|
anarchija.lt
TEORIJA
Rašydama šį straipsnį, Laura Martz buvo
Carnegie Mellon University (JAV) doktorantė. Dabar ji yra Amsterdam Index, metinio menų
ir dizaino žurnalo leidėja ir laisva žurnalistė. Ji rašo apie menus, verslą ir
kitokią žmonių socialinę veiklą. Šis straipsnis yra aktualus mus, įvairiomis
priemonėmis siekiančius nusikratyti apgailėtinos sistemos pinklių. |
|
Vertėjas |
Laura Martz
LAISVALAIKIO! ŽAISMINGUMAS IR NEDARBO
ETIKA
Vieną 1968 metų gegužės vakarą, besiartinant
vidurnakčiui ir paryžiečių bendruomenei abipus Senos jau bemiegant, gatvėje pasirodė
krūva išdykėlių. Vidurnaktį sumigęs miestas išvydo kolekciją Marx Brothers
filmukų. Dabar išdykėliai pradėjo siautulingą žygį gatvėmis barškindami
puodais, švilpdami, mušdami būgnus. Vis atsirasdavo vietinių jaunuolių, kurie
prisidėdavo prie procesijos... o paskui ėmė busti ir iš daugiabučių lįsti vyresni,
labiau respektabilūs žmonės. Kai kurie iš jų buvo suvedžioti ir iš karto
pradėjo peštynes. Kiti žaibiškai stvėrė telefonų ragelius. Bet kurį laiką, kiek
neša atmintis, nevisai jauni žmonės, dėvį naktinius marškinius, raitė kojas
Paryžiaus priemiesčių gatvėse kartu su gegužės generacija; buvo uždegti deglai,
Sena praplaukiantys laiveliai sveikindami stūgavo signalus, vairuotojai sustojo
šaligatviuose ir prisijungė prie minios. Po to, žinoma, atvažiavo policija ir visus
išsklaidė, kai kuriuos susėmė. kitus išvaikė. Bendruomenė sugrįžo į lovas,
kitą dieną skubėjo į darbą. Bet ar galės kada nors tie žmonės pamiršti tą
pakilią nuotaiką ir malonumą, kuriuos patyrė tąnakt, kai juos buvo užvaldęs
žaismas ir laisvumas? Ar jų gyvenimas iš tikro liks toks, koks buvo prieš tai?
(iš internetinio anarchistų archyvo).
Kapitalizmas, norėdamas išlikti, pasikliauja:
(1) atgyvenusios pragyvenimo būtinybės ir darbo etikos puoselėjimu, (2) suprekinimo (commodification)
ir vartotojiškumo suvisuotinimu, o tai verčia dirbti žymiai daugiau, nei reikia tam,
kad išgyventum. Žaismas (play) yra dalykas, diametraliai priešingas darbui
(pagal apibrėžimą samdomam darbui), jis racionaliojoje terpėje laikomas
dekadentišku ir iš jos išraunamas su šaknimis. Laikas, kai baigiasi darbo diena,
tariamai gali būti skirtas žaismui. Tačiau vartotojiško kapitalizmo epochoje šis
laikas gudriai nusavinamas kitiems tikslams, ir tai yra būtina siekiant užtikrinti
mašinos darbą, kai užsiėmimai vyksta jos priežiūroje.
Žaismas čia bus apibrėžtas tik apytiksliai kaip
visa tai, kas yra diametraliai priešinga ir neįtraukiama į darbo apibrėžimą
(išlaikant pastarajame esančius malonumo, staigmenos ir jaudulio elementus). Bataille
mano, kad egzistuoja bendroji globalios energijos srautų ekonomija, neišvengiamai
skatinanti energijos perteklių, kuris privalo būti išeikvotas. Kapitalistinėje
terpėje perteklius (žmogaus energija, nebūtina norint išlikti), yra nukreipiama į
kaupimą ir nepaliaujamai kylantį valdančiųjų klasių pelną. Tačiau Bataille'ui
atrodo, kad tinkamas šios energijos eikvojimo objektas yra linksminimasis,
neproduktyvus eikvojimas, gyvenimo pavertimas į linksmuosius burbuliukus.
Žaismas yra tinkamas eikvojimas; kita vertus, toks neproduktyvus eikvojimas apibrėžia
kitą žaismo aspektą. Žaismas yra disciplinuotumo, priežiūros ir kontrolės
atmetimas. Šiuo atžvilgiu žaismas yra būtina sąlyga norint pasipriešinti, kai reikia
laiko ir energijos spontaniškumui, susimąstymui, komunikacijai ir susivienijimui.
Žaismas turi būti atrastas iš naujo.
Iš naujo įvedant žaismą į suaugusiųjų
gyvenimą būtina nutraukti tai, ką Debordas vadino spektakliu (taip atveriant kelią
kitoms prasmingumo atmainoms, neturinčioms mainomosios vertės) ir susigrąžinti
šiokią tokią gyvenimo vienovę, kuri suskyla dabartinėmis sąlygomis ypač turint
omeny sieną tarp meno ir gyvenimo (kad būtų galima išvengti apribojimų ir padaryti
prieinamomis kitas veiklos formas). Abu šie tikslai buvo dalis Situacionistų
Internacionalo projekto. Šiame pranešime bus siekiama iš naujo, situacionizmo
šviesoje, ištirti ideologiją, pagal kurią darbas yra padalintas į gamybą ir
vartojimą, pamažu ją lupinėjant ir bandant įžvelgti galimybių atpratinti laiką nuo
darbo.
NIEKADA NEDIRBK!
Pragyvenimo būtinybė technologizuotame
pasaulyje, kaip loginis samdomo darbo pagrindas, yra alibi, įteisinantis kapitalistų
pelną, o tuo pačiu dominavimą ir susvetimėjimą. Tai, kad darbininkė be saiko
dirba ( daugiau, nei būtina jai pačiai ar bet kam kitam, ir daugiau už tai, kiek jai
mokama) yra kapitalizmo norma. Kapitalistinis pelnas yra šio perteklinio darbo
sudaiktinimas, ir jis pasitarnauja arba valdančiosios klasės statuso įtvirtinimui, arba
kapitalo kaupimui. Darbininkui niekad neužmokės daugiau, nei jai ar jam reikia, norint
pragyventi ir išlikti tinkamam darbui. Ši aksioma buvo švelniai pakeista, prireikus
įvykdyti darbininko gamintojo metamorfozę į vartotoją nedarbo metu. Henry Fordas
įvedė penkių dolerių atlyginimą už dieną, pripažindamas, kad, atsiradus gamybos
pertekliui, kaip efektyvesnės industrializacijos ir teilorizacijos rezultatui, reikia
išplėsti vartojimo rinkos vertikalę: darbininkai, didžioji gyventojų
dalis, taigi, tariamai didžiausi produktų pirkėjai, privalėjo gauti pridėtinių
pajamų, kurių dėka sunaudotų sistemai nenaudingą perteklių. (Darbininkams taip pat
reikėjo paskatinimo tam, kad jie priliptų prie Fordo, kadangi kiti darbdaviai dar
nebuvo pritaikę jo mokslingos vadybos principų, taigi, jų darbininkai jautėsi
pažeminti ir išvarginti. Vis dėlto darbdaviai buvo paskatinti, kai mokslinė vadyba
prasismelkė visur). Taip tikslas gauti vartotojo uždarbį privalo užtikrinti
kapitalizmo perprodukcijos mechanizmo veikimą.
Vartotojui nuo pat gimimo suformuojama nuostata
atiduoti darbo perteklių, išmainant jį į kapitalistinės gamybos perteklių. XX
amžiaus pradžioje ši būtina kapitalizmui sąlyga tapo totalios kultūrinės
darbininkų kontrolės ne darbo vietoje mechanizmu (kai jų vaidmenys pasikeisdavo į
vartotojų), ir tai buvo reklamos industrijų darbas. Reklama turbūt yra pats
akivaizdžiausias spektaklio ideologijos modelis. Spektaklis pavergia darbininkus, laisvu
nuo darbo metu juos mokydamas, kad jų įgeidžiai gali būti patenkinti vartojant. Taip
kapitalistinės ekonominės sistemos priežiūra galų gale atima iš mūsų kiekvieną
valandą, kai būdraujame.
Praėjus pusei amžiaus nuo reklamos ir
vartotojiškos visuomenės išaugimo, situacionistai ėmė teigti, kad spektaklio
visuomenė (prekės, menas-kaip-prekė, masinė žiniasklaida, pramogų industrija)
susvetimina savo stebėtojus, pasmerktus neveikti nieko kito, kaip tik žiūrėti į
save pačius, patiriant pasitenkinimą (bet netikrą) tik per prekės tarpininkavimą.
Spektaklis pavagia kiekvieną potyrį ir parduoda mums jį iš naujo, bet tik
simboliškai, taigi mes niekada nesame patenkinti: per šį mechanizmą mes vėl ir vėl
paremiame begalinio vartojimo mašiną.
Žaismas laikomas priešingu darbui. Tačiau
egzistuojant tokiai tvarkai, žaisti leidžiama tik vaikams ir žaismo-kaip-spektaklio
darbuotojams, bet tai jau ne žaismas. Jis sudaiktinamas per pasirinktų žmonių
pavertimą sportininkais, menininkais ar šoumenais (entertainers).
Šie į gimnastiką panašūs kūrybiniai užsiėmimai rezervuojami profesionalams,
kurie turi parduoti savo žaidimo produktą kaip spektaklį. Kaip ištyrė
Kontrolės Biuras (pamfletų autoriai iš Hjustono Teksaso valstijoje), meno
karalystėje toleruojamas toks elgesys, kuris nebūtų leistinas realiame pasaulyje.
Žaismas dirbančiųjų pasaulyje yra atitraukiamas, iškraipomas kaip menas,
gyvenamoje aplinkoje atrodantis kaip dekadentiškas elgesys. Vaikai mokykloje baudžiami
už tai, kad žaidžia ne iš anksto suplanuotos pertraukos metu. Taip jie treniruojami,
kad prisitaikytų prie radikalios perskyros tarp to, kas jam liepta daryti, ir to, ką jis
norėtų veikti.
Dar daugiau, tam, kad būtų galima profesionaliai
vaidinti ir iš to pragyventi, būtina turėti galimybes komanduoti masinei publikai ir
prašyti vadybininkų ir savininkų hierarchijos suteikti spektakliui-žaidimui
licenciją, o kiekvienas iš jų tarsi grietinėlę nusigriebia augančius pelno procentus
už spektaklį (tai, kuo jis buvo paverstas). Performansas nūnai taip pat
beveik visada yra priklausomas nuo begalinės profesionalių teisėjų ir cenzorių
priežiūros ir kontrolės.
Situacionistai sako, kad geismas patirti yra kuo
toliau, tuo labiau suprekinamas ir savo ruožtu vis labiau atitrūksta nuo spektaklio
santykių, vykstant amžinai kovai už jų [patirčių] įgyvendinimą. Puikiai šią
aksiomą manifestuoja JAV 1993 rodyta Nike reklama. Jaunas baltaodis aktorius giriasi:
Mano vardas Fletcheris, ir aš dirbu tiek nedaug, kiek tik įmanoma. Ekrane
atsiranda kompanijos šūkis Just Do It (padaryk tai!), cheminės žalios
spalvos banguojančios raidės šiltai rožiniame fone. Prieš mūsų akis
amerikiečių, situacionistų broliukų hipių įtraukimas ir pavertimas etiketėmis
nedarbo (anti-work) spektaklyje, žaismą propaguojančioje etikoje; išreiškiamas daug
ką sakančia fraze: padaryk tai!(Išbandyk LSD! Išsprogdink tą karo mašiną!). Bet
šiuo atveju padaryk tai reiškia tik vieną nusipirk šitą porą batų už
šimtą dolerių.
Didžiausia kapitalizmo ironija turbūt slypi tame,
kad antigamybinė ir antikapitalistinė etika gali būti panaudota skleidžiant
kapitalistų interesus, kai žmonės įtikinėjami vartoti erzinant juos prieštaringais
geismais. Nike reklamos kampanija buvo vykdoma pasiduodant antikapitalistų geismui
(dirbu tiek nedaug, kiek tik įmanoma), ir dar daugiau, kad to pasiekiama per
vartojimą (o taip niekada nebūna, išskyrus prekinę fantaziją). Bet tas, kas supranta,
kaip veikia reklama, galės atskirti prekę nuo impulso, kurį reklama siekia pritraukti
prie tos prekės ir ištirti tą impulsą, nes jis yra simptomas.
Tik dirbantieji galės įpirkti tokius produktus,
kaip šis. Nike akivaizdžiai jaučia nepasitenkinimo kapitalistine sistema grūdą ir
palenkia jį tos sistemos palaikymui. Bet mes iš tikrųjų galime būti nepatenkinti, kad
tas status quo tebegyvuoja. Mano požiūriu, ši reklama yra nukreipta į JAV
žiniasklaidos sukurtą grupę, pavadintą X karta arba dykinėtojais. Jie yra
sukonstruoti kaip bedarbių ar savęs neišlaikančių, nepaslankių neseniai koledžus
baigusių studentų grupė. Kaip teigia žiniasklaida, ekonominė ir ekologinė būklė,
devintojo dešimtmečio politika ir augimas priemiesčiuose juos privertė skeptiškai
žiūrėti į kapitalizmo viliones ir pažadus jo ideologiją, paremtą buržuazinėmis
ambicijomis. Reklamos ir ją remiančios žiniasklaidos priversti suprasti savo kaip
demografinės kategorijos statusą, jie buvo įjungti į spektaklį ir išnaudoti tam, kad
parduotų aukštesnės vertės prekes, tokias kaip automobiliai, tik neaišku kam
turbūt labiau dvilypiams tokio paties amžiaus ir klasės cinikams (žr. Sloterdijk,
kurį aptarsiu vėliau).
Šie žmonės yra nenusisekę, o taip pageidauti
vartotojai (ir darbuotojai). Jie ne tokie ambicingi, kaip reikia, kad (kaip jų kolegos
europiečiai, bedarbių karta kurie, suradę autonomistinę aplinką, sugebėjo)
padaryti kapitalizmą patogų, ir tariamai nenori ir/ar negali dirbti naudingų darbų,
kuriuos yra paveldėję. Jie įdomūs, nes atrodo tokie skeptiškai nusiteikę dėl
kapitalizmo kaip pažadėtojo kelio į laimę, tokie nepasiruošę investuoti į
ideologiją, kuri jį palaiko.
Savo Ciniškojo proto kritikoje Sloterdijkas
teigia, kad nusiteikusieji priešintis pasirinko cinišką neveiksnumą (non-action).
Šiuolaikinis cinizmas sugėrė apšvietos privilegijuotą protą. Apšvietoje manyta,
kad, naudojant racionalius argumentus (taikiame diskurse, kuriame bus bet kada pasiektas
konsensusas, nes visi klausys to, kieno pozicija bus paremta rėksmingiausiais
argumentais) žmonės gali pagerinti gyvenimo sąlygas. Tai pavadinta progreso idealu
(arba progresyvizmu). Sloterdijkas apšvietą apibrėžia kaip siekį tapti laimingais
štai šia minėto projekto dalimi cinikai nusivylė. Cinizmas, arba kinizmas, yra
apšviestoji melaginga sąmonė, nes cinikas gyvuoja kartu su savo melaginga
sąmone, nors yra pakankamai apšviestas, kad permatytų ideologiją. Jis gyvuoja
kaip opozicija savo paties tikėjimui, nes 20 amžiaus apšvietos istorija pavertė tą
tikėjimą neviltim ir privertė amžinai tam tikėjimui tarnauti. Cinikas ne visai
atmetė visuotinio pagerinimo idėjos, bet gyvena taip, lyg jam/jai jau būtų pagerėję.
Jis/ji matė racionalizmo atneštą ir dėl jo vykdomą katastrofą. Cinikas gyvena bombos
šešėlyje, tikėdamasis blogiausio, ir taip sunaikina kapitalizmą tik
diskursyviniame lygmenyje.
Kadangi apšvieta negali priversti ideologijos
angažuotis racionaliam dialogui (apšvietos veikimo modelis, kai kiekviena partija
išsižada žemesnių pozicijų racionalumo labui), tai suteikia ideologijai kritiką.
Kadangi jie nenori su mumis kalbėtis, mes turime kalbėti apie juos. Ideologijos
kritikos klaida yra ta, kad jie savo puolimą nukreipia tik į ideologijos lavoną,
redukuojamą į tos ideologijos idėjas, užuot metę argumentą ad hominem. Kitaip
tariant, vietoj žvelgimo tiesiai jai į veidą, jos gyvo kūno operavimo šiandieninė
kritika ginčijasi diskurso, idealų, galvos lygmenyje,-- kai kinikai, tokie kaip
Diogenas, tai daro tik kūno lygmenyje.
Teisingai suprasta ideologijos kritika, kaip teigia
Sloterdijkas, yra tiesioginė kiniškosios satyros įpėdinė. Ciniškosios kritikos
problema yra ta, kad, norėdama užsikariauti savo pozicijas literatūroje kaip
teorija, ji panaudojo šiurkštų juoką. Ideologijos kritikai pavojinga
neatpažinti savo, kaip satyros, rolės, teigia Sloterdijkas, nes taip ji pati per
lengvai tampa ideologija dogmatizmo instrumentu. Per daug rūpindamasi nuoseklumu ir
totalumu, ji nesugeba juoktis ir reflektuoti pati save, nesustoti vietoje, ir taip ji
sustingsta. Sloterdijkas sako, kad būtent dėl to, kad dialogas neįmanomas, mes turime
juoktis, arba dar geriau bezdėti milžinui į veidą, kaip tai darė Diogenas
pritaikant kūno filosofiją. Vakarų kultūra atskyrė protą nuo kūno, pirmajam
suteikdama privilegijų, o antrąjį laikydama konteineriu. Kinikas Diogenas
apsireiškia kaip dekadentiška, šokiruojanti figūra, besimasturbuojanti turgaus
aikštėje. Kiniko išraiška yra kūniškai dekadentiška išraiška. Cinikas
ideologiškai atsisakė kūno, ir nešioja šiuolaikinio kairiojo švarką bei
kaklaraištį, kai septintojo dešimtmečio pabaigos Paryžiaus studentės save
išreiškė apnuogintomis krūtimis.
Ciniškasis modelis visur įsismelkia kaip
išgyvenimo be iliuzijų modelis. Sloterdijko projektas siekia atgaivinti apšvietą
kolektyvinės kovos dvasioje, suteikiant cinikams kiniškąjį stimulą. Kinizmas ir
situacionizmas(viena iš jo formų) atsisako priimti viską labai rimtai, nes
praktikuoja žaismą kaip pasipriešinimą. Sloterdijkas kviečia sugrąžinti
kūniškumą, iš naujo pristatyti kūną minčiai. Mes turime gyventi savo filosofija ir
politika.
Situacionistai naujojoje kartoje tebeieško
imitatorių ir mokinių. Ar tas, kuris nusivilia iliuzijomis (pamiršta batus, bet
atsimena, kad reikia just priešintis kapitalistinei ideologijai) gali būti kaip
nors inspiruotas gyventi kiniškai, gyventi virš kapitalizmo? Jie jau yra spektaklio gana
perversiškai padrąsinti, kad suvoktų save kaip formaciją, taigi, potencialią jėgą.
Žmonija nebus laisva, kol paskutinis kapitalistas
nebus pakartas ant paskutinio biurokrato žarnų!
Situacionistų teorija (jau greitai leidykla Kitos
knygos išleis vieno iš šio judėjimo guru Guy Debordo veikalą Spektaklio
visuomenė- vert. past.) kvietė sunaikinti hipnotizuojančius spektaklio galios
mechanizmus ir susigrąžinti geismą. Laikas (dėl darbo, vartojimo ir vartotojų
treniruočių), žaismingumas (dėl atgyvenusios darbo etikos) ir geismai, atskirti nuo
prekių, dabartinėje sistemoje yra prarasti. Situacionistai siūlo keletą dar aktualių
strategijų, kad būtų atgaivinti geismai, o bėgant laikui ir žaismingumas.
Pavaldinių, teigė jie, neįmanoma visiškai apmulkinti ar įgąsdinti; jie aistringai
geidžia susigrąžinti savo šansą į gyvenimą gyvenimą, kurio sąvoką
situacionistų teoretikas Vaneigemas priešino išgyvenimui, maždaug analogiškai
Markso laisvės ir būtinybės priešpriešai gyvenimą, kuris yra matomas, bet
atskirtas nuo jų parduotuvės vitrinos. Juos žeidžia kapitalizmas, užgrobęs
kontrolės mechanizmus ir pačias prasmes; jie maištauja prieš suprekinimą ir
spektaklizaciją. Situacionistai kėlė revoliuciją kasdienio gyvenimo
viešpatijoje, siekdami iš prieblandos ištraukti visus tuos, kurie, užgniaužti, bet
nemirę po spektaklio ir senobinių melagysčių apie produktyvumą bei komfortą našta,
palaikydavo kapitalo pelno mašinos gyvybingumą. Buvo pasirinkta taktika sužlugdyti
spektaklį, kartu sukuriant erdvę susidomėjimui, nuostabai ir veiksmui.
Visuomenės struktūrai reikėjo pokyčių, bet
užuot atidėlioję revoliuciją (o atidėliojimu jie kaltino elitines kairiųjų
atšakas), situacionistai privalėjo ją įvykdyti dabar, kasdienybės ir betarpiškumo
viešpatijoje. Situacionistų Internacionalo (SI) nariai buvo 1968 metų gegužės
maištų metraštininkai ir juokdariai, transparantų, plakatų ir graffiti autoriai,
taip revoliucija Paryžiaus gatvėse sugebėjo tapti matoma kiekvienam. (Aš tikiu savo
geismų realumu, nes laikau savo geismus realybe!, Po šaligatviu pliažas!).
Jie konstravo spontaniškus viešus hepeningus situacijas darydami
prielaidą, kad praeiviai, patekę į žaismingo sąmyšio ekstazę, po to visiems laikams
nusisuktų nuo mirtinos jų gyvenimo banalybės, nes jau būtų pastebėję, kad gyvenimas
gali suteikti kažką nepatirto, neįsivaizduojamo ir džiaugsmingo. Štai kaip spektaklis
gali sugriauti egzistuojančią tvarką. Situacijos galia kaip ginklas prieš spektaklį:
žmonės grįžta į spektaklį, bet jų pažinimas jau yra švelniai pasikeitęs.
Spektaklio sužlugdymas štai kas paralyžiuoja kapitalizmo pavaldinius,
nepatenkintus nežinia kodėl. Publikos žvilgsniai atitraukiami nuo spektaklio, geismas
patirti adresuojamas anapus mainų viešpatijos.
KAIP ŽAISTI: SITUACIONISTINIAI ŽAIDIMAI
(1) Kurti situacijas, taip atgaunant veiksmų ir
žvilgsnio objektų kontrolę, kaip ir informacijos pasirinkimą, priešingą gyvenimui
spektaklyje.
(2) Kurti unitarinę urbanistiką, padarant ją
patogią situacijoms Pagal mūsų tezę didmiesčiai turi suteikti galimybę
žaismui. Mes tyrinėjame žaismo ir aplinkos santykį. Psichogeografijos mokslas
prasideda nuo dėmesio jusliniui ir psichiniui aplinkos architektūros, kvapų,
garsų, ornamentų ir t.t., ir jų visumos poveikiui. Toks dėmesys būtinas, nes įrodo
aplinkos poveikį potyriams ir gyvenimo kokybei, bei parodo galimybes keisti, planuoti ir
sąmoningai naudotis aplinka įvairiems potyriams ir bendrai nuotaikai. Ilgalaikiškesnės
(more permanent) aplinkos dizainas, paremtas psichogeografijos išradimais,
žinomas kaip unitarinė urbanistika.
(3) Bastymasis, arba klajonės, yra metodas
įsisavinti psichogeografijos žinias ir patirti miesto aplinkų įvairovės keliamą
malonumą. Tai postmodernybės, auto-mobilumo, elektronikos eroje skatina priešintis ir
yra subversyvu, nes trukdo transporto eismui ir (kapitalistiniams) gatvių panaudojimo
įgeidžiams. (Žr. Michel de Certeau, kuris rašė apie sezoninį galvijų pervarymą ir
klaidžiojimą miesto erdvėmis kaip išraiškos priemonę). Bastymasis neturi tikslo,
teloso; kaip neracionalus ir neproduktyvus eikvojimas, kapitalistinės gamybos terminais
toks judėjimas yra piktavališkas, dekadentiškas. Užtenka ir vairuotojų, kurie sugeba
sustabdyti eismą.
(4) Detournement, arba iškraipymas. Reklamos,
brėžinių ar kitų dokumentų pakeitimas, iškraipant jų pradines reikšmes. Jei
nauja prasmė dominuoja arba galų gale iškraipo originalo skaitytojo susikurtą prasmę,
geidžiamas tikslas yra pasiektas. Detournement skatina staigų sąmoningumo
proveržį, kviečia reflektuoti, abejoti ir galų gale dalyvauti žaidime, o tai
atitrauks nuo kritikuojamų dalykų,... o dar efektyviau ši priemonė būtų panaudota...
įvykio, gamybos ar kitokio proceso kontekste, kai tas procesas jau yra sulaukęs
žiūrovų. Spektaklio galybė panaudojama jo sužlugdymui. Iškraipymo taktika primena
Baudrillardo siūlomą atsikirtimų spektakliui (kurį jis vadina medija) taktiką: pagal
jį, kadangi spektaklio galia glūdi tame, kad spektaklio komunikacija yra vienkryptė,
paprasčiausias reklamos pakomentavimas tampa stebuklingomis rodyklėmis, vėl
atstatančiomis dvikryptę komunikaciją.
Mano nuomone, priežastis, dėl kurios situacionistų
taktika nesukėlė revoliucijos, yra ta, kad jų strategijoje nebuvo kalbama apie
fundamentalios darbininkų energijos pritraukimą, energijos, kurią kapitalistai
uzurpuoja ir paverčia pelnu, sudaiktindami ir nusavindami jų gyvenimo laiką.
Atsidavusiam situacionistui būtinas bet kokio darbo panaikinimas, tinkamas atsiduoti
žaismui nes, kaip sakė siurrealistas Andre Bretonas, tik tinginys turi visus
šansus. Ir čia paliekama neišspręsta didelė problema: kaip tą patį svarbiausią
gyvenimo elementą, būtiną visiems kitiems laiką grąžinti tam, kuris dar
nenusipenėjo iš kapitalistinio pelno, taigi, galuojasi po esamos sistemos padu. Kaip
Ivanas Stangas pažymi savo įžangoje Bobo Blacko knygai Darbo panaikinimas (Abolition
Of Work), Blackas neketina aiškinti, kaip mesti darbą, jis pompastiškai aiškina,
kodėl tai reikia padaryti. Galų gale, į pastarąjį klausimą daug lengviau atsakyti.
Smagu būti šampaniniu socialistu, jei mums visiems suteikiamos lygios teisės prie
butelio. Neišsprendęs šios problemos, situacionistų projektas yra pasmerktas
ypatingiems veikimo apribojimams ir veikti labai mažą gyventojų segmentą, kuris
kapitalizme kenčia mažiau, nei dauguma.
Dabar turiu trumpai priminti Bataille'aus teoriją
apie bendrąją ekonomiją ir sąlygas Vakarų Europoje, kad pailiustruočiau vieną
sprendimo būdą, kaip atgauti laiką dalinėje kapitalizmo sistemoje, nors tokių
sąlygų JAV nėra. Vakarų Europoje, miestuose ir už jų nuo 1968-ųjų kūrėsi
autonomistų komunos, panaudodamos kapitalizmui nenaudingus resursus: tušti namai ir
žemė, plius pinigai iš valstybės kišenės, buvo žaliavos, leidusios sukonstruoti
pusiau nuolatines autonomines zonas. Griežtėjant pašalpų įstatymams ir įstatymams,
nukreiptiems prieš skvotinimą, jų infrastruktūra lieka vietoje, o resursų irgi
kol kas netrūksta, nors jų mažiau nei aštuntame ir devintame dešimtmetyje. Čia, kur
egzistuoja barteriniai mainai, savanorystė ir tvirta nepelno sistema (plius būtini
individualūs mėnesiniai čekiai, kur pinigai perpumpuojami iš turtuolių mokėjimų
čekių), individualus įdarbinimas yra laikomas atgyvena ir laikas kiekvienam yra jo
paties nuosavybė. Iš tikrųjų nekeista, kad beveik visi radikalūs politiniai
judėjimai tokiose šalyse, kaip Vokietijoje, Olandijoje ir Danijoje, yra išpuoselėtos,
remiamos ir susilaukia naujų narių autonomistų gyvenamosiose zonose ir ekonominėje
sistemoje. Gerovės valstybės dėka, nepriklausomos pajamos nebūtinos norint pereiti į
tokias zonas. Gerovės valstybė, atrodo, yra būtina sąlyga paralelinių komunų,
atvirų visiems, atsiradimui kapitalizmo sąlygomis, ir tai JAV turi būti pasiekta, jei
norima kalbėti apie antikapitalistinius sprendimus. Globalinio (t.y. valstybinio)
kapitalizmo, priešiško individui ar šeimai, atliekos, pavyzdžiui, pašalpos, gali
būti panaudotos sužlugdant patį kapitalizmą, atleidžiant jo užveržtą pakaruoklio
virvę nuo individų kaklų, ir eksperimentuojant bei išrandant alternatyvias ekonomines
formacijas. Nesant tinkamų sąlygų naudinga linkme nukreipti kapitalizmo resursams mums
gali praversti klajūniškas, nomadiškas žaismingumas, kurį mums paliko situacionistai.
Realios erdvės tipologija yra iškreipta, todėl net budri priežiūros mašina negali
pastebėti kiekvieno įtrūkio, negali visko pasisavinti, bent jau šiuo momentu. Knygoje Temporary
Autonomous Zones (Laikinai Autonomiškos Zonos, 1992) Hakimas Bey'us ir Ontologinio
Anarchizmo Asociacija skatina laikinai skvotinti autonomines zonas, nepastebint
valstybiniams prižiūrėtojams: tai turi suteikti galimybę neatidėliotinai revoliucijai
ir autonomijai, jei revoliucija, siekianti panaikinti valstybę, atrodo neįmanoma. Bey'us
mano, kad kraštovaizdyje yra kišenių, paslėptų nuo kontrolės, kuri gali tik dalinai
padengti gruoblėtą jai priklausančią teritoriją: žemėlapyje nepažymėtos vietos
gali tapti laikinomis autonominėmis zonomis. Bey'us specialiai palieka TAZ apibrėžimą
miglose, bet pastebi ypatingą šitos veiklos suklestėjimą. Piratinės medijos yra TAZ,
ypatingai mobilios. Jos beveik visada yra laikinos, ir juda iš vienos vietos į kitą,
kad jų nepagautų valstybė. TAZ gali būti festivalis (žinoma, remiamas ne
korporacijų), performansas ar instaliacija, pokštas. Autonomistų teoretikams BILWET
(Nelegalių studijų pažangą skatinantis koledžas), skvotinamas namas yra TAZ avant-la-lettre
, vieta trumpai ir euforiškai, subjektyviai, o gal labiau netgi multisubjektyviai
kelionei per visatą. Jų 1990 metų knygoje apie Amsterdamo skvoterių judėjimą
(daugmaž primenantį autonomistų sceną, buvo džiaugiamasi, kad ankstyvieji skvoteriai
teisingai pritaikė ir išnaudojo erdvę, tapo sudėtingomis asmenybėmis ir,
nepaliaujamai maištaudami, sprogdino spektaklį. Betgi kokius pokyčius gali atnešti
TAZ? Ar mes išties neturime kitų pasirinkimų, nei tapimą nomadais, amžinai
bėgančiais, retkarčiais skvotinančiais TAZ erdves ir po to išnykstančiais it
valkatos, nelaukdami, kol jie pamatys, ką mes padarėme, ir iš mūsų atims? Kai daugiau
nebebus vietų, nepažymėtų dabartiniame pasaulio žemėlapyje, turėsime skvotinti
laiko geografiją. TAZ strategija yra pripažinimas, kad totalinis sistemos pakeitimas
nebeatrodo įgyvendinamas.
Bet TAZ veikla gali sukurti plyšius, kaip ir
situacionistai, galbūt padėdami kitiems suprasti suskilusios egzistencijos
beviltiškumą atpažinti mažąsias kapitalizmo baisybes, smulkiais titrais perbėgti
didžiąją neteisybių ir žlugdymo amžinybę, kuri tiek daug žmonių nuskausmino, taip
toli atitraukė (tuos, kuriems nepriklausė nė kruopelytė laiko spektaklyje. TAZ
atsisako ginčytis su ideologija, nes ji nori gerai praleisti laiką. Gal jei žmonės
nubustų vartojimui nepaklūstančioje erdvėje, jie galėtų atrasti šviežios energijos
kovai. Ar paprasti individualūs pasipriešinimai dideliu mastu ir bendras pasitenkinimo
kapitalizmo siūlomais malonumais praradimas taps varomąja jėga mūsų
persilaužimui, kokiems nors pokyčiams? Būtų verta sužinoti. Jei kolonijos plečiasi,
jei autonomistų ratas didėja, galbūt jie įsibraus į prižiūrimas zonas, mes joms
iššūkius, įsišaknys ir taps pastoviomis autonominėmis zonomis?
1973 metais San Francisko situacionistų grupės
nariai buvo sulaikyti policijos už plakatų kabinimą. Patikrinę pavardžių ir
telefonų numerių atitikimą, policininkai juos paleido. Pasitikėjimo faktorius
visame šitam reikale buvo stulbinantis nuostabu, kaip įmanoma naudotis įprastomis
priemonėmis naudojant suklastotus adresus ir firminius ženklus... Visa tai reiškia, kad
būtina išnaudoti esamas priemones, siekiant savųjų tikslų.
Vertė KP
Į viršų
|
|