|
anarchija.lt
TEORIJA
MANUEL CASTELLS
NAUJASIS GYVASIS ANARCHIZMAS
XXI A. IDEOLOGIJA SU TECHNOLOGIJŲ PAGALBA
Mes gyvename ne ideologijų pabaigos, bet jų
atgimimo eroje. Pavyzdžiui, anarchizmą daugelis jo duobkasių jau seniai laikė mirusiu,
o štai šiandien jis pasireiškia iš naujo, jo puiki savijauta atsispindi socialiniuose
judėjimuose, visur dygstančiuose iš mūsų vis labiau destruktyvios globalinės
socialinės tvarkos gelmių.
Užtenka vien internete ar kitais būdais stebėti
judėjimo prieš kapitalistinę globalizaciją debatus, kad pastebėtum, jog juose vyrauja
anarchistiniai principai, tokie, kaip organizavimasis arba bet kurios valstybės formos
atmetimas (que se vayan todos!)
Ir kol senieji kairieji intelektualai, ypač Lotynų
Amerikoje, vis dar atrajoja nuolatos kintančius judėjimo šūkius, visuotinės
simpatijos linksta prie laisvai organizuotų ir daugiausiai savarankiškų mobilizacijos
ir diskurso modelių, o tai įrodo Pasaulio Socialinis Forumas Porto Alegrėje.
Autonominė perspektyva, labai artimai susijusi su
anarchizmu, taip pat labai akivaizdi politiniuose ir socialiniuose modeliuose. Šį
požiūrį formuluoja tiek Michaelis Hardtas ir Toni Negri, tiek Multitudes žurnalo
grupė, tiesioginė 1968-ųjų gegužės įvykių Prancūzijoje palikuonė. (Naujausia
Hardto ir Negri knyga, taip pat pavadinta Multitudes figūruoja geriausiai perkamų
Amazon.com knygų sąrašuose).
Nors organizuotų anarchistų esama mažai
pavyzdžiui, Ispanijos CNT laikraštį užsisako apie 6 tūkstančius prenumeratorių, o
CGT, profsąjungai, kuriai aš priskirčiau libertarinę tradiciją, vargu ar priklauso
bent šimtas žmonių, nusiteikimo prieš valstybę, tarptautinio solidarumo, individo
laisvės ir laisvų asociacijų principai yra būdingi įvairiausiems judėjimams (nuo
Barselonos skvoterių iki Ekvadoro beteisių, Argentinos piqueteros, Italijos
autonomistų). Visiems jiems bendras įsipareigojimas emancipuotis išvengiant savų
pajėgų delegavimo į tarpininkaujančias profesionaliosios politikos struktūras.
Kur yra naujosios anarchizmo, regis, tampančio XXI
a. ideologija, šaltinis juk sakoma, kad marksizmą jau ištiko galas. Ideologijų
(kurių mitai yra neistoriški) stiprybė priklauso nuo istorinio konteksto. Ir pagal mano
hipotezę priešingą vyraujančioms nuomonėms anarchizmui priklauso ateitis.
Ankstyvaisiais darbininkų judėjimo laikais
(Pirmajame Internacionale), o vėliau nuo Andalūzijos ir Katalonijos iki carinės
Rusijos, Prancūzijos Charte d'Amiens ir Čikagos, Gegužės 1-osios gimtinės išplitęs
organizuotas anarchistinis judėjimas neatlaikė tiek kapitalizmo, tiek komunizmo
sąlygomis patirtų represijų. Jo trapumas buvo pasekmė to, kad jis laikė tautinę
valstybę svarbiausiu priešu, o tai buvo metas, kai valstybė tapo socialinės
organizacijos centru ir pagrindu. Kaip bebūtų, dvidešimtasis amžius buvo tautinės
valstybės amžius.
Klasikinis anarchizmas pasižymėjo plačiu
pažiūrų spektru nuo Stirnerio neredukuotino individualizmo iki Proudhono
socialinės kooperacijos idėjų ir iki Bakunino bei Kropotkino libertarinio komunizmo
idėjų. Jis visiškai skirtinguose kontekstuose įkvėpė tokias socialines kovas, kaip
Machno valstiečių revoliucija Rusijoje, XX a. 3 dešimtmečio miesto socialinius
judėjimus Meksikoje ir embrioninę socialinę revoliuciją, kurią pirmojoje pilietinio
karo fazėje bandė įvykdyti ispanų ir katalonų anarchistai.
Šitoje įvairialypėje ideologinėje srovėje,
kurią pripažino ir už kurią kovėsi milijonai, yra centrinė idėja: visiškas
išsilaisvinimas nuo pagrindinio priespaudos šaltinio, valstybės. Tai buvo svarbu, kai
nacistinė fašistinė, stalinistinė ir liberalioji demokratinė karo mašinos
ginklavosi, norėdamos viena kitą sunaikinti ir pasinaudoti valstybę, kad galėtų
kontroliuoti tiek žmonių, kiek begalėjo apžioti.
Ir štai valstybių, nesvarbu kokia jų vėliava,
pergalė po pusės amžiaus virto krize. Komunistinės vyriausybės negalėjo amortizuoti
būtent to, ko iš jų tikėjosi Marxas: gamybinių jėgų plėtros. Taip atsitiko todėl,
kad informacinė, technologinė revoliucija negali vykti, jei nėra informuotos
visuomenės tai yra, nuo valstybės laisvos visuomenės. Dinamiškai plėsdamasis
kapitalizmas pats globalizavosi ir taip paplovė tautinės valstybės pamatus, ant kurių
buvo pastatyta jos politika. Ekonomika tapo globaline, valstybė liko tautine, o
visuomenė, valstybės našlaitė, gyvuojanti iš globalinio nepastovumo malonės, vis
labiau apsikasė lokaliose erdvėse. Arba virto rinkiniu individų, kurių kiekvienas
turėjo savo rūpesčių ir planų. Dėl to daug žmonių, ypatingai jaunimas, dar
turintis suformuoti savą ideologiją, nustojo tikėti politikais, bet ne pačia politika,
ne kitokia politika. Taigi, kol didžiosios jėgos bando užimti vietas komplikuotuose
santykiuose tarp globalizacijos ir tautinės valstybės, noras išlikti ir
pasipriešinimas kyla iš individo ir vietinės bendruomenės kitais žodžiais
tariant, iš to, kas tapo anarchistinės ideologijos konstravimo medžiaga.
Sunkiausia anarchizmui visada buvo sutaikyti
asmeninę ir lokalinę autonomiją bei kasdienio gyvenimo industriniame ir nuo visko
priklausomame pasaulyje komplikuotumą. Ir čia technologija tampa greičiau ne marksizmo,
o anarchizmo šalininke. Vietoj didelių fabrikų ir gigantiškos biurokratijos
(socializmo materialinės bazės), ekonomika vis dažniau veikia per tinklus
(materialinius organizacinės autonomijos pamatą). Ir vietoj tautinės valstybės
kontroliuojamos teritorijos mes turime miestus valstybes, tampančias laidininkais
tarp skirtingų teritorijų. Visa tai pagrįsta internetu, mobiliaisiais telefonais,
satelitais ir informaciniais tinklais, kurie leidžia lokaliai ar globaliai komunikuoti
visai planetai. Tai ne tik mano interpretacija: tai aiškiai atsispindi socialinių
judėjimų diskurse, tai parodė puiki Jeffrey Juris'o knyga. Čia mes vėl girdime
raginimą likviduoti tautinę valstybę, konstruoti autonomines socialines organizacijas,
susidariusias iš individų ir bendraminčių grupių, rengiančių debatus,
balsuojančių ir veikiančių per interaktyvios komunikacijos tinklus. Ar tai utopija?
Ne, tai ideologija. Pažvelkite į skirtumą: utopijoje įsivaizduojamas geidžiamas
pasaulį. Ideologija suformuoja praktiką. Utopijoje svajojama. Už ideologiją kovojama.
Anarchizmas yra ideologija. O neoanarchizmas yra kovos instrumentas, atitinkantis XXI a.
socialinio maišto poreikius.
Kai anarchizmas skelbia šūkį Jokių dievų,
jokių valdovų! o tas šūkis skambėjo visada jo pagrindinis varžovas
maište prieš globalinį kapitalizmą šaukia Dievas yra mano vienintelis
valdovas!. Esant akistatoje su nekontroliuojamu globaliniu kapitalizmu, o socializmui
išėjus į pensiją, pasipriešinimą vykdo du nesutaikomi oponentai fundamentalizmas
ir anarchizmas.
Iš www.anarchistnews.org vertė KP
Į viršų
|
|