|
anarchija.lt
POLITIKA
Nida Vasiliauskaitė
Heteronormatyvi ideologija,
arba kieno tradicijas gina tradicinės
vertybės?
Birželio 16-ąją Vilniuje, Naujųjų
skliautų galerijos katakombose įvyko Naujosios kairės'95 konferencija, turėjusi
tapti šio judėjimo svarstomų problemų juodraščiu. Pateikiame konferencijos dalyvės
filosofės Nidos Vasiliauskaitės pranešimą.
Apie Naująją kairę garsiai kalbama vos pusantro
mėnesio, tačiau užteko ir jo, kad kitos jėgos, Lietuvoje vadinančios save
kairiosiomis, suskubtų įrodinėti savo kairumą ir jo tikrumą, tuo pačiu
reklamuodamos mus kaip apsišaukėlius kairumo kompromituotojus. Ne vienas
socialdemokratas viešai piktinasi mūsų tvirtinimu, kad europietiško kairiojo diskurso
Lietuvoje nėra ir nebuvo, Lietuvos socialdemokratų sąjunga paskelbia Tikrų
kairiųjų manifestą (taip, antraštė tokia aš neironizuoju), akivaizdžiai
stilistiškai mėginantį imituoti mūsiškį, o Arvydas Akstinavičius
Bernardinuose tiesiai klausia Kodėl kompromituojama kairė?.
Galima būtų tai vertinti kaip visiškai suprantamą
gynybą ir varžymąsi dėl vietos (pamiršus, žinoma, kad dėl rinkėjų mes
nekonkuruojame daug kartų sakėme, kad NK95 nėra politinė partija, o jos
atstovai nors ir kaip keistai tai skamba tipiškoms Lietuvos gyventojo ausims
svajonių viršūne nelaiko Seimo nario mandato), jei ne kurioziški vietinės politikos
ypatumai: nesupratimas, kokioje lygoje žaidžia naujasis ideologinis priešas ir
naiviai žavus nenumatymas tokio ėjimo piarinio efekto (vadinantis save
tikruoju visada atsiduria nepalankioje situacijoje: pristato save per nuorodą į
netikruosius, taigi kaip antrinį, kaip tą, kuris turi teisintis ir apsibrėžti
savo tapatybę Kito atžvilgiu, taip tą netikrąjį Kitą pats padarydamas pirminiu
išeities tašku; be to, taip jis išsiduoda neturįs humoro jausmo). Bet juokingiausia
štai kas: tikrais kairiaisiais besiskelbiantys veikėjai savo tikrumą ir
mūsų netikrumą įrodinėja itin unikaliu būdu apeliuodami į faktiškai
dešiniųjų pažiūrų klausytojo jausmus ir visiškai to nepastebėdami! Tikras
kairysis, pagal lietuvišką logiką, yra tas, kurio pažiūros patinka konservatyviam
tradicinio mentaliteto nešėjui.
Aišku, dabar laikas iliustracijoms. Taigi, taip
tvirtinu todėl, kad dalykas, per trumputę NK95 gyvavimo istoriją labiausiai užkliuvęs
tiek Lietuvos dešinei, tiek formaliajai kairei, tiek plačiajai publikai, yra tas
pats. Tai mūsų priešiškumas homofobijai ir seksizmui. Būtent ši mūsų
pažiūrų dalis, kurią kaip tik pasitaikė proga išsakyti viešai, generuoja kalbas
apie kairės kompromitavimą mūsų asmenyse. Cituoju Arvydą Akstinavičių, kuris
sakosi abejojąs NK95 siekių nuoširdumu ir čia pat priduria: Juo labiau
homoseksualų, anarchistų, raudonųjų brigadų ir kitokio radikalizmo propagavimas ir
tapatinimas su kairiąja kryptimi ar tai nėra Europos kairiųjų idėjų
kompromitavimas? Būtent dėl šito pasigirdo balsai esą Naujoji kairė ne tik
sumovė tikrąją kairę, bet ir susimovė pati kaip judėjimas (frazės iš
Dainiaus Paukštės straipsnio Kas ir kada pamatys Naująją kairę Lietuvoje?,
Balsas.lt). O minėtasis Lietuvos socialdemokratų sąjungos Tikrų kairiųjų
manifestas savo tikrumą, regis, grindžia esminiu skirtumu nuo NK95 kaip tik
šiuo klausimu, nė žodžiu neužsimindamas apie homoseksualus.
Jeigu taip į NK95 reaguotų dešinė būtų
visiškai suprantama, tačiau kai taip daro veikėjai ir partijos, pretenduojančios
atstovauti kairę, ir netgi rimtai mano, kad priešiškumas homofobijai ne tik praktiškai
pakenktų jų reitingams, bet ir teoriškai nedera kairiajam diskursui prie fizionomijos
laikas pradėti juoktis. Ir suabejoti, ar tie kairės grynumą ginantys
veikėjai bent puse ausies girdėjo, ką apie tokius dalykus mano kairieji į vakarus nuo
Lietuvos (o jei negirdėjo, tai kodėl nori vadintis kairiaisiais ir reikšti nuomonę
apie tokius dalykus?).
Jei jau kalbame apie kairės kompromitavimą,
tai labiau sukompromituoti kairę kaip paverčiant ją tradicinių šeimos vertybių
apologete vargu ar įmanoma. Tai reiškia ne ką kita, kaip paversti ją dešine
(tradicinės šeimos vertybės raktinė dešiniojo diskurso frazė, iš jos jis
iš karto atpažįstamas). Tradicija, Tikėjimas, šeima, kraujas, žemė, tauta, esamas
galios balansas, klano ir genties interesai visa tai juk dešinė ir atstovauja.
Kairė tradicijos nelaiko vertybe savaime, pačiu savo tradiciškumu
užčiaupiančia burna kiekvienam ja abejojančiam. Žinoma, tai nereiškia, kad kairysis
kaip kairysis negali ginti konkrečios tradicijos gali, tačiau tam jis turi
pasiieškoti racionalesnių argumentų už paprasčiausią taip jau yra, arba
taip darė mūsų protėviai, arba taip liepia Romos Katalikų Bažnyčia.
Todėl dar kartą: lietuviškos nominalios kairės mėginimus sugėdinti ir
atvesti į protą Naująją Kairę galima traktuoti nebent kaip kuriozišką
vietinę anomaliją (kultūrinė dešinė, apsimetanti kaire).
Čia būtina patikslinti frazės (tradicinės)
šeimos vertybės turinį. Europietiškas kairuoliškas diskursas, kurį reprezentuoti
siekia NK95, anaiptol nėra kaip mėgina pavaizduoti mūsų oponentai grėsmė
tipiškam gyvenimo būdui. Tai, ką dešinė (ir lietuviška kairė) vadina
agresyvia homoseksualizmo propaganda, tėra tik priešiškumas išties agresyviam
patriarchalizmui ir diskriminacijai lyties ir seksualinės orientacijos pagrindu, kitaip
tariant, gynimas lygių galimybių lygybės, tokios pat svarbios kairei kaip tradicija
dešinei. Ironija man kalbant apie šeimos vertybes atsiranda todėl, kad tai
neokonų sąvoka, įvardijanti ne šiaip heteroseksualų gyvenimo būdą, o
patriarchalinę hierarchiją, kuri dargi skelbiama aukščiausia žmogiškų santykių
forma, visiems privalomu kanonu, bet kokios visuomenės ir valstybės pamatu.
Heteroseksuali šeima, kurioje nėra subordinacijos
lyties pagrindu ir atitinkamo vaidmenų (charakterių, interesų, lūkesčių)
paskirstymo, NĖRA tradicinė. Todėl, kad tokių tradicijų NĖRA tai labai naujas ir
vis dar, deja, retas reiškinys. Kai kalbama apie tradicinę šeimą kalbama ne
apie ją. Tradicinės šeimos gynėjai tie patys asmenys, kurie tiki, kad
seksizmas (diskriminacija ir socialinė nelygybė lyties pagrindu) yra tas banginis, ant
kurio privalo laikytis jei ne pasaulis, tai bent nacija, ir kad visi, kurie taip gyventi
negali ir/ar nenori turi sulaukti jei ne teisinių, tai bent socialinių ir
kultūrinių sankcijų. Tai rasizmo analogas lyties srityje, su kurio monopoliu
kultūriniame, socialiniame ir viešo diskurso lygmenyje Naujoji kairė neketina
taikstytis, tačiau niekaip nesikėsina į konkrečių tuo patenkintų individų
tarpusavio santykius (negriauna kaip kad baiminamasi niekieno šeimos). Rasizmas,
be abejo, istoriškai yra kur kas vėlesnis reiškinys, tačiau iliustruojantis tą
pačią logiką. Pvz., viktorijietis Charlesas Darwinas buvo įsitikinęs, kad kiekvienoje
generacijoje natūralios atrankos būdu vyrai ir moterys vis labiau skiriasi vieni
nuo kitų; jis pritariamai cituoja amžininką vulgariojo materializmo atstovą Karlą
Vogtą, teigusį, kad lyčių skirtumas ryškėja vystantis rasei ir todėl europietis
vyras kur kas labiau skiriasi nuo europietės moters, nei juodaodis nuo juodaodės, ir ši
europiečių lytinė diferenciacija esą įrodo jų rasės pranašumą.
Heteroseksualumas dažnai painiojamas su
heteroseksizmu, t.y. manymu, kad heteroseksualumas yra vienintelė normali,
natūrali, padori, socialiai priimtina santykių forma. Priešiškumas seksizmui ir
homofobijai reiškia priešiškumą būtent heteroseksizmui, o ne grėsmę
heteroseksualumui per se. Taip pat priešiškumą heteronormatyvumui.
Pastaroji sąvoka (įvesta Queer studies teoretikės Judith Butler 1990 metais)
žymi diskursus, ideologijas, idėjas, praktikas, socialines normas ir kultūrines
reprezentacijas, kurios padeda išlaikyti heteroseksualumą ir heteroseksualią kultūrą
privilegijuota, normalizuota ir, svarbiausia, natūralizuota. Natūralizuoti
heteroseksualumą galima tik laikantis esencialistinių prielaidų apie iš esmės
skirtingą vyro ir moters prigimtį ir prigimtinę priešingybių trauką,
kuri atrodo natūrali tik iš pradžių socialiai sukonstruojant juos kaip
komplementarias priešingybes, o po to erotizuojant taip atsirandančią nelygybę.
Be šių dviejų (hetero)seksistinių prielaidų pagrįsti heteronormatyvumo nepavyks, o
su jomis nebėra prasmės kalbėti apie lygias skirtingų lyčių žmonių sociopolitines
galimybes ir telieka konstituciškai įteisinti diskriminaciją ne tik seksualinės
orientacijos, bet ir lyties atžvilgiu.
Kitaip tariant, pirma, homofobiją generuoja
seksizmas (pasišlykštėjimas vyru, kuris šitaip save žemina atlikdamas moters
vaidmenį ir taip nusileisdamas iki jos, ir stigmatizacija moters, kuri, apaštalo
Pauliaus žodžiais tariant, nesutinka būti panaudota pagal paskirtį), antra,
valstybė, nepripažįstanti seksizmo, privalo kartu pasmerkti patriarchalinę kultūrą
ir homofobiją. Teisiškai tai padaryta, tačiau socialiai ir kultūriškai dar ne.
Todėl ir diskutuojame. Jei tokiose diskusijose griebiamės kvazireliginių argumentų ir
reikalaujame, kad tokiai argumentacijai paklustų ne tik mūsų parapija, bet ir VISA
visuomenė elgiamės kaip premodernios teokratinės valstybės piliečiai,
nepripažįstantys savos šalies konstitucijos. Jei apeliuojame į (tikras ar tariamas)
tradicijas (ir religiją pasitelkiame tik kaip tradicijos reprezentantą) atstovaujame
politinę ir kultūrinę dešinę. Bet ką manyti apie tuos, kurie gina patriarchalinę
tvarką, tačiau kažkodėl nori vadintis kaire ir, dar daugiau, būtent tame įžvelgia
savo kairumą? Šaipytis?
Lietuviškame viešame diskurse jau įsitvirtino
tokios sąvokos kaip homoseksualizmo propaganda, tolerancijos propaganda
(prof. Arvydas Šliogeris netgi sugebėjo įžvelgti šėtonišką propagandą
kuo rimčiausiai, jokios ironijos; beje, naujausi šio įžymaus filosofo pareiškimai
prasideda ir baigiasi frazėmis Aš, kaip NORMALUS žmogus, manau....) ar
tolerancijos ir homoseksualizmo ideologija. Propagandai ir ideologijai,
aišku, suteikiant labai neigiamą atspalvį ir tuo pačiu suponuojant, kad savai
širdžiai artimos mintys jokia ideologija ar propaganda nesuteptos jos, matote,
kyla tiesiogiai iš pačios prigimties, pačios gamtos, pačios kitų žmonių
mąstymu neužkrėstos pirminės pilkosios smegenų masės (na, gal tos mintys ir
apdorotos tradicijos, bet tradicija, geriau pamąsčius, irgi pačios gamtos
produktas). Ideologai tai jie, o mes, tradicinių vertybių gynėjai,
tiesiog sakome kaip yra.
Tokiam mąstymui, aišku, šito pranešimo
pavadinimas skamba keistai ir iš karto piktinančiai: kaip galima kalbėti apie
heteronormatyvią ideologiją?! Galima. Ir kalbama ne vien poliniame, bet ir
akademiniame lygmenyje. Ir jau seniai. Hetronormatyvumas, kaip jau minėjau, yra ne koks
nereflektuotas fizinis spazmas, o tam tikras manymas, savaime suprantamomis
laikomų tezių rinkinys, kurio neįmanoma teoriškai apginti, bet galima uždrausti juo
abejoti, galima jį išplėtoti į įsitikinimų sistemą ir grįsti ja tam tikrą
socialinę tvarką; tai būdas paaiškinti kodėl turi būti taip, kaip yra. Tokie
būdai vadinami ideologijomis. O sąmoningos institucionalizuotos pastangos ideologiją
paskleisti ir įtvirtinti paprastai vadinamos propaganda.
Heteroideologijos dalimi reikia laikyti ir Viktorijos
epochoje susiformavusią naminę ideologiją (Domestic Ideology), kurią
istorikas Thomas Laqueuras apibrėžia kaip įsitikinimą, kad namų sfera yra pirminė
vieta, kurioje mokoma moralės ir deramo elgesio, kad ši sfera yra ir turi būti
dominuojama moterų, ir todėl namus tvarkančios moterys esą turi didžiulę viešą
įtaką tokios įtakos joms turi visiškai pakakti. Nieko keista, kai tokią
ideologiją aptinkame bernardinai.lt puslapiuose, tačiau kai ją bent iš dalies
mėginama padaryti valstybine ar bent įtvirtinti viešame diskurse kaip pagrindinę ir
netgi charakterizuojančią išsilavinusį žmogų jau keisčiau. Ir ne tik keisčiau.
Ideologija veikia tik tada, kai jos
ideologiškumas nematomas, kai ji laikoma natūralia, kai laikoma tiesiog tikrove
tai ir yra ideologijos veikimo sąlyga. Heteronormatyvumo ideologiškumas
nematomas todėl, kad jis visur, įtvirtintas kaip nekvestionuotinas status quo,
kuriuo suabejoję iš karto išstumiami už sociumo ir žmonijos ribų (neatsitiktinai
homoseksualai liaudyje prilyginami gyvūnams), taip nukenksminant jų
abejonę, padarant ją ir jų patirtį neverta normalių žmonių dėmesio. Viskas,
kas netelpa į heterotikrovę (heteroreality, Janice Raymond sąvoka), suvokiama
kaip netikra ir netgi nesama: homoseksualai nematomi, o vos tik pamėgina siekti matomumo
pasigirsta reikalavimai tylėti ir nesirodyti, nes pats jų kaip tokių
matomumas, pats liovimasis viešumoje apsimetinėti natūralais, laikomas garsiu
šaukimu ir agresyvia propaganda (lesbietės santykinai toleruojamos
labiau, bet tik todėl, kad NEMATOMOS kaip tokios: jų lesbietiškumas laikomas tariamu,
apsimestiniu, skirtu heteroseksualaus vyro akiai, kuri niekaip nesugeba patikėti, kad
ESAMA moterų, kurioms šia prasme visiškai nerūpi vyrai). Tuo tarpu kasdieninis
heteroparadas (nuolatinis rodymas viešumoje ženklų, leidžiančių identifikuoti
jų turėtoją kaip hetero tarkime, vestuviniai žiedai, lietuvių moterų pavardės
su galūne -ienė, kalbos darbe apie vyrus ir žmonas, manieros ir apranga, atitinkanti
vaizdinius kaip turi atrodyti tikras vyras ir tikra moteris) laikomas
neutraliu bendravimo būdu, su seksualine orientacija neturinčiu nieko bendro.
Jau vien paskelbti kažką socialine vertybe reiškia
neišvengiamai tą dalyką ideologizuoti. Tad sąvoka tradicinės vertybės rodo
savo ideologiškumą kuo atviriausiai. Vertybe patriarchalinė šeimos sankloda tapo
būtent tada, kai ekonominiai, teisiniai ir religiniai suvaržymai, darę ją privaloma,
absoliučiai nesvarstytina gyvenimo trajektorija, atsileido ir atsirado galimybė jos
išvengti. Vertybių prireikė tam, kad ta galimybė taip ir liktų tik teorine:
geriausias argumentas, kodėl būtina taip gyventi tiesiog pasipiktinti klausimu
ir klausiančiu kaip nesuprantančiais ir negerbiančiais elementarių vertybių.
Apkaltinti jį/ą amoralumu, visuomenės pagrindų griovimu, šėtoniška
propaganda. Ir nepamiršti šventinto vandens.
Į viršų
|
|