|
anarchija.lt
POLITIKA
PAULA ROTHENBERG: FEMINIZMAS TADA IR DABAR
Buvo 2002-ųjų vasara, kai keliaudama per vieną
Vengrijos miestelį pamačiau priešais mane einančią jauną merginą. Jai buvo
penkiolika ar šešiolika metų, ir ji dėvėjo marškinėlius, kurie išdidžiai skelbė
ją esant bjauria mergaite.
Po šešių mėnesių Filadelfijoje vykusioje moterų
studijų konferencijoje kalbėjau auditorijoje, kurioje kelios jaunos moterys dėvėjo
marškinėlius, ant kurių krūtinės buvo piktų užrašų p**da arba kalė.
Tuoj po to atsidūriau Panamoje, kur mačiau apkūnią septynmetę pasipūtėlę su
rožine palaidinuke, kurios užrašas šaukė Bling bling. Kai grįžusi namo
pasižiūrėjau internete, pamačiau, kad užrašas Bjauri mergaitė buvo pakeistas
į Kvaila bjauri mergaitė, o kiti marškinėliai skelbė Kol galiu būti
viršuje.
Ar merginos, dėvinčios tokius marškinėlius, yra
išsilaisvinusios moterys, valdančios savo kūnus ir dabar skinančios moterų judėjimo
vaisius, ar jos yra tiesiog apgaulės aukos? Tokios patirtys priverčia mane iškelti
platesnį klausimą. Jos priverčia klausti, kaip buvo transformuoti ir į ką paversti
moterų judėjimo tikslai ir požiūriai, kai jie buvo integruoti į populiariąją
kultūrą ir kasdienybę.
Moterų išsilaisvinimo judėjimas, prasidėjęs
septintajame dešimtmetyje, iš pradžių buvo radikalus judėjimas, siekęs gilių ir
fundamentalių pokyčių. Jis apibrėžė tai, kaip vyrai ir kiti privilegijuotieji
įsipina į kiekvieną socialinę, politinę ir ekonominę instituciją ir kultūrinę
praktiką, ir taip pat metė iššūkį baltųjų dominavimui, privilegijuotam
heteroseksizmui, susiskirstymui į klases, o taip pat ir lyties (gender) įvaizdžiams,
kurie palaipsniui buvo normalizuoti ir paversti nematomais. Moterų išsilaisvinimo
judėjimas, kaip prisimenu, kalbėjo apie radikalią visų mūsų institucijų
transformaciją. Tai skatino moteris permąstyti kiekvieną mūsų gyvenimo aspektą,
vertė reflektuoti, kieno interesams tarnavo visuomenės organizacija ir vertybės, kurias
buvome išmokyti branginti.
Šio projekto centre buvo skirtumas tarp lyties (sex)
ir lyties (gender). Norėdamos mesti iššūkį konservatyviam požiūriui, kad moters
socialinė rolė buvo nulemta jos prigimties, feministės ginčijosi, kad jei gimstama
vyru ar moterimi (tai biologinė funkcija ir daug kam tada atrodė, kad šios dvi
galimybės yra vienintelės), gender rolės buvo nulemtos visuomenės. Moterys pastebėjo,
kad tai, su kuo mes buvome išmokytos tapatintis, tai, kas reiškė buvimą tikra
moterimi, tarnavo vyrų ir kapitalizmo interesams. Tai privertė mus įtarti, kad tai, ko
mus mokė, buvo mūsų įgimti polinkiai, ir domėtis laisvu pasirinkimu.
Labai svarbus to laikotarpio straipsnis, tikra
klasika, buvo Sandros Bem ir Daryll Bem Amerikietės moters homogenizavimas:
pasąmonės ideologijos galia. Autoriai pareiškė, kad net jei diskriminacija
baigtųsi rytoj, niekas drastiškai nepasikeistų, nes diskriminacija yra tik problemos
dalis. Diskriminacija žlugdo jau padarytus pasirinkimus. Kažkas dar žalingesnio
iškreipia pasirinkimo motyvaciją. Tas kažkas yra pasąmonės ideologija, kalbanti apie
moteriškąją lytį. Kitaip tariant, daugelis mūsų pradėjo suprasti, jog mes buvome
socializuotos taip, kad norėtume to, kas kopijuotų status quo ir suteiktų jam didesnę
galią.
Antroji moterų išsilaisvinimo judėjimo banga
atmetė įsigalėjusius grožio standartus, Barbės (liesos baltaodės) įvaizdį, nes jis
buvo išties nepatrauklus visoms, kurios nebuvo baltaodės, o dauguma iš mūsų tokios ir
nebuvo. Kritika įgavo atpažinimo ir iššūkio grožio standartams bei apsirengimo ar
puošimosi taisyklėms, įdiegtoms visuomenėje egzistuojančios rasinės, klasinės ir
lyčių hierarchijos, formą. Antrosios bangos moterys buvo pavargusios nuo to, kad jas
mados industrija vertė sekso objektais, todėl jos nuspyrė savo aukštakulnius (kurie
buvo suvokti kaip kinių pėdų veržimo tęsinys apribojant moterų judėjimą ir
laikant jas priklausomybėje), nusiėmė korsetus ir liemenėles, nustojo dėti pastangas
tapti 2 dydžiu ir susitelkė ties sveiku maistu sveiku joms ir planetai.
Ką pamatysime pažvelgę į populiariąją kultūrą
šiandien? Nagi, Barbė grįžo su trenksmu. Mergytės pradeda laikytis dietos ketvirtoje
klasėje ir jau nebesustoja. Anksčiau tai būdavo daugiau baltųjų mergaičių problema,
bet dabar tai išsiplėtė į visas etnines grupes. Ir dietų nepakanka, aliarmo vertomis
proporcijomis daugėja anoreksijos ir bulimijos atvejų.
Šiandien dauguma jaunų merginų nori rengtis kaip
Paris Hilton, Brittney Spears, Lidsay Lohan, Mariah Carey ir L'il Kim. Ir taip rengiasi ne
vien paauglės ar vyresnės merginos, esama keturmečių ir šešiamečių, apsirengusių
kaip sekso objektai. Visur vien iškirptės, ir mes, moterys, negalime pasisotinti, o
einame ir nusiperkame dar daugiau rūbų su iškirptėmis. Kai kurios iš mūsų nustojo
pirkti liemenėles aštuntajame dešimtmetyje; šiandien moterys užsiėmusios
liemenėlių ir į jas dedamų krūtų pirkimu.
Didėja krūvos žurnalinių istorijų apie
mergaites, kurios ankstyvojoje ar viduriniojoje paauglystėje nori pasididinti krūtis,
taip pat daugėja paauglių, kurioms plastinės krūtų ir nosių operacijos dovanojamos
gimtadienio ar mokyklos baigimo proga. Į madą sugrįžo kvailos blondinės: Jessica
Simpson, Pamela Anderson, Paris Hilton. Moterys spraudžia savo kojų pirštus į daug
kainuojančius dizainerių pagamintus batukus. Mes esame karta, kurią užliejo plastinė
chirurgija ir botulinas.
Bet juk pasaulis yra pavojingas, ir moterims bei
mergaitėms nutinka blogų dalykų. Kodėl pasaulyje, kuris mums nesaugus, jūs rengiate
savo vaiką kaip sekso objektą? Kodėl pačios rengiatės kaip pornožvaigždės? Kodėl
pasaulyje, kur siaučia prievarta prieš moteris, jūs dėvite marškinėlius su užrašu
Disciplinuok mane?
Lengva įsivaizduoti atsakymą į šią kritiką iš
moterų, dalyvavusių toje Filadelfijos moterų studijų konferencijoje: ar moterys
neturėtų rengtis taip, kaip nori? Atsakyta būtų nedvejojant: taip, turėtų. Bet
pirmiausiai mes turime sukurti pasaulį, kuriame moterys būtų išties laisvos
pasirinkti. Taip, atkirstų tos merginos, bet ar tokių marškinėlių dėvėjimas nėra
būdas išreikšti savo teisę apibrėžti save ir pateikti iššūkį sistemai. Į tai
aš atsakau, kad taip gali būti, bet mados, kurias šiandien renkasi daugelis moterų,
nėra iššūkis patriarchijai, o juo labiau kapitalizmui anaiptol, šie pasirinkimai
reiškia totalų bejėgiškumą prieš šias sistemas. Mes apsukome ratą. Mergaitės ir
moterys dabar tiki, kad jos parodo esančios laisvos, kai rengiasi kaip tikri vyriškų
seksualinių fantazijų objektai. Anksčiau vyrai eidavo į suaugusių sekso parduotuves
pasižiūrėti moterų ir mergaičių, apsirengusių taip pat, kaip dabar kai kurios iš
mūsų apsirengusios kasdien eina į mokyklą ar į darbą.
Išties moterims buvo pateiktas čekis apsipirkti.
Mums sakė, kad moterų judėjimas kovoja dėl teisės rinktis. Korporacijų kapitalizmas
ir patriarchija džiaugsmingai papildė antrosios bangos šūkį, kad bet koks
pasirinkimas yra išlaisvinantis ir galią suteikiantis pasirinkimas. Bet ką išties
reiškė tai, kas asmeniška, yra politiška? Prisimenu, ką reiškė tokie moterų
laisva valia daromi pasirinkimai (tekėti, turėti vaikų, rengtis ir elgtis kaip
priklauso, angažuotis nustatytoms seksualinėms praktikoms, pasirinkti darbą ar
nedarbą, o jei dirbame, kokiu karjeros keliu eisime, ir pan.) jie turėjo būti
suvokti dominuojančios sistemos kontekste, kur rasės/etniškumo, klasės ar lytiškumo
problemos kirtosi su gender, kad radikaliai apribotų moterų galimybes. Ši sistema tokia
efektyvi dėl to, kad ji išties nematoma, nes jos pagrindinės privilegijos mūsų
laikais yra milijardais būdų efektyviai racionalizuojamos ir normalizuojamos.
Vėlyvajame septintajame ir aštuntajame
dešimtmetyje, moterims dalinantis istorijomis, palaipsniui ar kai kada staigiai lyg yla
iš maišo išlindo ir dėmesio pareikalavo tai, kas anksčiau buvo normalizuota. Mums
paaiškėjo, kad tai, kas buvo mano problema, mano negalia, mano baimė, mano skausmas,
buvo patirta ir kitų moterų. Mes suvokėme, kad tai, kas yra asmeniška, yra
politiška, yra galią teikiantis jausmas. Ne vien tik aš negalėjau gauti tam tikro
darbo: kitos moterys turėdavo tą pačią problemą, ne dėl to, kad aš/mes nesame
pakankamai geros darbuotojos, bet dėl plintančio rasinio ir gender šališkumo priimant
dirbti. Išaiškėjo, kad mano alga mažesnė, nei mano bendradarbių vyrų ne dėl
to, kad moterys iš prigimties silpnesnės, mažiau kompetentingos ar produktyvios, o dėl
to, jog darbai ir užmokesčiai buvo apibrėžiami taip, kad vyro padarytas darbas buvo
vertinamas labiau ir nusakomas kitais žodžiais. Ir bet kuriuo atveju vyras nešiojo
švarką ir kaklaraištį arba uniformą.
Tada pasakyti tai, kas yra asmeniška, yra ir
politiška reiškė pažymėti, kad pradėti galima nuo individualių moterų gyvenimų
ir tiesiai nuo tos realybės pajudėti link institucinių privilegijų bei hierarchijų.
Mes pradėjome suvokti, kad tai, kas atrodė esą individualūs pasirinkimai, išties buvo
labai socialu ir išreiškė valdančiųjų vertybes ir interesus. To pasekmėje mes
tapome labai įtarios savo pasirinkimuose.
Šiandien asmeniška yra tiesiog asmeniška. Ir tas
supratimas į populiariąją kultūrą atėjo dėl to, kad nėra jokio politinio konteksto
ar analizės, apie ką Katha Pollitt rašo taip: Moterys išmoko visą tai, ką daro,
kiek tai būtų akivaizdžiai konformistiška, bejėgiška, rodytų susinaikinimą ar
nusižeminimą, nusakyti kaip asmeninį pasirinkimą, kuris negali būti kritikuojamas,
nes tai ir yra feminizmas.
Kai šešiasdešimtųjų ir septyniasdešimtųjų
feministės reikalavo moterims teisės pasirinkti, jis atpažino prievartinės
institucionalizuoto rasizmo, seksizmo, heteroseksizmo ir klasinių privilegijų galios
kontekstus. Moterys pradėjo suprasti, kad individualios problemos virsta socialinėmis ir
jas individualiai nelabai įmanoma išspręsti, jei išvis įmanoma. Moterys stebėjo, kas
riboja pasirinkimus ar verčia rinktis ir klausė, kaip galima tuos pasirinkimus pakeisti,
ne tik dėl savęs, bet dėl visų moterų, visų žmonių.
Šiandien socialinių problemų nėra. Respublikonų
administracijos Vašingtone ir apskritai konservatyvių dešiniųjų dėka mes gyvename
pasaulyje, kuriame nebėra socialinės dimensijos ir nebėra socialinių problemų. Dabar
gyvena tik individualios žmogiškos būtybės, vertos ar nevertos, nusipelniusios ar
nenusipelniusios. Kompleksišką susijusių faktorių tinklą, kuriame anuomet buvo
būtinas rimtas pagarbus žvilgsnis į kiekvieną socialinio ir ekonominio gyvenimo
aspektą, pakeitė supaprastintas redukcionistinis požiūris.
Kadaise moterys, kenčiančios nuo didelio nedarbo,
nelygybės mokant atlyginimus, neegzistuojant ar esant nepakankamai didelėms išmokoms,
negalinčios normaliai auginti vaikų ir gyvenančios gerovės sistemoje, verčiančioje
jas dirbti iki nukritimo, negalinčioje joms garantuoti galimybės mokytis, organizuotai
gindavosi nuo skurdo ir diskriminacijos. Dabar užuot metus iššūkį klasiniam ir
rasiniam diktatui, atkakliai peršami tokių problemų sprendimai patariant moterims kurti
labdaros draugijas, rinkti užsilikusias drapanas toms neįsidarbinusioms nevykėlėms.
Bet pagal 2004 duomenis, skurde gyveno vienas iš aštuonių žmonių. Ir skurdas yra
socialinė problema. Turėtų būti aišku, kad moterys gyvena skurde ne dėl to, kad
nemoka sekti madų.
Didžioji šios šalies konservatorių pergalė buvo
griežtas klasinių ieškinių teikimo apribojimas. Aštuntame ir devintame dešimtmetyje
klasinius ieškinius teismuose pateikę dėl rasės, lyties ar abiejų diskriminuoti
moterys ir vyrai skynė pergalę po pergalės. Tokie procesai buvo tikras įrodymas, kad
asmeniška yra politiška, nes jie augino sąmoningumą, nurodė socialumo reikšmę
ir davė pergalingų rezultatų. Šiandieniniai efektyviai neigiamas rasizmas, seksizmas,
heteroseksizmas ir homofobija.
Kadaise tai, kas asmeniška, išties buvo politiška.
Šiandien tai tiesiog asmeniška. Kapitalistinė patriarchija dar sykį įrodė savo
neeilinį sugebėjimą radikalius judėjimus ir iššūkius sistemai perpakuoti taip, kad
sistema būtų palaikoma, o egzistuojantis galių ir privilegijų paskirstymas
visuomenėje išlaikytas. Kaip patogu kapitalistinei patriarchijai yra tai, kad jaunos
merginos šiandien galvoja, jog rengtis atspindint kiekvieno vyro seksualinę fantaziją
reiškia merginų išsivadavimą, ir kad moterų judėjimas reiškė tik teisės
pasirinkti siekį bei neturėjo nieko bendro su sudėtingais sprendimais dėl to, kokias
vertybes ir socialinę viziją reiškia mūsų pasirinkimas.
Gerai prisimenu šešiasdešimtųjų seksualinę
revoliuciją. Tada atrodė, kad pildosi moterų viltis kontroliuoti savo kūnus, valdyti
savo pačių seksualumą. Bet greitai pasirodė, kad naujoji seksualinė laisvė tiesiog
reiškė daugiau galimybių vyrams, o ne naujas patirtis moterims. Linda Phelps 1972
metais savo straipsnyje rašė: Mūsų kultūrinė vizija yra tik vyrų patirties
projekcija. Ar tai pasikeitė? Toliau ji sakė: Moterys yra bombarduojamos tokiais
pačiais moters kūno seksualiniais stimuliatoriais kaip ir vyrai, taigi, moterys dažnai
narsicistiškai reaguoja į savo kūną ir tai, kas jam daroma. Moteris yra mokoma būti
seksualinių geismų objektu. Skamba skausmingai pažįstamai. Moterys yra
socializuojamos taip, kad priklausytų iškreiptam erotinių fantazijų ir įvaizdžių
pasauliui, kurį apibrėžia ir kontroliuoja vyrai. Iš esmės moterys supranta, kad
nieko naujo neįvyko. Turime tiesiog naują, labiau sofistikuotą (ir introvertišką)
vyriškos seksualinės kultūros versiją. Seksualinė laisvė reiškė didesnes galimybes
vyrams, o ne naujas patirtis.
Human Rights Watch tinklalapyje galėsite paskaityti:
Milijonai moterų
visame pasaulyje gyvena apgailėtiname skurde, jos yra puolamos dėl to, kad yra moterys.
Moterų puolimas yra negailestingas, sistemingas ir plačiai toleruojamas. Prievarta ir
diskriminacija, nukreipta prieš moteris, yra pasaulinė socialinė epidemija. Mes
gyvename pasaulyje, kuriame moterys iš esmės nekontroliuoja to, kas daroma su jų
kūnais.
Tokiam pasaulyje kovos dėl teisių pantomimoje,
kurią vyriškoji kultūra vadina feminizmu, vis labiau netenkama jėgų ir degraduojama.
Kova dėl teisių, kaip mus dabar tikina, nereiškia teisės į išsilavinimą, ekonominę
nepriklausomybę, savojo kūno kontrolę, aplinkos saugojimą, socialinio teisingumo
pamatų grindimą, bet teisingą pasirinkimą nešioti naujausius marškinėlius ir
auskarus. O kieno interesams tai tarnauja? Šiandien kultūrinėse praktikose tebegalioja
galios santykio nelygybė. Rasizmas, seksizmas ir klasinės privilegijos tebeklesti. Jos
įrėmina mūsų pasirinkimus ir apibrėžia jų reikšmes. Antroji moterų judėjimo
banga kalbėjo ne apie lygybę, bet apie išsilaisvinimą, nes, patikėkite manimi,
lygybės negana.
Pagal www.counterpunch.org parengė
Kasparas Pocius
Į viršų
|
|