Rasa Kalinauskaitė PAVELDAS NAIKINAMAS MŪSŲ AKYSE 2007-06-28 Kodėl atsirado poreikis kurti Alternatyvią kultūros paveldo komisiją? Kokia apskritai šiandien yra mūsų paveldosaugos situacija? Visuomeninės alternatyvos poreikis atsirado iš
akivaizdžių dalykų ir pirmiausia ne dėl pačios paveldosaugos ydų, o dėl
kritinės paveldo situacijos. Normalioje valstybėje paveldosaugos sistema išvis
neturėtų rūpėti žmonėms, kurie toje sistemoje nedirba. Jie labai ramiai gyventų jos
nepastebėdami. Kaip kad normalioje valstybėje piliečiams nebūtų reikalo domėtis
saugumo problemomis. O kas Lietuvoje vyksta su paveldu, man rodos, visiems akivaizdu
kad tai pamatytum, nereikia važinėti su specialistų ekskursijomis po Lietuvą, nes tai
vyksta mūsų panosėje. Pavyzdžiui, Klaipėdoje tiesiog dingsta namai, kaip tą
reiškinį yra pavadinęs poetas Gintaras Grajauskas. Per metus ten buvo nugriauti trys
istoriniai pastatai to sunku nepastebėti, o ypač mieste, kuriame po karo autentiško
paveldo liko labai nedaug. Dabar yra leista griauti ir unikalų Celiuliozės virimo cechą
bet galbūt ir tai nebus paskutinis griovimas. Nes daugybė pramoninio paveldo ir
toliau nyksta niekam neprižiūrint, o kai kurie verslininkai sąmoningai jį brandina iki
avarinės būklės, kad nugriovę turėtų tuščią sklypą statyboms. Klaipėda
nusigyveno iki atviro vandalizmo, bet ne tik ji. Jūsų manymu, ko trūksta, kad paveldosaugos sistema dirbtų efektyviai? Ar reikalingi įstatymai, kurie reglamentuotų paveldo apsaugą, ar tiesiog įstatymai nėra vykdomi, o institucijos, kurių darbas kaip tik ir būtų efektyviai užtikrinti paveldo apsaugą, dirba blogai? Įstatymus galima tobulinti be galo, bet vargu ar
iš to bus naudos, jeigu tų įstatymų nebus laikomasi. Paveldosaugos sistema jau kelis
kartus buvo smarkiai pertvarkyta bet paveldo padėtis po tų pertvarkymų ir toliau
nuosekliai blogėja. Didžiausia problema yra ta, kad įstatymų, tegul ir netobulų,
tiesiog nesilaikoma. Jie lieka popieriumi, nes nėra užtikrinta jų priežiūra ir
kontrolė apie tai visuomeninės organizacijos neseniai kalbėjo ir forume. Šiandien
už paveldo žalojimą yra numatyta ir baudžiamoji atsakomybė, ir tarnautojų
atsakomybė, ir žalos atlyginimas. Tačiau ta sistema neveikia. Tarnautojai, atsakingi
už paveldo žalojimą, susilaukia ne nuobaudų, o paaukštinimų. Savininkas, nusipirkęs
paveldo objektą, pūdo jį iki avarinės būklės, ir niekas jam netrukdo... Bet, kiek man žinoma, ir baudos yra labai juokingos, todėl normali praktika griauti, susimokėti baudą ir tęsti darbus toliau. Jei neklystu, Valstybė yra įsipareigojusi rūpintis kultūros paveldu, tai net numatyta Konstitucijoje. Be to, kultūros paveldas yra įrašytas ir Valstybės saugumo pagrindų įstatyme kaip vienas iš ilgalaikių valstybės saugumo pagrindų. Bet Konstitucija, kaip ir kiti įstatymai, yra tik popierius. Lietuvoje nelegaliai yra statomi net dangoraižiai dabar kaip tik kilo triukšmas dėl Registrų centro. Kartais atrodo, kad įstatymus Lietuvoje būtų galima sėkmingai atšaukti chaoso mūsų gyvenime vargu ar smarkiai padaugėtų, užtat visi galėtų naudotis privilegijomis gyventi be taisyklių. Netgi tais atvejais, kai konstatuojama, kad įstatymas yra pažeistas, tai labai dažnai ir lieka tik bejėgišku konstatavimu. Vilniuje, Krivių gatvėje, neseniai nugriovė medinius namukus ir išrausė didžiulę duobę rengiasi statyti kotedžus. Berausdami nukasė ir Valstybinio Pilių rezervato šlaitą t. y., užgriebė ir valstybės ypatingai saugomą teritoriją. Valstybinė kultūros paveldo komisija visus tuos dalykus tvarkingai surašė ir nusiuntė tą raštą atsakingoms institucijoms. Ir kas toliau? Statybos vyksta kaip vykusios, o rezultatas tik toks, kad Pilių rezervato šlaitą pridengė velėnos lopais. Ir kas liūdniausia visur šitaip. Bet juk yra institucijos, atsakingos už kultūros paveldo apsaugą, yra aktyvūs piliečiai, kuriems ne tas pats, kad vyksta su paveldu, vadinasi, tos institucijos, specialistai turėtų būti aktyvių piliečių sąjungininkai. Turėtų taip būti, bet praktiškai dažniau
atsitinka priešingai atsakingų institucijų tarnautojai ir piliečiai yra
skirtingose barikadų pusėse. Klaipėdos gatvėje, Vilniuje, dabar yra leista užstatyti
gynybinę sieną gyvenamuoju namu tas gražus kiemas yra pačiame centre, galima
įeiti iš Trakų gatvės. Ir siena tikrai įspūdinga, bet pastačius daugiabutį ji
geriausiu atveju taptų kieno nors koridorių interjeru, jau nekalbant apie tai, kad
rengiantis statyboms jos gabalai buvo tiesiog nuardyti. Bet ten atsitiko įdomus dalykas.
To kiemo gyventojai dėl planuojamos statybos kreipėsi į teismą atrodo, kad jiems
naujas namas užstotų langus. Ir teismas nusprendė, kad rengiant detalųjį planą
tikrai buvo pažeisti įstatymai. Bet tas sprendimas galioja tik vienai kiemo pusei
tai, kur pasipriešino gyventojai. O kitoje sklypo dalyje niekas priešais statybą
negyvena, todėl nebuvo kam kreiptis į teismą privatūs interesai nėra pažeisti,
tik leista užmūryti gynybinę sieną... Todėl ten detalusis planas lieka galioti, nors
visas peripetijas žinantys specialistai sako, kad yra padaryta analogiškų pažeidimų.
O įdomi šita istorija tuo, kad šiame teisme, kurį laimėjo gyventojai, Kultūros
paveldo departamentas buvo prieš juos. Tai yra, gindami savo privatų interesą,
gyventojai kartu apgynė ir viešąjį nors tam priešinosi tą interesą ginti
turinti institucija. Kultūros paveldo departamentas negynė paveldo. Logiška, nes pats
ir išdavė leidimus statybai. Tai kas Lietuvoje gina viešąjį interesą? Juk kultūros paveldo išsaugojimas yra viešas interesas. Jei specialiosios institucijos dirba ne savo darbą, o net jam priešingą, kam jos reikalingos? Ir kaip, Jūsų manymu, šią situaciją galima būtų keisti? Man atrodo, kad labai svarbu viešinti tų
institucijų darbus, reikalauti tarnautojų atsakomybės ir priversti tas institucijas
keistis. Jeigu jas taip sėkmingai spaudžia verslo interesas, ne mažesnis turi būti ir
spaudimas iš paveldo išsaugojimu suinteresuotos visuomenės pusės. Jeigu visuomenė
labai aiškiai suformuluos savo interesą, galbūt ta pelkė po truputį išsijudins. Arba
tikrai galima panaikinti įstatymus kartu su visomis institucijomis bus mažiau
popierių. Dabar jau turime unikalų atvejį Alternatyvią kultūros paveldo komisiją. Ją neapsikentusios sukūrė visuomeninės organizacijos, kurios pavieniui jau ne vienerius metus kovojo su paveldo naikinimu Lietuvoje. Visai neseniai prie Alternatyvos prisijungė ir neformalus Panevėžio paveldo sąjūdis ten žmonės dabar renka parašus, kad būtų išsaugotas Skaistakalnio parkas, jiems brangi istorinė vieta, kurioje numatyta statyti Eifelio bokšto kopiją. Taigi dabar Alternatyvą sudaro jau 17 organizacijų iš Klaipėdos, Kauno, Šiaulių, Panevėžio bei Vilniaus, be to, atsiliepė ir keli žmonės iš Telšių. O pretekstu susivienyti tapo skandalas dėl neskaidraus Valstybinės kultūros paveldo komisijos sudarymo. Koks dabar yra santykis tarp Valstybinės kultūros paveldo komisijos ir alternatyvios ar jos bando bendradarbiauti, ar yra absoliutus priešiškumas? Ne, priešiškumo nėra. Iš dalies triukšmas kilo todėl, kad Valstybės paveldo komisija buvo ta institucija, į kurią būtų galima kreiptis dėl paveldo niokojimo ir tikėtis principingo vertinimo, žinoma, ne visais atvejais. Bet valstybinė komisija labai aiškiai pasisakė ir dėl E. Andre Lentvario parko, ir dėl paveldo situacijos Klaipėdoje. Tiesa, realiai ta nuomonė nedaug reiškia, nes sistema sukurta tokia, kad į komisijos sprendimus institucijos nekreipia jokio dėmesio nors tai valstybės ekspertas. Bet vis dėlto jos autoritetu galima remtis. Todėl mes bijojome prarasti šį autoritetą, kuriuo dar galėjome pasitikėti. Be to, ši institucija nėra vienalytė, čia dirba labai įvairių žmonių, kaip ir visoje paveldosaugos sistemoje. Yra nemažai žmonių, kurie norėtų kažką keisti bet jų balsai užspausti, jiems neleidžiama kalbėti. Tačiau tai, kad jie išliko šitoje troškioje atmosferoje, jau yra labai daug. Kuriant Valstybinę paveldo komisiją buvo išreikšta ir politikų valia. Žmonės turbūt turėtų spausti politikus, kad jie taip pat susirūpintų šia problema? Alternatyvi kultūros paveldo komisija taip ir
daro ieško sąjungininkų politikų tarpe, nes be jų paramos tikrai būtų sunku
priversti ką nors judėti. Ir sąjungininkų po truputį atsiranda. Pavyzdžiui, neseniai
sulaukėme pagalbos rengdami paveldo problemoms skirtą forumą Seime. Alternatyva
pasiūlė idėją visuomeninėms organizacijoms kartu su paveldosaugininkais susėsti,
atvirai įvardyti problemas ir ieškoti jų sprendimo būdų. Tą sumanymą parėmė
Seimo, švietimo, kultūros ir mokslo komitetas bei dvi politinės partijos
konservatoriai ir Liberalų sąjūdis. Be šitos pagalbos toks forumas nebūtų buvęs
įmanomas, nes pasiūlymai atvirai kalbėti apie problemas ne visiems atrodo patrauklūs.
Bet forumas įvyko, ir, žinant apkerpėjusių problemų daugumą, pakankamai
konstruktyvus. Tačiau šiandien situacija kebli, nes nesutariama dėl pamatinio klausimo visuomeninės organizacijos sako, kad situacija yra kritinė, o valstybei atrodo, kad viskas normalu. Forumo pradžioje parodėme trumpą filmuką iš nuotraukų pavyzdžius, kurie atspindi paveldo niokojimo tendencijas. Tas filmas baigėsi klausimu tai krizė ar norma? Alternatyvai atrodo, kad krizė, tad klausimas buvo skirtas kitiems forumo dalyviams. Aišku, institucijų atstovai kalbėjo nuosaikiau už visuomenines organizacijas, bet iš esmės visi lyg ir sutiko, kad situacija yra labai prasta, taigi ir keisti yra ką. Tik Kultūros ministerijos atstovė pasakė, kad tai, ką ji matė, yra nei krizė, nei norma. O matė pakankamai iškalbingus naikinimo vaizdus. Taip pat ir Lietuvos dvarų padėtį o ji Kultūros ministerijoje, be kitų dalykų, rūpinasi ir dvarų programos įgyvendinimu. Jos manymu, ta programa sėkmingai vykdoma, o Valstybinė kultūros paveldo komisija lyg ir apsiriko, kai konstatavo, kad tai iš esmės net nepradėta daryti. Na, gerai, Jūs sakote, kad situacija kritinė, įvairūs žmonės sako tą patį, bet jei valstybinėms institucijoms atrodo kitaip, niekas nepasikeis. Kas jas gali priversti praregėti? Tik visuomenės spaudimas ir politinė valia, kurią, norisi tikėti, galima pamažu sukaupti. Be kritinės masės nieko nebus, o ji, mano galva, jau pribrendo išsakyti savo poziciją. Kalbino Andrius Navickas
|