|
anarchija.lt
TEORIJA
Gintautas Mažeikis
PASIPRIEŠINIMAS CV IR KALENDORINEI DRAUSMEI
Gyvenimo konstravimas pagal CV taisykles,
kompetencijų portfelio (Portfelio Competition) paplitimas, kalendorinio žmogaus,
gyvenančio pagal projektinių veiklų ritmiką, raida yra ne tik dienoraščių ir
autobiografijų pabaigos ženklai, tai rodo, kad plinta kitoks elgesys ir pasaulėjauta,
kurioje nebelieka vietos beatodairiškiems garbės žygiams ir įkvepiantiems,
filosofiniams pavyzdžiams-pasakojimams.
Ginčytinas dalykas, tačiau vis dėlto pritariu
nuomonei tų, kurie teigia, esą autobiografijos žanras atsirado Renesanso epochoje.
Vienas iš šio žanro pradininkų yra F. Petrarca (Secretum Meum Mano
paslaptis), ryškus vėlesnis pavyzdys J. J. Rousseau Išpažintis (Les
Confessions). Be abejo, gausūs oponentai pateiks kitokius argumentus ir pirmiausiai
nurodys Augustino veikalą Išpažintys (Confessiones). Tačiau ši nuoširdi
viešai atgailaujančio krikščionio gyvenimo išpažintis tik šiuolaikinių kritikų
laikoma autobiografija. Išpažintis nuo antropocentrinės autobiografijos skiriasi
tikslu, motyvacija, stiliumi, faktų parinkimu. Augustinas mini tuos gyvenimo epizodus,
kurie yra reikšmingi Dievo, tikėjimo, meilės, nuodėmingumo atžvilgiu, jis
išpažįsta savo klaidas ir pripažįsta filosofinio proto menkumą ir meilės galią.
Krikščioniška išpažintis nėra žanras, kuriuo konstruojamas asmeninis nemarumas, ja
nesiekiama įsitvirtinti palikuonių atmintyje. Užrašytų ir knygos pavidalu
pasirodžiusių išpažinčių tikslas pamokyti palikuonis, parodyti jiems pavyzdį, o
ne užkariauti širdis bei protus, nes tokiu atveju būtų paneigiama viešos
krikščioniškos atgailos reikšmė.
Petrarcos, Rousseau ir vėlesnių autorių
autobiografijos yra kitokio pobūdžio. Šiems autoriams buvo svarbu išsaugoti savo
laiškus, kasdienius užrašus, palikti pėdsakus, apibendrinti savo patirtį ir taip
įsitvirtinti nemarioje žmonijos atmintyje, savaip pakreipti istorijos, žmonijos,
žemės raidą, keisti kosmoso situaciją. Augustinas savo Išpažinčių
nereflektavo kaip autobiografijos, o Rousseau kaip tik tai ir daro.
Autobiografijų autoriams būdinga manipuliuoti
istorija siekiant pavaizduoti gerąsias savo ar šiaip visuomenei patrauklias savybes
nuoširdumą ir atvirumą, pilietiškumą, poetiškumą ir pan. Autiobiografija siekiama
atstatyti žmogišką teisingumą žemėje, atskleisti savo tikrąjį veidą (J.
Keliuočio Mano autobiografija), apkaltinti ir nuteisti kaltuosius bei išaukštinti
herojus (maršalo G. Žukovo prisiminimai apie II pasaulinį karą). Autobiografija yra
paskutinis asmeninis teismas, kurį pavienis asmuo vykdo kaltindamas savo šalį (L.
Šepečio Neprarastoji karta) ar net visą pasaulį (M. Gorbačiovo prisiminimai).
Šio asmeninio teismo verdiktai gali būti įvairūs: pasmerkti visiškai, iš dalies arba
išaukštinti nuostabiausią iš visų galimų pasaulių.
Auto-bio-grafijoje, kaip pastebi V. Podoroga,
atsispindi gebėjimas kritiškai žvelgti į save (auto-), gyvenimo procesas, varžomi
geismai ir kontraversiški pasiekimai (bio-) bei paplitęs rašymo, argumentavimo, faktų
atrinkimo ir jų minėjimo stilius (grafe-). Bet kokiu atveju, nežiūrint visų
autobiografijoms būdingų manipuliacinių užgaidų, į jas įsipina ir autoriaus
gyvenimas, ir epocha, susilieja širdis, protas ir diskursyvi disciplina.
Biografijai artimas žanras yra dienoraščiai. Jie
taip pat yra manipuliaciniai ir dar labiau paklūsta laiko ideologijai. Prisiminkime J.
Goebbelso dienoraščius (kasdienius užrašus), kurie yra ne tik istorinis nacizmo
liudijimas, pirmiausiai tai yra Goebbelso asmeninis etnografinis kasdienybės tyrimas.
Tačiau šie stebėjimai ir įžvalgos yra užrašyti propagandiniu stiliumi, kuris iki
šiol manipuliuoja skaitytojo nuomone. Tai tikrovės liudijimų apmąstymai, kuriais
siekiama skaitytoją paversti fašizmo sąjungininku. Šiuose dienoraščiuose rasime
šviesiai vaizduojamus Goebbelsą ir fiurerį, nacistinių suktybių pasmerkimą,
filosofinius bei politinius apmąstymus.
Šiandien pasirodantys dienoraščiai taip pat
pretenduoja veikti viešumą, asmeniniu tariamu ar tikru pavyzdžiu mokyti
nueinančias ir ateinančias kartas. Viešumai rašytuose (E. Mieželaičio, R. Ozolo ir
kt.) dienoraščiuose dar rasime naivaus principingumo, ištikimybės idealams liudijimus,
kasdienius pamokymai tautai.
XX a. pabaigoje paplitęs gyvenimo aprašymas (CV)
išstūmė biografiją, o su ja epistoliarinį atsiminimų žanrą, dienoraščius ir
pagaliau jų rezultatą autobiografiją. CV naikina rašymo stilių kaip tokį,
pakeisdamas jį klasifikuotu protokolu. Curriculum vitae paplitimas rodo naujuosius
visuomenės poreikius: filosofinės kasdienybės sentencijos arba milžiniškos
narcizinės, ideologinės autobiografijos, kuriose suvedamos sąskaitos su istorija, tapo
beveik nebereikalingos. Beveik, nes šiandien vis dar lūkuriuojama išreklamuotos
Lietuvos prezidento, ekspremjero M. Brazausko autobiografijos.
Curriculum Vitae nesidomi nei jūsų orumu,
nei garbingumu, nevertina jūsų ryžto ar narsumo, nesmerkia jūsų bailumo ir cinizmo.
CV skatina daryti tik apibrėžtus, viešąsias normas atitinkančius, rinkos vertinamus,
klasifikuojamus poelgius. Kurti biografiją vadinasi, keliauti, kovoti, lipti į
barikadas. Rašyti autobiografiją vadinasi, pasakoti apie būtus ir nebūtus
žygdarbius. Plėsti gyvenimą kaip Curriculum Vitae vadinasi, kopti karjeros
laiptais, o rašyti CV vadinasi, pažymėti visus karjerai reikšmingus įvykius.
Šiandien gyvenimo aprašymą papildo
kompetencijų portfelio žanras. Jis, kaip ir CV, yra skirtas ne atminimams, o
rinkai. Rinka neturi atsiminimų, jai rūpi tik paklausa ir pasiūla. Selektyvia atmintimi
disponuoja ideologai, platesne ideologijų kritikai ir idėjų istorikai. CV yra
profesinė prekinė asmens išvaizda, o kompetencijų portfelis yra tarsi reflektyvi
reklama, vaizdingai paaiškinanti prekės turinį. CV imituoja žmogaus paklusimą
visuomenės viešajai drausmei ir vertybėms, o kompetencijų portfelis įsismelkia į
žmogaus širdį ir bando suvaldyti jo jausmus.
Šiandien paplito ir kalendorinių pastabų
anti-žanras. Jis, kaip ir CV, griauna stilių, naikina dialogą, išstumia
sentimentalius, pseudofilosofinius dienoraščius. Nebėra kada svarstyti apie dienos
prasmes, galvoti apie praeitį ir manipuliuoti skaitytojų dėmesiu. Rinka turi tik
ateitį, ateičiai yra skirtos ir kalendorinės instrukcijos sau pačiam. Bet ar tai ta
pati ateitis, apie kurią kalbėjo didieji rašytojai, pavyzdžiui, Dantė ar J. L.
Borgesas? Kalendorinė ateitis tai projektiniai planai, kuriuose neliko vietos
svajonėms ir viltims. Juos pakeitė tikslingai pamatuotos galimybės. Kalendoriaus
žmonės projektuoja veiklas, o ne galvoja apie svajojamą ateitį. Projektinės veiklos
paklūsta socialiniams poreikiams, o ne asmeniniams idealams. Projektininkas, kalendorinis
žmogus, kaip ir biržos žaidėjas, sudaro ateities sandorius, perka ir parduoda būsimus
derlius. Kalendoriaus žmonės atkartoja biržos ritmą ir todėl gali įsismelkti į
pačią prekinių sandorių šerdį. Tiesa, antropologinių dienoraščių (Anthropologic
Diary) metodas vis dar yra reikšmingas tyrinėjimo būdas. Bet tai tik instrumentas,o
ne gyvenimo būdo dalis, ne savęs orientavimo priemonė.
Kalendoriniam mąstymui svarbūs yra tik būsimi
įvykiai, jų grafikas. Kalendoriaus žmonės laiką išskleidžia mažiausiai pusę metų
į priekį, o veiklesnieji metus ir dar daugiau. Pastabos kalendoriaus knygelėje
sankcionuoja kūno judesius, gyvenimo trajektorijas ir ritmą. Projektinės veiklos
griauna romantinę ateitį, tačiau tenkina socialinius poreikius, kultūrinius
lūkesčius, jos suderintos su įvairiausiomis institucijomis ir parašytos pasitelkus
dominuojančius diskursus bei populiarius raktažodžius. Tačiau nuo to momento, kai yra
užfiksuojamos asmeniniame tvarkaraštyje, tos veiklos virsta auto-drausmės, savęs
disciplinavimo forma. Asmuo, susiliedamas su projektinių ženklų judėjimo tvarka,
laipsniškai naikina savo vilčių ateitį, bet taip garantuoja savo socialinį
kultūrinį statusą.
Daugelis projektinių asmenų pabrėžia, kad
veiksmas, kuris nėra pažymėtas jų kalendoriuje, jiems iš viso neegzistuoja. Jei
norite pakliūti į kieno nors aplinką, tapti įdomus, reikšmingas (nekalbėkime apie
žavėjimą, gundymą tai ne kalendoriniai, ne projektiniai žodžiai!) jūs
privalote tapti rašytinių, atseit asmeninių, planų dalimi. Jokių netikėtų vizitų,
nelauktų svečių, jokio kierkegaardiško Arba-Arba! Egzistencinėms kančioms
neliko vietos, tai praeities dienoraščių ir sentimentalių prisiminimų reikalas.
Kalendorius numato tik vieną praeities atitikmenį, tokį pat sausą kaip ir
auto-įsakymas tai CV. Didžiausias egzistencinis pėdsakas, kurį jūs įgysite, yra
jūsų kompetencijų bei dalyvavimo liudijimų portfelis. Pageidautina elektronine
forma.
Mirštant biografijai kalendorinė prievarta tampa
vis įtaigesnė. Suplanuoti įvykiai kybo virš galvos tarsi asmenį šantažuojantis
Damoklo kardas. Kalendorinių reikalavimų išpildymo instrumentas ir nuolatinio spaudimo
priemonė yra mobilusis telefono ryšys. Kalendoriaus galia grindžiama pasitikėjimo,
draugiškumo perversija: jei mes esame kolegos ar draugai vadinasi, abu privalome
paklusti projektinių veiklų šantažui.
Pasipriešinti šiai drausmei tai reiškia kurti
biografiją, rekonstruoti ateities horizontą ir taip pažeisti kalendorinį mąstymą.
Tačiau nemanykite, kad, išmetę kalendorių, juo atsikratysite. Jis ir toliau laikys
užgrobęs jūsų mąstymą, tik ne taip tobulai. Nevykdyti jo paliepimų bus sunku, nes
jūsų el. paštas ir mobilusis telefonas nedelsiant primins jūsų veiklas. Neveiklumas
bus suvokiamas kaip jūsų asmenybės deformacija, anamorfozė, todėl bus stengiamasi
jums padėti, spausti. Tačiau nereguliarumas, nepastovumas, žavėjimasis, svajojimas,
taisyklių ignoravimas, gyvenimo režimo, ritmikos, judėjimo trajektorijų kaita,
pažeidžianti normas kūryba tai puikūs pasipriešinimo būdai. Jų tikslas
anaiptol ne sunaikinti projektines veiklas, o išsaugoti neišmatuojamą ateities
horizontą ir biografinius, CV neaprėpiamus idealus.
2006-07-28
Į viršų
|
|