|
anarchija.lt
MENAS
Aleksej Cvetkov
KAIP ATRODO HUMANOIDAI IR KAIP JIE ELGIASI
Klasikinis, t.y. bulvarinių leidinių
žurnalistų, komiksų paišytojų, naktinių klubų dizainerių ir kosminių epopėjų
režisierių sukurtas humanoido įvaizdis įkūnija šiuolaikinės plačiosios visuomenės
svajonę apie save pačią.
Gležnas humanoido kūnas išreiškia viltį
išsivaduoti nuo fizinio darbo; kapitalizmo sąlygomis tą sau leidžia tik buržujų
sūneliai ir asocialūs marginalai, t.y. visai ne vidurinioji klasė, kuriai būtent ir
skirta komercinė UFO mitologija. Nedarbininkišką ateivio anatomiją reginių vartotojai
vertina teigiamai; priešingai, t.y. negatyviai dauguma žiūri į ligotą, „nesveiką“,
„nevyrišką“ humanitarinio profilio studentų, bohemos atstovų ir tų, kurie „vengia
visuomenei naudingo darbo“, išvaizdą. Jei bohema jiems kelia tik susierzinimą ir tam
tikrą pavydą, tai savo fantazijose jie visiškai identifikuojasi su „labiau už mus
išsivysčiusiais“ NSO pilotais, kuriuos laiko nepasiekiamu idealu.
Sumažintas, beveik nepastebimas apatinis humanoido
žandikaulis simbolizuoja maitinimosi problemos sprendimą. Juk nežiūrint į tai, jog
vėlyvojo kapitalizmo sąlygomis vidutinė šeima maistui nebeišleidžia didžiosios
biudžeto dalies, (sąžiningai sumokami visi mokesčiai ar advokato paslaugos kainuoja
daug brangiau), tačiau posakis „išmaitinu šeimą“ tebeliko gerovės bei aukšto
statuso simboliu, o „badmiriauju“ – ekonominio kracho metafora. Tai įvaizdžiai,
kuriuos šiandienė miesto kultūra tikrai paveldėjo iš labiau tradicinių bei
agrarinių laikų. Požiūris į valgymą, kaip į gyvuliškumo įrodymą, liudija, kad
kapitalizmo žmogus jau toli nublokštas nuo tradicinio pasaulio normų, pasaulio, kuriame
mityba ir jos papročiai, taisyklės bei draudimai susiliedavo į ypatingą šventą laiko
rato metaforą, kosminio ciklo alegoriją.
Taip, žandikaulio beveik nėra, todėl nebeliko ir
maitinimosi rūpesčių, tiesa, apie tų rūpesčių dingimą mums mažai žinoma, čia
figūruoja kažkokios neaiškios „injekcijos“ bei „koncentratai“, t.y. visiškai
žemiški ir žmogiški maisto pakaitalai. Nors kartais vietoj valgio UFO mitų herojų
akių tinklainės apšvitinamos kažkokiu steriliu dirbtinės šviesos spinduliu.
Didžiulės lyg akiniai akys mums teigia, jog šie
idealūs sutvėrimai yra visaregintys ir pilnai informuoti, o mažytės neišsivysčiusios
ausys sako, jog garso ar kitokias bangas jie išmoko priimti kitu būdu, apseidami be
ausų kaušelių. Toks portretas bus visiškai logiškas, jei prisiminsime, kad daugiau
kaip 50 proc. didmiesčių gyventojų (tyrimai buvo atlikti JAV) kenčia nuo chroniškų
neurozių bei depresijų, kurias sukelia milžiniškas triukšmas, nuolat persekiojantis
šiuolaikinį žmogų gatvėje, biure ir jo namuose.
Gigantiška humanoido kaukolė rodo paviršutinišką
viduriniosios klasės supratimą apie intelektą – kapitalą, kuris, jų manymu, glūdi
smegenyse. Suprask, ateivis tiesiog netreniravo kūno, bet „prisipumpavo“ smegenis.
Tuo tarpu, pasak daugelio tradicinių doktrinų, tikras intelektas yra artimesnis ne
refleksijai, o intuicijai, ir glūdi širdyje, todėl galva nedaug teapkraunama.
Artimiausiais „didžiagalvių“ giminaičiais turėtų būti pripažinti specialiose
klinikose laikomi megacefalai bei hidrocefalai, daugeliui kapitalizmo epochos piliečių
sukeliantys liguistas erotines fantazijas (anoniminės amerikiečių žurnalo „Hustler“
apklausos duomenys).
Trys humanoido pirštai kreipia mūsų žvilgsnius į
šiuolaikiniam žmogui tokį mielą automatinių mygtukų pasaulį. Trijų pirštų
visiškai pakanka susitvarkyti su kompiuterio „pelytės“ kūneliu.
Belyčiai „žmogeliukai“ parodijuoja antžmogį
(pirmąjį žmogų), tokiu būdu „humanoidų visuomenėje“ panaikinama žmonių
pasaulyje įprasta atsakomybė prieš savo lytinius archetipus, kurie reikalauja ne tik
horizontalių visuomeninių ryšių, bet ir metafizinės vertikalės. Būtent devintojo
dešimtmečio modeliuotojų bei dizainerių susižavėjimas „žmogeliukais“
išprovokavo „belytės“ mados atsiradimą. „Tobulesnėje“ subtilių blyškiai
žalsvų neūžaugų civilizacijoje nebereikalingi jokie „lytiniai požymiai“.
Svarstant klasiniu požiūriu, humanoidai atsirado
dėl seniai pastebėto socialinio paradokso: kapitalistiniai santykiai gali egzistuoti tik
tada, kai dauguma (žmonės, ekonominiu požiūriu nepriklausantys buržuazijai) žiūri
į pasaulį ir į save per buržuazinius akinius, t.y. vadovaujasi sau nebūdingomis
taisyklėmis bei nuostatomis, per jėgą primestomis informacinės kontrolės pagalba.
Tačiau netgi ir tokiais zombiais paversti žmonės
negali nejausti skirtumo tarp šių dirbtinai į jų sąmonę įaugintų idealų ir savo
realios socialinės lemties, todėl humanoidai tampa ne elito, o manipuliuojamų masių
religija. Ateiviai – tai perversija, iškreipta svajonė apie „idealius“ save
pačius. Kartu tai ir utopija, nes šios svajonės neįmanoma realizuoti dabartiniame
sociume, t.y. ekonominiu požiūriu klasinėje visuomenėje.
Ypač įdomi humanoidų paplitimo geografija. Nesunku
atspėti, kad „kontaktų“ ir „liudijimų“ skaičiumi pirmauja JAV, po jų seka
Didžioji Britanija ir angliškai kalbanti Europa, toliau – vokiškai kalbančios
šalys, Skandinavija bei Rytų Europa. „Trečiajame“ pasaulyje „lėkštės“ retai
tenusileidžia, jos pastebimos tik labiausiai suvakarietintose zonose. Jos niekada
nepasirodo ten, kur praktikuojama vietinė, autentiška, nacionalinė magija ar religija,
ten, kur kolektyvinei žmonių pasąmonei nereikia surogatų, pagamintų bendromis
žiniasklaidos magnatų, Holivudo ir psichoanalitinio Pentagono skyriaus pastangomis.
Rusijoje, kaip ir kitose buvusiose socialistinėse šalyse, humanoidų bumas sutapo su
kultūros vesternizavimo, t.y. vakarietiškų elgsenos bei mąstysenos standartų
populiarinimo, piku. NSO pilotai buvo populiariausi 1987–92 metais, t.y. visuotinės
amerikonizacijos periodu.
Versta iš: А. Цветков.
Суперприсутствие. Краткий курс антиглобализма.
– М.: Ультра.Культура, 2003.
Vertė Darius Pocevičius
Į viršų
|
|