|
anarchija.lt
TEORIJA
Piotr Kropotkin
ANARCHIJOS KILMĖ
Anarchija, žinoma, tai ne koks nors mokslinis
išradimas, ji nėra kilusi ir iš kokios nors filosofinės sistemos. Visuomenės mokslams
dar labai toli iki tokių tiksliųjų mokslų, kaip fizika ar chemija. Jei klimato ir oro
sąlygų tyrinėjimai dar nepasiekė tokio lygio, kad būtų įmanoma tiksliai numatyti
orą mėnesiui ar bent savaitei į priekį, tai naivu ir tikėtis, jog visuomenės
mokslai, nagrinėjantys daug sudėtingesnius reiškinius nei vėjas ar lietus, sugebės
moksliškai prognozuoti būsimus įvykius. Nereikia užmiršti ir to, kad mokslininkai
tokie patys žmonės, kaip ir visi kiti; kadangi daugelis jų tarnauja valstybei, didelė
jų dalis priklauso pasiturinčiųjų luomui, tai juos veikia šiai socialinei grupei
būdingas mąstymas. Taigi anarchizmas atsiranda ne universitetuose.
Visais laikais įvairiose visuomenėse kovojo dvi
priešiškos stovyklos. Vienoje pusėje liaudis, paprasti žmonės, kurie papročių
forma įtvirtino daugybę institucijų, būtinų bendram gyvenimui visuomenėje,
reikalingų palaikyti taiką, spręsti tarpusavio ginčus, vienas kitam padėti.
Pirmykščių žmonių giminė, po to kaimo bendruomenė, dar vėliau pramonės gildija ir
laisvieji viduramžių miestai nepriklausomos respublikos, padėjusios pamatus
šiuolaikinei tarptautinei teisei, visas šias ir daugelį kitų institutų sukūrė
ne įstatymdaviai, jos gimė iš kūrybinės pačios liaudies dvasios.
Kitoje pusėje visais laikais egzistavę
burtininkai, magai, lietaus prišaukėjai, orakulai, žiniuoniai. Jie pirmieji pažino
gamtą, pirmieji sukūrė įvairius religinius kultus (saulės, gamtos jėgų,
protėvių), įvairius papročius, padedančius išsaugoti skirtingų genčių vienybę.
Pirmosios gamtos pažinimo užuomazgos (astronomija,
oro numatymas, ligų gydymas ir t.t.) tais laikais buvo tampriai susijusios su
visokiausiais prietarais, veikusiais papročius bei kultus. Visas menas ir amatai irgi
atsirado iš tokio pažinimo bei prietarų. Buvo naudojamasi mistinėmis formulėmis,
rūpestingai slepiamomis nuo liaudies, iš kartos į kartą perduodamomis tik savo
palikuonims, išrinktiesiems.
Prie šių pirmųjų mokslo bei religijos atstovų
šliejosi ir žmonės, laikomi mitų bei senovinių papročių žinovais ir saugotojais,
į kuriuos visi kreipdavosi iškilus nesantankai ar ginčui. Tai bardai, airių bregonai,
Skandinavijos tautų išminčiai ir pan. Savo atmintyje jie išlaikė senolių priesakus
(dažnai juos užšifruodavo tam tikrais ženklais, vėliau virtusiais rašmenimis),
paprasti žmonės į juos kreipdavosi kaip į tarpininkus, padedančius išspręsti
konfliktą.
Antrajai stovyklai priklausė ir karinių būrių
vadai, savo burtų kerais galintys nulemti pergalę mūšyje; jie naudojosi paslaptingais
mirtinais ginklais, žinojo daugybę karinių gudrybių.
Nuo neatmenamų laikų šios trys žmonių grupės
tarpusavyje jungėsi į slaptas bendruomenes, siekiančias išsaugoti ir perduoti savo
palikuonims (po ilgo ir sunkaus išbandymų laikotarpio) jų galybės paslaptis; jei
kartais jos viena su kita ir kovodavo, tai tokie konfliktai greitai baigdavosi kompromisu
ir bendru susitarimu. Tuomet ši stovykla susitelkdavo, sudarydavo tvirtą sąjungą ir
toliau valdė liaudį, priversdama ją paklusti ir jiems dirbti.
Akivaizdu, kad anarchizmas gali gimti tik pirmojoje
stovykloje, jis atsiranda iš kūrybinės pačios liaudies energijos, jos dėka sukuriamos
teisinės institucijos, įgalinančios apsiginti nuo valdančiosios mažumos. Išnaudodami
būtent kuriamąją liaudies energiją bei veiklą, pagrįstą šiuolaikiniais mokslo ir
technikos laimėjimais, anarchistai ir siekia įtvirtinti laisvam visuomenės vystymuisi
reikalingus institutus, priešingai tiems, kurie visas viltis sieja su vyriausybės
leidžiamais įstatymais. Vyriausybės, kuri atstovauja mažumai, užgrobusiai valdžią
griežtos ir žiaurios prievartos dėka.
Anarchistai ir taip vadinamieji valstybininkai
egzistavo visais istorijos laikotarpiais. Istorijai būdinga ir tai, jog visi, net patys
veiksmingiausi institutai, sukurti palaikyti vienybę ir taiką, skatinti tarpusavio
pagalbą, bėgant laikui sensta ir silpsta, sustingsta ir suakmenėja. Jie praranda savo
pirminę paskirtį, patenka į nedidelės valdžios ištroškusios grupelės gniaužtus ir
tampa tolesnio visuomenės vystymosi kliūtimi. Tada pavienės asmenybės sukyla prieš
šias institucijas. Ir tuo metu, kai vieni iš nepatenkintųjų protestuoja prieš kurį
nors pasenusį institutą, stengiasi visų labui jį patobulinti, pirmiausia nuversti jį
užgrobusią svetimą valdžią, kiti kėsinasi pašalinti patį visuomeninį darinį
(giminę, kaimo komuną, gildiją) vien tik tam, kad išliktų to instituto viršūnėje
valdytų kitus visuomenės narius ir jų sąskaita turtėtų. Visi politikos,
religijos ir ekonomikos reformatoriai priklausė pirmiesiems iš jų. Visada atsirasdavo
asmenybės, kurios nelaukdavo, kol visi bendrapiliečiai arba bent jų dalis tvirtai
įsitikins savo požiūrių teisingumu, jie ryžtingai žengė į priekį, sukildavo
prieš priespaudą nedidelėmis grupelėmis arba net vienui vieni, be pasekėjų.
Tokie revoliucionieriai sutinkami visose istorijos epochose.
Tačiau jie yra dviejų visiškai skirtingų tipų.
Vieni, sukilę prieš visuomenės viduje išsikerojusią valdžią, visiškai nesiekė jos
panaikinti, o tik užimti ją patys. Vietoj pasenusios ir vystytis trukdančios valdžios
jie troško sukurti naują valdžią, kurios viršūnėje jie ir stovėtų. Dažniausiai
jie labai nuoširdžiai žadėdavo, kad naujoji valdžia priklausys liaudžiai, tikrai
gins jos interesus, tačiau vėliau šie pažadai būdavo visiškai pamirštami, arba
jų nesilaikoma. Tarp kitko, taip kūrėsi imperinė cezarių valdžia Romoje, bažnytinė
valdžia pirmaisiais krikščionybės amžiais, atsirado diktatūros žlungant
viduramžių miestams-respublikoms. Lygiai taip pat feodalizmo pabaigoje formavosi
karalių valdžia Europoje. Tikėjimas liaudies imperatoriumi, Cezariu neužgeso net
ir mūsų dienomis.
Visuomeninių institucijų kaitos epochose greta
valstybinių revoliucionierių gyvavo ir kitoks judėjimas. Visai laikais, nuo
Senovės Graikijos iki šių dienų, gimdavo asmenybės, užvaldytos idėjos visiškai
panaikinti šias institucijas užgrobusią valdžią. Jie neketino keisti ją kokia nors
kita valdžia. Jie skelbė asmens bei liaudies teisių viršenybę ir siekė liaudies
sukurtas institucijas išlaisvinti nuo piktybinių valstybės auglių, kolektyvinei
liaudies kūrybai suteikti visišką laisvę, kad laudies genijai patys galėtų
pertvarkyti tarpusavio pagalbos bei saugumo institutus pagal naujai iškilusius poreikius,
sutinkamai su naujomis egzistencijos sąlygomis. Daug tokios kovos pavyzdžių galima
rasti Senovės Graikijos ir ypač viduramžių miestų (Florencijos, Pskovo ir t.t.)
istorijoje.
Galima teigti, jog reformatorių bei
revoliucionierių tarpe visada egzistavo jakobinai ir anarchistai.
Praėjusiais amžiais įsižiebdavo net patys
masiškiausi anarchistinio pobūdžio liaudies judėjimai. Tūkstančiai žmonių kaimuose
ir miestuose sukildavo prieš valstybės idėją, prieš valdžios organus ir jų saugumo
garantus teismus bei įstatymus ir paskelbdavo atskiro žmogaus teisių
viršenybę. Jie neigė visus rašytinius įstatymus ir skelbė idėją, kad kiekvienas
žmogus turi paklusti tik savo paties sąžinės balsui. Taip jie stengėsi sukurti
lygybės, visiškos laisvės ir savanoriško darbo principais paremtą visuomenę. Daug
anarchizmo elementų, be abejo, galima įžvelgti krikščionių judėjime, kilusiame
Judėjoje Augusto valdymo laikais, nukreiptame prieš Romos valstybę ir tuometinę jos
moralę (tiksliau tariant, amoralumą). Tačiau jis pamažu išsigimė į bažnytinį
judėjimą, veikiantį senovės žydų bažnyčios ir pačios Romos imperijos principais,
būtent dėl to anarchistinis pradas, juntamas ankstyvojoje krikščionybėje, sunyko;
religija greit įgavo imperijos formas ir tapo valdžios, valstybės, vergijos bei
išnaudojimo ramsčiu. Pirmosios oportunizmo užuomazgos krikščionybėje jau
pastebimos Evangelijose bei Apaštalų laiškuose, bent jau tokiose šių raštų
redakcijose, kurios šiandien įtrauktos į Naująjį Testamentą.
Daug anarchizmo buvo ir baptistų judėjime, kuris
pradėjo ir įvykdė Reformaciją. Tačiau prieš sukilusius valstiečius stojo dalis
reformatorių su Liuteriu priešakyje. Susivieniję su princais bei kunigaikščiais, jie
kruvinai susidorojo su permainų ištroškusiais valstiečiais ir miestų
prastuomene. Dešinysis reformatorių sparnas palaipsniui išsigimė ir, priešingai
savo sąžinei, surado juos patenkinantį kompromisą su valstybe. Dabar šie
reformatoriai vadinami protestantais.
Taigi apibendrinant reikia pasakyti, kad anarchizmas
gimė iš to pačio kritinio bei revoliucinio protesto, kuris yra ir socializmo
užuomazga. Skirtumas tik tas, kad kai kurie socialistai, neigdami kapitalą bei
visuomeninę santvarką, grindžiamą darbo vergija kapitalui, tuo ir apsiriboja. Jie
nesukyla prieš tikrąjį kapitalo stiprybės šaltinį valstybę ir svarbiausius jos
ramsčius: centralizuotą valdžią, įstatymus (sukurtus mažumos jos pačios naudai) ir
teismus, ginančius valdžią bei kapitalą. Tuo tarpu anarchizmas neapsiriboja vien šių
institucijų kritika. Jis kelia savo šventvagišką ranką ne tik prieš kapitalą, bet
ir prieš kertinius jo akmenis: valstybę, centralizaciją, įstatymus bei teismus.
Vertė Darius Pocevičius
Versta iš: Piotr Kropotkin
Šiuolaikinis mokslas ir anarchija
Į viršų
|
|