|
anarchija.lt
TEORIJA
Emma Goldman
AR MANO GYVENIMAS NUGYVENTAS VERTAI?
Keistai laikas veikia politiką. Prieš
ketvirtį amžiaus daugeliui Amerikos konservatorių atrodė, kad požiūris, išreikštas
Emmos Goldman, gali nušluoti pasaulį. Dabar ji beveik viena kovoja už tai, kas jau
atrodo prarasta; šiuolaikiniu radikalus vis labiau užvaldo priešiškumas jai; dar
daugiau jos pasiaukojimas laisvei ir nepakantumas valstybės kišimuisi gali būti
suvokiamas kaip anomalija, nukelianti ją į tą politinio spektro dalį, kurioje yra
Laisvės Lygos džentelmenai, tik užimant labiau kraštutinę poziciją. Tačiau šiame
straipsnyje, kurį galima laikyti jos paskutine valia ir testamentu, ji griebiasi savųjų
ginklų. Nebūtina nė sakyti, kad jos pažiūros neatitinka mūsiškių. Mes siūlome jas
kaip nuoseklaus karingumo, išties griežto individualizmo, nepasikeitusio bėgant
gyvenimui, įrodymą. Leidėjai.
Sunkus klausimas, kiek asmeninė filosofija lemia
temperamentą ir kaip ji priklauso nuo patirties. Žinoma, mes padarome išvadas savo
patirčių šviesoje, priderindami procesus, kuriuos vadiname mąstymu, prie to, ką
pastebime savo gyvenimo įvykiuose. Vaikas yra imlus fantazijai. Tuo pat metu tam tikrais
atžvilgiais jis mato gyvenimą tiksliau, nei vyresnieji, nes pradeda suvokti aplinką. Jo
dar nėra įsiurbę papročiai ir išankstinės nuostatos, kurios yra didesnioji mąstymų
dalis. Visi vaikai savaip reaguoja į aplinką. Kai kurie tampa maištininkais,
atsisakydami tapti apakintais socialinių prietarų. Jiems pasipiktinimą sukelia
kiekviena skriauda, padaryta jiems arba kitiems. Jie išauga netgi jautresni aplinkinių
išgyvenimams ir suvaržymams, fiksuodami kiekvieną kitiems primestą paprotį ir tabu.
Aš, matyt, priklausau pirmajai kategorijai. Kiek tik
prisimenu savo jaunystę Rusijoje, aš maištavau prieš visas ortodoksijos formas. Niekad
negalėjau pakęsti žiaurumo man keldavo pasipiktinimą pareigūnai, brutaliai
elgęsi su mūsų kaimynystėje gyvenusiais valstiečiais. Raudodavau graudžiomis
ašaromis, kai jauni vyrai buvo šaukiami į armiją, atplėšiami nuo namų židinių.
Mane žeisdavo elgesys su mūsų tarnais, kurie atlikdavo sunkiausius darbus, bet turėjo
kentėti miegodami varganose patalpose ir valgydami likučius nuo mūsų stalo. Buvau
pasipiktinusi, kai patyriau, jog meilė taro jaunų žydų ir ne žydų kilmės žmonių
meilė laikoma didžiausiu nusikaltimu, o nesantuokinio vaiko gimimas didžiausiu
moraliniu patvirkimu.
Atvykdama į Ameriką turėjau tokių pat vilčių,
kaip didžiuma imigrantų europiečių, ir taip pat nusivyliau, nors smarkiau ir giliau.
Imigrantui be pinigų ir be ryšių nėra leista puoselėti guodžiančių iliuzijų, kad
Amerika yra geradaris dėdė, kuris švelniai ir teisingai saugo sūnėnus ir
dukterėčias. Greitai supratau, kad šioje respublikoje yra milijardai būdų
stipriesiems ir suktiesiems užgrobti ir turėti savo rankose valdžią. Mačiau daug
dirbančių už mažas algas, visada esančių ant skurdo ribos, kai keletas gaudavo
didžiulį pelną. Mačiau teismus, rūmus, kuriuose leidžiami įstatymai, žiniasklaidą
ir mokyklas faktiškai, visas mokymo ir apsaugos prieigas kurios buvo efektyviai
naudojamos kaip mažumos apsaugojimo instrumentas, kai masėms buvo atimamos visos
teisės. Supratau., kad politikai žino, kaip apipūsti kiekvieną reikalą migla, kaip
kontroliuoti viešąją opiniją ir manipuliuoti rinkėjų balsais savo bei visų savo
rėmėjų finansinėje ir industrinėje srityse naudai. Tai buvo demokratijos vaizdelis,
kurį greitai pamačiau atvykusi į Jungtines Valstijas. Nuo to laiko nedaug kas
fundamentaliai pasikeitė.
Tokią situaciją, tokią kasdieninę patirtį man
įsisąmoninti padėjo, butaforiją išsklaidė, ryškiai ir aiškiai realybei
atsiskleisti padėjo įvykis, nutikęs greitai po to, kai atvykau į Ameriką. Tai buvo
vadinamosios Heimarketo riaušės, pasibaigusios teismu ir nuosprendžiu aštuoniems
žmonėms, iš kurių penki buvo anarchistai. Jų nusikaltimas buvo visa apimanti meilė
bičiuliams ir pasiryžimas išvaduoti prispaustąsias bei beteises mases. Ilinojaus
valstijai niekaip nepavyko įrodyti jų sąsajų su bomba, mesta mitinge po atviru
Čikagos Heimarketo aikštės dangumi. Jų Anarchizmas baigėsi nuosprendžiu ir
egzekucija 1887 metų lapkričio 11-ąją. Šitas teisminis nusikaltimas paliko
neištrinamą pėdsaką mano mąstyme ir privertė mane susipažinti su tuo idealu, už
kurį tie vyrai taip herojiškai mirė. Aš atsidaviau jų reikalui.
Reikia kažko daugiau nei asmeninės patirties, kad
iš kokio nors ypatingo įvykio susikurtum filosofiją ar pažiūras. Rimta mūsų
reakcija ir mūsų galimybė įsijausti į kitų gyvenimus padeda paversti jų gyvenimus
ir patirtis mūsiškiais. Manuoju atveju mano įsitikinimų kilmę ir plėtrą lėmė tiek
kitų žmonių gyvenimai, tiek ir mano patirtis. Matymas to, ką kitiems seikėja valdžia
bei ekonominės ir politinės represinės struktūros, peržengia ribas to, ką aš pati
esu išgyvenusi.
Mane dažnai klausinėjo, kodėl aš išlaikiau tokį
bekompromisį priešiškumą valdžiai ir kaip pasijutau kenčianti jos priespaudą. Mano
nuomone, ji varžo kiekvieną individą. Ji pareikalauja mokesčių už gamybą. Ji įveda
tarifus, kurie užkerta kelią laisviems mainams. Ji visados už status quo,
tradicinį elgesį ir tikėjimą. Ji skverbiasi į privatų gyvenimą ir intymiausius
asmeninius santykius, suteikdama galimybę prietaringiesiems, labiausiai puritoniškiems
ir deformuotiesiems primesti savo nemokšiškus prietarus ir moralinę baudžiavą
jautrioms, lakios vaizduotės, laisvoms sieloms. Valdžia tai atlieka leisdama savus
skyrybų įstatymus, vykdydama moralinę cenzūrą ir niekingai persekiodama tūkstančius
tų, kurie yra per nuoširdūs, kad nešiotų moralinės pagarbos kaukes. Be to, valdžia
gina stipriuosius silpnųjų sąskaita, kuria įstatymus ir teismus, kur turtingieji gali
niekinti, o vargšai turi paklusti. Ji suteikia galimybę turtingiems grobuonims kariauti,
kad įgytų užsienio rinkų palankumą, atnešantį klestėjimą vadovaujantiesiems ir
masines žudynes pavaldiniams. Kaip bebūtų, ne tik valdžia kaip valstybė destruktyviai
veikia kiekvieno individo vertybes ir ypatybes. Visuomenę susvetimėti verčia visas
valdymo ir institucinio dominavimo kompleksas. Valdžia ir institucinis dominavimas
remiasi prietarais, mitais, pretenzijomis, išsisukinėjimais ir keliaklupsčiavimu.
Nuolankumas tokioms institucijoms mokykloje, bažnyčioje ir namuose įdiegiamas tam, kad
žmogus tikėtų ir paklustų neprotestuodamas. Toks individualaus asmens ir ištisų
bendruomenių apmarinimo ir apmulkinimo procesas galėjo būti istorinės evoliucijos
dalis, bet su juo šiame amžiuje, turinčiame šiek tiek pretenzijų į Apšvietą, turi
įnirtingai kovoti kiekvienas nuoširdaus ir laisvo mąstymo žmogus.
Man dažnai sakoma, kad Jungtinių Valstijų
konstitucija yra pakankama jų piliečių laisvių garantija. Yra akivaizdu, kad netgi
laisvės, kurių garantu ji pretenduoja būti, yra labai ribotos. Nebuvau sužavėta tų
garantijų adekvatumu. Pasaulio nacijos, už kurių pečių stūksojo šimtai
tarptautinių įstatymų, niekad nedvejojo angažuodamosi masinei destrukcijai, nors
būdavo įsipareigojusios palaikyti taiką. Ir Amerikos teisiniai dokumentai neužkirs
kelio Jungtinėms Valstijoms darant tą patį. Esantieji valdžioje visuomet
piktnaudžiavo ir piktnaudžiaus savo galia. Ir atvejų, kai jie taip nedaro, taip reta,
kaip rožių, augančių ant ledkalnių. Konstitucija toli gražu nevaidina Amerikos
žmonių išlaisvintojos rolės ji išplėšė iš jų galimybę pasitikėti savo
pačių išradingumu ar savarankiškai mąstyti. Amerikiečiai taip lengvai apmulkinami
įstatymo ir valdžios šventumu. Išties gyvenimo šablonas tapo toks standartizuotas,
mechanizuotas ir įgavo tokios rutinos požymių, kaip konservuotas maistas ir
sekmadieniniai pamokslai. Patriotas lengvai praryja spaudą, fabrikuojamas idėjas ir
įsitikinimus. Jam patinka išmintis, kuri pasiekia jį per radiją ir pigius žurnalus,
leidžiamus korporacijų, kurios filantropiškai siekia išparduoti Ameriką. Jis priima
elgesio bei meno standartus vienu įkvėpimu su kramtomos gumos, dantų pastos ir batų
tepalo reklamomis. Net dainos leidžiamos kaip sagos ar automobilių padangos visa
lipdoma iš to paties molio.
Tačiau žiūrėdama į Amerikos visuomenę
nesijaučiu desperatiškai. Jaučiu, kad amerikietiško požiūrio gaivumas ir
neišnaudoti intelektualinės ir emocijos energijos ištekliai, kuriuos turi ši šalis,
daug ką žada ateityje. Karas paliko busti sumišusią kartą. Beprotybė ir brutalumas,
kurį jie matė, bereikalingas žiaurumas ir švaistymas, vos nesugriovę pasaulio,
privertė juos abejoti vertybėmis, kurias jiems perdavė vyresnieji. Kai kurie jų, nieko
nežinodami apie pasaulio praeitį, pabandė iš oro sukurti naujas gyvenimo ir meno
formas. Kiti eksperimentavo su dekadansu ir neviltimi. Daugelis jų net maištaudami liko
patetiški. Jie vėl buvo priversti paklusti ir išgyventi beprasmybę, nes jiems trūko
idealo, ir juos varžė kaltės jausmas bei našta mirusių idėjų, kuriomis jie
nebetikėjo.
Pastaruoju metu naują dvasią išreiškia jaunimas,
augantis depresijos laikotarpiu. Ši dvasia ryžtingesnė, nors sąmyšio dar yra.
Siekiama sukurti naują pasaulį, bet dar neaišku, kaip jis turi atrodyti. Dėk šios
priežasties jaunoji karta šaukiasi gelbėtojų. Ji linkusi tikėti diktatoriais ir
pagarbinti kiekvieną siekiantįjį tos garbės kaip mesiją. Ji nori suplanuotų
gelbėjimo sistemų, kai protinga mažuma veda visuomenę vienakrypčiu keliu į utopiją.
Ji dar nepajuto, kad turi gelbėti pati save. Jaunoji karta dar nesuprato, kad problemos,
su kuriomis ji susiduria, gali būti išspręstos tik jų pačių, ir mes susikursime
socialinės ir ekonominės laisvės bazę tik tada, kai kooperuosimės su kovojančiomis
masėmis, siekdami teisės atsisėsti prie stalo ir išgyventi gyvenimo džiaugsmą.
Kaip jau pažymėjau, mano priešiškumas bet kuriai
valdžios formai kilo iš kur kas platesnio socialinio požiūrio, o ne nuo to, ką
pačiai teko iškęsti. Žinoma, valdžia man, kaip ir kitiems, trukdė visiškai
pasireikšti. Žinoma, galios institucijos manęs nesigailėjo. Reidai mano paskaitose per
mano trisdešimt penkis veiklos metus Jungtinėse Valstijose buvo įprastinis dalykas, jų
pasekmės buvo nesuskaičiuojami areštai ir trys nuosprendžiai įkalinti. Juos sekė
mano pilietybės anuliavimas ir deportacija. Valdžios ranka nuolatos kišosi į mano
gyvenimą. Jei aš vis dėl to reiškiausi, tai atsitiko nepaisant kiekvienos kliūties ir
apsunkinimo mano kelyje, o ne dėl jų. Tai išgyvenau toli gražu ne vien tik aš. Visas
pasaulis žmonijai davė herojiškų figūrų, kurie persekiojimo ir šmeižto akivaizdoje
gyveno ir kovojo už savo ir visos žmonijos teisę reikštis laisvai ir be ribų. Amerika
išsiskiria tuo, kad čia gimė daug vaikų, neatsilikusių siekiant minėtų tikslų.
Walt'as Whitman'as, Henry'is David'as Thoreau, viena didžiųjų Amerikos anarchisčių
Voltairine de Cleyre, moterų išlaisvinimo iš lyties suvaržymų pionierius Mosesas
Harmanas, švelnaus balso laisvės dainius Horace Traubel ir visa eilė kitų drąsių
sielų reiškėsi turėdami savąją naujos socialinės tvarkos viziją, pagrįstą laisve
nuo visų prievartos formų. Tiesa, jų mokėta kaina buvo didelė. Iš jų buvo atimti
patogumai, kuriuos visuomenė skiria pajėgiesiems ir talentingiesiems, bet atima, kai jie
nekeliaklupsčiauja. Bet kokia bebūtų kaina, jų gyvenimai buvo turtingesni nei kitų.
Aš taip pat jaučiuosi praturtėjusi per akis. Bet tai yra susiję su Anarchizmo
atradimu, kuris daugiau nei kas kita sustiprino mano įsitikinimą, kad valdžia verčia
niekais žmonijos vystymąsi, o visiška laisvė jį užtikrina.
Aš laikau Anarchizmą gražiausia ir praktiškiausia
filosofija, kuri kada nors buvo sukurta, pritaikant ją individo raiškai ir santykiui,
kuris nustatomas tarp individo ir visuomenės. Dar daugiau, manau, kad Anarchizmas yra per
gyvybingas ir artimas žmogaus prigimčiai, kad kada nors numirtų. Mano įsitikinimu,
diktatūra, ar ji būtų dešinioji, ar kairioji, niekada negali veikti kad ji niekad
neveikė, ir kad laikas tai vėl įrodys, ką jau yra įrodęs. Kai moderniųjų
diktatūrų ir autoritarinių filosofijų žlugimas taps akivaizdesnis, o to žlugimo
įsisąmoninimas labiau visuotinis, Anarchizmas bus reabilituotas. Žvelgiant iš šito
taško, Anarchistinių idėjų atsinaujinimas artimoje ateityje labai įmanomas. Manau,
kad kai tai įvyks ir sukels poveikį, žmonija pagaliau paliks kalėjimą, kuriame dabar
yra pasimetusi, ir pradės žygiuoti sveikatingo gyvenimo bei atgimimo per laisvę keliu.
Daugelis neigia tokio atgimimo galimybę, remdamiesi
įsitikinimu, kad žmogaus prigimtis negali keistis. Tie, kurie tvirtina, kad žmogaus
prigimtis visuomet išlieka ta pati, nieko neišmoko ir neužmiršo. Jie aiškiai neturi
nė menkiausio supratimo, kokie milžiniški šuoliai įrodinėjant, kad žmogaus
prigimtis yra plastiška ir gali kisti, yra padaryti sociologijoje ir psichologijoje.
Žmogaus prigimtis jokiu būdu nėra įtvirtinta savybė. Greičiau ji yra taki ir
reaguoja į naujas sąlygas. Jei, pavyzdžiui, taip vadinamas savisaugos instinktas būtų
toks fundamentalus, kaip manoma, karai būtų eliminuoti jau seniausiai, kaip ir visi
pavojingi bei rizikingi užsiėmimai.
Būtent čia norėčiau pažymėti, kad norint
užtikrinti naujosios socialinės tvarkos pasisekimą nebus, pareikalauta tokių didelių
pasikeitimų, kaip įprasta taip mano Anarchistai. Jaučiu, kad mūsų dabartinius
reikmenis bus galima panaudoti adekvačiai, jei bus panaikinta dirbtinė priespauda,
nelygybė bei organizuotos galios ir prievartos struktūros, kuriomis ji remiasi.
Vėlgi ginčijamasi, ar esant galimybei pasikeisti
žmogaus prigimčiai, iš jo širdies nebus išguita meilė laisvei. Laisvės meilė yra
universali savybė, ir todėl jokiai tironijai nepavyko jos išrauti. Kai kurie
moderniųjų laikų diktatoriai gali tai išbandyti, ir jie išties mėgina tai atlikti
sulig kiekviena žiauria jų komanda. Net jei jie ilgai vykdytų tokį projektą ką
sunku įsivaizduoti atsiras kitų sunkumų. Viena vertus, žmonės, kuriuos mėgins
treniruoti diktatoriai, turės būti atkirsti nuo visų savosios istorijos tradicijų,
kurios jiems žada laisvės malonę. Jie taip pat turės izoliuoti žmones nuo kontakto su
kitais žmonėmis, iš kurių jie galėtų semtis libertarinių idėjų. Kaip bebūtų,
pats faktas, kad žmogus yra įsisąmoninęs, jog yra kitoks nei kiti, sukuria troškimą
veikti laisvai. Laisvės ir saviraiškos geismas yra pati esminė ir dominuojanti savybė.
Paprastai žmonės, kurie bando nusikratyti
nepatogių tiesų, man pateikia kontrargumentą, kad vidutinis žmogus nenori laisvės,
kad ją myli tik mažuma, kad, pavyzdžiui, Amerikos žmonėms ji tiesiog nerūpi. Tai,
kad Amerikos žmonėms nevisai trūksta laisvės troškimo, buvo įrodyta pasipriešinimo
neseniai pasirodžiusiam Prohibicijos įstatymui metu tas pasipriešinimas turėjo
tokį poveikį, kad politikai galų gale sureagavo į liaudies reikalavimus ir anuliavo
pataisas. Jei amerikiečių masės būtų tokios ryžtingos spręsdamos svarbesnes
problemas, daug daugiau būtų nuveikta. Kaip bebūtų, tiesa, kad Amerikos žmonės tik
pradeda linkti į pažangias idėjas. Taipp yra dėl istorinės šalies evoliucijos.
Kapitalizmo ir labai galingos valstybės iškilimas Jungtinėse Valstijose vis dėlto yra
labai vėlyvas. Daugelis dar kvailai tiki, kad gyvena pionierių tradicijoje, kur sėkmė
buvo pasiekiama lengvai, galimybių daugiau nei dabar, o ekonominės individo pozicijos
neatrodė tapsiančios statiškos ir beviltiškos.
Vis dėlto tiesa, kad vidutinis amerikietis dar yra
paniręs šiose tradicijose, įsitikinęs, kad klestėjimas dar grįš. Bet daugeliui
žmonių stokojant individualumo ir galimybės mąstyti savarankiškai, negaliu sutikti,
kad visuomenė gali atgimti. Aš tvirtinčiau, kad laisvė, tikra laisvė, laisvesnė ir
lankstesnė visuomenė yra vienintelis tarpininkas ugdant aukščiausias individo
galimybes.
Garantuoju, kad kai kurie individai auga maištaudami
prieš egzistuojančias sąlygas. Aš taip pat esu įsisąmoninusi, kad pati brendau
maištaudama. Bet tai, kad socialinės blogybės yra sukurtos tam, kad prieš jas būtų
būtina maištauti, laikau absurdu. Toks argumentas pakartotų seną religinę
išgryninimo idėją. Viena vertus, tvirtinimas, kad tas, kuris parodo neeilinius gabumus,
galėjo subręsti tik vienokiomis sąlygomis, rodo vaizduotės stoką. Žmogus, kuris
šioje sistemoje brendo maištautojų gretose, kitokioje socialinėje situacijoje galėjo
tapti menininku, mokslininku, vystyti kitokius kūrybinius ar intelektinius gabumus.
Neįrodinėju, kad mano idėjų triumfas iš
žmogaus gyvenimo visiems laikams pašalins visas įmanomas problemas. Tikiu tuo, kad
dirbtinių dabarties kliūčių progresui pašalinimas paruoš dirvą naujoms pergalėms
ir gyvenimo džiaugsmui. Natūra ir mūsų pačių kompleksai yra linkę mums ir toliau
teikti daug skausmo ir vargų. Kam tada bereikalingai kentėti kančias, primestas mūsų
dabartinės socialinės struktūros, kuri jas pagrindžia įtikinėjimais, kad taip
stiprinamas mūsų charakteris, o tai kasdien paneigia visur aplink mus daužomos širdys
ir išdraskyti gyvenimai.
Daugiausiai dėl žmogaus charakterio sušvelnėjimo
gavus laisvę jaudinasi turtingieji. Badaujantį žmogų būtų sunku įtikinti tuo, kad
valgio gausa sužlugdytų jo asmenybę. O dėl individo brendimo visuomenėje, kuria aš
tikiu, jaučiu, kad su kartu su laisve ir sąmoningumu ištrykš nematyti individualių
iniciatyvų šaltiniai. Žmogiškas smalsumas ir susidomėjimas pasauliu, galima viltis,
brandins individus kaip beįmanydamas.
Žinoma, tie, kurie yra įklimpę dabartyje, laikys
neįmanomu dalyku pelno ir naudos siekimą pakeisti kita galia, skatinančia žmones
atiduoti geriausia iš to, kas juose yra. Žinoma, pelnas ir nauda yra svarbūs faktoriai
mūsų šiandieninėje sistemoje. Turi būti. Net turtingieji jaučiasi nesaugūs. Tai
yra, jie nori išsaugoti tai, ką turi, ir sustiprinti save. Kaip ten bebūtų, naudos ir
pelno motyvai yra susiję su fundamentalesniais motyvais. Kai žmogus apsirūpina
drabužiais ir pastoge, dėl savo gobšumo jis tęsia darbą, kad įtvirtintų savo
statusą įgytų tam tikrą prestižą ir pakiltų draugų akyse. Kitokiomis,
teisingesnėmis gyvenimo sąlygomis tokie fundamentalūs motyvai gali būti taikomi
atskirais atvejais, o pelno motyvas, kuris yra tik jų manifestacija, išnyks. Netgi
šiandien mokslininką, išradėją, poetą ar menininką pirmiausiai paskatina ne mintys
apie naudą ar pelną. Poreikis kurti yra pirmaujanti ir labiausiai išjudinanti jų
gyvenimo jėga. Nenuostabu, jei tokio poreikio trūksta darbininkų masėms, nes jų darbo
rutina yra mirtina. Jų, neturinčiųjų jokio ryšio su savuoju gyvenimu ar poreikiais,
darbas vyksta baisiausioje aplinkoje, ir jiems įsakinėja tie, kurie turi galią masių
gyvenimui ir mirčiai. Kodėl tada jie turėtų jausti norą atiduoti daugiau savęs, nei
absoliučiai būtina jų varganai egzistencijai?
Mene, moksle, literatūroje ir gyvenimo srityse,
kurias mes tikime esant kažkokiomis atskirtomis nuo mūsų kasdienio gyvenimo, mus
pagauna tyrinėjimų, eksperimentų ir inovacijų aistra. Tačiau mūsų tradicinis
nuolankumas autoritetui yra toks didelis, kad, kai daugumai žmonių pasiūloma
eksperimentuoti, juose sukyla iracionali baimė. Žinoma, yra didingesnių motyvų, dėl
kurių labiau verta eksperimentuoti socialiniame lauke, nei moksliniame. Dėl to reikia
tikėtis, kad žmonijai ar kažkuriai jos daliai netolimoje ateityje bus duota išbandyti
laimę gyvenant ir vystantis pritaikius laisvę ankstyvajai anarchistinės visuomenės
stadijai. Tikėjimas laisve reiškia, kad žmonės gali kooperuotis. Jie įspūdingai
plačiais mastais tai atlieka ir dabar, kitaip nebūtų įmanoma organizuota visuomenė.
Jei mechanizmai, kuriais remiantis žmonės gali vienas kitam kenkti, (tokie, kaip privati
nuosavybė) būtų pašalinti, o autoriteto branginimas būtų atmestas, kooperacija
būtų spontaniška ir neišvengiama, ir individas atrastų savo aukščiausią
pašaukimą prisidėti prie socialinės gerovės kėlimo.
Vien tik Anarchizmas pabrėžia individo, jo
galimybių ir poreikių svarbą laisvai visuomenei. Vietoj liepimo jam griūti ant žemės
ir garbinti institucijas, gyventi ir mirti dėl abstrakcijų, draskyti širdį ir stabdyti
savo gyvenimą dėl tabu, Anarchizmas tvirtina, kad visuomenės traukos centras yra
individas kad jis turi galvoti už save, laisvai veikti ir gyvendamas pasiekti
pilnatvę. Anarchizmo tikslas yra kiekvieno individo pasaulyje galimybė tai padaryti. Jei
jis bręs laisvai ir visokeriopai, jis bus išsivadavęs nuo kitų kišimosi ir
prievartos. Dėl to laisvė yra Anarchistinės filosofijos kertinis akmuo. Žinoma, tai
neturi nieko bendra su plačiai išgirtu šiurkščiu individualizmu. Toks
grobuoniškas individualizmas išties yra suglebęs, o ne šiurkštus. Nuo mažiausio
pavojaus jis slepiasi po valstybės uždanga ir šaukiasi armijų, laivynų ar dar kokių
nors mechanizmų, kad turėtų kuo užveržti savo valdžią. Jų šiurkštus
individualizmas tiesiog yra viena iš daugelio valdančiosios klasės pretenzijų
nevaldomai tvarkyti reikalus ir iškraipyti politiką.
Nepaisant dabartinio polinkio į stipriai ginkluotus
vyrus, totalitarines valstybes ar kairiąsias diktatūras mano įsitikinimai nėra
sugriauti. Išties jie buvo sutvirtinti mano asmeninių patirčių ir to, kas įvyko per
šiuos metus. Nematau tikslo keistis, nes netikiu, kad polinkis į diktatūras gali kada
nors išspręsti mūsų socialines problemas. Kaip praeityje, taip ir dabar aš tvirtinu,
kad laisvė yra progreso siela, būtina kiekvienai gyvenimo fazei. Laikau tai beveik
socialinės evoliucijos dėsniu, kaip ir visa tai, ką mes galime postuluoti. Aš tikiu
individu ir laisvų individų galimybe siekti bendrų tikslų.
Faktas, kad Anarchistinis judėjimas, kuriam skyriau
tiek laiko, yra tam tikroje nežinioje, kad jį užgožė valdžios ir prievartos
filosofijos, mane verčia susirūpinti, bet nepaskandina neviltyje. Man atrodo ypatingai
reikšminga, kad daugelis šalių atsisako pripažinti Anarchistus. Visos valdžios mano,
jog net jei kairiosios ir dešiniosios partijos gali užtarti socialinius pasikeitimus,
jos dar yra prisirišę prie valdžios ir autoriteto. Vien Anarchizmas nutraukia ryšius
su jais abiem ir propaguoja maištą be kompromisų. Dėl to ilgainiui Anarchizmas tampa
nuodingesniu dabartiniam režimui nei visos kitos socialinės teorijos, dabar
besišaukiančios valdžios.
Žiūrėdama iš šito taško manau, kad mano
gyvenimas ir darbas buvo sėkmingi. Tai, kas bendrai laikoma sėkme turto siekimą,
galios ar socialinio prestižo gviešimąsi aš laikau pačiomis niekingiausiomis
savybėmis. Aš manau, kad tada, kai apie žmogų sakoma, jog jis to pasiekė, reiškia jo
baigtį jo brendimas tame taške sustojo. Visada stengiausi likti tėkmėje ir toliau
augti, nesuakmenėti pasitenkinimo savimi nišoje. Jei turėčiau iš naujo gyventi savo
gyvenimą, kaip ir kiekvienas žmogus norėčiau pakeisti tik mažas detales. Bet, kalbant
apie savo svarbesnius veiksmus ar požiūrius, pakartočiau savo gyvenimą tokį, kokį
gyvenau. Žinoma, dirbčiau Anarchizmui, aukodamasi ir tikėdama jo galutiniu triumfu.
ŠMC Interviu, 2007, Nr. 78
Vertė Kasparas Pocius
Į viršų
|
|