|
anarchija.lt
TEORIJA
Gintautas Mažeikis
HEDONISTŲ INTERNACIONALAS IR SITUACIONISTAI
Vokietijoje, Berlyne šiandien populiarėja
naujųjų kairiųjų judėjimas Tarptautiniai hedonistai (Die Hedonistische
Internationale). Šis sąjūdis savo pavadinimu, tikslais, dalyvių politinėmis
nuostatomis ir veiksmų metodais yra labai panašus į Tarptautinį situacionistų (L`Internationale
situationniste) sąjūdį. Tarptautinius hedonistus vadinti kairiaisiais galima dėl
kelių priežasčių: dėl kovos su šiuolaikinio kapitalizmo tendencijomis,
didinančiomis susvetimėjimą, monotoniją ir rutiną; dėl aktyvaus pasipriešinimo
valdžiai, kuri, pataikaudama ES ir globalinio kapitalizmo interesams, diegia gyvenimą
rutinizuojančias, spontanišką kūrybingumą mažinančias taisykles ir taip griauna
laisvės principus. Tarptautinių hedonistų bendradarbiavimas su anarchistais,
socialistais, ekosocialistais, lygių lyčių galimybių gynėjais ir kitais
sąjūdžiais, kurie palaiko antiglobalistines nuostatas ir tikslus, taip pat rodo jų
kairumą. Kita vertus, tai, kad šio judėjimo dalyviai svarbiausiais savo kovos tikslais
laiko malonumą ir laisvę, emancipaciją ir kūrybinį dalyvavimą, daro juos artimus ir
kairiesiems liberalams. Kairiojo liberalizmo, kuriems priskirčiau ir tarptautinius
hedonistus, ypatybė yra siekti ne esminių baigtinių struktūrinių pokyčių, o
permanentinės kaitos, kuri, nors ir gali sukelti struktūrinių pasekmių, tačiau neturi
jokio galutinio tikslo, nesiekia kurti jokios ypatingos santvarkos. Permanentinis
išsilaisvinimas kuriant menines ir malonias sau bei bendruomenei situacijas ir yra
pagrindinis šio sąjūdžio tikslas. Tarptautiniai hedonistai yra ne mažiau kūrybingi
ir provokatyvūs nei situacionistai, o rengiamų manifestacijų, politinių performansų
skaičiumi bei siekiu įvairiausių riaušių ir protesto akcijų metu patirti estetinį
ar tiesiog dionisišką pasitenkinimą gerokai lenkia situacionistus. Be to, juos ir
situacionistus skiria estetinis skonis, meniniai pomėgiai, deklaruojamas gyvenimo
stilius. Kol kas ryškiausias tarptautinių hedonistų pasirodymas buvo antiglobalistinės
akcijos, nukreiptos prieš G8 susitikimą Heiligendamme, netoli Rostocko, kur ir buvo
surengta dauguma protesto akcijų.
Tarptautinio hedonistų sąjūdžio nuostatos,
kūrybiniai veiksmai galėtų būti įdomūs ir Lietuvoje besiplečiančių protesto
akcijų dalyviams: buvusios Pro-testo laboratorijos, Lietuvos be kabučių,
Naujosios kairės aktyvistams, kitiems permanentiniams Lietuvos protestuotojams:
anarchistams, pankams, kovingiems profesinių sąjungų atstovams, viešųjų erdvių
gynėjams, aktyviems Anti-G8 akcijų rėmėjams.
Tarptautinių hedonistų manifestas bei jų skelbiami
tekstai rodo, kad jų tikslas yra įveikti kasdienybės tėkmę, siekiant pasitenkinimo
iš įvairių akcijų dalyvaujančio hedonizmo. Dalyvaujantis, kūrybinis
hedonizmas gerokai skiriasi nuo reginių arba spektaklio visuomenės, pasyvių vartotojų
malonumų. Hedonistų tikslas įveikti rutiną ir sukurti pasitenkinimą, šie abu
dalykai yra vienodai svarbūs. Tarptautiniai situacionistai G. Debordas, A. Jornas, R.
Vaneigeimas, sekdami kai kuriomis marksisto H. Lefebvre idėjomis, kalbėjo apie
kasdienybės revoliuciją, kylančią kuriant menines, netrivialias urbanistines
situacijas, keičiant viešųjų erdvių konfiguracijas, deformuojant rutininę
ideologinę kultūrą, iškreipiant ir re-reprodukuojant popkultūros kūrinius. Tuo
tikslu buvo rengiami vieši performansai, išnaudojamos septintojo dešimtmečio medijų
galimybės, aktyviai remiamasi undergroundine muzika, kuri po situacionistų
užsidarymo 1972 m. susitapatino su pankišku muzikos bei protesto stiliumi. Tarptautiniai
hedonistai savo manifeste deklaruoja panašų tikslą: kurti laikinas hedonistines
zonas ir situacijas savo tikslų ir idėjų įgyvendinimui. Pagaliau jie ir elgiasi
panašiai: kviečia griauti bet kokias hierarchijas, patiria malonumą rengdami akcijas
bet kurioje kasdienės rutinos aplinkoje šalia prekybos ar politinės valdžios
centrų, organizuoja drąsias manifestacijas, linksmus vaidinimus, menines provokacijas,
įvairias alternatyvias eisenas, kurios vienaip ar kitaip skatina kūrybiškumą,
dionisiškumą. Tai visai kas kita nei kažkokio galutinio laimės tikslo siekimas,
būdingas tradiciniams socialistams ar komunistams. Tarptautinių hedonistų manifeste
rašoma: Hedonistinis internacionalas [...] yra įsitikinęs, kad Žmonija nori gyventi
aukštųjų technologijų pasaulyje, kad gyvenimas be eksploatacijos ir darbo prievolės,
absoliutus atsidavimas Meno ir Grožio pasauliui yra galimas. Rugsėjo 22 dieną
Berlyne tarptautiniai hedonistai suorganizavo triukšmingą, karnavalizuotą
daugiatūkstantinį protesto maršą Laisvė vietoj baimės (Freiheit statt
Angst), nukreiptą prieš liberalių teisių varžymą, dešiniųjų radikalų ir
neofašistų stiprėjimą.
Antivartotojiškas ir dionisiškas Tarptautinių
hedonistų nuostatas rodo tai, kad jie aktyviai prisijungia prie Fuck parado
kontrparado Berlyno Meilės paradui: (Fuckparade sutrumpinta iš Fuck the
Loveparade). Fuck paradai nėra tokie patrauklūs verslininkams ir turistams,
kokie yra komerciniai Berlyno meilės paradai, kuriuose dalyvauja visų seksualinių
krypčių atstovai, žiūrovus ir medijas gausiai apipilantys pigiais, blizgančiais,
glamūriniais meilės vaizdais ir taip pritraukdami šimtus tūkstančių turistų. Fuckparade
neatstumia seksualinių mažumų, tačiau tai yra nekomercinis, alternatyvus renginys,
kuriame dalyvauja daugiausiai subkultūrų atstovai, ir kur, skambant techno, hardcore,
reiv, house, punck rokui ir panašiai muzikai, viešai geriant alkoholį, vyksta
estetinis ir dionisiškas siautulys, keliantis didelį vidinį subkultūrų atstovų
pasitenkinimą. Nepaisant to, kad šie nuo 1997 metų rengiami paradai nuolat susilaukia
policijos ir vietos valdžios pasipiktinimo, jų populiarumas tarp protestuojančių ir
nuo vartotojiškos visuomenės atsiribojančių visuomenės atstovų auga. Tarptautiniai
hedonistai aktyviai palaiko Fuck paradus, iliustruojančius jų veiklos principus
ir idealus: susitapatinus su alternatyviomis subkultūromis ir meniniais sąjūdžiais,
siekti pasitenkinimo iš realaus pilietinio dalyvavimo, o ne iš spektaklio visuomenės
blizgesio.
Tai, kad tarptautiniai hedonistai akcentuoja High
Tech pasiekimų naudojimą meninėje veikloje, rodo jų artumą šiuolaikinėms
nekomercinėms kūrybinėms industrijoms. Situacionistai neakcentavo šių dalykų, jie,
kaip ir Frankfurto socialinės kritikos mokyklos atstovai, daugiau dėmesio skyrė
valstybinės ir komercinės kultūros kritikai. Tarptautiniai hedonistai, kaip ir
aktyviausi antiglobalistinio sąjūdžio dalyviai, vengia klasinių susidūrimų, nors ir
kritikuoja išnaudojimą, susvetimėjimą, socialines atskirties formas. Situacionistai,
priešingai, turėjo klasinius įsitikinimus, nors jie ir gerokai skyrėsi nuo klasikinės
marksistinės ideologijos principų.
Taigi kuriamas naujasis hedonistų internacionalas
kur kas nuosaikiau žiūri į vartotojišką visuomenę, į jos įvairovę ir kaitą,
neakcentuoja apokaliptinių nuostatų šiuo klausimu, kaip tai darė G. Debordas. Tai
protestuotojams, turintiems panašius į tarptautinių hedonistų įsitikinimus, leidžia
išvengti gana aklos marksistinės klasinės kovos retorikos ir būti kūrybingesniems,
bet ir išlikti pilietiškiems, bendruomeniškiems.
Fragmentas iš Redos ir Arūno Uogintų
performanso Wake up Frenkeli!
2007 09 08
Ernestos Šimkienes ir Gintauto Lukošaičio
fotografijos
Kai kurie Lietuvos menininkai protesto akcijas
siekia paversti švente ir malonumu. Paminėsiu Gediminą ir Nomedą Urbonus, kurie savo
meninę kūrybą pavertė pasipriešinimo kasdienybės rutinai ir viešųjų erdvių
gaivinimo, apgyvendinimo, provokavimo akcijomis. Taip pat išskirsiu šiauliečius Arūną
ir Redą Uogintus, kurių performansai tampa vis masiškesni ir daugiau susieti su
viešųjų erdvių reformavimu bei protesto formomis. Rugsėjo 8 dieną Šiauliuose taip
pat vyko tradicinis karnavalizuotas Hippylando paradas, užsibaigęs nesmurto zonos
atidarymu, imperializmo ir globalizmo pasmerkimu, laisvės, meilės ir taikos
išaukštinimu, lydimu muzikinių grupių pasirodymų. Akcijoje gausiai dalyvavo
subkultūrų atstovai: nuo senųjų ir naujųjų hipių iki niūriai seksualių gotų ir emo
stiliaus atstovų. Tai buvo neabejotinai maloni ir itin hedonistinė protesto akcija.
Vėliau Hippylando dalyviai prisijungė prie Uogintų surengto karnavalizuoto,
teatralizuoto protesto projekto Wake up Frenkeli!, surengto buvusiame senajame
Elnio fabrike siekiant menines viešąsias erdves ir kultūros paveldą apsaugoti
nuo griovimo, nusavinimo komerciniais tikslais. Visi šie renginiai pasižymėjo
hedonistiniam internacionalui būdingais bruožais: malonumas vietoj negailestingos
klasių kovos, provokacinis kūrybingumas vietoj pasipriešinimo jėga, viešas
dominuojančios galios dekonstravimas, pajuokimas vietoj smurto akcijų, naujų meninių
situacijų kūrimas vietoj sekimo rutinine vartotojų kasdienybe. Pamažu Lietuvoje
alternatyvūs pilietiniai sąjūdžiai pradeda girdėti, palaikyti vienas kitą, atsiranda
ir siekis įsilieti į tarptautinį alternatyvių pilietinių veiksmų tinklą.
2007.09.28
Į viršų
|
|