|
anarchija.lt
POLITIKA
HORIZONTALIZMAS: PILIETINĖS INICIATYVOS
ARGENTINOJE
Kai kurios sąvokos
Ištraukos iš knygos
Prieš kiek daugiau nei mėnesį pasirodžiusi
argentiniečių autorės Marinos Sitrin knyga Horizontalizmas: galingas liaudies balsas
Argentinoje yra sakytinė autonominių socialinių judėjimų Argentinoje, kilusių po
liaudies sukilimo 2001 metais, istorija. Joje pateikiamos dešimtys liudijimų tų
žmonių, kurie iš naujo sukuria savo gyvenimus ir bendruomenes, naudodamiesi
horizontaliomis socialinio organizavimosi formomis. Šie judėjimai kyla užimtuose ir
atgautuose fabrikuose, meno ir nepriklausomos žiniasklaidos kolektyvuose, čiabuvių
bendruomenėse, apylinkių asamblėjose, feminisčių ir seksualinių mažumų grupėse ir
bedarbių judėjimuose.
Knygoje rašoma apie tai, ką žmonės veikia, kas
juos motyvuoja, kaip jie vieni su kitais bendrauja, ir apie tai, kaip jie kiekvienas
individualiai ir visi kolektyviai pasikeitė kūrybinio proceso metu. Tai nebe judėjimas,
paremtas vien naujoviškais veiksmais, bet veikiau naujų socialinių veikėjų, naujų
subjektų, naujų kovotojų judėjimas. Todėl daug žmonių judėjimuose kalba apie tai,
kaip jie pasikeitė kaip individai, kaip pasikeitė jų bendruomenės, kai buvo pereita
prie naujų būdų organizuotis ir kurti.
Knygoje paprastų žmonių balsais liudijama, kad mes
galime pakeisti savo pasaulius, mes juos keičiame. Mes galime kitaip suprasti meilę,
pasitikėjimą, tikrą demokratiją, horizontalumą šia prasme ir autonomiją.
Unikalumą ir įkvėpimą judėjimams suteikia ne tik
tai, ką jie daro ir tai, kaip jie tai daro, bet taipogi milžiniška dalyvaujančiųjų
horizontaliuose judėjimuose įvairovė, aprėpianti skirtingas socialines ir ekonomines
klases, vienijanti skirtingus geografinius taškus.
Knygą parašyti įkvėpė ilgi bendravimo su
Argentinos judėjimų dalyviais metai. Pirmą sykį apie fabrikų perėmimą ir šimtus
bendruomenių asamblėjų autorė sužinojo 2002 metų pradžioje. Tada ji tuo
nepatikėjo. Tai atrodė taip panašu į pasaulį, kokį aš norėjau matyti, todėl
pamaniau, kad galbūt rašantieji apie tokius dalykus yra utopistai. Tada aš sutikau
judėjimų atstovus Pasaulio Socialiniame Forume, įvykusiame Brazilijoje. Ak, tai buvo
tiesa. Taigi, pasikalbėjau su kai kuriais žmonėmis ir paklausiau, ar negalėčiau
parašyti sakytinės istorijos. Tada žmonės ėmė kviestis mane į savo namus ir
klausinėjo, ar negalėtų manęs palydėti autobusu. Neteisinga būtų sakyti, kad aš
ėmiau iš žmonių interviu. Sėdėdavau ir daug valandų bendraudavau su begale
žmonių, ir taip sukūriau knygą, kurioje kalbama visiems rūpimomis temomis, kurios
išryškėdavo interviu metu. Turėdama pirminį juodraštį ispanų kalba, padalinau jį
keliems žmonėms iš bendruomenių asamblėjų ir bedarbių judėjimų. Jie suteikė man
papildomos informacijos, ir aš dirbau dar šešis mėnesius, sutikdama dar daugiau
žmonių kituose judėjimuose, o po to knyga buvo baigta Čilaverte, rekuperuotoje
spaustuvėje. Ispaniška knygos versija pradėta platinti 2005 aisiais Lotynų
Amerikoje.
Pagrindinis knygos tikslas, teigia autorė, būtų
tapimas instrumentu žmonėms, kad jie galėtų naudoti ją viso pasaulio judėjimuose.
Aš tikiuosi, kad ši knyga įkvėps žmones. Tai tikros istorijos apie žmones,
perorganizuojančius savo gyvenimą ir bendruomenes taip, kaip jie nori, darančius tai
individualiai ir kolektyviai. Pasisekimas... Bus tikra sėkmė, jei žmonės bus įkvėpti
ir panaudos tas inspiracijas permąstydami ir perkurdami savo gyvenimą, ar bent kai
kuriuos jo aspektus. Tai ne pasakų knygelė, kurią žmogus perskaitai, pasijunti
laimingas ir lendi į lovą. Tai tikrų žmonių istorijos, istorijos, kuriomis galima
dalintis, iš kurių galima mokytis ir pabandyti sekti įvairiuose kontekstuose bei
įvairiomis aplinkybėmis. Tai ne gidas, bet knyga, įkvepianti mūsų vaizduotę siekti
toliau, įsivaizduoti kitus kelius ir bandyti jais eiti.
Į viršų
Kai kurios sąvokos
Horizontalidad
Tai vienas plačiausiai naujuosiuose Argentinos
judėjimuose vartojamų žodžių. Horizontalidad ne tik implikuoja plokščią
organizavimosi matmenį arba nehierarchinius santykius, kuriuose žmonės nebesprendžia
vieni už kitus. Tai pozityvus žodis, reiškiantis naudojimąsi tiesiogine
demokratija ir konsensuso siekį, procesus, kurių metu išgirstamas kiekvienas balsas ir
sukuriami nauji santykiai. Horizontalidad yra naujas būdas bendrauti, pagrįstas
emocijų politika ir nukreiptas prieš visokius izmus.
Kova ir subjektyvumas
Daugelis judėjimų narių kalba apie save kaip
apie protagonistus kovotojus už gėrį, apie naują subjektyvumą ir socialinį
protagonizmą. Tai daug pasako ne tik apie žmonių aktyvumo pabudimą, bet ir apie tokį
socialinį fenomeną, kai žmonės sprendžia patys už save, nutraukdami ryšius su
praeityje buvusiomis tarpininkėmis politinėmis partijomis ir jas supusia tyla.
Tai taip pat daug pasako apie naują buvimo kartu jausmą, kai tiesioginėje demokratijoje
gimsta nauji subjektai ir kolektyvai.
Išdidumas
Peronizmo (autoritarinio režimo Argentinoje)
metais žodis išdidumas buvo naudojamas kalbant apie gerą darbininką, kuris
eidavo į darbą, grįždavo namo ir vėl eidavo į darbą kitą dieną, jautėsi išdidus
prieš bosą, nes gerai dirbo. O dabar tas žodis ypač užimtuose ir rekuperuotuose
fabrikuose ir bedarbių judėjimuose reiškia organizavimąsi ir darbo be bosų ar
hierarchijos autonomiją. Išdidumas dabar perkuriamas individų ir kolektyvų.
Politica Afectiva
Judėjimų nariai teigia kuriantys naujas erdves politica
afectiva, arba emocinės politikos pagalba. Jie kuria mylintį ir palaikantį emocinį
pagrindą, ant kurio gali būti statomas politinis rūmas. Tai socialinių saitų ir
meilės politika.
Politika, kaip ėjimas
Kaip ir zapatistai bei kiti judėjimai, daug kas
Argentinoje kalba apie procesą ir ėjimą. Zapatistai dažnai pabrėžia ėjimo, o ne
tikslo ar galutinio taško per se svarbą. Argentiniečiai kalba panašiai.
Žmonės sako mes kuriame, o ne mes sukūrėme. Tai naujos politikos
dalis. Taip pat daug žmonių pristato naujas idėjas sakydami, kad jomis tiki, o nėra
įsikalę kažką į galvą. Tikėjimas leidžia emociškai kliautis vykstančiu procesu,
nors racionaliai mąstant atrodytų, kad procesas baigėsi.
Į viršų
Ištraukos iš knygos
Pablo, bendruomenių asamblėja
Niekas neklausė ideologinių komandų. Žmonės
tiesiog susitikdavo su kaimynais bendruomenėse. Kas nors kreida ant sienos užrašydavo
Kaimynai, susitinkam čia ketvirtadienio vakarą. Kieno tai darbas? Niekas nežino.
Pirmame susitikime dalyvavo penkiolika žmonių, o kitą savaitę susirinko trigubai
daugiau. Kodėl jų taip padaugėjo? Tai nebuvo ideologinis, intelektualinis, akademinis
ar politinis sprendimas. Pats spontaniškausias ir elementariausias dalykas išeiti į
gatvę ir susitikti su kaimynais. Niekas nenusprendė, kad mes turime tapti
horizontalūs, veikti pagal tiesioginės demokratijos modelį. Tai nebuvo
sprendimas. Mes tiesiog atėjome atmesdami politines partijas ir jų struktūras, tuos,
kurie reprezentavo Valstybę ar norėjo užimti Valstybės postus. Mes padarėme savitą
sprendimą viską darysime patys.
Tam, kad suprastume tokį fenomeną, reikia kažko
daugiau nei tiesiog tai pavadinti tiesiogine demokratija. Tokio termino nebuvo
mūsų žodyne. Mūsų žodynas buvo paprastesnis: darykime viską patys sau, ir darykime
gerai. Spręskime patys. Spręskime demokratiškai, mes esame lygūs, nėra bosų, mums
nereikalingi bosai, niekas negali mums vadovauti. Mes patys sau vadovaujame. Mes
vadovaujame kartu. Mes valdome ir tariamės tarpusavyje.
Projektus vykdžiusios grupės greitai pradėjo
formuoti bendruomenės asamblėją. Viena grupė pasodino sodą, kita grupė
išsiaiškino, kaip galima pirkti produktus tiesiai iš gamintojų, kiti sukūrė
sveikatos projektą, dar vieni švietėsi ir studijavo politiką, dar kiti planavo
kultūrinę veiklą. Šios mažesnės grupės priklausė ne nuo darbotvarkės, bet nuo
iniciatyvų, galimybių ir prisijungusių individų įgūdžių.
Carlosas G. ir Julianas, Zanon (užimtas fabrikas)
Carlosas: Mes bandome spręsti pagal konsensusą.
Asamblėjose bandome sukurti erdvę, kurioje būtų galima išgirsti kiekvieną asmenį ir
poziciją, taigi kiekvienas mūsų sprendimas pagrįstas beveik visų mūsų nuomone, arba
bent jau daugumos. Čia, gamykloje, mes susiorganizavome į skirtingus darbo sektorius.
Kasdien kiekvienas sektorius turi susitikimą. Viso fabriko darbuotojų susirinkimai, kur
kiekviena grupė pasidalija savo rūpesčiais, vyksta trečiadieniais. Čia mes priimame
sprendimus ir visi gauname po 800 pesų.
Julianas: Pastebėjome, kad kiekvienoje asamblėjoje
aktyvumas vis didesnis. Matėme, kaip visi companeros perėjo pabudimo laikotarpį.
Tai vyksta ne tik pokalbio metu kiekvienas atiduoda visą save. Bundant sąmonei
atsiranda ir naujų kritikos balsų, nes tai yra dalis mūsų judėjimo į priekį.
Kiekvienoje asamblėjoje būna tiek diskusijų, kad
pajuntame tarsi skristume. Pavyzdžiui, vienas žmogus pristato idėją ir... bum! Nors,
kas beatsitiktų, mes visados vieningi.
Kai perėmėme fabriką, vienintelis mūsų reikalas
buvo darbas, ir mes nesirūpinome niekuo kitu. Bet dabar mes turime važiuoti toliau, ir
mes žinome, kad kompanija mūsų problemų neišspręs. O mes ir nenorime, kad ji
spręstų. Kaip pasakė vienas senas companero, mes neturėtume laukti žmonių,
kurie mus nukankins spręsdami mūsų problemas. Dabar mes tai suprantame.
Liliana, Brukman (perimtas fabrikas)
Mes vyresnio amžiaus moterys, mums virš
keturiasdešimties, ir vienintelis mūsų pragyvenimo šaltinis yra darbas šiame fabrike.
Viskas, ką mes žinome, yra tai, kaip mes turėtume dirbti su šitom mašinom.
Turėdama tokią patirtį, ėmiau galvoti: kodėl
darbininkas turi visada tylėti? Bosas tau nemoka, bosui priklauso tavo pinigai, o tu nors
pasikark. Nusprendėme nebetylėti. Jie mums daug pridirbo, ir pamaniau, kad gana tylėti.
Praeityje būtume išėję ir ieškoję kito darbo. Dabar taip nebemanau. Noriu, kad visa
ta korupcija būtų išaiškinta ir liautųsi.
Mūsų fabrike nebuvo perėmimo. Mes likome darbe,
nes neturėjome už ką grįžti namo. Kur galėjome nuvažiuoti už du pesus, kai
autobusas kainuoja keturis? Visi susitarėme neišeiti iš fabriko ir pažiūrėti, ar
bosas pakels mums atlyginimus, kad Kalėdas galėtume švęsti su savo šeimomis. Du
mėnesius laukėme, kol sugrįš bosai. Kreipėmės į profsąjungas, Darbo ministeriją
grąžinkit mums bosą. Jis negrįžo niekada. Tai mes nusprendėm dirbti. Štai kaip
viskas prasidėjo, o dabar jau dirbame gerai. Net susimokėjome už elektrą, vandenį ir
dujas, taip pat padengėme boso skolas. Štai kaip mes dirbome. Tai, ką mes darėme,
bosus erzino nuo pat pradžių. Jie įrodinėjo, kad mes gadiname mašinas, bet atvažiavo
krūva žurnalistų ir įsitikino, kad niekas nesulaužyta. Kodėl mes turėtume laužyti
mašinas? Iš ko mes valgytume, iš ko už viską mokėtume? Mes dirbome, nepaisant boso
melavimų.
Mus parėmė labai daug bedarbių judėjimų. Mes
padarėme nuostabiai daug. Mes esame pavyzdys, kaip reikia kovoti dėl darbo vietų,
įkvepiame bedarbius, gaunančius pusantro šimto pesų, iš kurių nėra kaip išmaitinti
šeimų. Darbininkui reikia darbo.
Mes nesam politikai. Mus supa politikai, bet politika
Brukmano darbininkių nedomina. Mes norime dirbti ir kovojame dėl darbo, dėl
pragyvenimo. Ypač moterys jos daugiau galvoja apie vaikus. Aš manau, kad moterys
geresnės kovotojos už vyrus, ir tai mus palaiko kovoje už išgyvenimą.
Paula, feministė
Geriausia asamblėjose yra tai, kad jos leidžia
žmonėms daryti politiką kitokiu, ne partizaniniu būdu. Tokie naujoviški santykiai
labai pakeitė žmonių subjektyvumą.
Žmonės renkasi bendruomenėse, kalbasi apie
reikalus, vienas kito išklauso, kiekvieno nuomonė lygiai svarbi, ir tai labai svarbu.
Politinėse partijose to nėra. Politinėse partijose svarbios kai kurių žmonių
nuomonės, o kitų ne. Aš tikiu, kad mes konstruojame naują politiškumą, o tai
išties pozityvu.
Jei išnyktų asamblėjos, nebūtų labai baisu.
Kalbu apie didelius pokyčius žmonių viduje, vykstančius dabar. Tai yra svarbu
galvojant apie ateities kūrimą. Bendruomenės pakeitė žmonių subjektyvumą. Žmonės,
kurie netikėjo, kad gali ką nors pakeisti, staiga viską pakeitė. Tai ypač svarbu
mūsų visuomenei, kuri mus moko, kad kolektyvinė veikla nieko nereiškia, svarbiausia
yra individualizmas. Pats faktas, kad žmonės ėmė suprasti, kad gali veikti kartu, yra
svarbiausias. Šis pokytis svarbus mums, nes žmonės pradėjo kvestionuoti
individualizmą, kuris mums buvo kalamas į galvą praeito amžiaus gale.
kp
Į viršų
|
|