|
anarchija.lt
TEORIJA
Isabelle Eberhardt buvo rašytoja ir
tyrinėtoja, nesantuokinė Pabaltijo vokiečių aristokratės ir armėno ekskunigo,
anarchisto ir atsivertėlio į islamą dukra. Ji gimė Šveicarijoje, nuo pat mažumės
rengėsi kaip vyras, gerai mokėjo arabų kalbą, gyveno ir daug keliavo po Afriką. Ji
priėmė islamo tikėjimą, priklausė griežtai vahabistų sektai, tačiau daug gėrė,
vartojo narkotikus ir išpažino seksualinę laisvę. Vadino save Si Mahmoud Essadi,
apsivedė su Alžyro kariškiu ir, būdama 27 metų žuvo per potvynį Alžyre.
ISABELLE EBERHARDT (18771904)
APIE VALKATAVIMĄ
Nedaug yra intelektualų, kurie kartais pasvarsto
apie teisę būti valkatomis, laisvę klajoti. Bet juk valkatavimas yra išsigelbėjimas,
o gyvenimas kelyje yra laisvės esmė turėti drąsos, nusimesti grandines, kuriomis
mus sukaustė modernus gyvenimas (o juk jis mums siūlė daugiau laisvės), tada pasiimti
simbolinį ryšulį ir lazdą ir išeiti!
Tam, kas suvokia atsiskyrėliškos laisvės vertę ir
pažįsta jos nuostabų skonį (juk nė vienas, nebūdamas vienišas, nėra laisvas),
išėjimas yra visų drąsiausias ir gražiausias veiksmas
Tai galbūt egoistiškas džiaugsmas. Bet tam, kurį
patraukia tasai skonis, tai džiaugsmas.
Būti vienišu, mažai ko reikalauti, būti
ignoruojamu, būti autsaideriu, kuris visur jaučiasi kaip namie, ir ilgai savomis kojomis
keliauti, kol pasaulis bus nugalėtas.
Sveikatingas pakeleivis, kuris sėdi prie kelio ir
žvelgia į horizontą priešais save ar jis ne absoliutus žemės, vandenų ir net
dausų valdovas? Koks namisėda gali prilygti jam galia ir turtais? Jo turtai neturi
ribų, jo imperijoje nesama įstatymo. Joks darbas neprilenks jo prie žemės. Nes
dosnioji, gražioji žemė jau priklauso jam.
Mūsų moderniojoje visuomenėje nomadas yra parijas,
neturintis tikslios gyvenamosios vietos. Pridėdami šiuos žodžius prie bet kurio
žmogaus, kurio išvaizdą laiko netvarkinga, įstatymų leidėjai ir vykdytojai gali
nulemti žmogaus likimą.
Turėti namus, šeimą, nuosavybę ar visuomeninių
funkcijų, turėti apibrėžtą pragyvenimo šaltinį ir būti naudingu sraigteliu
socialinėje mašinoje visi šie dalykai atrodo būtini, netgi nepakeičiami
didžiumai žmonių, įskaitant intelektualus ir netgi tuos, kurie manosi esą visiškai
išsilaisvinę. Tačiau tie dalykai yra dar viena vergijos, atsirandančios kontakto su
kitais, ypač reglamentuojamo ir dažnai besikartojančio kontakto metu.
Visada su pagarba, netgi su pavydu klausydavausi, kai
kalbėdavo piliečiai dvidešimt ar trisdešimt metų išgyvenę tame pačiame miesto
kvartale, o gal net tame pačiame name, ir niekad neišvykę iš savo gimtojo miesto.
Nepajutę kankinančio poreikio pažinti ir pamatyti,
kas yra ten, anapus slėpiningos melsvos horizonto uždangos, nesupratę, koks
monotoniškas yra sutvarkytas gyvenimas, kaip jis veda į depresiją, nežvelgę į
boluojantį kelią, vedantį į nežinomus tolius, neišgirdę liepimo atsiduoti tam
keliui ir eiti juo, per kalnus ir klonius. Bailus įtikėjimas, kad žmogus turi likti
vienoje vietoje, per daug panašus į gyvūnų, nešulinių gyvulių, atbukintų
tarnystės ir pripratusių prie savų pakinktų, abejingumą.
Kiekviena valda turi ribas, kiekvienas įstatymas
tarnauja galios organizacijoms. Bet valkata valdo visą platų pasaulį, kuris užsibaigia
tik neegzistuojančiu horizontu, o jo imperija neapčiuopiama, nes jo viešpatavimas ir
džiugesys yra dvasiniai dalykai.
Vertė KP
Į viršų
|
|