|
anarchija.lt
TEORIJA
Jacques Ellul (1912 1994) prancūzų
filosofas, sociologas, teologas ir krikščionis anarchistas. Parašė kelias knygas apie
technologinę visuomenę, apie krikščionybę ir politiką, teigdamas, kad
anarchizmas ir krikščionybė siekia tų pačių tikslų. Labiausiai jam rūpėjo
technologinės tironijos grėsmė žmonijai. Siūlome jums ištrauką iš knygos
Anarchija ir krikščionybė, pasirodžiusios 1991.
JACQUES ELLUL
KAS YRA ANARCHIJA?
Yra įvairių anarchizmo formų ir srovių.
Pirmiausiai turiu tiesiog pasakyti, kokį anarchizmą turiu omenyje. Anarchiją
pirmiausiai apibrėžiu kaip prievartos atmetimą. Taigi, negaliu pritarti nihilistams
arba anarchistams, kurie kaip veiksmo priemonę pasirenka smurtą. Žinoma, suprantu,
kodėl naudojama agresija, smurtas. Prisimenu, kaip prieš maždaug dvidešimt metų,
praeidamas Paryžiaus vertybinių popierių biržą, pasakiau sau, kad po šiuo pastatu
turi būti padėta bomba. Tai nesugriautų kapitalizmo, bet taptų simboliu ir
perspėjimu. Nežinodamas, kas galėtų pagaminti bombą, nesiėmiau jokių veiksmų!
Manau, kad smurto panaudojimas yra paaiškinamas
trimis aplinkybėmis. Pirmoji Rusijos nihilistų doktrina, teigianti, kad jei
sistemingai imamasi veiksmų žudant tuos, kurie yra valdžioje ministrus, generolus
ir policijos viršininkus, ilgainiui žmonės ims taip bijoti užimti tarnybas, kad
valstybė neteks galvos, ir ją bus lengva sugriauti. Bet tokia mąstymo kryptis labai
nepakankamai vertina galingų institucijų ir visuomenės galimybę jai priešintis.
Antroji aplinkybė yra neviltis, kai pamatomas
sistemos stiprumas, kai bejėgiškumas akis į akį susiduria su konformistiškos
visuomenės augimu, galingos administracijos augimu ar nenugalima ekonomine sistema (kas
gali sustabdyti pasaulinių korporacijų plėtrą?), ir smurtas tampa nevilties šauksmu,
kraštutiniu veiksmu, kuriuo stengiamasi viešai išreikšti nesutikimą ir neapykantą
priespaudai. Taip klykia mūsų neviltis (J. Rictus). Bet tai taip pat pripažinimas, kad
nėra kitos veiksmų krypties, nebėra vilties.
Galų gale tai simbolio ir ženklo auka apie kurį
jau užsiminiau. Taip duodamas perspėjimas, kad visuomenė yra trapesnė, nei manoma, ir
slaptos jėgos kėsinasi jai pakenkti.
Kokie bebūtų motyvai, pasisakau prieš smurtą ir
agresiją. Pasisakau prieš jį dėl dviejų priežasčių. Pirmoji tiesiog taktinė. Mes
pamatėme, kad nesmurtiniai judėjimai, kai jie gerai organizuojami (tam reikia griežtos
disciplinos ir geros strategijos) yra daug efektyvesni už smurtinius judėjimus
(išskyrus tuos atvejus, kai sukeliama tikra revoliucija). Mes ne tik prisimename Gandhi
sėkmę, bet, pažvelgę arčiau, įsitikiname, kad Martino Lutherio Kingo darbai Amerikos
juodųjų naudai buvo gerokai kilnesni, nei vėlesniųjų judėjimų, tokių kaip
Juodosios panteros ar Juodieji musulmonai, kurie norėjo greitesnės pažangos, vartodami
visas smurto rūšis jie ne tik nieko nepasiekė, bet dar ir prarado kai ką, kas buvo
pasiekta Kingo. Taip pat pralaimėjo smurtiniai sukilimai iš pradžių Berlyne 1956, po
to Vengrijoje ir Čekoslovakijoje, bet Lechas Walęsa, griežtai palaikydamas jėgos
nenaudojimo discipliną savo profsąjungoje, nepasidavė Lenkijos vyriausybei. Vienas iš
didžiųjų 1900 1910 profsąjungų lyderių šūkių buvo Streikams taip, bet
smurtui ne. Galų gale, nors tai ginčytina, didysis Pietų Afrikos zulusų vadas
Buthelezi palaiko visiško smurto nenaudojimo strategiją, oponuodamas Mandelai (iš Xhosa
genties), ir visais atžvilgiais jis galėtų pasiekti daugiau, panaikindamas apartheidą,
nei bus pasiekta padriko smurto, kurį vykdo Afrikos Nacionalinis Kongresas. Autoritarinė
valdžia į smurtą gali atsakyti tik smurtu.
Antroji priežastis yra krikščioniška. Biblijoje
meilė, o ne smurtas, yra kelias (nežiūrint į karus, aprašytus hebrajų
Biblijoje1, kuriuos aš nuoširdžiai pripažįstu
labiausiai trikdančiais2). Jėgos
nenaudojimas prieš esančiuosius valdžioje nereiškia, kad nedaroma nieko. Aš
privalėsiu parodyti, kad krikščionybė reiškia galios atmetimą ir kovą prieš ją.
Tai buvo visiškai užmiršta sosto ir altoriaus sąjungos amžiais, dar daugiau
popiežius tapo valstybės galva, ir dažnai daugiau atliko pastarąjį vaidmenį, nei bažnyčios vadovo3.
Jei atmetu smurtinį anarchizmą, lieka pacifistinis,
antinacionalistinis, antikapitalistinis, moralus ir antidemokratinis anarchizmas (t. y.
toks, kuris yra priešiškas apsimestinei buržuazinių šalių demokratijai). Lieka
anarchizmas, kurio veikimo priemonės yra įtikinėjimas, mažų grupelių ir tinklų
kūrimas, melagingumo ir priespaudos demaskavimas, siekis iš tikrųjų panaikinti visas
valdžios formas, kad imtų reikšti savo nuomonę ir organizuotis pažeminti žmonės.
Visa tai labai artima Bakuninui.
Bet dar yra delikatus požiūris į dalyvavimą
rinkimuose. Ar anarchistai turi balsuoti? Jei taip, ar jie turi sukurti partiją? Mano,
kaip ir daugelių anarchistų požiūriu, ne. Balsavimas reiškia dalyvavimą
apsimestinėje demokratijoje, kuri buvo galios pagalba įdiegta viduriniosios klasės.
Nesvarbu, ar balsuojama už kairiuosius, ar už dešiniuosius, situacija nekinta. Vėlgi,
organizuojant partiją būtina pritaikyti hierarchinę struktūrą ir norą dalintis
valdžia. Niekada negalime pamiršti, kaip gadina buvimas valdžioje. Galima teigti, kad
senieji socialistai ir profsąjungų aktyvistai, atėję į valdžią Prancūzijoje 1900
1910, tapo pikčiausiais profsąjungų priešais. Galime prisiminti vien tik
Clemenceau ir Briandą. Štai kodėl visada prieštarauju, kad ekologinis judėjimas, toks
artimas anarchistams, eitų į politinę valdžią. Esu totaliai priešiškas Žaliųjų
judėjimui, mes Prancūzijoje labai gerai pamatėme, kokie yra Ecolos (žaliųjų)
dalyvavimo rinkimuose rezultatai. Judėjimas suskilo į tris priešiškas grupes, trys
lyderiai viešai pareiškė apie savo priešiškkumą, klaidinantys ginčai (dėl
taktikos) užtemdė tikruosius tikslus, pinigai išleidžiami per rinkimų kampanijas, ir
nieko nepasiekta. Iš tiesų, dalyvavimas rinkimuose labai sumažino judėjimo įtaką.
Politiniai žaidimai mūsų visuomenei negali atnešti jokių svarbių pokyčių, ir mums
reikia radikaliai atsisakyti juose dalyvauti. Visuomenė per daug komplikuota. Interesai
ir struktūros yra per daug artimai susiję. Mes negalime tikėtis jų pakeitimo politiniu
keliu. Užtenka pasaulinių korporacijų pavyzdžio. Kairieji negali pakeisti vs dar
išlaikančios galią valstybinės ekonomikos globalinio ekonominio solidarumo vaizdiniu.
Tie, kurie skelbia, kad mums, norintiems ne tiesiog pakeisti vyriausybę, o kažko
daugiau, būtina globalinė revoliucija, yra teisūs.
Bet ar tai reiškia, kad išvis neturėtume veikti?
Štai ką pastoviai girdime, kai pateikiame radikalias tezes. Lyg vienintelis veikimo
būdas būtų politinis! Aš tikiu, kad anarchija pirmiausiai reiškia sąmoningą
nepritarimą viskam, kas sudaro mūsų kapitalistinę (arba degeneravusią
socialistinę) ir imperialistinę visuomenę (ar ji būtų buržuazinė, ar komunistinė,
baltųjų, geltonųjų ar juodųjų). Sąmoningas nepritarimas yra nepritarimas ne vien
tik karo tarnybai, bet visiems reikalavimams ir įpareigojimams, kuriuos užkrauna mūsų
visuomenė: mokesčiams, vakcinavimui, privalomam švietimui ir t. t.
Žinoma, aš pritariu švietimui, bet tik tuo atveju,
jei jis adaptuojamas vaikams ir nebūtinas jiems, ne visada apdovanotiems intelektu. Mes
privalome pritaikyti mokymą taip, kad jis atitiktų vaiko gabumus.
Turiu puikų pavyzdį iš vakcinacijos srities. Mano
draugas, teisės daktaras, matematikos licenciatas ir anarchistas (ar labai jiems artimas)
nusprendė realiai sugrįžti prie žemės. Atšiauriame Haut Loire kaime jis dešimt
metų veisė galvijus. Bet jis priešinosi ir tai šios istorijos vinis privalomam
jo galvijų vakcinavimui nuo snukio ir nagų ligos, nes manė, jog rūpindamasis jų
augimu, laikydamas juos atokiau nuo bandos, neleis jiems užsikrėsti. Darėsi įdomu.
Veterinarai atvyko pas jį ir paskyrė baudą. Jis padavė juos į teismą, įrodydamas
jų nekompetentingumą ir nelaimingus atsitikimus, susijusius su vakcinavimu. Jis
pirmiausiai pralaimėjo, bet po apeliacijos, padedamas biologų ir tenykščių
veterinarų raportų, šventė išteisinimo triumfą. Tai labai geras pavyzdys, kokiais
būdais mes galime atrasti šiek tiek laisvos erdvės taisyklių raizginyje. Bet turime
norėti tai padaryti, nešvaistyti energijos, bet atakuoti vieną tašką ir laimėti,
atremdami sistemą ir jos taisykles. <...>
Savaime suprantama, šie kuklūs marginalinių
veiksmų, kuriais siekiama atmesti valdžią, pavyzdžiai, neturėtų tapti mūsų motyvu
nesirūpinti ideologinės difuzijos būtinumu anarchistiniame mąstyme. Tikiu, kad mūsų
amžius yra tinkamas požiūriui į svarbią politinę mintį iš tokio požiūrio taško,
kuris skendi absoliučiame vakuume. Liberalai vis dar galvoja, kad gyvena XIX amžiuje.
Socialistai negali pasiūlyti realaus socializmo. Komunistai paprasčiausia juokingi ir
dar nevisai išsivadavę iš poststalinizmo. Profsąjungos
susirūpinusios tik savo pozicijų gynimu4. Šiame vakuume
anarchistinis mąstymas turi galimybių, jei jis modernizuosis ir gaus egzistuojančių
embrioninių grupių, tokių kaip žalieji, palaikymą.
Taigi, esu labai artimas vienas iš anarchizmo
formų, ir tikiu, kad anarchistų kova teisinga. Kas gi tada mane skiria nuo tikro
anarchisto? Išskyrus religijos problemą, kurią pasvarstysime vėliau, manau kad
požiūrių skirtumas yra maždaug toks. Tikras anarchistas mano, kad anarchistinė
visuomenė be valstybės, organizacijos, hierarchijos ir autoritetų yra įmanoma,
tinkama gyventi ir reali. Bet aš taip nemanau. Kitais žodžiais tariant, aš manau, kad
anarchistų kova, kova už anarchistinę visuomenę yra būtina, bet taip pat manau, kad
tokios visuomenės įgyvendinimas neįmanomas. Abu šie požiūriai reikalauja
paaiškinimo. Pradėsiu nuo antrojo.
Išties visuomenės be valdžios ir institucijų
vizija yra paremta dvigubu įsitikinimu, kad žmonės iš prigimties yra geri, o pati
visuomenė sugedusi. Kraštutiniu atveju išgirstame tokių tvirtinimų: policija
provokuoja apiplėšimus, panaikinkite policiją ir apiplėšimai liausis. Kad visuomenė
išties atlieka didelį vaidmenį tvirkindama individus, man gana aišku. Kai padidėja
griežtumas, suvaržymai, prievarta, žmonės vienaip ar kitaip turi nuleisti garą
dažnai smurtaudami ir vartodami agresiją. Šiandien iškrypėliškumas Vakaruose
įgauna ir kitas formas, pavyzdžiui tampa reklama, kuri skatina vartojimą (ir
plėšikavimą, kai žmonės negali sau leisti įsigyti daiktų), taip pat atvira
pornografija ir smurtu žiniasklaidoje. Pažymėtina žiniasklaidos rolė nusikalstamumo
ir neapykantos kitam augime. Nepaisant to, visuomenė nevisiškai atsakinga.
Tai vaizdžiai įrodo narkotikų politikos Olandijoje
pavyzdys. Būdama akis į akį su narkotikų prekyba ir vartojimu, Olandijos vyriausybė
1970 metais pasirinko kitokią politiką, vėliau atsiradusią ir kitose šalyse. Kad
būtų išvengta uždrausto vaisiaus troškimo, narkotikų vartojimas buvo legalizuotas;
kad būtų kontroliuojamas narkotikų pardavimas, valdžia atidarė centrus, kur
narkomanai galėjo veltui gauti norimas medikų patikrintas dozes. Tikėtasi, kad tai
sustabdys prekybą ir visas su ja susijusias blogybes (priklausomybę nuo prekeivių,
besaikes kainas ir nusikaltimus, kurių tikslas gauti pinigų). Taip pat tikėtasi,
kad sumažės narkotikų paklausa. Bet taip neatsitiko. Amsterdamas tapo narkotikų
sostine, o miesto centre vaikšto baisiai daug narkomanų. Represijų baigtis nesumažino
žmogiškų geismų. Kitaip nei tikėtasi, atsitiko priešingai, ir tai nėra gerai.
Šis mano komentaras neturi nieko bendra su
krikščionių nuodėmės idėja. Nuodėmė egzistuoja tik santykyje su Dievu.
Krikščionybės šimtmečių klaida buvo nuodėmės laikymas moraliniu prasižengimu.
Bibliškai taip nėra. Nuodėmė yra susikirtimas su Dievu ir tai, kas iš to išeina. Kai
aš sakau, kad žmonės negeri, aš nepritaikau krikščioniško ar moralistinio
požiūrio. Aš sakau, kad du didieji jų bruožai, nepaisant jų visuomenės ar
išsilavinimo, yra godumas arba valdžios geismas. Šias savybes atrandame visur ir
visada. Taigi, jei suteiksime žmogui visišką pasirinkimo laisvę, jie būtinai sieks
kažką užvaldyti ir būtinai geis kažko, priklausančio kitam; keistas geismo bruožas
yra toks, kad jis niekad negali būti numalšintas ar patenkintas, nes jei gaunamas vienas
dalykas, dėmesys nukrypsta į kitą. Rene Girard visiškai atskleidė geismo prasmę.
Jokia visuomenė neįmanoma tarp žmonių, kurie rungiasi dėl valdžios ar tie, kurie
gviešiasi to paties daikto. Kol taip yra, ideali anarchistinė visuomenė negali būti
sukurta.
Reikia paprieštarauti tam, kad žmonės iš
pradžių buvo geri, o tai, ką matome dabar, yra smukimo amžių rezultatas. Atsakyčiau,
kad šiuo atveju turime daryti prielaidą, jog reikalingas pereinamasis laikotarpis, nes
taip giliai įsišakniję įpročiai negali būti išrauti vienos kartos gyvavimo
laikotarpiu. Kiek ilgai tuomet turėtume išlaikyti struktūras ir būtiną valdžią,
tikėdamiesi, kad jie pritaikys teisingą ir liberalią politiką, pakankamai tiesiai mus
vedančią teisingu keliu? Mes jau turime patirties, kaip ši teorija veikia. O labiausiai
turime prisiminti, kad visa valdžia gadina, o absoliuti valdžia gadina absoliučiai.
Tokią patirtį turėjo visi milenaristai, Dievo miestai ir pan.
Mano požiūriu būtų teisinga ir įmanoma sukurti
naujas grass roots institucijas. Liaudis gali įsteigti tinkamas institucijas
(tokias, kaip minėtąsias), kurios faktiškai pakeis valdžios ir prievartos
institucijas, kurios turi būti panaikintos. Tai turi būti padaryta panašiai, kaip 1880
1900 anarchosindikalistų. Jie tikėjo, kad viduriniosios klasės valstybės
institucijas turi pakeisti darbininkų klasės organizacijos, tokios kaip profsąjungos ir
darbo rūmai. Pastarieji niekad neturėjo funkcionuoti autoritariniu ir hierarchiniu
keliu, bet griežtai demokratine tvarka, jie pereina į federacijas, o federaliniai
įsipareigojimai yra vieninteliai nacionaliniai įsipareigojimai.
Aišku, žinome, kas atsitiko. 1914 metų karo
pradžioje neliberali politika privalėjo pašalinti geruosius anarchosindikalistus, o
profsąjungų judėjimas patyrė radikalių pokyčių ėmus skirti nuolatinius
pareigūnus. Tai buvo didžiulė klaida. Tuo pat metu darbo rūmai visiškai prarado savo
originalius bruožus ir juose įsiveisė proletarų elitas.
Apibendrinant, aš netikiu gryna anarchistine
visuomene, bet tikiu galimybe sukurti naują socialinį modelį. Vienintelis dalykas yra
tai, kad mes viską turime pradėti iš naujo. Profsąjungos, darbo rūmai,
decentralizacija, federalinė sistema viskas pražuvo. Iškreiptas jų naudojimas jas
sužlugdė. Problema yra dar labiau neatidėliotina, nes visos mūsų politinės formos
yra išsisėmusios ir praktiškai nebeegzistuoja. Mūsų parlamentinės ir rinkimų
sistemos, mūsų politinės partijos yra beveik tokios pat bergždžios, kokios
netoleruotinos yra diktatūros. Nieko neliko. Ir tas niekas vis agresyvesnis, vis labiau
totalitarinis ir visagališkesnis. Šiandien keistai patiriame politinių institucijų
tuštumą, kurioje niekas nebekelia pasitikėjimo, valdžios sistemą, kuri funkcionuoja
tik paisydama politikų klasės interesų, ir tuo pat metu beveik begalinį galios,
valdžios ir socialinės kontrolės augimą, kuris bet kurią iš mūsų demokratinių
valstybių paverčia autoritariškesniu mechanizmu, nei Napoleono valstybė.
Tai technologijų rezultatas. Negalime kalbėti apie
technokratiją, nes technologai formaliai nevaldo. Kaip bebūtų, visa valdžios galia
priklauso nuo technologijų, o užkulisiuose technologai sukelia inspiracijas ir paverčia
viską įmanomu. Nėra reikalo čia diskutuoti apie tai, ką kiekvienas žino, būtent
apie valstybės, biurokratijos, propagandos (apsimetančios viešumu ar informacija)
plėtrą, apie konformizmą, politiką, siekiančią mus visus paversti gamintojais ir
vartotojais, ir t.t. Šiai plėtrai nėra griežto atsako. Niekas net
neklausinėja5. Bažnyčios ir vėl išdavė savo misiją.
Partijos žaidžia pasenusius žaidimus. Tokiomis aplinkybėmis laikau anarchiją
vieninteliu rimtu iššūkiu, vienintele priemone pasiekti sąmoningumą, pirmąjį
energingą žingsnį.
Kai kalbu apie rimtą iššūkį, turiu omenyje
tokią anarchiją, kuriai nėra galimybės pereiti prie galios stiprinimo. Taip atsitiko
su marksizmu. Pati proletariato diktatūros idėja iškėlė valdžią prieš likusią
visuomenės dalį. Tai nėra tiesioginė daugumos valdžia mažumai vietoj atvirkštinio
varianto. Tikroji problema yra kai kurių žmonių valdžia kitiems. Deja, kaip jau
sakiau, nemanau, kad galime išties to išvengti. Bet mes galime už tai kovoti. Mes
galime radikaliai organizuotis. Mes galime pasmerkti ne vien piktnaudžiavimą valdžia,
bet ir ją pačią. Bet tik anarchizmas tai išsako ir to nori.
Aš manau, kad dabar labiau nei bet kada svarbu
paremti ir išplėsti anarchistų judėjimą. Priešingai nei manoma, jis gali suteikti
galimybę būti labiau išgirstam, nei anksčiau. Dauguma žmonių, gyvendami
nerūpestingai, užsiimdami saviplaka, leisdami save įbauginti ar tapdami TV vergais,
pajuokia politinę kalbą ir politikus. Jie mato, kad iš anų nėra ko tikėtis. Juos
taip pat erzina biurokratinės struktūros ir valdžios peštynės. Jei mes pasmerksime
tokius dalykus, pasieksime daugelio žmonių ausis. Žodžiu, kuo labiau auga valstybės
valdžia ir biurokratija, tuo labiau reikalinga anarchija, kaip vienintelė ir paskutinė
individo, tai yra, žmonijos, apsauga. Anarchija turi atgauti savo kandumą ir drąsą. Ji
turi šviesią ateitį. Štai kodėl aš ją renkuosi.
1
Labiau mėgstu šį pavadinimą, nei Senasis testamentas, norėdamas išvengti
kaltinimo, kad krikščionys pagrobė šias knygas ir pasisavino iš žydų tai, kas iš
tikrųjų priklauso jiems. (Atgal>>>)
2 Žr. mano Violence: Reflections from a
Christian Perspective (New York: Seabury, 1969). (Atgal>>>)
3 Mes matome nukrypimą į valdžią tame, kad
popiežiui buvo suteiktos didelės valdos tam, kad jis taptų laisvas nuo politinės
priespaudos, naudotos karalių, imperatorių, baronų, t. t., t. y., užtikrinant jo
nepriklausomybę, bet rezultatas buvo visai priešingas. (Atgal>>>)
4 Mes neturime užmiršti, kad savisaugos
tikslais jos parėmė Concorde kvailystę ir vis dar teisina ginklų gamybą bei
eksportą. (Atgal>>>)
5 Išskyrus kelis (Atgal>>>)
Į viršų
|
|