|
anarchija.lt
MENAS
Trisdešimtmetis Aleksejus Cvetkovas jau yra
išleides net keturias prozos ir esė knygas. Jo apsakymai – keisti gotikiniai
paveikslai, kupini kraupios siurrealistinės dvasios. Esė – bekompromisiniai
anarchistiniai iššūkiai amžinosioms būties problemoms.
Skaitytojams šį kartą siūlau susipažinti su
viena iš A.Cvetkovo socialinių utopijų. Manau, kad joje įžvelgsite ir pastarųjų
dešimtmečių Lietuvos istorijos atspindžių.
Vertėjas
Aleksej Cvetkov
PO REVOLIUCIJOS
Parą jie padalino į tris dalis. Diena –
politikai. Naktis – seksui. Aušros ir sutemos – magijai bei religijai.
– O kada gi miegoti? – teiravosi užsieniečiai.
– Visas mūsų gyvenimas – sapnas, –
atsakinėjo tie, kurie išliko gyvi po revoliucijos. Jie niekada nemiegojo, o išvydę
snaudžiantį atvykėlį, laikė jį išsigimėliu arba beveik lavonu.
Revoliucija atšaukė visas maldas, nes jos visos jau
išgirstos. Neuždraustas liko vienintelis žodis „Amen“. Tarpmiestiniais keliais
važinėjo šarvuočiai su dulkėtais dainuojančiais automatininkais. Plaikstėsi
raudonos vėliavos su juodomis raidėmis užrašytu „Amen“.
„Amen“ dabar puikavosi ir ant revoliucinių
įstaigų vartų vietoj pasveikinimo.
Būsimasis sukilimo vadas savo veiklą pradėjo kaip
žiniuonis gydytojas. Tais laikais jis smeigdavo į sergantį kūną savo rankas ir,
tardamas žodžius „Aš atveriu tavo kūną, kad išimčiau tai, kas nereikalinga“,
iš jo ištraukdavo užkrėstą ar pažeistą organą. Vėliau jo ligoniai ėmė mirti.
Savo rankomis jis tiesiog kiaurai persmeigdavo žmogų ir, tardamas „Aš atveriu tavo
kūną, nes jis ir yra liga, aš atimu jį, nes jis nereikalingas, tu dabar sveikas“,
atiduodavo jį šventikui.
Po keleto tokių seansų gydytojo reputacijos
nebeliko, užtat ėmė sklisti budelio šlovė. Iš visos šalies pas jį traukė tie,
kurie troško atsisveikinti su kūnu ir gyvybe štai tokiu laukiniu bei neskausmingu
būdu. Jis „gydė“ ne visus. Prieš „atverdamas“, klausinėjo atvykėlio, kalbino
jį labiau ne klausydamas, o stebėdamas. Kai kurie iš tų, kurių jis nesiėmė „atverti“,
kreipdavosi į čia pat esantį šventiką ir išeidavo į vienuolyną, dar kiti,
pasikalbėję su garsiuoju budeliu, tapdavo jo bičiuliais. Tarp pastarųjų pasitaikydavo
ypač daug studentų bei jaunų universiteto dėstytojų. Universiteto miestelyje,
esančiame toli nuo jo kaimo, pamažu ėmė formuotis kažkas panašaus į
budelio-gydytojo kultą. Už savo „atvėrimus“ jis ėmė vis mažesnį užmokestį ir
visą laiką įtikinėjo, jog iš tikrųjų jis nežudo, o tik atima kūną, jog visi
perėję per jo rankas – palaiminti. Dar vėliau visai liovėsi ėmęs pinigus.
Bičiuliai iš universiteto įkalbėjo jį persikelti į sostinę ir apsigyventi viename
iš dėstytojų namų. Ten gydantis budelis galutinai metė praktiką bei savo amatą ir
kažkokiu istorikams nežinomu būdu pradėjo vadovauti intelektualų būreliui, nors pats
buvo visiškai neraštingas ir nepažinojo nei vienos raidės. Aplinkinių jis
klausinėdavo apie ekonomiką, teologiją, politiką, informatiką ir dalijo jiems mažai
tesuprantamus patarimus. Jo paklausiusius kartais aplankydavo netikėta sėkmė, kartais
jie patirdavo visišką fiasko, todėl niekas nesuprato, ar „dėdulė“ (šią
pravardę jis gavo sostinėje) šarlatanas, ar stebukladarys.
Pačiu sėkmingiausiu jo bandymu tapo revoliucija,
kurią, pasak „dėdulės“, „universiteto bičiuliai“ įvykdė „kaip iš natų“.
Beje, jis pats, atrodo, niekada net ir neįtarė apie kažkokią revoliuciją ir jos net
nepastebėjo. Visą pasaulį jis tiesiog laikė padidinta savo gimtojo kaimo kopija.
Po jo mirties, tiksliau tariant, jam pradingus iš
namų, mokslininkai dažniausiai minėdavo atsitikimą su jūrų kiaulytėmis. „Dėdulė“
ilgai klausinėjo ir niekaip negalėjo suprasti, kodėl jas vadiną „jūrų“. Rytojaus
dieną kiaulytėms atsirado žiaunos ir išaugo pelekai. Nei vienas iš gyvulėlių
neišgyveno.
Niekas nesiėmė detaliai aprašyti jo dingimo.
Netoli namo rado apsvilusį akmenį. Kai kurie tvirtino, tiesa, ne visai rimtai, jog tai
„dėdulės“ kojos pėdsakas. Ši legenda labiausiai išplito tarp studentų.
Dingus vadui, aušrininkai, praktikavę paprastą
magiją, apkaltino religijos atstovus bei sutemininkus, kad šie negirdi dingusiojo balso,
nors jų manymu vadas ir toliau „duoda nurodymus“. Atsakydami į tai, žyniai rytinius
magus išvadino šarlatanais, apskelbė juos eretikais ir įtvirtino vienintelį sielų
gelbėjimo metą – vakaro sutemas. Magija ir religija išsiskyrė. Į vakarines pamaldas
ir rytinius ritualus rinkosi visiškai skirtingi žmonės, ir kiekvienas iš jų tikėjo,
jog tik jis toliau žengia teisingu revoliucijos keliu. Niekas nedrįso pripažinti, kad
revoliucija jau pasibaigė. Rytinė ir vakarinė partijos ilgainiui suformavo parlamentą.
Pasikeitė vos viena karta, ir magų vaikai transformavosi į klasikinę kairiųjų
organizaciją, simpatizuojančią bohemai, o bažnytininkų palikuonys – į klasikinę
dešiniąją, kuri gerbė valdininkiją. Šalis ėmė gyventi įprastą gyvenimą, kuris
niekuo nesiskyrė nuo kaimyninių šalių. Beveik niekas čia nebepriminė, jog joje
kažkada įvyko revoliucija.
Dar būdamas gyvas vadas griežtai uždraudė kada
nors ateityje kabinti ant sienų jo portretus ir jo vardu ką nors vadinti.
Saloje ėmė gimti vis daugiau ir daugiau vaikų,
kurie norėjo miego, o neišgydomą nemigą jaunimas dabar laikė gėdingu senatvės
požymiu.
Versta iš: Цветков А.
TV для террористов. – Спб.: Амфора, 2002.
Vertė Darius Pocevičius
Į viršų
|
|