevara ryžtingai prisijungė prie Če, kaip buvo žadėjęs dar prieš šiam
atvykstant į Boliviją, palaikė jį ir didvyriškai paaukojo gyvybę revoliuciniam
tikslui.
Lygiai taip pat pasielgė grupė bolivų partizanų,
anksčiau priklausiusių Monchės organizacijai. Vadovaujami Inti ir Koko Peredo atskilo
nuo organizacijos ir nedvejodami parėmė Če, vėliau pasirodę kaip narsūs ir ryžtingi
bendražygiai. Tačiau Monchė, nepatenkintas rezultatu, pradėjo sabotuoti judėjimą ir
La Pase sulaikė gerai parengtus komunistų aktyvistus, kurie ketino prisijungti prie
partizaninio judėjimo. Šie veiksmai rodo, kaip revoliucionierių gretose atsiranda
žmonių, tinkamai parengtų kovai ir turinčių visas galimybes, bet jiems nusikalstamai
trukdo nevykėliai, intrigantai bei šarlatanai vadovai.
Če buvo žmogus, kuriam niekada nerūpėjo šlovė,
postai ar pareigos, bet jis tvirtai tikėjo, kad revoliucinis partizaninis judėjimas
tai svarbiausia veiklos forma, siekiant išlaisvinti Lotynų Amerikos tautas,
atsižvelgiant į beveik visų Lotynų Amerikos šalių ekonominę, politinę ir
visuomeninę padėtį. Karinis ir politinis vadovavimas partizaniniams būriams turėjo
būti suvienytas, o partizaninėms kovoms reikia vadovauti ne iš patogių biurokratų
miesto kabinetų, bet tik iš kovos lauko. Ir dėl šio punkto jis buvo pasirengęs
nenusileisti, ir nepatikėti kokiam nors patirties neturinčiam, siaurų pažiūrų
nemokšai šovinistui vadovavimo partizaninei kovai, kurios tikslas ilgainiui
išsivystyti į kovą, apimančią visą Pietų Ameriką. Če teigė, kad šis
šovinizmas, kaip reakcingas, niekingas ir sterilus požiūris, daugeliu atvejų kenkia
patiems įvairių Lotynų Amerikos šalių revoliucionieriams ir turi būti
išgyvendintas. Tegu išsivysto tikrasis proletariato internacionalizmas,
pranešime Trijų kontinentų kongrese skelbė jis. Vėliava, su kuria kovojama, lai
tampa šventu tikslu išlaisvinti žmoniją taigi mirti po Vietnamo, Venesuelos,
Gvatemalos, Laoso, Gvinėjos, Kolumbijos, Bolivijos vėliavomis... Šiandieninė ginkluota
kova bus lygiai tokia pat šlovinga ir trokštama ir amerikiečiui, ir azijiečiui, ir
afrikiečiui ir net europiečiui. Kiekvienas kraujo lašas, pralietas žemėje, kurios
vėliavos dar neegzistuoja, tai patirtis, kurios semiasi išgyvenusieji, kad vėliau
pritaikytų ją kovoje už savo gimtosios šalies išlaisvinimą. Ir kiekvienas
išsivadavęs kraštas tos tautos kovos už laisvę laimėtas etapas.
Če taip pat siekė, kad partizanų būryje
dalyvautų kovotojai iš įvairių Lotynų Amerikos šalių ir kad Bolivijos partizanų
būriai taptų Revoliucionierių kalve, kurių patirtis grūdinsis mūšiuose. Šalia jis
norėjo turėti padėjėją šiam uždaviniui spręsti, drauge su bolivais, ir
nedidukę grupę patyrusių kovotojų, kurie beveik visi buvo jo bendražygiai Siera
Maestroje Kubos revoliucinės kovos metu. Jis neabejojo jų sugebėjimais, ryžtu ir
pasiaukojimo dvasia. Nė vienas iš tų vyrų priimdamas kvietimą nedvejojo, nė vienas
jo neapleido ir nepasidavė.
Kampanijos Bolivijoje metu Če veikė kupinas jam
būdingos tvirtybės, meistriškumo, atsidavimo ir pavyzdžiu tapusio ryžto. Galima
sakyti, jis tvirtai tikėjo savo misija, nė akimirką nepamiršo atsakingumo ir
nepriekaištingos reputacijos. Tais atvejais, kai partizanų būrys nusižengdavo
nuostatoms, jis suskubdavo perspėti ir ištaisyti klaidas, viską atžymėdamas savo
Dienoraštyje.
Likimas jam dažnai kaišiojo pagalius į ratus:
tarkime, partizanų būrio, narsių kovotojų grupės kai kurie jų buvo pasiligoję
arba sužeisti išsiskyrimas, numatytas tik kelioms dienoms, praradus ryšį tarp
abiejų grupių sudėtingoje, kalnuotoje vietovėje, užsitęsė ilgus mėnesius. Če
visokeriopai stengėsi surasti bendražygius. Tuo metu jam labai paūmėjo astma. Negalią
jam pavykdavo palengvinti paprasčiausiais medikamentais, bet dėl jų stygiaus liga virto
pikčiausiu priešu, be gailesčio jį prislėgė ir tapo rimtu rūpesčiu, nes
medikamentus, kuriais apdairiai buvo apsirūpinęs partizanų būrys, priešas surado ir
konfiskavo. Tai drauge su rugpjūčio pabaigos pralaimėjimu ir partizanų būrio dalies,
su kuria buvo prarasti visi kontaktai, sunaikinimu tapo faktoriais, smarkiai
apsunkinusiais tolimesnių įvykių eigą. Bet Če nė akimirką nesustojo, jis su
geležine ištverme įveikė fizinę negalią, ir jo dvasia nesusilpnėjo.
Jis užmezgė nemažai kontaktų su Bolivijos
žemdirbiais. Če nestebino nepatiklūs ir atsargūs kaimo žmonės, nes jis gerai
pažinojo jų mentalitetą: norint nuteikti juos savo naudai, reikia ilgo, sunkaus ir
kantraus darbo, tačiau neliko abejonių dėl to, kad ilgainiui jis tai pasieks.
Jeigu atidžiai seksime įvykius, pastebėsime, kad
žmonių, kurių būta rugsėjį, labai sumažėjo likus kelioms savaitėms iki jo
mirties. Partizanų būrys veikė aktyviai ir kai kurie, pavyzdžiui, broliai Inti ir Koko
Peredo, jau pasižymėjo kaip puikūs būsimieji vadai. Pasala Igueraso tarpeklyje,
vienintelė sėkmingai armijos įvykdyta operacija prieš Če vadovaujamą partizanų
būrį, kai tiesiog dienos metu buvo sunaikintas avangardas ir sužeista nemažai žmonių
jiems traukiantis į tvirtesnių politinių įsitikinimų kaimo zoną, šis faktas Če
Dienoraštyje neužrašytas, bet taip teigė liudytojai, smarkiai pakirto jų
galias. Kasdienis žygis daugybę kartų tuo pačiu maršrutu ir neišvengiami kontaktai
su gyventojais nepažįstamose zonose, kur užklysdavo, ir tikimybė, kad armijos daliniai
kuriame nors taške užkirs kelią, kėlė neabejotinai didelį pavojų. Bet Če, nors ir
suvokdamas, pasiryžo rizikuoti ir gelbėti Gydytoją, kuri buvo fiziškai labai
nusilpęs.
Dieną prieš pasalą jis rašė: Atvykome į
Puchijo, bet čia pamatėme žmonių, kurie mus vakar matė slėnyje. Verta pabrėžti,
kad mus perspėjo Radio Bemba: Keliauti su mulais darosi vis pavojingiau, stebiu,
kad Gydytojui būtų kuo patogiau, nes jis visiškai nusilpęs.
Rytojaus dieną jis parašė: 13 valandą
iškeliavo avangardas, jie mėgins pasiekti Chaguėjų, o ten jau nuspręs, kaip pasielgti
su mulais ir Gydytoju. Kitaip tariant, jis ieškojo išeities, ką maršruto pabaigoje
daryti su sergančiuoju, drauge neužmiršdamas laikytis būtinų atsargumo priemonių.
Bet tą pačią popietę, anksčiau nei avangardas pasiekė Chaguėjų, pakliuvo į
lemtingą pasalą, kuri partizanų būriui padarė nepataisomos žalos.
Po kelių dienų, apsupti El Juro tarpeklyje,
partizanai susirėmė paskutinėje kovoje.
Stipriai sukrečia saujelės revoliucionierių
atliktas žygdarbis. Vien tai, kad kova vyko atšiauriomis gamtos sąlygomis, atverčia
nepakartojamo heroizmo puslapį. Dar niekada istorijoje nėra buvę, kad tiek nedaug
žmonių griebtųsi tokios milžiniškų pastangų reikalaujančios užduoties. Viltis ir
absoliutus tikėjimas, kad neišsenkančios Lotynų Amerikos tautų revoliucinės
galimybės gali būti pažadintos, pasitikėjimas savimi ir ryžtas, su kuriuo šiam
tikslui atsidavė, mums parodo tikrąją šių kovotojų svarbą.
Kartą Bolivijoje Če partizanams yra pasakęs:
Ši kova mums suteikia galimybę tapti revoliucionieriais, ne tik palypėti ant
aukštesnio žmogiškosios prigimties laiptelio, bet ir įvertinti žmones. Tie, kurie
nepajėgia pasiekti šių dviejų stadijų, privalo pasakyti garsiai ir palikti kovotojų
gretas.
Kovojusieji su juo iki pat galo tapo įžymūs ir
buvo pagerbti garbingais vardais. Jie simbolizuoja revoliucionierių ir žmonių tipą,
kuriems istorija šiuo metu skyrė iš tikrųjų sunkią ir painią užduotį:
revoliucinį Lotynų Amerikos pertvarkymą.
Priešas, su kuriuo pirmtakai kovotojai susidūrė
pirmiausia, tai smunkanti kolonijinė galia. Šiandienos revoliucionierių priešas
galingas imperialistinis bastionas, apsiginklavęs šiuolaikine technika ir pramone.
Šis priešas ne tik organizavo ir iš naujo apginklavo Bolivijos armiją, kur liaudis
sunaikino buvusią karinę-represinę galią. Kovai su partizanais jie suskubo pasiūlyti
karinę pagalbą ir karinius konsultantus, taip, kaip remia ir šelpia karine technika
visas represines šio žemyno jėgas. Ir kai šių priemonių nebepakanka, tiesiog įveda
savo pajėgas, kaip pasielgė Santo Dominge.
Norint kovoti su šiuo priešu, reikia būti tokiais
revoliucionieriais, tokiais žmonėmis, apie kokius kalbėjo Če. Be tokių
revoliucionierių ir žmonių, pasiryžusių atlikti tai, ką atliko jie, be ryžto
susigrumti su didžiuliais sunkumais, kuriuos jiems teko patirti, be gilaus įsitikinimo
savo kovos teisingumu ir tvirto tikėjimu nenugalima jėga liaudies, kuri jiems padėjo,
prieš tokią galią, kaip jankių imperializmas, kurio kariniai, techniniai ir
ekonominiais ištekliai paplitę po visą pasaulį, šios žemyno tautos niekada
neišsivaduos.
Patys amerikiečiai pamažu pradeda suvokti, kad
šalį valdanti politinė superstruktūra tapo monstru, o šalis jau seniai nebėra
idiliška biurgerių respublika, kurios viziją beveik prieš du šimtus metų regėjo jos
įkūrėjai. Ji stipriai kenčia nuo vis didėjančios neracionalios, neteisėtos,
susvetimėjusios ir žiaurios sistemos moralinės destrukcijos, kas agresorių, politinių
nusikaltimų bei rasinės nesantaikos karuose iš Amerikos žmonių pareikalauja kaskart
vis daugiau aukų. Žmonės niekingai skirstomi į socialinius luomus ir pasibaisėtinai
besaikiam, reakcingam ir regresyviam kariniam aparatui eikvojami ekonominiai, moksliniai
bei žmogiškieji ištekliai. Tai apima beveik tris ketvirtadalius besivystančių,
nepriteklių kamuojamų pasaulio šalių.
Jau vien revoliucinis persitvarkymas Lotynų
Amerikoje ir tarp amerikiečių stiprėjantis ryžtas kovoti su imperialistine politika
galėtų paversti juos ryžtingais revoliucinio judėjimo Lotynų Amerikoje
sąjungininkais.
Ir jei ši pusrutulio dalis neišgyvens nuodugnių
revoliucinių pasikeitimų, šio amžiaus pradžioje atsiradę dideli skirtumai ir
atotrūkis tarp greitai industrine tapusios nacijos, skubiai siekiančios ir
imperialistinių aukštumų, kurios socialinis ir ekonominė plėtra buvo grindžiama savo
įstatymais, ir silpnų, monopolizuotų šalių, pasmerktų feodalinės oligarchijos
priespaudai ir jų reakcingoms armijoms, didžiojoje Amerikos kontinento dalyje tebus tik
blyškus atvaizdas ne vien didžiulio šiandieninio atsilikimo ekonomikoje, moksle bei
technikoje, bet ir baisaus atotrūkio, kurį po dvidešimties metų imperialistinė
superstruktūra vis sparčiau primes Lotynų Amerikos tautoms.
Šiame kelyje esame pasmerkti tapti kaskart vis
didesniais skurdžiais, vis silpnesniais, priklausomais imperializmo vergais. Ši niūri
perspektyva tiek pat aktuali ir besivystančioms Afrikos ir Azijos šalims.
Jei industrializuotos ir išsilavinusios Europos
tautos su bendrąja rinka ir tarptautiniais moksliniais institutais baiminasi atotrūkio
ir neramiai stebi perspektyvas likti ekonominėmis jankių imperializmo kolonijomis,
kokią ateitį turėtų matyti Lotynų Amerikos tautos?
Ši reali ir neginčijama padėtis akivaizdžiai
veikia mūsų liaudies likimą. Reikia nuodugnaus, skubaus revoliucinio persitvarkymo,
kuris sutelktų visas moralines, materialines ir žmoniškąsias šios pasaulio jėgas ir
suteikti joms postūmį įveikti amžius trukusį, kaskart vis didesnį ekonominį,
mokslinį bei techninį atsilikimą nuo industrializuoto pasaulio, nes esame mokesčių
mokėtojai ir jais liksime, ypač Jungtinėms Valstijoms. Jei koks buržuazinis liberalas,
reformistas ar šarlatanas pseudorevoliucionierius žino formulę, stebuklingą kelią,
kad galėtume pasiekti tikslą, nors ši formulė skiriasi nuo tos, kurią pasirinko Če,
šluojančios oligarchijas, despotus, politikierius, kitaip tariant, jankių monopolistus
šeimininkus, ir jų pakalikus vergus, ir atlikti tai kuo skubiau, kai tik
pareikalaus aplinkybės, tegu tuomet pakelia ranką, kad paneigtų Če.
Kadangi nė vienas iš tikrųjų neturi garbingo
atsakymo, nesiima jokios veiklos, kuri suteiktų vilties beveik 300 milijonų žmonių,
tiek yra Lotynų Amerikoje, kurių dauguma gyvena ties skurdo riba, o po dvidešimt
penkerių metų tas skaičius išaugs iki 600 milijonų, turinčių teisę į gerovę,
kultūrą ir civilizacijos pasiekimus, tada gražiausia paminint Če poelgį ir tų,
kurie, narsiai gindami jo idėjas, krito drauge, būtų tyla, nes šios saujelės vyrų,
kuriuos vedė kilnūs idealai išlaisvinti kontinentą, atliktas žygdarbis išliks kaip
siekis, stipresnis nei žmogaus valia, heroizmas ir didybė. Šis pavyzdys nušvies
sąmones ir skatins Lotynų Amerikos tautų kovą, nes didvyriškas Če kvietimas pasieks
skurdžius ir užguituosius, už kuriuos jis atidavė savo gyvybę, ir daugelis ištiestų
rankų panūs griebtis ginklų ir pagaliau atkovoti laisvę.
Spalio 7 d. Če parašė paskutines eilutes. Kitą
dieną 13 val. gausi priešininkų armija juos aptiko siaurame tarpeklyje, jie ten
praleido naktį, tikėdamiesi pralaužti apsuptį. Iš partizanų būrio buvo likusi tik
negausi grupelė žmonių, jie iki pat aušros didvyriškai priešinosi juos apsupusiam ir
atakuojančiam kareivių būriui, išsisklaidę tarpeklio olose bei jo atšlaitėse. Nė
vienas neliko gyvas iš tų, kurie kovėsi arčiausiai Če. Kadangi labai nusilpę
Gydytojas ir kovotojas bolivietis buvo drauge su juo, Če dėjo visas pastangas, kad
šiems bendražygiams parūpintų saugesnę vietą, tuomet ir buvo sužeistas. Gydytojas
mirė ne to susirėmimo metu, o po kelių dienų, netoli nuo El Juro tarpeklio. Uolėtas,
kalvotas kraštovaizdis ir skardžiai apsunkino matomumą, kartais išvis atkirsdavo
partizanus vienus nuo kitų. Už kelių šimtų metrų nuo Če gynusieji kitą įėjimą
į tarpeklį, tarp jų Inti Peredo, iki sutemų atlaikė puolimą, jiems pavyko atremti
priešą ir pasiekti anksčiau sutartą susibūrimo vietą.
Galima spręsti, kad sužeistas Če kovėsi, kol jo
M-2 vamzdį šūvis apgadino tiek, kad šis nebetiko šaudyti. Jo pistolete, kurį turėjo
prie savęs, trūko apkabos. Šios neįtikėtinos aplinkybės byloja, kad jį buvo galima
paimti gyvą. Kojų sužeidimai trukdė judėti pačiam, tačiau jie nebuvo mirtini.
Pergabentas į Iguerasų gyvenvietę, jis dar
išgyveno dvidešimt keturias valandas. Savo priešams nepratarė nė žodžio, o vienas
apgirtęs karininkas, nusprendęs pasityčioti iš suimtojo, užsidirbo skambų antausį.
La Pase susitikę Barjentosas, Ovando ir kiti aukšti
karo pareigūnai šaltai priėmė nutarimą jį nužudyti. Žinomos ir detalės, kaip
viskas vyko, kaip Iguerasų gyvenvietės mokykloje buvo įvykdytas išdavikiškas
nuosprendis. Majoras Migelis Ajoroa ir seržantas Andresas Selničas, jankių treniruoti
reindžeriai, jaunesniajam leitenantui Marijo Teranui įsakė jį nušauti. Šis,
visiškai girtas, griebėsi už juostos užkišto ginklo, o Če, girdėjęs šūvius, kai
buvo susidorota su dar dviem kovotojais, bolivu bei perujiečiu, ir matydamas, kad budelis
nesiryžta, sušuko: Šauk! Nedvejok! Šis atsitraukė, majorui Ajoroai ir
seržantui Selničui reikėjo duoti komandą antrąsyk, ir šis paklusdamas paleido
automato seriją žemyn nuo juostos. Pateiktoje versijoje pabrėžta, kad Če mirė
praėjus kelioms valandoms po susirėmimo, todėl budeliams buvo įsakyta į krūtinę ir
galvą nešaudyti, kad neliktų šviežių žaizdų. Tai pratęsė žiaurią Če agoniją,
kol vienas taip pat girtas seržantas, paleido šūvį į kairį šoną ir jį pribaigė.
Toks brutalus elgesys nedera su Če būdinga pagarba jis patekusiems į nelaisvę
Bolivijos armijos karininkams ir kariams visada dovanodavo gyvybę.
Paskutinės gyvenimo valandos, praleistos priešų
valioje, turėjo būti jam skausmingai karčios. Bet nė vienas vyras nebuvo geriau už
Če pasirengęs iškentėti tokį išbandymą.
Kol kas negalime pagarsinti, kaip mus pasiekė šis
Dienoraštis; pakanka pasakyti, kad nebuvo jokių svarstymų apie ekonominį
atlygį. Jame yra visi užrašai nuo 1966 m. lapkričio 7 d., kai Če atvyko į
Njankahuuasū, iki 1967 m. spalio 7-osios, mūšio El Juro tarpeklyje išvakarių.
Trūksta keleto puslapių, kurių dar neatgavome, nors, sprendžiant pagal datas,
ypatingos svarbos įvykių nebuvo, tad Dienoraščio turinio jie visiškai
nekeičia.
Nors pats dokumentas dėl savo autentiškumo
nesukėlė nė menkiausios abejonės, visos jo atliktos kopijos buvo pateiktos
skrupulingai analizei, ne vien tam, kad patvirtintų minėtąjį autentiškumą, bet ir
galimas klastotes, kad ir kokios jos būtų nežymios. Be to, faktai buvo lyginami su
likusių gyvų partizanų dienoraščiais ir tie dokumentai buvo sugretinami visais
aspektais. Nuodugnus liudijimas kitų partizanų, kurie išgyveno ir buvo kiekvieno tų
įvykių liudytojais, taip pat palengvino tyrimus. Neabejojant patvirtinta, kad visos
fotografijos yra tikrojo Če Dienoraščio kopijos.
Iškilo sunki užduotis išnagrinėti smulkią,
sunkiai įskaitomą rašyseną, ir tai atlikti padėjo jo bendražygė Aleida Marč
Gevara.
Dienoraštis bus paskelbtas maždaug tokia
seka: Prancūzijoje jį išleis Fransua Maspero leidykla, Italijoje Feltrineli,
VFR Trikot Verlag, JAV Ramparts žurnalas, Ispanijoje Ediciones
Ruedo Iberico, Čilėje žurnalas Punto Final, Meksikoje Siglo XXI
leidykla, taip pat šis tekstas bus išleistas ir kitose šalyse.
Iki pergalės!
Fidelis Kastro
1968
Ernesto Che Guevara. Bolivijos
dienoraštis. Iš ispanų k. vertė Alma Naujokaitienė, pagalbinius tekstus iš
anglų k. vertė Saulius Repečka. K.: Kitos knygos, 2007.
Į viršų
|
|