|
anarchija.lt
TEORIJA
Gintautas Mažeikis
KOLABORAVIMO IR KONKURENCIJOS MITAI
BEI KOOPERACIJOS BAIMĖS
Sovietinis režimas devalvavo kolaboravimo
sąvoką. Pavyzdžiui, ji buvo tapatinama su sąvoka fašistiniai kolaborantai. O
posovietiniu tranzitiniu (1990 2005 m.) laikotarpiu Lietuvoje buvo devalvuota
kooperacijos idėja (panašiai atsitiko ir su tarybų Visa valdžia taryboms!
idėja). Kooperacija buvo siejama su vėlyvojo sovietmečio kooperatyvų veikla, kuria
buvo maskuojamas kolūkių ar kitų sovietinių institucijų neefektyvumas. Taip pat bent
iki 2000-ųjų m. buvo prisibijoma net bendruomeniškumo, jis klaidingai asocijuotas su
kolektyvizmu. Taip pat buvo abejojama ir savanorystės galimybėmis, dauguma ją laikė
kolektyvinės prievartos forma, socialistinio mąstymo atgyvena. Visos šios fobijos yra
būdingos posovietiniam laikotarpiui, pasižymėjusiam specifiniu mąstymo, vertybių,
tapatybės kismu. Be to, ilgą laiką stigo tranzitologijos mokslo tyrinėjimų, kurie
identifikuotų šiuos ydingus mąstymo sindromus. Vietoj to buvo daugiau kalbama apie
sovietinius nusikaltėlius, tautinės valstybės atkūrimą bei kovą su didėjančiu
organizuotu nusikalstamumu. Manau, kad šis laikotarpis užsibaigė Lietuvai įstojus į
ES, kai susikūrė iš esmės kitokios vidinės ir tarptautinės sąlygos, susiformavo
kitokios veiklos ir mąstymo gairės.
Atkūrus nepriklausomybę tranzitiniu laikotarpiu
laisvės šaukliais ir herojais be kitų tapo ir tie, kas siejo save su liberalizmu,
konkurencijos idėja, Laisvosios rinkos institutu ir daugėjančiomis liberalios krypties
partijomis bei įvairių formų sąjūdžiais. Įstojus į ES, priešingai, jaučiamas
naujųjų kairiųjų ir įvairių protesto sąjūdžių pagyvėjimas. Dauguma liberalios
krypties partijų, institutų ir sąjūdžių siekė parodyti laisvos veiklos (Laissez-faire),
laisvos rinkos idealų pranašumą, nors tuo pat metu buvo masiškai kopijuojama visa, ką
pavykdavo rasti reikšmingesnio ES ar JAV. Lietuvoje greitai įsitvirtino konkurencijos
visagalybės mitas, teigiantis, kad laisva konkurencija atveria kelią skaidrumui,
inovacijoms, išryškina talentingiausius ir gabiausius asmenis, sudaro galimybes
kūrybingiems ir veržliems. Konkurencijos principai buvo diegiami visur: privačiose
kompanijose, švietimo sistemoje (tarp mokyklų), universitetuose, sveikatos sistemoje.
Jei kas nors nesisekdavo, buvo tvirtinama: rinka iškraipyta, konkurencija nepakankamai
laisva. Komiška, tačiau toks visuotinis konkurencijos šlovinimas priminė tikėjimą
socialistinį lenktyniavimą sovietiniu laikotarpiu.
Greitai laisvos veiklos ir konkurencijos principų
taikymas atskleidė tai, ką Vakarai patyrė dar XIX a., kai Laissez-faire idėją
diegė daugelis Vakarų šalių: konkurencija atveria kelią militaristiniam, itin
agresyviam mąstymui, užkulisiniams, dažniausiai karteliniams susitarimams, kuriais
siekiama susikurti geresnes sąlygas. Militaristinę konkurencijos pusę puikiai
iliustruoja visą minėtą laiką auganti specifinių vadybos knygų paklausa verslui
adaptuojami Hagakurės, Sun Tzu, N. Machiavellio, C. von Clausewitzo veikalai,
šiuolaikinio verslo idėjų šaltiniu tampa net serialo apie mafiją herojus T. Sopranas:
su visų jų pagalba apmąstomos rinkos kovos, strategija ir taktika, psichologija.
Liberalizmo kritikai jau seniai pastebėjo, kad
laisva rinka ir Laissez-faire idėja skatina ne tik asmeninį veržlumą, bet ir
klastą, ne tik sąžiningą lenktyniavimą, bet ir monopolizmą, išnaudojimą,
destruktyvų rinkos bangavimą ir kaip priešybę nacionalizmą ir socializmą,
agresyvią profesinių sąjungų veiklą. Todėl jau J. M. Keynes pabandė aptarti
laisvosios rinkos, konkurencijos suvaldymo galimybes. Kita vertus, konkurencijos principai
anaiptol nebuvo atmesti, jie buvo tik apriboti. Panašiai konkurencija aptariama ir 1999
m. patvirtintame LR Konkurencijos įstatyme. Tačiau dar ir šiandien tikima, kad
konkurencijos principų diegimas gali padėti institucijoms (pavyzdžiui, universitetams)
išgyventi. Galbūt tokį mąstymą reikėtų vadinti vėluojančiu, nes pasaulio
vadybininkai jau seniai kalba apie įvairiausias konkurencijos alternatyvas. Didžiausio
dėmesio sulaukė W. Ch. Kimo ir R. Mauborgne pasiūlyta perskyra tarp raudonojo
konkurencijos okeano ir žydrosios kūrybinio proveržio erdvės.
Tačiau šiuos proveržius įgalina ne
konkurencinių, o kooperacinių principų taikymas, ne lenktyniavimo maksimizavimas, o vis
didesnių traukos centrų specializuotų ir universalių klasterių kūrimas. O
tie, kurie nepasiduoda kūrybinių industrijų ir bohemos glamūriniam žavesiui ir tiki
stiprių bendruomenių pranašumu tenkinant egzistencinius silpnų žmonių (vaikų,
senelių, negalią turinčių asmenų, vaikus auginančių vienišų moterų ir pan.)
lūkesčius, kalba daugiau ne apie kooperaciją, o apie kolaboravimą, tiesa,
neminėdami paties termino ir todėl naudodamiesi daug platesne bendruomeniškumo
samprata. Kolaboravimo terminas Lietuvoje jau daugelį dešimtmečių vartojamas tik
neigiama prasme, nusakant juo išdavikišką bendradarbiavimą su priešu, okupantu.
Tačiau jei pažvelgsime į Kolaboravimo ugdymo (Collaborate learning) metodikas,
plačiai taikomas JAV, Ispanijoje, Portugalijoje, pamatysime, kad kolaboravimas
suprantamas kaip turiningas buvimas kartu be ypatingo rolių pasiskirstymo ar
lenktyniavimo. Tai yra vienybės ir solidarumo, bendrystės jausmo ugdymas siekiant kurti
stiprias, tarpusavio pagalba galinčias pasidalinti bendruomenes.
Kolaboravimo principą reikėtų skirti nuo
kooperacinių gebėjimų. Kolaboravimas tai konsensuso ieškojimas, homogeninių
grupių kūrimas, vienybės principo išaukštinimas. Kooperuotos studijos pabrėžia
skirtingų interesų ir gebėjimų derinimą, o ne pasaulėžiūrų tapatinimą, šiuo
atveju atsisakoma ilgalaikio vienovės principo, apsisprendimo teisė paliekama
konkrečiam individui, išsaugomas jo kūrybingumas, unikalumas. Kolaboravimo principas
pasiteisina kuriant vieningas partines organizacijas, religinėse ir neįgaliųjų
bendruomenėse, kariuomenėje, taip pat mokyklose, kur vyrauja ryškios socialinės
nelygybės ženklai ir kur siekiama smarkiai pakelti socializacijos lygį. Iš tiesų
kolaboravimas reiškia nesipriešinimą bendrai tvarkai arba tokios bendrystės kūrimą,
paklusimą kolektyviniams siekiams arba tokių siekių formavimą, pagalbos, ilgalaikio
solidarumo stiprinimą. Štai kodėl toks bendradarbiavimas dažnai laikomas negatyviu:
jis mažai konfliktiškas, grupės interesus iškelia aukščiau individo, moko
pasiaukojimo, pagalbos, globos, skatina ir stiprina bendrą tapatybę. Kolaboravimo
procesas yra susijęs su bendrumo, vienovės ideologija, kuriai būdingas bendras
režimas, vienodos uniformos, vieninga ideologija ir veiklos programa. Šie principai
pasiteisina buriant darbo kolektyvą, stiprinant profesinių sąjungų ir partinį
solidarumą. Tačiau kolaboravimo lavinimas netinka rengiant dinamiškus, savarankiškus
specialistus, jis sunkiai pritaikomas visuomenės globalizacijos sąlygomis, neatitinka
žinių ekonomikos ir žinių visuomenės poreikių ir, aišku, beveik neugdo
konkurencingumo.
Šiandien Lietuvoje (pirmiausiai ŠU ir VDU)
populiarėjanti mokymo tarnaujant (service learning) metodika didesnį dėmesį
skiria kolaboravimo ugdymui (tai pabrėžia B. Jacoby) bei stiprių bendruomenių
idealams. Tačiau kartais žengiama ir priešinga linkme: ugdymo tarnaujant idealai
susiejami su kooperuotu ugdymu ir, atitinkamai, su kooperacijos idealais. Kooperaciniai
gebėjimai reikalingi esant laikiniems pragmatiniams ryšiams įgyvendinant vieną ar
kitą projektą. Susirenka skirtingi, turintys skirtingas kompetencijas žmonės ir
konkrečiam tikslui pasiekti suburia heterogeninę grupę. Dauguma meno (pvz., kino),
mokslo, verslo projektų, ypač tarptautiniai, yra susiję su gebėjimu kooperuotis
naudingiausiu tam tikrai grupei būdu. Pavyzdžiui, garsusis A. Matelio filmas Prieš
parskrendant į žemę buvo sukurtas ir laimėjo aukščiausius prizus dėl tos
priežasties, kad visi projekte dalyvavę asmenys režisierius, prodiuseriai,
operatorius, fotografai, montuotojai (iš Vokietijos) ir t. t. gebėjo metams laiko
susikooperuoti, išsaugodami savo unikalumą, individualumą. Įgyvendinant šį projektą
reikėjo ne kolaboravimo ar konkurencijos, o kooperacinių gebėjimų.
Kolaboravimas tinka ugdant stiprius bendruomeninius
įgūdžius ir gebėjimą veikti stipriuose kolektyvuose, o konkurencijos gebėjimai
reikalingi norint išlikti negailestingame rinkos kovos lauke. Tačiau kaip rinka nėra
visas gyvenimas, taip ir konkurencija padeda ne visiems ir ne visur. Bet kai kalbame apie
šiuolaikinę modulinę visuomenę (E. Gellneris, L. Donskis), apie globalizacijos įtaką
žinių visuomenei (Z. Baumanas), žinių ekonomikos poreikius, kūrybinių industrijų
(pvz., programinių technologijų) raidą, svarbiausia tampa gebėjimas kooperuotis
skirtingose komandose vykdant skirtingas, laikinas projektines užduotis. Būtent tada
svarbiau mokėti dirbti heterogeninėse komandose. O kolaboravimo bei konkurencinė veikla
silpnina tranzitinius, perkeltinius gebėjimus ir akcentuoja kolektyvizmą arba siaurą,
tačiau konkurencingą specializaciją.
2007-05-25
Į viršų
|
|