|
anarchija.lt
TEORIJA
Gintautas Mažeikis
BALETĄ KAIMUI!
Organizuotos kaimo darbuotojų, kolūkiečių
kelionės į Vilniaus Operos ir baleto teatrą šiandien jau nebėra vien pašaipos
objektas. Istorija apie melžėjas, žiūrinčias P. Čaikovskio Spragtuką,
šiandien nebėra vien anekdotas, bet ir regioninę kultūros politiką rimtai svarstyti
skatinanti metafora. Šiandien galime stebėti plačią kultūros politikos sprendimų
skalę, kuri aprėpia valstybinę politiką ir laisvą kūrybinių industrijų rinką,
globalizmo ir lokalizmo, centro ir periferijos, miesto ir kaimo problematiką. Kultūros
politikos formavimas tampa ne tik įgaliotų institucijų, bet ir pilietinės
saviraiškos, bendruomenių iniciatyvų bei komercinių ir nekomercinių kultūros
organizacijų reikalu. Todėl palaipsniui formuojama ne tik ministerijos ir jos satelitų
lygmens, bet ir vietos kultūros kūrimo ir vartojimo politika. Be to, vis dažniau tenka
susidurti su vis platesnėmis piliečių, visuomenininkų iniciatyvomis: ginant
viešąsias erdves, inicijuojant alternatyvius kultūros renginius, kuriant naujus
projektus, sprendžiant kultūros segregacijos problemas. Gimstantis konfliktinis
kultūros procesas skatina savaip šią sferą aiškinti tiek politinei kairei, tiek ir
dešinei. Ko gero, įdomiausios yra kultūrinio liberalizmo srovės atstovų ir naujosios
kairės ideologų formuojamos nuostatos. Naujosios kairės priedermė, tiek, kiek ji yra
susijusi su šiuolaikinių Vakarų marksizmu, su po A. Gramsci plėtojama kultūros
kritika, yra demaskuoti įvairiausias kultūrinės hegemonijos, segregacijos, propagandos
ir eksploatacijos formas, skatinti savitą kritinį mąstymą, užtikrinti modernizacijai
būtiną kultūrinių procesų įvairovę. Kultūra yra ne tik būdas žmogiškumui
skatinti, ne tik pasaulį ir gyvenimą daryti prasmingesnį, bet ir gamybos bei
eksploatacijos priemonė. Kai kurios kultūrinės veiklos formos pateisina žmonių
išnaudojimą.
Kultūrinė hegemonija užtikrina kolonijinį,
neokolonijinį, klasinį arba tautinį mąstymą ir valdymą. Hegemoninė kultūra
tvirtina, kad tik kai kurie ideologiškai ar tautiškai patikimi poetai ir rašytojai yra
verti dėmesio, kad tik tam tikrų šalių atstovų sukurti meniniai kūriniai yra verti
išsaugoti, tik tam tikros interpretacijos yra cituotinos ir vertintinos. Klasikiniu
kolonijinės kultūrinės hegemonijos pavyzdžiu yra laikoma Didžiosios Britanijos
politika Indijoje XIX amžiuje, kai W. Shakespearo studijos buvo laikomos gerokai
prasmingesnėmis nei hinduistinės Vedų interpretacijos. Tokia Britanijos politika
užtikrino, kad patys Indijos intelektualai, siekdami karjeros, populiarino Anglijos
kultūrą ir taip pateisino ekonominę Britanijos ekspansiją, gamtiškų ir žmoniškų
išteklių išnaudojimą. Šio tipo kolonializmo analogas Lietuvoje yra buvusi sovietinė
kultūra, kuri užtikrino ne Rusijos, o socialistinės ekonominės-politinės sistemos
hegemoniją. Tačiau kultūrinis dominavimas gali būti ir nacionalinis, ir net klaninis,
kai vietiniai valdininkai ir verslininkai yra suinteresuoti išsaugoti savo įtaką,
rinkas ir todėl paverčia pigią nacionalistinę kūrybą kultūrine norma, ją atskiria
nuo pasaulio kultūrinių sąveikų, izoliuoja, privilegijuoja. Tokią politiką vykdantys
kultūros ir švietimo skyriai pateisina ir pratęsia esamą socialinę ekonominę
santvarką, turimas privilegijas ir garantijas, taip įklimpdami į vietines
nomenklatūrines ir valstybinės ideologijos peripetijas. Tačiau ne visa kultūra yra
klasinio ar klaninio pobūdžio. Egzistuoja daugelis kultūrinių tradicijų, kurie neturi
vienareikšmės klasinės ar klaninės prigimties, be to, ir šiuolaikinė meninė kūryba
nebūtinai yra inspiruojama dominuojančių prekinių santykių. Kairiosios kultūros
politikos požiūriu tai reiškia būtinybę užtikrinti kultūrinių išteklių ir
veiklų įvairovę: tarptautinių, tautinių, tradicinių, nekomercinio ir komercinio
meno. Tokia politika galėtų būti suinteresuoti ir nuosaikūs liberalai, kurie siekia
suvaržyti valstybines ir kitas kultūrines monopolijas ir taip skatinti kūrybinių
industrijų rinką.
Kultūrinė propaganda yra kultūros hegemonijos
dalis. Sistemingą kultūrinio įtikinėjimo politiką vykdo valstybės ir partijų
kontroliuojamos kultūrinės industrijos. Lietuvoje nuolatos painiojamos kultūrinių
industrijų ir kūrybinių industrijų sampratos, lygiai kaip labai sunkiai yra skiriama
valstybės užtikrinama kultūros gamyba ir laisvosios rinkos skatinama kultūrinė
veikla. Tradiciškai kultūros industrijomis yra vadinama visa, kas atitinka
dominuojančią ideologiją, kurią dažniausiai išreiškia valstybės politika.
Kultūrinės industrijos remiasi valstybinių institucijų ar jų satelitų įtaka
muziejų, bibliotekų, mokyklų, apskričių, miestų, rajonų, seniūnijų kultūrų
skyrių veiklai. Taip valstybė užtikrina kultūrinius socialinės-ekonominės santvarkos
pagrindus, garantuoja kontroliuojamą prasmių lauką, kultūrinės produkcijos kūrimą
bei gamybą.
Kultūros industrijos nėra vien neigiamas dalykas:
jos ne tik pateisina egzistuojančią santvarką, hierarchijas ir išnaudojimo formas, bet
ir užtikrina modernizaciją, pažangą, garantuoja tam tikrą civilizacijos ir
komunikacijos lygį visuose socialiniuose sluoksniuose. Manau, T. Adorno ir M.
Horkheimeris paskatino nereikalingas fobijas dėl kultūros industrijų, populiariosios
kultūros ir propagandos sąsajų. Neveltui U. Eco ironiškai juos įvardijo
apokaliptikais. Priešingai, kūrybinės industrijos yra susijusios su laisvąja rinka.
Tai nereiškia, kad kūrybinės industrijos remiasi vien komerciniais menais. Ne mažiau
svarbūs yra ir nekomercinio meno eksperimentai, kur kuriamos naujos idėjos, planuojami
ir eksperimentuojami nauji proveržiai, lavinami kūrybiniai gebėjimai visa tai, kuo
vėliau galėtų pasinaudoti komercinės kūrybinės industrijos. Svarbu, kad šios
nekomercinės kūrybinės industrijos nevirstų propagandinėmis, ideologiškai ribotomis
meninės raiškos formomis. Todėl aštri diskusija tarp kultūros industrijų, kurioms
dažniausiai atstovauja Kultūros ministerija, ir nekomercinių kūrybinių industrijų,
kurioms reikalinga nuolatinė fondų, verslininkų, projektinė parama, yra
neišvengiama. Pavyzdys yra prieš keletą metų vykusi aštri Kultūros ministerijos,
Lietuvos dailininkų sąjungos ir Šiuolaikinio meno centro polemika apie ŠMC veiklos
reikšmingumą.
Kultūrinė segregacija yra susijusi su vertikalių
ir horizontalių kultūrinės atskirties formų pateisinimu. Vertikalios dažniausiai yra
siejamos su elitinio meno ir masių meno supriešinimu. Neretai masių menas yra siejamas
su išnaudojimo pateisinimu. T. Adorno, E. Fromas yra pastebėję, kad pigi radijo ir
televizijos kultūra turi užtikrinti poilsį po darbo, padėti atstatyti jėgas ir
nekvaršinti galvos sudėtingais vardais, prasmėmis. Komercinėms kūrybinėms
industrijoms, kurios siekia patenkinti išnaudojamų nuvargusių piliečių
elementariausius poilsio poreikius, kuo kvailiau tuo geriau. Apie jokį baletą kaimui
čia nekalbama, net jei kaimo industrijos šiandien būtų susijusios su europinio masto
kaimo turizmu, sudėtingomis, kompiuterizuotomis daržovių, galvijų auginimo
technologijomis, medžio perdirbimo įmonėmis ar tarptautinėmis žemės ūkio technikos
remonto stotimis. Būtent tokia kvailėjimo kryptimi, mano įsitikinimu, pasuko Lietuvos
komerciniai kanalai, puikiausiai tarnaujantys eksploatacinio kapitalizmo poreikiams.
Kvailėjimo televizija yra geriausias būdas sukuri durnių laimės salą, apie
kurią rašė N. Nosovas knygoje Nežiniukas mėnulyje.
Regionuose galima matyti dvejopą kultūros raidos
procesą. Vienas jų yra susijęs su gilėjančia kultūrinio kvailinimo politika ir su
horizontaliomis kultūrinės segregacijos formomis miestų, miestelių ir kaimų
atskyrimu nuo didžiojo kultūros proceso. Kita vertus, apskričių ir rajonų kultūros
centrams paliekama gilesnės saviraiškos galimybė. ES skatina pirmiausiai pasienio
LietuvosLenkijos, LietuvosLatvijos regionų bendradarbiavimą, čia išsiskiria
Alytaus miesto ir rajono kultūros skyrių veikla. Kita pozityvi tendencija: organizuoti
išskirtinius, tam tikrą Lietuvos kultūros vartotojų segmentą tenkinančius renginius.
Pažymėtini yra, pavyzdžiui, Varnių Bliuzo naktys, Zarasų Mėnuo
Juodaragis, Visagino Kantri festivalis. Panašia, visą Lietuvą konsoliduojančia
veikla, pasižymi mažesni ir didesni Lietuvos miestai. Prisimintinas Rokiškio Teatrų
festivalis, Alytuje rengiamas Japonijos menų festivalis, Panevėžyje vykę stiklo
keramikos simpoziumai, Šiauliuose postmodernūs Fluxus, Enter projektai.
Kiekvienas miestas ir miestelis taip pat siekia kurti savo metines šventes ir čia rasti
savo veidą. Pagaliau dar viena veiklos kryptis kurti popkultūrinę infrastruktūrą,
dauginant poilsio klubų ir pramoginių arenų bei salių kiekį. Deja, ši veikla
dažniausiai susilieja su kvailinančių laimės salų politika ar su banalia menine
saviveikla.
Išliekanti vulgarioji regioninė kultūra įkūnija
visas negatyvias rusiško kolonializmo, banalaus nacionalizmo, pigiausios Vakarų
popkultūros tendencijas. O šių negatyvių procesų įgyvendintojais, subjektais tampa
kultūros politiką savivaldybėse kuruojantys asmenys ir skyriai. Manau, kad tokio
kultūrinio kvailinimo mažinimu turėtų būti suinteresuoti tiek liberalai, tiek ir
Naujosios kairės atstovai (žinoma, ir kitos politinės srovės).
2007-08-31
Į viršų
|
|