|
anarchija.lt
MENAS
A.BIELSKIS:
POKALBIS APIE TEATRĄ, KŪRYBĄ IR KAIRUMĄ
SU OSKARU KORŠUNOVU
K.Čachovskio nuotr.
Jūsų dėmesiui Andriaus Bielskio, filosofo
bei NK95 signataro, interviu su režisieriumi Oskaru Koršunovu.
Andrius Bielskis: Neseniai susikūrė NK95
intelektualinis judėjimas, kuriam atvirai pritari ir palaikai. Metinės konferencijos
Naujosios kairės juodraštis 2007 metu vyko tavo režisuoto spektaklio Shopping
and Fucking skaitiniai. Ši Marko Ravenhillo pjesė yra kairuoliškas kūrinys,
kritikuojantis vis giliau į nūdienos visuomenės kūną besiskverbiantį vartotojišką
kapitalizmą. Spektaklio premjera vyko 1999 metais, t.y. tuomet, kai vartotojiška
kultūra Lietuvoje dar tik formavosi. Nepaisant to, kad spektaklis nuo pat pradžių buvo
labai populiarus, jo kairuoliškas socialinės kritikos užtaisas nebuvo deramai
įvertintas ir suprastas. Kodėl taip atsitiko? Kodėl net ir nūdienos Lietuvoje menas,
ypač teatras, vis dar yra daugiau konservatyvus, o ne socialiai angažuotas, socialiai
jautrus bei bandantis kritiškai reflektuoti mūsų kultūrinę realybę, tai yra toks,
koks jis yra likusioje Europoje?
Oskaras Koršunovas: Žiūrovų reakcija į
šį spektaklį iš tikrųjų buvo labai karšta. Bet iš esmės tik dabar, t.y. po
aštuonių metų, atsiranda labiau adekvatūs vertinimai. Pavyzdžiui, kai kurie teatro
kritikai kalbėjo, kad Shopping yra lyg veidrodis, į kurį pažiūrėjusi
visuomenė išsigando pati savęs. Šis spektaklis kalba apie labai aktualius dalykus,
kurie mūsų visuomenėje dar tuomet nebuvo aiškiai įvardinti. Toks teatras ir turi
būti jis privalo aplenkti savo laiką bei nuspėti tendencijas, kurios dar tik
formuojasi, nuspėti visuomenės jausenų ir vidinių įtampų užuomazgas, kurios
visiškai pasireikš tik žymiai vėliau. O tai, kad buvo konservatyvių vertinimų,
tiesa. Pavyzdžiui, kai kas įrodinėjo, kad tai tarsi blogio propagavimas, kuris ateina
iš Vakarų ir kapitalizmo. Žodžiu, tai, kas vyksta scenoje, yra tik nešvankybės.
Tokie komentatoriai iš esmės nesugebėjo išsivaduoti iš sovietinės įtakos, nes kaip
tik sovietinėje ir postsovietinėje Rusijoje ilgai vyravo įsitikinimas, kad Vakarai yra
blogis, todėl viskas, kas iš jų ateina, yra taip pat blogis. Šio mąstymo buvo ir yra
Lietuvoje, nepaisant to, kad tokie vertinimai dengėsi savo kultūriniu konservatyvumu.
Kita vertus, buvo tokių žmonių, kurie labai
tiksliai įvertino spektaklį, kritiškai pažvelgę į besiformuojančias socialines
tendencijas bei į tai, kas vyksta aplinkui. Visko pardavimo ir perkamumo kultas bei
tikrų vertybių sunykimo problema buvo daugeliui suprantama. Pavyzdžiui, vienoje
diskusijoje su žiūrovais (tokias diskusijas mes dažnai rengdavome po spektaklio)
kunigas Julius Sasnauskas pasakė, kad tai yra giliai religinis spektaklis. Tad jis yra ne
tik kairysis, bet giliai krikščioniškas, nes parodo tuos mažutėlius, kurie yra
labiausiai nuskriausti, užmiršti, bet kurie iš tikrųjų yra arčiausiai Dievo. Šia
prasme esu įsitikinęs, kad tikroji krikščionybė yra kairė, nes tai, ką tais laikais
kalbėjo Kristus (pavyzdžiui, lengviau kupranugaris pralys pro adatos skylutę, nei
turtuolis pateks į dangaus karalystę), buvo ne tik labai drąsu, bet ir revoliucinga.
Labiausiai socialiai tikslus ir kairuoliškas teatras
yra Vokietijoje, kuris be kita ko yra labai stipriai remiamas valstybės, tačiau jis
niekada nėra valstybės ruporas. Šia prasme teatras Vokietijoje yra visiška
priešingybė teatrui Rusijoje, kurioje jis taip pat yra remiamas valstybės, bet visada
buvo ir yra valstybės ruporas. Kita vertus, Švedijoje teatras yra daug konservatyvesnis,
tačiau taip pat labai socialiai reikšmingas daug visuomeninio dėmesio skiriama
teatrui, t.y. tiek karališkajam, tiek ir alternatyviems ar valstybiniams teatrams. Kiek
kitaip yra Italijoje, dar kitaip Anglijoje ar Prancūzijoje. O sakykime Amerikoje teatro
beveik nėra, bet jo vaidmenį atlieka labai teatralizuotas ir ideologizuotas Holivudas.
Bet kokiu atveju, teatras yra lyg veidrodis,
atspindintis tai, kas vyksta pačioje visuomenėje. Teatre galima daryti daug išvadų
apie pačią visuomenę, apie tai, kas vyksta vienoje ar kitoje šalyje. Teatro tikslas
nuo pat Antikos laikų buvo fiksuoti nepagražintą tikrovę, į kurią mes nenorime
žiūrėti ir kurios mes nematome, nepaisant to, kad ji yra tiesiog prieš mūsų akis.
Toks buvo Sofoklio Oidipas, nors šioje dramoje Sofoklis gynė aristokratus,
kritikavo demokratiją ir bandė įbauginti žmones, sakydamas, kad jei jie per daug
pasitikės savo jėgomis, tai galų gale ims miegoti su savo motinomis ir žudyti savo
tėvus. Kaip bebūtų, net jei tokia buvo sofokliško teatro dingstis, t.y.
dešinioji, teatras graikams buvo tas reikšmingas įvykis, kuris praverdavo sielos
akis į nepagražintą ir kitų neprimestą tikrovės suvokimą. O tai, mano manymu, yra
esmiškai kairuoliška nuostata, t.y. priešinimasis iš anksto suformuotam ir kritiškai
nepatikrintam tikrovės suvokimui.
Tad man labai keista, kad teatras dažniausiai būna
konservatyvus ta prasme, jog siekia jau egzistuojančių ir aprobuotų vertybių
patvirtinimo. Žiūrovai eina į tokį teatrą arba gerai praleisti laiko, arba
patvirtinti tai, ką jau žino ir seniai suprato, pasakyti taip neabejotinoms ir
kitų kažkada sukurtoms vertybėms. Būtent toks teatras susilaukia didžiausio
įvertinimo ir valstybės dėmesio, taip tapdamas negyvu kultūriniu fasadu. Man toks
teatras nepriimtinas.
A.B: OKT repertuaras yra labai platus
nuo Sofoklio, Šekspyro, Strindbergo iki naujosios dramaturgijos. Nesunku suprasti, kodėl
rimtas režisierius nori statyti klasiką. Tačiau kuo reikšmingi yra tokie naujieji
dramaturgai kaip Markas Ravenhillas, Sarah Kane, Marius von Mayenburg ar Goran
Stefanovski? Šaltas vaikas, Shopping, Ugnies veidas, Geismas
tai spektakliai, kuriuos nėra lengva žiūrėti. Kodėl verta statyti tokius spektaklius
kaip Ugnies veidas ir Shopping, spektaklius, kurie yra ne tik sunkūs, bet ir
žiaurūs bei pilni prievartos? (Žinoma, šiuo klausimu aš provokuoju, nes tikiu, kad
juos būtina ne tik statyti, bet ir žiūrėti jau vien dėl to, kad pabustumėme iš savo
saugaus buržua snaudulio ir suvoktumėme, kiek daug susvetimėjimo esama nūdienos
vartotojiškoje visuomenėje, visuomenėje į kurią mes taip naiviai veržėmės ir į
kurią pagaliau patekome.)
O.K: Mūsų teatras turi tam tikrą
repertuarinę logiką. Jo koncepcija yra statyti klasiką kaip šiuolaikinę
dramaturgiją, o šiuolaikinę dramaturgiją statyti taip, lyg ji būtų klasika. Naujoji
dramaturgija man reikšminga, nes tikiu, kad tai, ką išgyvename tiek laiko, tiek
patirties prasme, yra labai vertinga. Kitaip tariant, laikmetis ir dabarties patirtis bei
tai, kaip mes suprantame save dabartyje, yra labai reikšminga mūsų teatrui, kuris
siekia be jokių pagražinimų, pasaldinimų ar moralizavimo parodyti tai, kokie mes esame
čia ir dabar. Visa tai man buvo reikšminga nuo pat 1990-ųjų.
Tuomet Lietuvos teatriniame pasaulyje vyravo
sąmoningai neartikuliuota nuostata, kad 10 dešimtmečio pradžia yra kažkoks netikras,
pereinamas laikas, vadinasi, ilgainiui ateis tikras laikas ar geri laikai. Tuo
tarpu iš tikrųjų vyko labai daug ir labai fundamentalių pokyčių: žlugo imperija,
subyrėjo viena vertybių sistema, kūrėsi kitos vertybės, žmonės ėmė keistis. Tie,
kurie anksčiau buvo menininkai ar intelektualai, kurie studijavo režisūrą,
literatūrą ar filosofiją, viską metė, išėjo į verslą, išvažiavo į užsienį ar
pan. Žodžiu, vyko didžiuliai psichologiniai pokyčiai, į kuriuos teatras nesugebėjo
adekvačiai reaguoti.
Gal dėl to 1990-aisiais pastatytas Ten būti
čia tapo toks neįtikėtinai populiarus. Jis pataikė į patį žiūrovų savijautos,
psichikos ir pasaulėžiūros nervą. Iš esmės Ten būti čia buvo tiksli to
laiko, kuomet vyko Dainuojanti revoliucija, refleksija ir diagnozė. Iki 1990 metų
teatras, kaip ir daugelis kitų kultūrinių institucijų Lietuvoje, buvo dvasinės
rezistencijos bei priešinimosi sovietinei tvarkai vieta. Tačiau šių įvykių metu jis
nustojo ja buvęs, nes rezistencijos vieta natūraliai tapo gatvė. Teatras, kuris bandė
tiesiogiai tai reflektuoti, nebuvo labai įdomus, nes gatvėje visi šie įvykiai vyko kur
kas autentiškiau. Tuo tarpu Ten būti čia kalbėjo apie tai, kas vyko žmonių
psichikoje, mūsų viduje. Už viso patriotizmo slypėjo gilus vidinis nerimas. O gal
viskas galėjo įvykti kitaip? O gal nieko ir neįvyko? Gal viskas yra dūmai? Kas bus
toliau? Kaip mes gyvensime? Žodžiu, pavyko taip giliai įsiskverbti į to meto jauseną
bei fundamentalų vidini nerimą, iš kurio, kad ir kaip bebūtų paradoksalu, žiūrovai
spektaklių metu negalėjo sustoti kvatoję.
Tad kaip tik tokiame kontekste aš suprantu naująją
dramaturgiją. Inscenizacija pagal Daniilą Charmsą, žinoma, negali būti siejama su XX
a. pabaigos naująja dramaturgija, tačiau Ten būti čia apčiuopė esminį mūsų
nerimą čia ir dabar, t.y. vidinį revoliucinės Lietuvos nerimą, paversdamas jį
žiūrovų nesuvaldomu juoku.
Praeito dešimtmečio vidury, tuomet, kai atsirado
tokie kūriniai kaip Roberto Zucco ir Shopping, Europoje įvyko kažkoks
lūžis. Galbūt visuomenė pasidarė labiau turtingesnė, gal įvyko dar kitokie
pokyčiai, sunku vienareikšmiškai atsakyti, tačiau kaip tik tuomet atsirado naujoji
dramaturgija (Sarah Kane, Mark Ravenhill, Marius von Mayenburg ir kt.). Šiandien tokios
skaudžios dramaturgijos nebėra. OKT labai laiku sureagavo į šiuos naujus kūrinius.
Pavyzdžiui, Roberto Zucco buvo pastatytas nepraėjus nei metams po pačios pjesės
publikavimo. Mes buvome vieni iš pirmųjų pastatę šią pjesę ir tik po to visoje
Europoje ir pasaulyje ji tapo kultinis teatrinis reiškinys. Panašiai buvo su
Shopping ir Ugnies veidu jie taip pat buvo pastatyti vieni iš pirmųjų
Europoje. Pastarojo pastatymas Vilniuje buvo trečias Europoje.
Su Ugnies veidu mes apvažiavome visus
pagrindinius Europos ir pasaulio teatro festivalius ir, tiesą pasakius, prisidėjome prie
pačio Mayenburgo išgarsinimo. Ostermayerio, t.y. pačių vokiečių, pastatymas buvo
socialiai tikslus. Ėjo kalba apie Bavarijos buržua, turtingus vokiečius, kuriems gali
nutikti tokie baisūs dalykai kaip kraujomaiša bei tėvažudystė. Tačiau mes statėme
Ugnies veidą kaip antikinę tragediją ir dėl to mūsų spektaklis tapo
universalesnis nei Ostermayerio, ką pabrėžė ir teatro kritikai Prancūzijoje,
Lenkijoje ir kitur. Panašiai buvo su Sarah Kane ir jos pjesėje Apvalytieji, kurią
aš buvau pakviestas statyti Švedijoje. Kitaip tariant, šių pjesių reikšmingumas
atsiveria tuomet, kai jas statai kaip antikines tragedijas, tragedijas, kurios gali
nutikti kiekvienam. Jei visą XX amžių buvo apstu politinių įtampų (Pirmasis ir
Antrasis pasauliniai karai bei Šaltasis karas po jų), tai šiandien pasaulyje didžiojo
priešo ir didžiųjų išorinių įtampų (išskyrus terorizmą ar pačią Ameriką) lyg
ir neliko. Tačiau nerimas niekur neišnyksta jis tiesiog atsiduria pačiuose mumyse.
Šeima, atrodytų, pati saugiausia vieta, tampa baisiausio nerimo centru. Bomba yra
kiekvieno viduje, kuri gali bet kada sprogti. Žodžiu, teatro ir naujosios dramaturgijos
aktualumas slypi pačios mūsų egzistencijos trapume. Ir, žinoma, istorijoje, nes
būtent laikmečio lūžiai ir gimdo naują dramaturgiją bei naują teatrą.
A.B: Škotų filosofas Alasdair
MacIntyre'as savo garsųjį veikalą Po dorybės užbaigia mintimi, kad šiandien
mes gyvename naujojoje barbarybėje, tačiau neturime prarasti vilties reikia tikėtis
ir laukti ne Godot, bet kitoniško Šv. Benedikto. Vaizduotės, kūrybos ir valios dėka
suderinti, atrodytų, nesuderinamas figūras Trockį ir Šv. Benediktą. Paskutinysis
tavo spektaklis Kelias į Damaską byloja apie mūsų ir, tikriausiai, pirmiausia
tavo pačio kovą už viltį ir tikėjimą. Kiek viltingai tu žiūri į savo gyvenimą ir
kūrybą, pagaliau į Lietuvos ir visos Europos likimą?
O.K: Mano nuomone, barbarybė visuomet
egzistavo, todėl šiandien barbarybės yra tiek pat, kiek jos buvo anksčiau. Kita
vertus, kartais esu linkęs galvoti, kad galbūt šiandien yra labiausiai viltingas
laikas. Aš labai pozityviai žiūriu į Europos vienijimosi procesus ir, žinoma, labai
sveikintina, kad Lietuva yra Europos Sąjungoje.
Kalbėti apie Kelias į Damaską man kol kas
yra sunku. Turi praeiti tam tikras laiko tarpas, kad galėčiau tiksliai įvertinti savo
spektaklius. Dažnai yra taip, jog ne tik aš kuriu savo spektaklius, bet ir spektakliai
kuria mano gyvenimą. Statydamas spektaklį arba tik jį pastatęs, ypač jei tai geras ir
sėkmingas darbas, aš vadovaujuosi savo kaip menininko nuojauta, o ne racionaliu
išskaičiavimu apie tai, kas yra aktualu, o kas ne. Kitaip tariant, dažnai kūrėjas
meninės vaizduotės bei intuicijos dėka suvokia tai, kas yra aktualu ne tik jam pačiam,
bet ir visai visuomenei. Tad tik praslinkus tam tikram laiko tarpui yra galima įvertinti
tai, kas buvo iš tikrųjų kalbama tokiuose spektakliuose kaip Ten būti čia,
Shopping ir pan.
Strindbergo Kelias į Damaską yra ypač sunki
pjesė. Tai bandymas kalbėti apie tikėjimą ten, kur apie jį kalbėti nėra labai
lengva. Tai giliai autobiografinis kūrinys, atskleidžiantis Strindbergo, užkietėjusio
maištininko ir kairuolio, kovą už tikėjimą. Galima būtų sakyti, kad pagrindinio
personažo judėjimo trajektorija yra iš kairės į dešinę. Kelias į Damaską
yra man asmeniškai aktualus, nes taip pat keliu panašius klausimus ką reiškia
kūryba, meilė ir tikėjimas brandą pasiekusio vyro gyvenime, žmogaus, kuris išgyvena,
kaip yra populiaru sakyti, gyvenimo vidurio krizę. O sykiu tai spektaklis apie
beprotybę, mirtį ir išganymą.
Savo jaunystėje, t.y. dar iki režisūros studijų,
turėjau autentišką tikėjimo Dievu patirtį. Diena iš dienos skaičiau Bibliją,
mokėjau ją beveik mintinai, patyriau Dievo dvasios krikštą, lankiausi alternatyvioje
bažnyčioje. Ir nors pradėjęs studijuoti nustojau visa tai daryti, tikėjimas Dievu
manyje išliko. Tai, betgi nereiškia, kad mūsų išganymas atleidžia mus nuo
atsakomybės šiame pasaulyje, nuo to, kaip mes gyvename ir kaip elgiamės su artimaisiais
ar aplinkiniais. Taigi esu pauliniškai ramus dėl savo išganymo, tačiau nesu tikras
dėl savęs, savo vietos šiame pasaulyje ir dėl tų žmonių, kuriuos galbūt vienaip ar
kitaip įskaudinau.
2007 liepos mėn. 27 d.
www.DELFI.lt
Į viršų
|
|