|
anarchija.lt
TEORIJA
MAŽOJI POLITIKA IR KAIRIŲJŲ VIETA JOJE
Kovo 1 dieną Vilniuje, Tarptautinių Santykių ir
Politikos mokslų institute įvyko antroji konferencija apie šiuolaikinę kairę. Ją
organizavo minėto instituto studentų mokslinė draugija ir Vilniaus Kairiųjų klubas.
Kasparo Pociaus pranešimas.
Ką tik įvyko savivaldybių tarybų rinkimai.
Miestų valdžią išrinko trečdalis miestiečių, o laimėjusiai partijai užteko
dešimtadalio balsų. Vien šis faktas pakankamai gerai iliustruoja didžiosios politikos
ir mūsų tapatinimosi su valdžios sprendimais krizę. Valstybė, valdžia, jų užimamos
sferos nenumaldomai tuštėja, prisipildo nepasitikėjimo. Kai kas gali verkti, kad taip
silpnėjame mes visi, kai kas gali dejuoti dėl skandalų politinėse aukštybėse ir
sakyti, kad taip mes visi galutinai degraduosime. Bet ar viskas taip nyku, ar mums gresia
istorijos pabaiga ar koks nors dar saulėlydis?
Jei žiūrėsime į Lietuvos gyvenimą per politikų
ir žiniasklaidos akinius, iš tikrųjų tematysime miglą. Nes dar neįpratome stebėti
savo žvilgsniu, ne visi išsiveržėme iš simuliakrinių žiniasklaidos spąstų, ne
visi atsikratėme iliuzijų dėl didžiosios politikos, kuri dabar kaip niekad aiškiai
rodo savo verslininkišką, verteivišką, o ne ideologinę prigimtį, ne visi supratome,
kad apie ideologijas didžiojoje politikoje nebėra ką kalbėti. Ne visi pramatėme, kad
pažadų dalinimo menas neturi nieko bendra su mūsų konkrečiais lūkesčiais, kad
pažadai tėra pigios reklamos dalis. Tiek populistinės, tiek save tradicinėmis
laikančios didžiosios partijos vėlyvo kapitalizmo epochoje virsta korporacijomis,
kuriose viską lemia bosai, partijos galvos, o kiti jų nariai tampa politinių batalijų
patrankų mėsa.
Natūralu, kad didžioji politika ir į ją
orientuota žiniasklaida vengia konkrečios realybės. Skandalais ir kitokiais pigiais
improvizaciniais triukais ji naudojasi, norėdama užmesti Majos skraistę ant mūsų
gyvenimo realybės, ant mūsų kiemų, gatvių, miestų ir rajonų. Bet kaip lėktuvui
leidžiantis ir sklaidantis rūkui imi matyti girias ir laukus, taip ir nusiėmus
didžiosios politikos akinius atsiveria ryškus mažosios politikos vaizdas
kasdieninių mūsų pačių kovų už savo išgyvenimą, už tai, kas mums šventa,
vaizdas. Politika čia vadinami visų mūsų veiksmai, mūsų bendri sprendimai siekiant
išsaugoti politines, socialines ir kultūrines vertybes, nutiesti kelius į visiems
prieinamą demokratiją, sugriauti nepasitikėjimo, atskirčių ir susvetimėjimo
mechanizmus, ugdyti solidarumą ir bendrystę, kurti alternatyvines terpes, utopijas,
puoselėti tai, kas svetima gigantiškam valstybės kūnui, po truputį naikinti mus
izoliuojančias tapatybes.
Terminą mažoji politika rasime šiuolaikinių
prancūzų filosofų Gilles Deleuze su Felix Guattari ir anglų sociologo Nicholaso
Thoburno knygose, bet norint patekti į jų aptariamą kontekstą, būtina remtis ispanų
kilmės sociologo Manuelio Castellso veikalais. Castellsas savo veikale Tapatumo
galia įvardina atskirą šiuolaikinės tapatybės kūrimo galimybę per
pasipriešinimą, protestą, organizuojamą kaip įvairių visuomenės grupių tinklą,
kuriame ypatingai svarbų vaidmenį vaidina grupių komunikacija ir tarpusavio
informacija. Masiniai socialiniai judėjimai, kaip teigia Deleuze ir Guattari, gimsta kaip
mažosios politikos kūrėjai ir vykdytojai, o socialinio protesto erdvė tampa daugelio
skirtingų interesų socialinių, ekonominių, politinių ir kultūrinių susikirtimo
ir sprendimo vieta, savotiškai dubliuojančia didžiąją politiką kaip
hierarchišką, monolitišką, piramidinę valdžios ir žmonių santykių struktūrą.
Tokią įsigalėjusių, lengvai identifikuojamų ir klasifikuojamų visuomeninių
santykių struktūrą minėti filosofai vadina medine (arborescent), o tinklinę
socialinių protestų sąveiką rizomatine (pagal šakniastiebio rizomos, kurios
atžalos gali jungtis bet kokia anarchiška tvarka) logika.
Mažoji politika, gimstanti rizomatinėje, bet
būtinai represuotoje atstumtųjų, marginalizuotųjų terpėje, yra kūrybiška,
angažuota, dinamiška, pripažįstanti nuomonių įvairovę, nemėgstanti savęs
apibrėžti, schematizuoti, tuo tarpu didžioji, gimstanti medinėje erdvėje, yra
sterili, suponuoja hierarchinius santykius, abstrakčias tapatybes, stengiasi
centralizuoti, paversti monolitu, priversti paklusti abstrakčioms taisyklėms. Šios dvi
terpės tarpusavyje gali bendradarbiauti, jos neabejotinai veikia viena kitą
deteritorizacijos ir reteritorizacijos procesuose: mažosios politikos vykdytojai kuria ir
atkoduoja alternatyvias, dinamiškas erdves, teritorijas ar diskursus, tuo tarpu didžioji
politika stengiasi visa tai įforminti, užkoduoti, identifikuoti, racionalizuoti ir tokiu
būdu užvaldyti.
Turbūt visai aišku, kad šiuolaikinėje Lietuvoje
jau turime žmonių, suprantančių mažosios politikos prasmingumą ir kovojančių už
savo pačių išlikimą. Tai ir Vilniaus bei Klaipėdos miestiečiai bei Kuršių
Nerijos gyventojai, sunerimę dėl verslo struktūrų vykdomo urbanistinio bei gamtos
paveldo naikinimo, ir Alytaus tekstilės darbininkai, nenorintys būti atleisti iš
darbo, ir judėjimas Už Lietuvą be kabučių, kovojantis už vienintelio kino
teatro sostinės senamiestyje išlikimo, ir žmonės iš Žirmūnų, rašantys raštus,
kad verslininkų statybos nežalotų jų vaikų žaidimų aikštelių. Visa tai yra
protesto judėjimai, o juos sudarančius žmones galima laikyti tikrais piliečiais
nes jie kovoja ne dėl savo siaurų individualių interesų, bet yra angažuoti kovoti
dėl bendrų dalykų, dėl mūsų visų bendros politinės, socialinės, kultūrinės
erdvės išlikimo. Protesto judėjimas nėra politinė partija, kuri pamažu sensta ir
taipogi netenka dantų. Skirtingai nuo politinės partijos, judėjime išlieka
principiniai skirtumai, kurių neužglaisto konsensusai, bendros prielaidos ir nuolankus
linksėjimas galva. Kaip toks judėjimas gali išsilaikyti nesubyrėjęs? Daugiausiai per
tam tikrus veiksmus, žinios apie kuriuos plinta iš vienos tinklo vietos į kitą,
mobilizuoja žmones ir skatina keistis idėjomis.
O kovoti yra su kuo tai ir visiems iki skausmo
įgrisusi biurokratija, ir verslo interesai, dabar didžiojoje politikoje esantys svaresni
už visų kitų interesus.
Kyla klausimas, kokia vieta tokiuose judėjimuose
priklauso šiuolaikinėms kairiosioms srovėms. Vienas politologas man yra sakęs, o daug
kas patvirtino, kad Lietuvoje dešiniųjų tarpe yra daug nuoširdesnių ir tikresnių
kairiųjų, nei kairėje. Tai skatina judėjimų įvairovę, nes jų dalyviai artikuliuoja
visiškai skirtingus tikslus ir patirtis. Čia esama ir patriotų, bijančių, kad mūsų
didžiąją politiką užvaldys kokia grėsminga jėga iš Rytų, ir popkultūros
tuštybes demaskuoti trokštančio jaunimo, ir prieš tris kapitalizmo epochos imperatyvus
dirbk pirk mirk pasisakančio jaunimo. Tačiau pasižiūrėjus atidžiau
supranti, kad tiek kai kurios dešiniosios, tiek radikalios kairiosios srovės sudaro
vieną kovingą tinklą, kuriame ant anarchistinės strateginės bazės angažuotos ir
(dez)organizuotos kovos už konkrečius tikslus bazės statomi skirtingi idėjiniai
antstatai. Tai reiškia, kad netgi apie tai nepagalvodami protesto judėjimai, kurdami
alternatyvinės mažosios politikos strategijas, remiasi tais receptais, kuriuos jau nuo
amžių amžinųjų kotiravo radikalios kairiosios srovės, būtent anarchistai ir
įvairūs jų draugai.
Tai šiuolaikinę kairę turi ne tik džiuginti, bet
ir įpareigoti. Jau Slavojus Žižekas yra pasakęs, kad ideologijos nebuvimas tai
ideologija par excellence. Ir šiandieninėje Lietuvoje kairieji turi ypatingą
uždavinį:
atsisakyti atgyvenusių idėjų gerovės
valstybės sukūrimo iliuzijos, ateizmo ir viso to dogmatinio balasto, visų ideologinių
prietarų, kurie ilgą laiką izoliavo mus nuo kitų protesto srovių (žinoma. galima
pasilikti juos sau asmeniškai, niekas juk nedraudžia);
išryškinti ir bandyti užkrėsti kitus
protestuotojus savo antikapitalistinėmis, prieš valstybes ir korporacines struktūras
nukreiptomis idėjomis, savo laisvės kiekvienam žmogui, savivaldos ir socialinio
solidarumo siekiais;
likti prie savo idealų, nesiekiant valdžios,
išlaikant nuomonių įvairovę, tampant atvira, bet kokiems gyvenimo iššūkiams, bet
kokio pobūdžio veiksmams pasirengusia jėga.
Dažnai mums pritrūksta drąsos. Pavyzdžiui, buvo
galima imtis drastiškesnių veiksmų neleidžiant kapitalistams neteisėtu keliu atimt
iš mūsų Lietuvos kino teatrą. Iš dalies dėl objektyvių priežasčių, o iš
dalies dėl mūsų padorumo ir tingumo nesugebėjome surinkti kritinės masės ir užimti
teatrą, o tai būtų žymus protesto judėjimų laimėjimas. Kartais dar nesugebame
ryžtingai reaguoti į mūsų gyvenimo aktualijas ir žadinti žmones organizuotai veikti.
Todėl bent jau turime būti atviri, stebėti tai, kas vyksta pasaulyje ir Lietuvoje ir
reaguoti. Tokį tikslą sau išsikėlė internetinis portalas anarchija.lt. Tikimės ir
jūsų bendradarbiavimo jame. Reikia nepamiršti, kad buvo organizuotos ir kitos akcijos
Vilniaus kairiųjų klubas su G. Beresnevičiaus atminimo fondu organizavo keletą
akcijų, norėdami priminti ne tik šį puikų žmogų ir intelektualą, bet ir tai, kaip
sistema su juo pasielgė. Žymiojo prancūzų situacionisto Guy Debordo knygos
Spektaklio visuomenė pasirodymą pasitiko demonstracija su anarchistinėmis
vėliavomis, kurias pagamino ir saugo judėjimo narys, poetas ir publicistas Darius
Pocevičius ir jo moteris Marija. Leidykla Kitos knygos pasirūpina intelektualiniu
maistu naujajai kairei ir per laikotarpį nuo praeito Vilniaus kairiųjų klubo
susirinkimo paruošė mums Noamo Chomskio, Guy Debordo, Ernesto Che Guevaros knygų,
puikios grožinės literatūros, atspindinčios judėjimo poreikius. Mūsų dar laukia
šiemetinis uždavinys laikinosios autonominės zonos, anarchistinės autonominės
utopinės bendruomenės įsteigimas, o be to naujos knygos, naujos akcijos.
Smagu, kad kairiųjų judėjimas ne izoliuoja save
kažkokioje respektabilioje nišoje, o aktyviai įsilieja ir dalyvauja vadinamo judėjimų
judėjimo bei mažosios politikos kūrime. Kartais norisi aktyvesnių, radikalesnių
sprendimų, nurodančių į mus kaip į protesto avangardą, bet daug kas priklauso nuo
visuomenės sąmoningumo ir mūsų pačių angažuotumo.
Šiuolaikinės kairės politinė veikla turi būti
neatsiejama nuo mažosios politikos. Kiek leidžia jėgos, turime prisidėti prie gyvenimu
pulsuojančių protesto judėjimų, pilietinių akcijų ir jose gimstančios pilietinės
sąmonės angažuotumo. Turime persijungti nuo pasyvaus žiniasklaidos kontempliavimo ir
bandymo angažuotis vien ideologinėje srityje į aktyvų bendradarbiavimą su kitomis
mažosios politikos srovėmis, bendrų judėjimų, akcijų ir mažų revoliucijų
kėlimą, nepamiršdami savų idealų ir suteikdami energijos dar tik pabundantiems
judėjimams.
Į viršų
|
|