|
anarchija.lt
TEORIJA
Straipsnis „Kas yra Komuna“ pirmą kartą
išspausdintas 1880 m. prancūzų anarchistų žurnale „Le Révolté“. Šio ir kitų
straipsnių pagrindu 1885 m. Prancūzijoje išleista P.Kropotkino knyga „Maištininko
kalbos“, kurioje straipsnis „Kas yra Komuna“ pateiktas kaip X skyrius. 1917 m.
grįžęs į tėvynę, P.Kropotkinas paruošė šią knygą rusiškai, suredagavo ir
papildė komentarais bei išnašomis.
Piotr Kropotkin
MAIŠTININKO KALBOS
X skyrius
KAS YRA KOMUNA
Kai kalbame, kad socialinė revoliucija turi
įvykti paskelbiant nepriklausomas Komunas ir kad tik laisvosios Komunos, išlaisvintos
nuo valstybės valdžios, suteiks reikiamas sąlygas įvykdyti revoliuciją, – mums
kartais priekaištauja, kad visuomenę norime sugrąžinti į pasenusią gyvybės formą,
jau atgyvenusią savo amžių. „Komuna, – sako mums, – praeitas reikalas. Siekdami
sugriauti valstybę ir jos vietoje sukurti laisvas Komunas, jūs atsigręžiate į
atgyvenusią praeitį: norite mus grąžinti į viduramžius, į senus karus tarp Komunų,
norite sugriauti taip sunkiai sukurtas nacionalines vienybes!“
Tad panagrinėkite šį priekaištą.
Visų pirma pabrėšime, kad bet koks palyginimas su
praeitimi ne visai tikslus. Iš tikrųjų, jei mes tikrai norėtume tiesiog sugrįžti į
praeitį, užtektų tik pastebėti, kad dabar Komunos jau paprasčiausiai nebegali būti
tokios, kokios buvo prieš šešis ir septynis šimtus metų. Aišku, kad besikurdamos
dabar, geležinkelių, telegrafų ir tarptautinio mokslo tyrimų, siekiančių rasti
grynąją tiesą, laikais, Komunos formos neišvengiamai bus kitokios nei dvyliktame ir
tryliktame amžiuje; Komuna bus jau kažkas naujo, sukurto naujomis sąlygomis ir todėl
sukeliančio visiškai naujus padarinius.
Be to, mūsų kritikams – pačių įvairiausių
formų valstybės gynėjams – reiktų atminti, kad galime jiems papriekaištauti lygiai
taip pat, kaip ir jie.
Mes irgi, ir žymiai teisėčiau, galime pasakyti,
kad jų žvilgsniai nukreipti į praeitį, nes Valstybė – tokia pat sena gyvybės
forma, kaip ir Komuna. Valstybė ir Komuna skiriasi tik tuo, kad istorijos eigoje
Valstybė neigė laisvę ir įkūnijo absoliutizmą, t.y. patvaldystę ir savivalę,
pavaldinių nuskurdinimą, ešafotą ir kankinimus; tuo tarpu Komunų sukilimai visada
ėjo koja kojon su tautų sukilimais, tiek tie, tiek šitie parašė pačius geriausius
istorijos puslapius. Žinoma, jeigu jau atsigręšime į praeitį ir imsime ieškoti sau
pavyzdžių, tai jais bus ne Liudvikas XI, ne Liudvikas XV ir ne Jekaterina II, o
greičiau Komunos ir Amalfio1 bei
Florencijos respublikos, laisvieji miestai – Tulūza ir Laonas, Lježas ir Kurtrė,
Augsburgas ir Niurnbergas, Pskovas ir Novgorodas.
Negalima tenkintis tokiais tuščiais argumentais.
Reikia rimtai išstudijuoti, dėl ko ginčijamasi, o ne kartoti paskui Laveleye2 ir jo mokinius: „Komuna – tai viduramžiai! Jau to
užtenka, kad jos atsisakytum!“ „Valstybė – tai begalinė nusikaltimų virtinė,
– atsakysim mes, – tuo labiau reikia jos atsisakyti!“
Viduramžių Komuną nuo tos, kuri gali susikurti
šiandien ir netolimoje ateityje greičiausiai susikurs, skirs daugybė skirtumų: visa
tai, kas per šešis ar septynis amžius buvo sukurta žmogišku ir karčiu patyrimu.
Apžvelgsime svarbiausius skirtumus.
Koks buvo „suokalbio“ arba „draugijos“, į
kurią stodavo dvyliktojo amžiaus miestiečiai, tikslas? – Tikslas labai ribotas:
išsilaisvinti nuo feodalinio savininko, pasaulietinio arba bažnytinio. Miesto gyventojai
– pirkliai ir amatininkai – susirinkdavo ir prisiekdavo „niekam, kad ir kas jis
bebūtų, neleisti nė vieno iš jų tarpo skriausti ir elgtis kaip su vergu“. Komuna
apsiginkluodavo ir sukildavo, vadinasi, prieš visus savininkus. „Komuna, – rašė
vienas iš amžininkų, kurio žodžius perteikia Augustinas Thierry3, – tai naujas ir bjaurus žodis, ir štai ką jis slepia:
dvarininkui pavaldūs žmonės moka jiems priklausančią duoklę tik kartą per metus.
Jei kas nors iš jų nusižengia, jis išsisuka sumokėdamas nustatytus pensus; jie
paliuosinti nuo piniginių rinkliavų, kuriomis, savaime suprantama, apdedami
baudžiauninkai“.
Turbūt aišku, kad viduramžių Komuna sukyla prieš
dvarininką. O dabartinė Komuna savo ruožtu pasistengs išsilaisvinti nuo Valstybės.
Skirtumas – gana akivaizdus, nes nereikia pamiršti, kad karaliaus atstovaujama
valstybė, matydama, kaip Komunos ima nusimesti dvarininkų valdžią, vėliau ėmė
siųsti savo armijas, „kad nubaustų“, kaip rašė metraštininkai, „už įžūlumą
šiuos niekšus, kurie, prisidengę Komuna, išdrįsta maištauti ir sukilti prieš
Karališkąją valdžią!“
Šiandien besikurianti Komuna nepripažįsta jokio
valdovo. Aukščiau jos gali stovėti tik Federacija, į kurią Komuna įstos susitarusi
su kitomis Komunomis. Vidurio kelio negali būti: arba Komuna turės pilną teisę steigti
kokias tik panorės savo įstaigas ir vykdyti visas reikalingas reformas ar revoliucijas;
arba ji liks tuo, kuo yra dabar, t.y. ji bus paprasčiausias valstybės padalinys, kurio
visi veiksmai ribojami ir kuris nuolat rizikuoja susidurti su valstybe kovoje, kurioje
pergalė bus, žinoma, ne jo pusėje.
Ateities Komuna privalės sugriauti Valstybę ir jos
vietoje sukurti Komunų sąjungą ar federaciją. Maža to, ji tikrai įstengs tai
padaryti. Komunų sukilimo vėliavą šiandien kelia jau nebe maži miestai, o tokie, kaip
Paryžius, Lionas, Marselis, Sent Etjenas, Kartagina (Ispanijoje); netolimoje ateityje
šią vėliavą iškels visi didieji mestai.
Ar Komuna, besilaisvindama nuo viduramžių
dvarininkų, norėjo kartu išsilaisvinti ir nuo turtingų pirklių, susikrovusių
didžiulius turtus iš prekybos ir bankų? – Deja, ne! Sugriovę dvarininkų pilis,
miestiečiai po kurio laiko išvydo, kad tokias pat pilis ima ręsti turtingi pirkliai ir
kad vidiniame Komunos gyvenime prasidėjo kova tarp turtuolių ir vargšų, į kurią
netrukus ėmė kištis karalius. Tada liaudis, pamačiusi, kad aristokratija išsikerojo
pačiame mieste, kad varguolis pateko į tokią pat turtingųjų „Aukštutinio Miesto“
gyventojų vergiją, kokioje jis buvo anksčiau pas dvarininkus, – tai matydama, liaudis
prarado norą saugoti miesto sienas, jos pačios suręstas ginti savo laisvei. Matydama,
kad nebeturi ko prarasti, ginti šias sienas ji pavedė turčiams; o šitie gynėjai, jau
išleipę nuo savo turtų, greit pasidavė karaliui ir įteikė jam raktus nuo savų,
kadaise buvusių laisvų miestų. Kitose Komunose turčiai, bijodami liaudies sukilimo,
patys kviesdavosi pagalbon karalių, imperatoriaus ar stambių feodalinių žemvaldžių
armijas. Taip užgeso tie laisvės židiniai, užgimę feodalinėje baudžiavos
santvarkoje, kelis šimtus metų puikiai besivystę ir švietęsi. (Išsamiau apie
viduramžių Komunas žr. mano knygoje „Savitarpio pagalba kaip veikli evoliucijos
jėga. M., 1919.)
Argi padaryti galą amžinai nelygybei nebus pirmasis
mūsų amžiaus Komunų rūpestis? Argi jos nepasistengs užvaldyti visą visuomeninę
nuosavybę, sukauptą tarp miesto sienų, kad šių šių turtų pagalba kurtų naujus
turtus? Argi jos nepasistengs pirmiausia sulaužyti kapitalo jėgą ir nesuteikti progos
užgimti pinigų aristokratijai, kuri kadaise sunaikino laisvąsias viduramžių komunas?
Ar laisvosios bendruomenės imsis dabar ieškoti sau
sąjungininkų tarp vyskupų? Galų gale, ar bandys jos mėgdžioti savo protėvius, kurie
Komunų pagalba bandė sukurti Valstybę Valstybėje? Nuvertusios feodalinio dvarininko ir
karaliaus valdžią, tuometinės Komunos nesugalvojo nieko kito, kaip tarp nuosavų sienų
sukurti tokią pat valdžią, užmiršdamos, kad joje išsivystys tokie pat trūkumai,
nors ši valdžia ir bus apribota miesto sienų. Ar mūsų amžiaus proletarai bei jų
vadovai pakartos tą pačią klaidą? Ar jie nepasielgs taip pat, kaip pasielgė
Florencijos žmonės, panaikinę dvaro titulus (arba privertę juos nešioti kaip
gėdingas pravardes) ir tuo pačiu metu atkūrę visą ankstesniąją valdžios piramidę?
Argi jie apsiribos tik valdovų pakeitimu vietoj to, kad pakeistų pačias institucijas?
Žinoma, ne! Devynioliktojo amžiaus Komuna,
pasinaudodama buvusiu patyrimu, pasitvarkys kitaip. Ji nepanorės tapti
k o m u n a ar
b e n d r u o m e n e tiktai dėl
vardo. Ji taps
k o m u n i s t i n e santaika. Būdama
revoliucinė politinės santvarkos atžvilgiu, ji bus revoliucinė ir gamybos bei prekių
mainų klausimais. Ji nesunaikins valstybės tam, kad atkurtų ją mažesniais masteliais;
daugybė Komunų parodys pavyzdį kitiems, įvesdama savivaldą ir panaikindama valdžią
dėka tų žmonių, kuriuos tą padaryti įpareigos rinkimų loterija.
Ar, nusimetusi pono jungą, viduramžių Komuna
mėgino smogti į pačią jautriausią jo vietą? Ar ji mėgino ateiti į pagalbą
aplinkiniams valstiečiams; ar laisvi miestai, pasinaudodami savo ginklais, kurių
neturėjo valstiečiai, padėjo šiems išsilaisvinti? – Ne! Egoistinio jausmo valdomos
viduramžių Komunos užsidarė tarp savo sienų. Juk kiek sykių jie užrakindavo vartus
priešais pagalbos prašančių valstiečių nosis ir leisdavo dvarininkams juos naikinti
prie pat miesto sienų. Už tokią kainą – t.y. už kaimyninių valstiečių
baudžiavos palaikymą – kai kurios Komunos netgi nusipirkdavo savo nepriklausomybę.
Maža to. Stambioji viduramžių Komunų buržuazija dažnai siekdavo, kad valstiečiai
liktų baudžiauninkais, kad šie, neišmanydami nei amatų, nei prekybos, būtų
priversti bėgti į miestus ir pirkti jiems reikalingą geležį, kitus metalus bei
manufaktūros prekes. O miesto amatininkai, pasiryžę ištiesti
pagalbos ranką valstiečiui, deja, buvo bejėgiai, nes to nenorėjo turtingi buržua,
kurie vieni išmanė karo reikalus ir išlaikė kareivius, ginančius miestą nuo
kaimyninių kunigaikščių ir baronų puldinėjimų4.
Dabar reikalai turbūt klostysis kitaip. 1871-ųjų
metų Paryžiaus Komuna, jei būtų laimėjusi, nesitenkintų išsilaisvinimu nuo
centrinės valdžios. Paryžiaus proletariatas, sudaužęs savo grandines, įvykdytų
socialistinę revoliuciją – pirmiausia pas save, o vėliau ir kaimo bendrijose. Netgi
tada, kai Komuna beviltiškai kovojo už savo būvį, ji siuntinėjo valstiečiams
atsišaukimus ir ragino: „I m k ž e m ę! v i s ą ž e m ę!“ Ji
turbūt neapsiribotų vien žodžiais: esant reikalui jos sūnūs eitų į kaimus padėti
valstiečiams įvykdyti jų revoliuciją: išvyti žemės grobikus ir atiduoti žemę
tiems, kas moka ir yra pasiryžęs ją dirbti.
Viduramžių Komuna užsidarė tarp savo sienų;
19-ojo amžiaus Komuna pasistengs išsiplėsti. Jai reikia ne vien tik m i e s t o
t e i s i ų; ji siekia v i s o s ž m o n i j o s
l a i s v ė s i r b r o l y b ė s.
Viduramžių Komuna dar galėjo įsitvirtinti už
savo sienų ir tam tikru mastu atsiskirti nuo kaimynų. Kontaktai su kitomis bendrijomis
didžia dalimi apsiribodavo sutartimis ginti miestiečių teises nuo aplinkinių
dvarininkų arba miestiečių savitarpio pagalba tolimose jų kelionėse. O
keliems miestams sudarius sąjungas – Lombardijoje, Ispanijoje, Belgijoje, šios
sąjungos lengvai iširdavo atsiradus teisių, kurias išsikovojo įvairūs miestai,
skirtumams arba žūdavo užpuolus kaimyninėms valstybėms5.
Dabar reikalai klostytųsi kitaip. Jokia pati
mažiausia Komuna negalėtų išgyventi be nuolatinio bendravimo su dideliais miestais –
pramonės, prekybos ir meno centrais; o šitie centrai su džiaugsmu priimtų pas save
tiek kaimyninių kaimų, tiek tolimų miestų gyventojus.
Tegul koks nors didelis miestas paskelbia Komuną;
tegul panaikina privačią nuosavybę ir įveda komunistinį gyvenimo būdą, t.y. ima
kartu naudotis miesto turtais, darbo įrankiais ir sukauptais produktais; ir tada – kad
tik Komuna nebūtų apsupta priešų kariuomenės – jau po kelių dienų jos turguose
pasirodys šimtai tūkstančių žmonių, atgabenusių atsargas, o iš tolimų miestų
trauks vilkstinės su žaliavomis. Komunos pagamintos prekės susiras pirkėjų visuose
pasaulio pakraščiuose; užsieniečiai užplūs šią vietelę, kurioje atsiveria naujo
prado gyvenimas, ir visi išnešios po platų svietą gandą apie stebuklingą miestą,
kuriame visi dirba, kuriame nėra nei išnaudojamųjų, nei išnaudotojų, kuriame visi
naudojasi tuo, ką pagamina, mokesčių pavidalu niekam neatiduodami liūto dalies iš to,
kas sukuriama bendru darbu. Ir nereikia bijoti, kad Komuna liks izoliuota nuo pasaulio:
Jungtinėse Valstijose, kuriose gyvuoja keletas tokių Komunų, jų nariai, priešingai,
skundžiasi, kad buržuazinis pasaulis pernelyg kišasi į jų reikalus.
Esmė ta, kad šiuo metu prekyba ir prekių mainai
prarėžia valstybines sienas ir griauna gynybinius miestų mūrus. Gyvenimui jie teikia
sutelktumo, kurio taip trūko viduramžiais. Visos Vakarų Europos gyvenvietės jau
glaudžiai susijusios tarpusavyje. Nebėra tokio kaimelio ar gyvenvietės, nors ji ir
glaustųsi kalno papėdėje, kuri per prekybą ir pramonę nebūtų surišta su kokiu nors
kitu miestuku, kuris savo ruožtu nebūtų susijęs su kitais miestais.
Didžiųjų pramonės centrų vystymasis nuveikė
dar daugiau.
Dabar dar pasitaiko, kad du kaimyniniai kaimai vienas
su kitu vaidijasi, vyksta netgi žiaurios muštynės. Tačiau jei toks priešiškumas
šiems dviems kaimams ir neleidžia susivienyti, tai jų tarpusavio ryšys vis tiek
atsiranda pastačius kokį nors bendrą prekybos centrą, kuriame abu jie perka
reikalingas prekes arba parduoda tai, ką patys pagamina. Ir, kad išsaugotų santykius su
šiuo centru, abu kaimai ims vienytis.
Beje, toks centras negalės įgyti žalingų teisių
į kaimynines bendrijas, nes nuolat plečiantis įvairialypiams poreikiams, kaimai bus
priversti susisieti ne tik su tuo vienu centru. Žmonių reikmės jau tokios įvairios, o
nauji poreikiai taip greit vystosi, kas netrukus nebeužteks vienos federacijos – vienos
sąjungos. Laisvoji Komuna greit pajus poreikį įstoti į keletą sąjungų. Likdama
vienos sąjungos, pavyzdžiui, maisto produktų, nare, Komuna įstos į kitą sąjungą
– pavyzdžiui, kartu tieks mašinas, mokymo priemones arba keisis meno kūriniais.
Paimkite Rusijos arba kitos šalies ekonominį žemėlapį, ir išvysite, kad ūkinės,
ekonominės sienos neegzistuoja: įvairios gamybinės ir prekių mainų zonos perdengia
viena kitą, persipina. Lygiai taip pat bus ir su laisvųjų bendrijų federacija; laisvai
besivystydamos, jos greit ims persipinti, dengti viena kitą ir susijungs į tinklą,
žymiai „vieningesnį ir nedalomesnį“ nei valstybinės sąjungos, sudarytos iš
atskirų, tik kartu sudėliotų detalių ir surištų virve kaip Romos budelio rykštė.
Vienu žodžiu, tie, kurie pranašauja, kad
bendrijos, joms išsilaisvinus nuo valstybės priežiūros, pergrauš viena kitai gerklę,
– užmiršta faktą: glaudūs ryšiai tarp žmonių gyvenviečių jau egzistuoja
pramonės ir prekybos traukos bei nuolatinio jų tarpusavio bendravimo dėka. Tokie
pranašai neįsisąmonina, kokie buvo viduramžių miestai su jų dantytomis sienomis,
bokštais ir kruopščiai rakinamais vartais, kaip sunkiai šliauždavo iš vieno miesto
į kitą pirklių vežimai, amžinai baimindamiesi plėšikų dvarininkų – grėsmingų
pilių šeimininkų – puldinėjimo. Jie pamiršta, kad tarp miestų nuolat juda
žmonių, prekių, laiškų ir telegramų srautai, pamiršta, kokie minčių ir jausmų
mainai vyksta tarp šiuolaikinių miestų. Jie neįsivaizduoja visų skirtumų tarp ramaus
viduramžių gyvenimo ir greitaeigio mūsų laikmečio.
Beje, argi pati mūsų laikmečio istorija neįrodo,
jog federacinių sąjungų dvasia jau yra skiriamasis nūdienos bruožas? Jeigu tik
valstybė dėl kokių nors priežasčių dezorganizuojasi, jeigu tik kur nors susilpnina
savo spaudimą, – tuojau pat užgimsta laisvi sambūriai. Prisiminkime miesto
buržuazijų sąjungas Didžiosios prancūzų revoliucijos metu; prisiminkime Ispanijos
federacijas, atsiradusias įsiveržus Napoleono armijai, prisiminkime, kaip jos apgynė
ispanų tautos nepriklausomybę, kai valstybinė valdžia buvo visiškai priblokšta.
Kai tik Valstybė nebegali jėga palaikyti tautinės
vienybės, tuojau pat ima formuotis sąjungos, gimstančios iš natūralaus atskirų
apskričių poreikio. Nuverskite Valstybės jungą – ir ant jos griuvėsių užgims
federacija, ir pamažu pamažu ji sukurs sąjungą, iš tikro tvirtą ir tuo pačiu
laisvą, vis tvirčiau sulydomą pačios laisvės.
Yra dar kai kas, ko nereiktų pamiršti.
Viduramžių miestiečiui jo Komuna buvo valstybė, savo sienomis griežtai atskirta nuo
kitų. Mums gi „Komuna“ jau nebėra tiktai žemės sklypas. Tai greičiau bendra
sąvoka apie tam tikrą lygių subjektų sąjungą, nežinančią nei miesto ribų, nei
sienų. Socialistinė Komuna greit nebebus tuo, kas turi apibrėžtas sienas ir yra
įkalintas pats savyje. Kiekvienas sambūris Komunos viduje ims būtinai ieškoti artumos
su kitomis tokiomis pat grupėmis kitose Komunose; jis apsijungs su jomis mažų
mažiausiai tokiais pat ryšiais, kaip ir su savo bendrapiliečiais, ir tokiu būdu
susikurs bendrų interesų Komuna, kurios nariai bus išsibarstę tūkstančiuose kaimų
bei miestų. Tai bus žmonės, kurie patenkins savo poreikius tik tada, kai susivienys su
tokius pat poreikius turinčiais žmonėmis, gyvenančiais šimtuose kitų Komunų.
Visuose žmogaus veiklos baruose jau dabar ima
vystytis pačios įvairiausios bendrijos. Laisvalaikiu žmonės buriasi tarpusavyje jau ne
vien iš mokslo, literatūros ir meno paskatų. Sąjungos susidaro irgi ne vien dėl
klasių kovos. Vargiai besurastume bent vieną sritį iš tų nesuskaičiuojamų, pačių
įvairiausių žmogaus veiklos apraiškų, kurioje dar nebūtų jungiamasi; ir tokių
sambūrių daugėja kiekvieną dieną. Kiekvieną dieną tokios sąjungos užgrobia naujas
sritis, netgi tas, kurios anksčiau buvo laikomos Valstybės šventovių šventovėmis.
Literatūra, menas, mokslas, mokykla, prekyba,
pramonė, kelionės, pramogos, higiena, muziejai, tolimi žygiai, netgi poliarinės
ekspedicijos – netgi karinė gintis, pagalba sužeistiesiems, apsauga nuo plėšimų bei
vagysčių, netgi nuo teismų persekiojimų... visur laisvų bendrijų pavidalu skverbiasi
asmeninė iniciatyva. Laisva sąjunga – tai, kurlink žengia antroji devynioliktojo
amžiaus pusė; tai skiriamasis jos bruožas, jai būdinga kryptis.
Šia kryptimi, kuria einant dabar atsiveria
plačiausios galimybės, ir kuriama būsimoji visuomenė. Iš laisvų sambūrių kuriasi
socialistinė Komuna, šitie sambūriai pramuš sienas ir nugriaus pasienio stulpus.
Užgims milijonai Komunų, jau nebeapribotų sienomis, siekiančių ištiesti viena kitai
rankas per jas skiriančias upes, kalnų grandines, jūras ir okeanus, vienijančių
žmones bei tautas visame Žemės rutulyje į vieną l y g i a t e i s ę ir
l a i s v ą šeimą.
1
– Miestas ir komuna Kampanijos regione Italijoje, buvusi Amalfio Jūrų Respublikos
sostinė. (Vert. past.) (Atgal>>>)
2 – Émile Louis Victor de
Laveleye (1822–1892) – belgų ekonomistas ir sociologas, antimarksistas ir
valstybininkas. (Vert. past.) (Atgal>>>)
3 – Augustin Thierry (1795–1856)
– prancūzų istorikas, romantinės prancūzų istoriografijos kūrėjas. (Vert. past.)
(Atgal>>>)
4 – Palieku šias eilutes taip,
kaip jos buvo užrašytos prieš keturiasdešimt metų. Nuo tų laikų rimtai
išstudijavau viduramžių Komunų istoriją, kurią trumpai pateikiau knygoje „S a v i
t a r p i o p a g a l b a“. Skaitytojas pamatys, kad daugelis Komunų –
Šiaurės Italijoje jau nuo dešimtojo amžiaus – įnirtingai kariavo su feodaliniais
baronais už valstiečių išlaisvinimą. Karai buvo atkaklūs, tačiau Florencijos
Komunai pavyko išlaisvinti savo c o n t a d o, t.y. aplinkines Florencijos žemes
– o tai ir sukūrė nuostabią gerovę šiose žemėse – Toskanoje. Tą patį žymiu
mastu pavyko padaryti ir Genujai, jau dešimtajame amžiuje. Tas pats pavyko Laonnais
miesto Komunai Prancūzijoje, ir jo – Laonnais – apskrityje susikūrė netgi puiki
valstiečių bendrijų federacija. Panašių rezultatų pasiekė ir kai kurie kitų
šalių miestai. Tačiau kitose vietovėse miestų kova su turtingais dvarininkais buvo
kur kas mažiau sėkminga, o kartais ir visai nevykusi. Baigdavosi tuo, kad šie miestai,
išvarginti karo su aplinkiniais feodalais, sudarydavo su jais taiką, o valstiečiai vėl
imdavo vilkti sunkų jungą. Kai kuriose Komunose miestas būdavo priverstas pareikalauti
feodalų, kad šie apsigyventų tarp jo sienų; mieste apsigyvenusios turtingų
dvarininkų šeimos be paliovos kivirčijosi tarpusavyje, kėlė intrigas dėl valdžios
ir provokavo gatvių susidūrimus, kurie galų gale baigdavosi tuo, kad miestą užimdavo
arba popiežius, arba karalius, arba, kaip Rusijoje, – didysis kunigaikštis arba caras.
(1919 m. aut. past.) (Atgal>>>)
5 – Man tenka pakartoti visa tai,
kas pasakyta prieš tai buvusioje išnašoje. Anksčiau mažai žinojome apie viduramžių
miestų sąjungas (Lygas). Dabar paaiškėjo, kad miestų sąjungos – Šiaurės
Italijoje, prie Reino, Flandrijoje, anglų ir prancūzų miestai palei Pa de Kalė
krantus, Hanzoje (prie Baltijos jūros) ir t.t. – buvo itin reikšmingos kelerių
amžių bėgyje. Žr. „Savitarpio pagalba“, V ir VI dalis. (1919 m. aut. past.)
(Atgal>>>)
Iš rusų k. vertė Darius
Pocevičius
Iš: Кропоткин П.А. „Речи
бунтовщика“, Пб.-М., 1921.
Į viršų
|
|