|
anarchija.lt
POLITIKA
10
tezių apie Lietuvos aukštąjį mokslą
Aukštojo mokslo reforma turi prasidėti nuo aiškios atvirų mokslo institucijų
vizijos, nuo hierarchinės Lietuvos aukštojo mokslo sistemos keitimo, uždarų klanų
suardymo, o ne nuo mokesčių naštos uždėjimo studentams. Rinkos santykių diegimas
mokslo ir švietimo srityje dar niekur netapo panacėja, priešingai: neapgalvota
liberalizacija turėjo apverktinų padarinių. Būtina kurti prielaidas kokybiškoms
studijoms užtikrinti, o ne mąstyti apie greitą pelną.
1. |
|
Paskelbtas penkių partijų susitarimas dėl aukštojo mokslo reformos yra
tik žodžiai, kuriais bandoma įpiršti mintį, kad studentams pradėjus mokėti už
mokslą studijų kokybė automatiškai pagerės. Tai naivus teiginys, slepiantis
finansinių institucijų siekį išplėsti paskolų rinką aukštojo mokslo sąskaita ir
priversti labiausiai pažeidžiamus visuomenės sluoksnius finansuoti neefektyvią mokslo
struktūrą. |
2. |
|
Lietuvos valstybės lėšos skiriamos aukštajam mokslui yra mažiausios
iš visų ES šalių; nuo 2002 m. ši parama, lyginant su BVP, mažėja, nepaisant
spartaus šalies biudžeto augimo. Privalome užsibrėžti tikslą iki 2010 m. pasiekti ES
rekomenduojamą 2 proc. nuo BVP Aukštojo mokslo finansavimą. |
3. |
|
Jei valstybė nerastų galimybių neatidėliojant padidinti valstybės
finansavimą aukštajam mokslui (pvz., šauktinių kariuomenės sąskaita), mokestis už
mokslą iš dalies galėtų būti taikomas magistrinių studijų programoms, tačiau
pirmosios pakopos (bakalauro) studijos privalo būti nemokamos aukštasis mokslas turi
būti prieinamas visiems socialiniams sluoksniams. |
4. |
|
Socialiai remtiniems ir nepasiturinčių šeimų vaikams turi būti
skiriamos valstybės stipendijos; taip pat turi būti sudaryta galimybė gabiems
studentams gauti lengvatines paskolas magistro studijoms finansuoti tiek Lietuvos, tiek ir
kituose ES universitetuose. |
5. |
|
Aukštojo mokslo kokybę gali pagerinti universitetų konkurencingumas,
tačiau jis, nepažeidžiant jų autonomijos, turi vykti suvienodinus konkurencines
sąlygas. Konkurencija turėtų vykti ne tarp universitetų administracijų, bandančių
privilioti į auditorijas ir išlaikyti jose kuo didesnį skaičių studentų, bet tarp
dėstytojų, galinčių pasiūlyti studentams kokybiškas studijų programas. |
6. |
|
Konkurencija turėtų prasidėti nuo specialistų, rengiančių didesnio
mokslinio įdirbio reikalaujančių magistrinių studijų programas, kad jos galėtų
įsilieti į bendrą Europos aukštojo mokslo erdvę, kurią iki 2010 m. siekia sukurti
Bolonijos procesas. Taip atsirastų daugiau galimybių pritraukti studentus ne tik iš
Lietuvos, bet ir iš kitų ES ir pasaulio šalių. |
7. |
|
Žemą studijų kokybę lemia nepakankami dėstytojų atlyginimai,
apskaičiuojami pagal individualius mokslinius koeficientus, kuriuos nustato galios
svertus turintys universitetų valdininkai. Turi būti nustatyta skaidri ir meritokratinė
dėstytojų darbo apmokėjimo bei priedų už publikacijas skyrimo tvarka, skatinanti
nepriklausomą mokslinių tyrimų plėtotę visuose valstybiniuose universitetuose. |
8. |
|
Dėstytojų darbo kokybę smukdo neracionaliai paskirstyti darbo krūviai:
nustatytas 800 valandų per metus krūvis turi būti panaikintas, o vietoj jos nustatyti
optimalūs pedagoginio darbo krūviai, atsižvelgiant į universitetų darbuotojų
profesinių sąjungų reikalavimus. Ten, kur nėra akademinių darbuotojų profsąjungų,
reikėtų skatinti, kad jos būtų kuo greičiau įkurtos. |
9. |
|
Studijų kokybę gali pagerinti savarankiškas ir grupinis studentų
darbas, kurio tikslas būtų ne atmintinai iškalti paskaitų užrašus, bet kritiškai
mąstyti, vertinti diskutuojant demokratiškoje aplinkoje, kur dėstytojas nėra
patriarchalinis mokytojas, o studentų kolega, padėjėjas, konsultantas. |
10. |
|
Universitetai turi atsiverti užsienio mokslininkams ir organizacijų
vadovams, kviesti juos pastoviam darbui tai leistų pastovų mokslinių žinių,
studijų programų ir mokymo literatūros atnaujinimą, užtikrintų kokybiškesnį ir
demokratiškesnį, neautoritarinį ir neoligarchinį, universitetų valdymą. |
AUKŠTASIS MOKSLAS TAI NE PRABANGOS PREKĖ, O VALSTYBĖS PRESTIŽO IR MODERNĖJIMO
PRIEMONĖ!
Pasirašė: Linas Eriksonas, Jolanta Bielskienė, Artūras
Rudomanskis, Morta Vidūnaitė, Tomas Krilavičius, Ervinas Koršunovas, Jolanta
Aidukaitė, Aušra Pažėraitė, Kasparas Pocius, Karolis Klimka, Tomas Čiučelis, Tadas
Leončikas, Džina Donauskaitė, Daiva Repečkaitė
Į viršų
|
|