|
anarchija.lt
POLITIKA
Andrius Bielskis
Ar svastika lygi kūjui su pjautuvu?
Kas yra bendro tarp nacių simbolikos
žaismingo propagavimo Kauno antrarūšėje aludėje Fortas, lietuviško
nacionalizmo ir Vilniuje Vingio parke esančių karių kapinių? Daugeliui mūsų
absoliučiai nieko. Matyt, taip tikriausiai ir yra. Tačiau įdomumo dėlei, imkime ir
suabejokime tuo keliom sekundėm.
Niekieno nepastebėta aludė, kuri daugių
daugiausiai gali užkliūti tik savo jautrumu pasižyminčiai žydų bendruomenei,
džiaugiasi galėdama išsiskirti iš kitų alaus barų Lietuvoje tuo, kad švenčia
Adolfo Hitlerio gimtadienius ir išdrįsta gražinti savo interjerą svastikomis. Nieko
tai neturėtų stebinti: kiekvienoje demokratiškoje visuomenėje apstu įvairiausio
plauko radikalaus jaunimėlio ar šiaip veikėjų, kurie savo jaunatvišką ar
nevykėlišką maištą demonstruoja ekscentriškų pažiūrų demonstravimu. Ir nors
dalis jų yra įsitikinę savo pažiūrų teisingumu, per daug grėsmės visuomenei jie
nekelia. Panašiai, tikriausiai, ir yra šiuo atveju aludė Fortas, švęsdama
Hitlerio gimtadienius, per daug nedrumsčia Lietuvos viešojo gyvenimo.
Lygiai kaip jokios grėsmės nekelia ir dailiai
sutvarkytos Vingio parke esančios Pirmajame ir Antrajame pasauliniame kare žuvusių
karių kapinės. Beje, kariams kurie kovėsi abejose fronto linijose žydams, rusams,
ukrainiečiams, vokiečiams. Priešingai, jos puošia Vilniaus miestą, kur taip smagu
ateiti pasivaikščioti, pakvėpuoti grynu pušyno oru ar pamiklinti kojas, apibėgant
apie jas keletą ratų.
Ir pagaliau, lietuviškas nacionalizmas, taip uoliai
akcentuojantis pagarbą lietuvių kraštui, kultūrai bei tautai ir kuris vis dar taip
skaudžiai išgyvena mūsų patirtas nuoskaudas sovietinės okupacijos metais. Kaip tik
lietuviško nacionalizmo skatinami mes taip jautriai reaguojame į pjautuvo ir kūjo ar
raudonos žvaigždės simboliką. Štai, pavyzdžiui, neseniai parlamente ir
žiniasklaidoje įvykusi diskusija apie Vilniaus apželdintojų Antakalnio žiede
išaugintą raudoną žvaigždę aiškiai byloja apie vis dar neužgijusius sovietinės
praeities sopulius. Žinoma, tokio tipo diskusijos byloja ir ką kitą
pirmiausia tai, kad mūsų garbieji politikai yra tingūs ir nieko neveikiantys
besmegeniai.
Šitoks nacionalizmas mus taip pat skatina
spekuliuoti nekenčiamos kaimynės Rusijos tema, sąmoningai ir nesąmoningai dedant
lygybės ženklą tarp Rusijos ir sovietinės simbolikos. Mūsų patriotinė savimonė
visuomet buvo ir tebėra nulemta didžiosios rytų kaimynės baimės ir neapykantos. Gal
todėl mums yra daug paprasčiau ignoruoti neo-nacių aludę Fortas, aludę su tokiu
nuostabiai vaizdingu pavadinimu. Lygiai taip pat mums nė motais ir tai, kad už
Vokietijos pinigus bei Vokietijos ginkluotųjų pajėgų karių rezervistų grupės
gražiai išpuoselėtose kapinėse vyrauja būtent Antrojo pasaulinio karo metu žuvusių
vokiečių, arba kitaip tariant nacistinės Vokietijos karių, kapai. Ant jiems skirto
centrinio obelisko lietuviškai ir vokiškai išrėžti tikrai įspūdingi žodžiai
tebūnie jiems amžina garbė ir palaima!
Žinoma, Rusijos faktorius yra ir visuomet išliks
aktualus mūsų kultūrinei savivokai ir krašto politikai. Tačiau mūsų kultūrinis
atlaidumas nacizmui, vietomis peraugantis į flirtą su juo, dėl to nepasidaro nei kiek
patrauklesnis.
Kai kas, tikriausiai, paklaustų, kodėl turėtumėme
kaip nors išskirtinai neigiamai reaguoti į nacių simboliką, kai daugelyje vietų
Lietuvoje laisvai pelnomasi iš sovietinės simbolikos, pardavinėjami marškinėliai su
sovietiniu pjautuvu ir kūju. Žmonės, dėvintys šiuos marškinėlius ar kitus rūbus su
sovietine simbolika, yra nebaudžiami, todėl panašiai nedraudžiama turėtų būti ir
nacistinė simbolika. Žinoma, drausti simbolių ir jų naudojimo neverta ir tikėkimės,
kad niekas tuo neužsiims laisvoje demokratinėje visuomenėje. Kaip bebūtų, šis
argumentas arba draudžiame ir sovietinę, ir nacistinę simboliką, arba paliekame
tai pačių individų apsisprendimui yra visiškai nevykęs.
Lygybės ženklas tarp pjautuvo su kūju ir svastikos
yra kvaila dar Sąjūdžio laikais suformuota retorinė mitologema. Tuomet tokia retorinė
simbolių kalba buvo visiškai suprantama ir tikslinga, nes išreiškė mūsų visuomenės
poziciją, jog sovietinė okupacija ir genocidas lietuvių tautos atžvilgiu moraline
prasme yra lygiavertiškas nacių genocidui. Iš dalies tai yra tiesa, nors spekuliuoti
dviejų totalitarinių režimų žiaurumu ir baisumu yra beprasmiška. Tačiau tai
nereiškia, kad patys simboliai ideologiškai yra lygiaverčiai.
Kūjis ir pjautuvas nėra tik sovietinės imperijos
simbolis, lygiai kaip jis nėra tik stalinistinio marksizmo prekinis ženklas. Atplėštas
nuo mums vis dar aktualaus sovietinio konteksto kūjis ir pjautuvas, patinka mums tai ar
ne, atstovauja darbo žmonių vertybėms. Jis taip pat įkūnija socialistines nuostatas,
tokias vertybes kaip kooperaciją, lygybę, pagarbą darbui ir jo žmonėms. Žinoma, šis
simbolis tuo pačiu byloja ir apie ne itin mažą dozę agresijos (kūjis taip pat gali
būti ir ginklas), bet ši agresija yra nukreipta bendražmogiškų vertybių darbo,
lygybės, kooperacijos siekimo link.
Niekas to negali pasakyti apie nacių svastiką. Nuo
pat pradžių svastika reiškė gyvulišką lyderio kultą, lyderio kuris gali
manipuliuoti civilizuotais žmonėmis iki tokio lygio, kad įtikintų didžiąją dalį
visuomenės, jog kitų rasių ir tautų sunaikinimas yra pagrindinis nacistinės
valstybės tikslas. Nacizmas, kaip ideologija, neskleidė jokių bendražmogiškų
idėjų. Priešingai, pagrindinis jos tikslas buvo atvirai išreikšta neapykanta kitoms
tautoms, pirmiausia, žydams, kuriuos buvo norima ir aktyviai siekiama sunaikinti.
Todėl labai liūdna, kad mes, lietuviai, vien iš
savo baimių ir nepilnavertiškumo, ne tik vis dar nesugebame išsivaduoti iš pasenusių
mąstymo klišių, bet dar ir esame kur kas labiau pasiruošę nuolaidžiauti nacizmui.
Tikėkimės, kad anksčiau ar vėliau mes prabusime.
www.alfa.lt
www.nk95.org
Į viršų
|
|