|
anarchija.lt
POLITIKA
Eugenijus Misiūnas
ANARCHIZMAS ir LIETUVYBĖ
Lietuvoje viešai pasiskelbti, jog esi
anarchistas, tikriausiai reikia ne mažiau drąsos nei prisipažinti, jog esi gėjus.
Vasario 6 d. straipsnyje Kaparas Pocius: mes renkamės tarp fundamentalizmo ir
anarchizmo
, išspausdinto katalikiškos(!) pakraipos internetiniame portale www.bernardinai.lt apie savo
anarchistines pažiūras viešai pranešė eseistas, vertėjas ir publicistas Kasparas
Pocius, kurio, o taip pat rašytojo Dariaus Pocevičiaus bei leidyklos Kitos knygos
vadovo Gedimino Baranausko iniciatyva pradėjo veikti nauja virtuali svetainė
www.anarchija.lt.
Šis Bernardinuose išspausdintas interviu sudomino
todėl, jog su gyvais anarchistais susipažinau dar 1989 m., dalyvaudamas
alternatyvių meno, politinių ir visuomeninių judėjimų festivalyje Europa prieš
Srovę (Europe against the Current) Amsterdame, tuomet (prisiminkime išsivadavimo
iš sovietinės okupacijos judėjimas buvo pačiame pakilime) atrodė, jog šios idėjos
Lietuvoje neturi perspektyvos ir niekada neprigis, o lietuvybė ir anarchizmas tai du
nesuderinami dalykai. Todėl šiandien, praėjus aštuoniolikai metų, bus įdomu
stebėti, kaip plačiai anarchistinė mintis paplis lietuvių tarpe ir, svarbiausia,
pabandyti suprasti, ką tas reiškia Lietuvai ar tai, jog mūsų tėvynėje toliau
vyksta procesai laisvėjimo kryptimi, ar tai tik simptomai, rodantys kad per didelė
laisvė kelia grėsmę lietuvybei?
Minėtame straipsnyje Andriaus Navicko kalbinamo
K.Pociaus žodžiais anarchistinis mąstymas tai nuolatinis judėjimas, naujų
kelių paieškos, siekimas įveikti kiekvieną apibrėžtą atsakymą ir toks mąstymas
yra priešingas fundamentalizmui kada žmonių požiūriai yra susiformavę pagal
tam tikrą ryškią tradiciją, ir tada jie sustingsta tame apibrėžtame ir tam tikra
prasme steriliame savo idėjų pasaulyje. Ką gi pagalvojau man iki šiol irgi
patinka nuolatinis judėjimas, naujų kelių paieškos. Ar tai reiškia, jog ir aš
anarchistas? Tokia mintis paskatino iš naujo prisiminti savo anarchistinę praeitį,
pergalvoti ir paspėlioti šių idėjų plitimo perspektyvas Lietuvoje .
Kas nors kiek domėjosi anarchistine teorija, tas
žino, jog pagrindinis skiriamasis anarchistų bruožas, vienijantis įvairias jų
pakraipas, yra tikėjimas (ir bandymai realizuoti tai praktikoje), jog įmanomas
kokybiškai naujos visuomenės susiformavimas, pagrįstas laisvu žmonių tarpusavio
bendravimu, be valdžios. Anarchistai visada buvo ir yra prieš įvairias
totalitarizmo, nacionalizmo ir rasizmo apraiškas. O, kaip žinia, tautiškumas ir
patriotizmas Lietuvoje (ir išeivijoje) dažnai asocijuojasi su tautinės valstybės
stiprinimu. Siekiant šio tikslo, didelei lietuvių daliai iki šiol reikalingas vedlys
stiprus prezidentas, kuris įvestų tvarką, ar minisras pirmininkas, kuris
sutvarkytų korupciją. Tokiomis žmonių viltimis ir nuotaikomis per kiekvienus
rinkimus meistriškai pasinaudoja kokie nors (visada netikri) mesijai.
Žinant, jog supratimas apie anarchizmą lietuvių
tarpe daugeliu atvejų vis dar apsiriboja tokiais stereotipais, kuomet tarp chaoso ir
anarchijos tiesiog dedamas lygybės ženklas, greičiausiai provokaciniu atrodys klausimas
ar suderinamas anarchizmas ir lietuvybė? Ar, būdamas Lietuvos patriotu, tuo pačiu
metu gali būti anarchistu? Fundamentalistams, kurių požiūriai yra
susiformavę pagal tam tikrą ryškią tradiciją net tokie, atrodytų, nekalti
terminai, kaip pilietinė visuomenė ar Lietuvos tauta kelia alergiją. O čia
anarchizmas ir lietuvybė! Toks klausimo kėlimas tikriausiai atrodys kaip pasikėsinimas
į tai, kas šventa. Suprantama tai natūrali reakcija žmonių, kurie sustingę
apibrėžtame ir tam tikra prasme steriliame savo idėjų pasaulyje, tačiau
tautiškumo puoselėjimas ir didesnės laisvės siekis, mano nuomone, vienas kitam iš
tiesų netrukdo, o lietuvybės išlaikymui emigracijoje dažnai (nors to nesuvokiant ir
neįvardinant) naudojami tokie patys veiklos būdai ir metodai, kurie vartojami ir
anarchistų bendruomenėse.
Kad tokių bendravimo ir veiklos elementų,
primenančių anarchistų bendruomenes, galima rasti ir lietuvių emigrantų tarpusavio
santykiuose, teko patirti per daugiau nei penkerius metus, pragyventus Amerikoje, ir
daugiau ar mažiau aktyviai dalyvaujant lietuviškoje veikloje. Praktiškai visa veikla
vyksta ne kieno nors (valdžios) nurodymu, bet išdiskutavus ir nusprendus nedidelėse
bendraminčių grupėse LB apylinkėse. Suprantama, yra ginčų, susiskaldymo,
tačiau, kaip ten bebūtų, matomas ir labai ryškus bendruomeniškumo ir solidarumo
laipsnis. Asmeniškai pažįstu žmonių, kurie, net būdami netikintys, lankosi lietuvių
bažnyčiose vien dėl to, kad savo dalyvavimu paremtų bendruomenę. O kova dėl
vienintelės likusios lietuvių bažnyčios New Yorke? Ar tai ne anarchistinio solidarumo
požymis? Ar čia nėra paralelių su pasipriešinimo judėjimais dėl Jaunimo namų
Kopenhagoje ar dėl Lietuvos kino teatro Vilniuje išsaugojimo? Tiesa, yra
išrenkami LB pirmininkai, bet tai tik reiškia, jog jie aktyvesni ir daugiau dirba
dėl bendro reikalo. Nuolatinė rotacija ir darbas ne už užmokestį, o iš idėjos,
pašalina bet kokią galimybę susiformuoti biurokratiniam aparatui ir valdininkų
sluoksniui, o bendruomenės apylinkėms jokia centralizuota valdžia nenurodinėja, kaip
elgtis. Tiesa, yra ir valdžia Krašto valdyba, bet jos įtaka bendruomenės
apylinkėms minimali abejoju ar nors vienas iš šimto lietuvių, gyvenančių JAV,
galėtų (apie tai atskira kalba) pasakyti valdybos pirmininko ir vicepirmininkų
pavardes. Kad žmonės gali susiorganizuoti patys be valdžios gerai iliustruoja
ir sėkmingai pravesta Dainų šventė Čikagoje. Tai buvo tautinė šventė, bet surengta
vadovaujantis savanoriškumo, bendradarbiavimo ir solidarumo principais, kuriais remiasi
ir anarchistų organizuojamos konferencijos bei kiti renginiai.
Panašiai organizuojasi ir naujosios lietuvių
emigrantų bendruomenės ES šalyse. Tik vienas pavyzdėlis: periodiškai kiekvieną
mėnesį vykstantys lietuvių susitikimai viename iš Dublino barų iliustruoja lietuvių
sugebėjimą surasti vienas kitą ir kurti bendruomenę be nurodymo iš viršaus. Pati
geriausia tokio bendruomeninio gyvenimo mokykla, kuomet keli ar net keliolika žmonių
išsinuomoja butą ar namą (taip pigiau ir smagiau), gyvena komunoje ir iškylančias
problemas mokosi spręsti ir sprendžia patys.
Tokio žmonių sugebėjimo būti laisvais negali
nepastebėti Lietuvos valdžia, todėl, savaime suprantama, nori uždėti apynasrį
baisu, kai žmonės patys, be jų pagalbos gali savarankiškai veikti, steigti mokyklas
vaikams, paremti vienas kitą ir kas baisiausia nebalsuoti
Todėl ir atsirado
toks dėmesys emigrantams. Negaliu tvirtinti, jog Lietuvos valdžiai kiekvienas
emigrantas atrodo kaip potencialus anarchistas (juolab, kad ir tarp emigrantų galima
sutikti aršių valstybininkų), tačiau baimė prarasti kontrolę buvo viena iš
keršto priežasčių, turėjusių įtakos dirbtinai sukuriant papildomus sunkumus
užkertant galimybę išlaikyti dvigubą pilietybę .
Greičiausiai tikri anarchistai šio klausimo
(dvigubos pilietybės) išvis nekeltų jiems nereikia nei dvigubos, nei trigubos, nei
viengubos pilietybės žmogus laisvas pasirinkti, kur ir su kuo gyventi, o valdžios
manipuliacijos ir draudimai tėra tik dar vienas įrodymas, kaip valstybės vardu
prisidengusi valdžia stengiasi primesti savo valią ir suvaržyti žmonių laisves.
Kiek tokių žmonių, ieškančių alternatyvių
kelių, yra Lietuvoje? Pasak K.Pociaus, tikrai yra keliasdešimt žmonių, kurie
tvirtai pareikš, kad yra anarchistai. Atrodytų, nedaug, bet bent jau
prijaučiančių, mano nuomone, yra nepalyginamai daugiau. Sprendžiant pagal tai, kiek
žmonių dalyvauja rinkimuose Lietuvoje, galima tvirtinti, jog, dažnai patys to
nežinodami, daugiau kaip šešiasdešimt procentų tautiečių elgiasi kaip anarchistai.
Rekordiškai mažas Lietuvos žmonių pasitikėjimas valdžios struktūromis taip pat
reiškia, jog dirva anarchistinėms idėjoms išpurenta.
Ar pasėta sėkla prigis, parodys laikas, bet tikra
viena: Lietuva per paskutinius keliolika metų neatpažįstamai pasikeitė. Ir ne tik
naujais prekybos centrais ir Vilniuje iškilusiais dangoraižiais daug svarbesnis yra
pokytis žmonių sąmonėje. Tik laisvi žmonės gali priimti sprendimus patys už save,
todėl tereikia džiaugtis, jog kuriasi įvairiausios neformalios grupės ir judėjimai,
daugėja jaunų žmonių, nesitenkinančių esama padėtimi, ir ieškančių naujų
kelių, būdų ir priemonių, kaip pasipriešinti oligarchinėms grupėms juk
visiškai akivaizdu, kad valdžioje esantiems terūpi jie patys ir savo noru jie niekada
neatsisakys privilegijų. Alternatyvaus kelio paieškos svarbios ne tik dėl to XXI
amžiaus realijos tokios, jog vis daugiau lietuvių gyvens už Lietuvos ribų, nei
įsitvirtinę valdžios struktūrose, nei kiti fundamentalistai jau negalės ar
nesugebės pasiūlyti, kaip išlaikyti lietuvybę, tad gal būt (kad ir kaip tai atrodys
paradoksalu) atsitiks taip, jog kelią lietuvių bendruomeniškumui ir solidarumui savo
pavyzdžiu parodys anarchistai?
Amerikos lietuvis, 2007 04 21
www.alietuvis.com

Į viršų
|
|