|
anarchija.lt
TEORIJA
Gintautas Mažeikis
KRIKŠTATĖVIO BIBLIOTEKĖLĖS PATARIMAI
VERSLININKAMS
Pastebėtina, kad šiuolaikinėse verslo vadybos,
o ypač lyderystės studijose paplito įvairūs adaptuoti, modernizuoti karo strategų,
manipuliacijos meistrų modeliai. Tarp vadybai, verslui adaptuotų makiavelizmo versijų
galima rasti visai paviršutiniškų, kaip antai tariamo capo V. knyga Verslo
Makiavelio vadovas. Mafijos patarimai, kurioje yra integruoti ir tariami Al Caponės
patarimai bei supaprastintos N. Machiavellio tezės. Daugelyje naujausių knygų apie
lyderystę ir verslą yra išbarstytos citatos iš M. Puzo romanų apie Corleonių klaną.
Šių romanų pagrindu buvo sukurtas F. Fordo Coppolos keturių dalių filmas, kurio
scenarijaus citatos taip pat tapo vadybiniais perlais. Pagaliau lietuvių kalba
neseniai pasirodė pakankamai sofistikuota ir metodiškai išbaigta D. Himsel ir P. Cairo
knyga Vadovavimas Sopranų Stiliumi. Kaip tapti geresniu vadovu. Anglų kalba
galime perskaityti 2004 m. išleistą A. Schneiderio knygą: Tonis Soprano apie
vadovavimą: lyderystės pamokos, kurias įkvėpė žinomas Amerikos gangsteris.
Panašaus pobūdžio knygos propaguoja tariamą Aleksandro Makedoniečio, Leonardo da
Vinčio ir kt. išmintį, tinkamą šiuolaikiniam verslininkui.
Tokio pobūdžio literatūros rinkinį aš vadinu
Krikštatėvio bibliotekėle. Reikia pastebėti, kad adaptuoti Machiavellio,
Corleonių, Leonardo da Vincio ir kt. patarimai mažai ką bendra turi su minėtais
asmenimis ar herojais. Tačiau kad ir kaip pabrėžtume prasimanytą tokio pobūdžio
patarimų charakterį, neišvengiamai turime pripažinti šių knygų populiarumo faktą.
Tokį jų populiarumą lemia išaugusi lyderystės reginių ir vadybos spektaklių rinka.
Dar daugiau rinkos lyderystė yra viena paklausiausių šiuolaikinių idėjų, o
susieta su populiariu reginiu ir vertingais patarimais ši idėja gali būti gerai
perkama. Be to, nemeninio rašymo (Nonfiction writing) stiliaus knygų
dauginimas yra tapęs svarbia šiuolaikinio verslo, nuolatos siekiančio išstumti
akademinę literatūrą, dalimi. Pavyzdžiui, verslo mokyklose, ekonomikos fakultetuose
dėstoma verslo etika. Tačiau jos teiginiai dažnai prieštarauja įsivaizduojamos
nemeninio rašymo stiliaus Krikštatėvio bibliotekėlės patarimams, kurie
yra labiau adaptuoti rinkai.
Žinoma, Krikštatėvio bibliotekėlės
literatūra domisi ne visi vadybininkai ar organizacijų lyderiai. Pagaliau kiekvieno
individualus skonis yra jo reikalas. Tačiau atsižvelgiant į tai, kokius patarimus ir
kokias temas plėtoja šios knygos, galima manyti, kad jos skirtos pirmiausiai vidutinio
verslo vadovams, tiems, kurie nuolat susiduria su negailestinga konkurencija.
Komercinį pasaulį galima suskirstyti pagal tai,
kokiomis nuostatomis jame vadovaujamasi. Šios nuostatos gali būti įvairios.
Tradicinės, dažniausiai patriarchalinės
nuostatos. Tokių nuostatų besilaikantis verslas apeliuoja į tautos vertybes, yra
patriarchališkas ir homofobiškas, be to, nuolatos arba ieško politinės atramos, arba
remia tradicines ideologijas. Šio verslo atstovai siekia administracinėmis priemonėmis
mažinti konkurenciją, daro korporacinius susitarimus. Jų veikla sisteminiu ir
struktūriniu požiūriu yra pasyvi. Šio verslo atstovams dažniausiai netinka nei
Krikštatėvio bibliotekėlės patarimai, nei makiaveliškas mąstymo stilius. Jie
daugiau remiasi kitokiomis doktrinomis, pavyzdžiui, protestantiška ekonomine doktrina,
kuri Lietuvoje suprantama kaip vakarietiškas verslo stilius.
Kūrybinės, ribas pažeidžiančios nuostatos.
Jos yra sietinos su inovacijomis, veržlumu, moralinių principų nepaisymu. Šias
nuostatas puoselėjantys verslininkai atsižada manipuliacijos, nesinaudoja
propagandiniais instrumentais. Vieną pirmųjų tokio veržlaus ir kūrybingo žmogaus
modelių Zaratustrą sukūrė F. Nietzsche. Tokio lyderio nuostatos skatina bėgti
nuo konkurencijos akcentuojant naujų simbolinių pasaulių kūrimą ir plėtrą. Tai
prisimemenant W. Chano Kimo ir Rene Mauborgne terminiją žydrojo okeano vizija.
Pasiryžimas ilgai ir negailestingai, galbūt
visą gyvenimą truksiančiai konkurencijai. Toks pasiryžimas yra tiesiogiai susietas
su Krikštatėvio bibliotekėle ir makiavelistinėmis nuostatomis. Arši verslo
konkurencija Lietuvoje ir kaimyninėse šalyse vyksta nesilaikant verslo etikos ir
neatsižvelgiant į tradicinės visuomenės modelį. Klasikinės vadybos programos nemoko
karo strategijos ir taktikos, o ši bibliotekėlė visa tai daro, nuolatos atsinaujina,
pateikia veiksmingus, patrauklius modelius ir todėl yra paklausi.
Planinio mąstymo nuostatos. Jos gali smarkiai
prieštarauti ir tradiciniam verslui, ir kūrybingumui, ir makiavelizmo principams. Šių
nuostatų šaltinis yra disponavimas pakankama finansine medijų ar politine galia tam,
kad pasaulį kurtum pagal save. Tokiems vadovams Machiavellio patarimai galbūt ir būtų
įdomūs, tačiau visa Krikštatėvio bibliotekėlė vargu. Pasaulio planuotojai
retai skaito knygas, o jų verslo imperijos remiasi jų pačių patirtimi.
Šiandieninis adaptuotų makiavelizmo, Krikštatėvio
ir Sopranų versijų paplitimas rodo, kad makiavelizmas yra sietinas ne tik su politikos
sfera ir manipuliavimu, bet ir su verslumu bei strateginiu ir taktiniu mąstymu. Ir tai
lemia ne tik analogijos tarp karo, politikos ir konkuruojančių kompanijų, bet ir bendri
suvokimo, sprendimų priėmimo poreikiai.
Strateginė veikla yra susijusi ir su pagarsėjusiais
makiavelizmo bruožais, kuriuos daugiau ar mažiau aptaria visa Krikštatėvio
bibliotekėlė.
Daugelyje minėtų knygų akcentuojama precedentų
analitika. Makiavelistas ar Corleonės/Soprano tipo lyderis mėgsta analizuoti
istorinius ir savo laikmečio kovos dėl valdžios ir sėkmingo arba nesėkmingo elgesio
atvejus, siekdamas atrasti sau priimtinus elgesio modelius, pavyzdžius. Be to, šių
analitikų neužgožia moraliniai įsipareigojimai. Himsel ir Cairas knygos Vadovavimas
Sopranų stiliumi pradžioje skaitytoją informuoja nepritarią plėšimo, žudymo,
šantažo, reketo, asmenų žalojimo, pinigų išmušinėjimo, narkotikų platinimo,
apgaudinėjimo, nelegalios azartinių žaidimų ir prostitucijos kontrolės, kontrabandos,
automobilių vagysčių, kreditinių kortelių padirbinėjimo veiksmams, kurie
demonstruojami garsiajame seriale, atsiriboja nuo jų amoralumo, o po to keliuose
šimtuose puslapių analizuoja išvardytų verslo technologijų pavyzdžius.
Šiose knygose aptariamos ir manipuliacijos
bei konfliktų sprendimo technologijos. Corleonės, Sopranai, Machiavellis
visiškai neišsižada moralės, ją suspenduoja palieka privačioje, svajonių,
lūkesčių sferoje, bet griežtai eliminuoja iš verslo/karo/politikos reikalų. Taip
Krikštatėvio bibliotekėlės gerbėjui, vadybininkui užtikrinamas lengvesnis, o
kartais ir vienintelis būdas kopti karjeros laiptais, nes dažniausiai etikos kodeksai
eliminuoja efektyvios konkurencijos galimybę.
Verslo etikos tikslas yra saugoti visuomeninių
struktūrų ir sistemos stabilumą. O verslas reikalauja dinamikos, nuolatinio kūrybinio
naikinimo ir konfliktų sprendimo.
Krikštatėvio bibliotekos knygelėse nuolatos
kalbama apie konfliktų sprendimus. Konfliktai yra verslo dalis, bet kokio didesnio
proceso, apimančio ir skatinančio viešuosius žmonių interesus, išraiška. Kita
vertus, konfliktai padeda asmenims spręsti įvairias, ypač įsisenėjusias problemas.
Makiavelizmas yra ne tik atviras konfliktams, bet ir juos skatina, stimuliuoja. Problemos
išviešinimas, triukšmingas jos aptarimas (prisiminkim italų šeimą!) padeda išvengti
psichologinių problemų, stiprina šeimos ir draugų ratą.
Visose šiose aptariamose knygose rasite
makiavelišką patarimą: lauk dėkingos progos, o iki tol visados būk nuolankus.
Analogišką savybę M. Puzo priskiria ir Donui Korleonei: Donas Korleonė [....] jau
seniai suprato, kad iš visuomenės susilauki įžeidimų, kuriuos privalai pakęsti
guosdamasis tuo, jog šiame pasaulyje ateina laikas, kai net pats nuolankiausias žmogelis
jei tik jis nesnaudžia gali atkeršyti pačiam galingiausiam. Tai žinodamas
Donas niekuomet neprarasdavo to savo nuolankumo, kuriuo žavėjosi visi jo draugai.
Makiaveliški, corleonių ir sopranų elgesio
modeliai rodo kitokią kapitalizmo pusę, nei demonstruoja oficialusis šiuolaikinis
verslas. Tariama, kad šis modelis yra nusikaltėliškas, tačiau pripažįstama, kad
vadybiniu požiūriu jis yra efektyvus. Galima sakyti, kad susiduriame su alternatyvia
kapitalizmo versija, kuri būtų įsigalėjusi laimėjus italų renesansui. Kaip pastebi
M. Weberis, šiuolaikinį kapitalizmo racionalumą daugiausiai lemia protestantiškoji
etika. Alternatyviai itališkojo kapitalizmo versijai būdingas pasitikėjimas
draugiškumo ir galios principais, o verslo sėkmę lemia ne tiek anonimiški moralūs
sandoriai, bet ir asmeniniai santykiai, ištikimybė, draugiškumas, korporatyvumas,
konkurencinis negailestingumas, suokalbiai ir t. t. Vienas svarbiausių itališkojo
kapitalizmo bruožų yra jo mutacijos, nuolatinė kaita, matyt, atsiradusi dar Renesanso
laikais dėl Italijos miestų-valstybių nepastovumo.
Tačiau istorija pasiūlė kitokį,
protestantiškąjį kapitalizmą. Bet Sopranų verslas toliau skinasi kelią ir
praktiniais būdais, ir para-mokslinės literatūros dėka. Šiandieninis
makiaveliškas-corleoniškas-sopraniškas kapitalizmas, jo modifikacijos plačiai
paplitusios Rytų bei Centrinėje Europoje, kurioje draugiški asmeniniai santykiai,
pagarba šeimai neatsiejami nuo verslo įvairovės ir jo nuolatinių mutacijų ir kur
negailestinga konkurencija reikalauja ne laikytis moralės normų, o išmanyti
negailestingą suokalbių, manipuliacijų, karo strategiją.
2006-10-27
Į viršų
|
|