|
anarchija.lt
TEORIJA
Gintautas Mažeikis
SUBKULTŪRINĖ REZISTENCIJA IR KAIRIOJI KRITIKA

Dažniausiai subkultūros aptariamos
rezistencijos, stiliaus, skonio, identiteto požiūriais (pvz., tai daro E.
Ramanauskaitė). Kitos sąvokos: žaidimai, ritualai, tikėjimas, atvirumas paaiškina
subkultūrų detales, tačiau ne visada parodo visumą. Šiandien, kai akcentuojami
kūrybiniai proveržiai ir idealams, kalbama dar apie vieną subkultūrų atstovų
raiškos dimensiją: subjekto transgresiją bei jų diskursų koheziją.
Diskusijos dėl subkultūrų (baikerių, naujųjų
hipių, pankų, metalistų, gotų, repo gerbėjų, skinų ir t. t.) gyvybingumo
dažniausiai apsiriboja kaltinimais, kad vienų ar kitų subkultūrų atstovų esmė tėra
stilius ar permainingas skonis, laikinas tapatumas, t. y. išaugami drabužiai. Dar nuo
antikarinių hipių protestų septintojo dešimtmečio pabaigoje JAV paplito pavadinimas
savaitgalio hipis (a weekend hippie), tai yra toks, kuris tarsi tik
žaidžia, su savo kauke apgaudinėja kitus. Toks kaltinimas yra ginčytinas, nes
savaitgalio baikeriai, hipiai, metalistai yra svarbus finansinis subkultūrų resursas, be
to, jie, reikalui esant, tampa politiniais balsais. Dėl įvairių iniciacijos
ritualų, bendros veiklos savaitgalio subkultūros yra svarbus kasdienybės subkultūrų
šaltinis. Savaitgalio subkultūrų atstovams svarbiausia yra stilius, o ilgalaikiu
požiūriu skonis, tapatumas. Mąstymas, kuris vadovaujasi daugiausiai stiliaus
taisyklėmis, turi daug maginio pasaulio suvokimo požymių, o kuris vadovaujasi skoniu
estetinio. Tiesa, stiliaus ir skonio primatas nuolatos keičiasi, ir tie patys pankai
gali būti priskirti bet kuriai kategorijai, priklausomai nuo to, koks yra atskirų
asmenų ištikimybės pasirinktam gyvenimo būdui mastas. Neokantininkai, pvz., E.
Cassireris ar S. Langer, taip pat pastebi maginio ir meninio suvokimo formų artumą. Abu
pasaulio suvokimo būdai yra transcendentalinės mąstymo formos, t. y. pateikia
taisykles, pagal kurias subkultūrų atstovai grupuoja vertybes, klasifikuoja įvykius ir
daiktus. Kitos formos yra mitinis, kalbinis (gramatinis) arba mokslinis mąstymas.
Mąstymo formos apibrėžia žmogaus įsitikinimus, evidenciją, kad vienas ar kitas
teiginių išdėstymas ar elgesio praktika yra teisingiausi.
Taigi estetinis mąstymas turi tendenciją
susitapatinti su maginiu suvokimu, kurio svarbiausias siekis patirti, realizuoti
įvairiausias transformacijas, pavirtimus. Dažniausiai kalbama apie vizualines
transformacijas. Manoma, kad, susitapatinant su kokiu nors įvaizdžiu, įgyjama jo
galių, charakteristikų. Pavyzdžiui, totemizmo atstovai tiki, kad totemo imitavimas
šokių, dainavimo, piešimo metu ar puoselėjant tam tikrą drabužių stilių, gali
priartinti totemo dvasią ar net padėti su ja susitapatinti. Elvio Preslio fanai,
skrupulingai kopijuojantys rokenrolo karaliaus žingsnius, drabužius, šukuoseną,
tarseną, tarsi atgaivina šio muzikanto dvasią. Pagaliau visa tai leido atsirasti Elvio
Preslio bažnyčiai ir net tikėjimui, kad Elvis buvo antrasis Kristaus nužengimas į
žemę, kuris baigėsi taip pat tragiškai, kaip ir pirmasis. Panašaus pobūdžio
sekuliarinis magizmas būdingas beveik visoms subkultūroms, pradedant baikeriais, kurie
ieško savų kelionės dievų, kuria amuletus ir talismanus, baigiant mistifikuotais
gotais.
Maginis pasaulio suvokimas artimai siejasi ir su
prekiniu fetišizmu, simbolinio kapitalo arba populiarumo fetišizmu ir net su viešumo
kultu, viešumos sublimacijomis. Populiarumas, viešumas patiriami kaip akivaizdus būdas
įsitvirtinti pasaulyje. Viešumos, populiarumo troškimas skatina įvairius persirengimo,
savęs demonstravimo paradus. Daugeliui atrodo, kad tai pagrindinė išsiviešinimo
priemonė. Iš esmės tokie asmenys trokšta paklusti spektaklio visuomenei mainais už
momentinį populiarumą. Tokių subkultūrų atstovai maksimaliai atitolsta nuo asmeninės
laisvės, pilietiškumo, rezistencijos idealų. Hario Poterio liga bei fetišistiniai
lūkesčiai aprėpia daugelio savaitgalio subkultūrų atstovus: nuo gotų, fantastų iki
metalistų ir baikerių.
Stiliaus subkultūros bitnikai, hipiai, pankai ir
kt. yra linkusios formuoti uždarus simbolinius pasaulius ir elgesio bei kalbėjimo
taisykles. Tačiau simboliniai pasauliai ir konkretūs diskursai ne tik suteikia
apibrėžtį ir tapatumą, bet ir apriboja komunikacines bei elgesio galimybes.
Diskursyviu, simboliniu pastovumu subkultūros yra panašios į religines bendruomenes.
Štai kodėl įvairiose klasifikacijose šios socialinės grupės yra artimai siejamos. Ir
religijų, ir subkultūrų atstovai prižiūri pagrindinius, centruojančius simbolius,
slengą ar ritualus. Tokie atstovai tampa kunigais, šventikais, kultinėmis figūromis.
Skonio mutacijos suteikia šiek tiek laisvės ir
įvairovės stilingiems subkultūriniams getams. Estetika, skonis paklūsta nuolatinės
kaitos dėsniui. Skonis yra skirtumų žaismas. Panašiai yra su taktiliniu patyrimu,
rega, klausa, taip pat ir su erotiniu susižavėjimu, kai gundymo funkciją vykdo atviro /
uždaro kūno kaita. Skonio ambivalentiškumas skatina nuolatinę madų, pasitenkinimo ir
išraiškos formų kaitą. Skonio paklusimas estetiniam procesui griauna subkultūrines
šventoves, kuriose, skirtingai nei religijoje, dominuoja meniniai, žaidimo lūkesčiai.
Todėl erezijų, spontaniškos kaitos, bifurkacijų greitis čia daug didesnis nei tarp
religijų.
Subkultūrinį rezistencija pažeidžia skonio ir
stiliaus galią, o subkultūrą padaro atvirą. Prisiminkime, kad pirmosios rezistencijos
bangos nuo bitnikų, hipių, letristų, situacionistų iki pankų buvo susietos su kova
prieš vartotojišką visuomenę, rasinę segregaciją, seksizmą, karą (pirmiausiai
Vietname) ir, svarbiausiai, prieš spektaklio visuomenę (G. Debordas). Kova prieš
spektaklio visuomenę virto pasipriešinimu vaizdavimo formoms ir stiliams. Debordas
griauna kinematografą, filmuodamas televizijos trukdžius, foną ir pamokslaudamas.
Rezistencijos atveju stilius yra tik priemonė idealams siekti. Ankstyvieji Sex Pistols
laikotarpio pankai ieškojo būdų įžeisti visuomenės skonį ir suvokimą, kas yra
mada. Skonio ir stiliaus ribų pažeidimas ir peržengimas tampa nuolatine meninio
ieškojimo forma.
Subkultūrinė rezistencija nėra vienareikšmis
neigimas. Pavyzdžiui, britų punk grupė Crass (1978 1984) nuolatos
papildydavo savo ideologiją, dalyvaudama įvairiose socialinėse, karinėse,
kultūrinėse politinėse batalijose. Crass gana greitai pasirinko anarchizmą ir
tapo anarcho-punk sąjūdžio lyderiais. Tačiau daugelis tų principų, kuriuos
grupė puoselėjo, sutampa su šiuolaikinio libertarinio socializmo, anarchistinio
sindikalizmo, marksistinio anarchizmo idealais. Crass dainavo, kalbėjo apie
darbininkų ir bendruomenių savivaldą, apie asmens laisvę apsispręsti, apie
feministinius idealus, apie centralizuotos ir administracinės valdžios ydas.
Ideologinių atspalvių gausa ir Crass kūrybingumas leidžia kalbėti apie
ideologijų sanglaudą.
Panašias idėjas filosofiškai, politiškai
išplėtojo ryškus libertarinio socializmo atstovas N. Chomsky. Šis mąstytojas taip pat
nuosekliai kritikavo JAV propagandinę mašiną Lotynų Amerikoje ir Tolimuosiuose
Rytuose, kvietė ginti asmens laisvę apsispręsti bei riboti valstybės institucijų
galias Amerikoje. Tiesa, Chomsky mažai kalba apie vartotojiškos visuomenės kritiką ir
spektaklio visuomenę, čia jam aiškiai trūksta G. Debordo, R. Vaneigemo ar J.
Boudrillardo kompetencijos. Tačiau karo mašinos kritika, kurią plėtoja Chomsky, yra
lygintina su tuo nuoseklumu, su kuriuo Crass kritikavo M. Thatcher administraciją
jos kare su Argentina Folklendų konflikto metu. Pagaliau Crass veiklos ypatumas
buvo tai, kad jie muzikinę veiklą jungė su politinėmis agitacijomis, meniniaiss
performansais, kino filmų kūrimu ir videopropaganda, dailės kūrinių ir graffiti
akcijomis, dalyvavimu politinėse manifestacijose, nuosekliu šachtininkų streikų prieš
Thatcher režimą rėmimu. Platus kūrybinių industrijų potencialo panaudojimas, aiški
ir atvira ideologija atvėrė Crass naujas rezistencijos galimybes. Atvira
ideologija reiškia, kad anarchistiniai bei libertariniai socialistiniai idealai nuolatos
buvo konkretizuojami feministiniais, antirasistiniais, antiglobalistiniais, pacifistiniais
pareiškimais ir spektaklio visuomenės dekonstrukcijomis.
Lietuvoje akivaizdžių subkultūrų rezistencijos
formų šiandien būtų sunku rasti dėl kelių priežasčių. Pirmiausiai Lietuvoje labai
stipri globalistų propaganda, kuri pasireiškia nuolatiniu Lietuvos siekiu prisijungti
prie militaristinių JAV akcijų, beatodairišku pataikavimu ES institucijoms. Be to,
šalyje gana gaji maniakinė gilaus kairumo (far left) baimė ir nuolatinis
eksploatacijos kritikos tapatinimas su sovietine ar net leninine propaganda. Tačiau
subkultūrų rezistencinė veikla dažniausiai yra kairioji. Tai paaiškinama tuo, jog
daugelis jų politinių veiksmų neatitinka religinio arba administracinio mainstreemo.
Vaikų teisių gynimas, patriarchalinio seksizmo kritika, pacifizmas visa tai labai
aiškios strategijos, politiniai maršai, kurie turi socialinį efektą. Pagaliau taip
siekiama atstovaujamų bendruomenių palaikymo, todėl pilietinės savivaldos modeliai ir
agitacija yra labai sveikintini.
2006-03-31
Į viršų
|
|