|
anarchija.lt
TEORIJA
NOAM CHOMSKY
APIE NEPASTEBIMĄ DEMOKRATIJOS LINIJĄ
JAV publicistas Noamas Chomsky apie
mechanizmus, slypinčius po naujosios komunikacijos šydu, demokratinių šalių valdžiai
būtinus instrumentus mūsų valdžiai tokius svarbius, kaip diktatūroms yra svarbi
propaganda.
Pradėkime nuo žiniasklaidos problemų. 2005
metų gegužės referendume dėl Europos konstitucijos dauguma laikraščių pasisakė
už, bet 55% elektorato pasakė ne. Taigi, atrodytų, žiniasklaidos manipuliacijos
viešąja nuomone turi ribas. Ar manote, kad balsuojantieji taip pat pasakė ne
žiniasklaidai?
Tai komplikuota tema, bet patyrinėjus truputį
giliau supranti, kad žiniasklaida labiausiai veikia labiausiai išsilavinusią gyventojų
dalį. Masių viešąją nuomonę, atrodo, toji žiniasklaidos linija veikia silpniau.
Štai kad ir karo su Iranu pavyzdys. Trys
ketvirtadaliai amerikiečių mano, kad Jungtinės Valstijos turėtų nustoti grasinti
šiai valstybei karu ir sutelkti jėgas ieškant diplomatinio susitarimo. Vakarų
apklausos rodo, kad Irano ir JAV viešoji nuomonė taip pat pradeda sutikti dėl
branduolinio nusiginklavimo problemų. Didžioji dauguma abiejų šalių gyventojų mano,
kad teritorija tarp Izraelio ir Irano turi būti visiškai švari nuo branduolinio
ginklo, įskaitant ir regione veikiančių JAV branduolinį ginklą. Bet reikia ilgai
ieškoti, kad surastum tokios informacijos žiniasklaidoje.
Pagrindinės politinės partijos abiejose šalyse
tikrai taip nemano. Jei Iranas ir JAV būtų išties demokratiškos valstybės, kuriose
dauguma žmonių išties spręstų viešosios politikos problemas, jos be jokios abejonės
jau būtų išsprendusios dabartinį konfliktą dėl branduolinio ginklo. Yra ir kitokių
panašių problemų. Pažiūrėkite į JAV federalinį biudžetą. Dauguma amerikiečių
nori mažesnių karinių išlaidų ir daugiau socialinės paramos, kreditų Jungtinėms
Tautoms, ekonominės ir tarptautinės humanitarinės pagalbos. Jie taip pat norėtų, kad
būtų baigta mažinti mokesčius, o taip galingiausių mokesčių mokėtojų naudai
nusprendė prezidentas George'as Bushas.
Visais šiais klausimais Baltųjų rūmų politika
yra visiškai priešiška visuomenės nuomonei. Bet žiniasklaida retai spausdina
apklausų duomenis, nušviečiančius atkaklią visuomenės nuomonę. Pasaulyje auga
nerimas dėl dvigubo JAV deficito, paveiksiančio rinką ir biudžetą. Bet abi šio
deficito dalys yra labai susijusios su trečiuoju demokratijos deficitu, pastoviai
augančiu ne tik JAV, bet ir visame Vakarų pasaulyje.
Kai koks nors garsus žurnalistas ar TV žinių
vedėjas yra paklausiami, ar jie yra spaudžiami arba cenzūruojami, jie atsako, jog
visiškai laisvai reiškia savo nuomones. Taigi, kaip minčių kontrolė veikia
demokratinėje visuomenėje? Mes žinome, kaip ji veikia diktatūrose.
Kaip jūs sakote, žurnalistai staigiai atsako:
Niekas manęs nespaudžia. Rašau, ką noriu. Ir tai tiesa. Bet jei jie gintų
pozicijas, priešingas dominuojančioms normoms, kažkas kitas greitai ateitų į jų
vietą rašyti vedamųjų. Akivaizdu, tai nėra griežta taisyklė: JAV spauda
retkarčiais spausdina net mano straipsnius, ir JAV nėra totalitarinė valstybė. Bet
tie, kuriems nepavyksta išpildyti tam tikrų minimalių reikalavimų, netenka šanso
tapti svarbiais komentatoriais.
Tai vienas didelių skirtumų tarp totalitarinių
valstybių propagandos sistemos ir to, kaip viskas vyksta demokratinėse visuomenėse.
Totalitarinėse šalyse valstybė nubrėžia oficialią liniją, ir jai visi turi
paklusti. Demokratinėse visuomenėse veikiama kitaip. Linija niekada neparodoma, bet
tampa numanoma. Tai laisvų žmonių smegenų plovimas. Net aistringi debatai oficialioje
žiniasklaidoje neišeina iš visuotinai priimtų, besąlygiškų taisyklių nubrėžtų
ribų, kurių viduje atsiranda priešingi požiūriai. Kontrolės sistema demokratinėse
visuomenėse ypatingai paveiki. Mes nepastebime tos linijos, kaip nematome ir oro, kuriuo
kvėpuojame. Mes netgi kartais įsivaizduojame regį gyvus debatus. Ši kontrolės sistema
yra daug galingesnė, nei totalitarinės sistemos.
Pažvelkite į XX a. 3 dešimtmečio pradžios
Vokietiją. Nepamirškime, kad tai buvo pažangiausia Europos šalis, pirmoji mene,
moksle, technologijose, literatūroje ir filosofijoje. O po to staigiai viskas apsivertė
aukštyn kojom, ir ji tapo barbariškiausia, labiausiai žudikiška valstybe žmonijos
istorijoje. Visa tai buvo paremta baime: baime bolševikų, žydų, amerikiečių,
čigonų, visų, kurie, pasak nacių, kėlė grėsmę pagrindinėms Europos kultūros
vertybėms ir tiesioginiams graikų civilizacijos palikuonims (kaip 1935 rašė filosofas
Martinas Heideggeris.) Kaip bebūtų, didžioji dalis vokiečių spaudos naudojo JAV
reklamos agentų marketingo technologijas.
Tokiu pat metodu primetama ir ideologija. Prievartos
negana, kad užvaldytum žmones, reikia kokio nors pasiteisinimo. Kai vienas žmogus
naudoja galią prieš kitą ar tai būtų diktatorius, kolonistas, biurokratas,
sutuoktinis ar bosas jiems reikalinga jų veiksmus pateisinanti ideologija. O ji
visadata pati: jų dominavimas aiškinamas kaip silpnesniųjų gėris. Galingieji visada
prisistato esą altruistiški, nesuinteresuoti savuoju gėriu ir kilnūs.
XX a. 3 dešimtmetyje nacių propaganda rėmėsi
paprastais žodžiais ir jų kartojimu, asocijuojant juos su emocijomis ir fobijomis. Kai
Hitleris 1938 įsiveržė į Sudetus, jis pateikė kilniausią motyvą humanitarinės
intervencijos būtinybę, kad nesigirdėtų vokiečių kalbėtojų šnekų apie etninius
valymus. Taigi, visi gyvens po juos ginsiančiu Vokietijos sparnu ir gaus paramą iš
pačios menuose ir kultūroje labiausiai pažengusios Europos šalies.
Dabar propagandos instrumentai kiek rafinuotesni,
ypač nors tai stebina šalyse, turinčiose daugiausiai pilietinių laisvių,
Didžiojoje Britanijoje ir JAV. Čia XX a. 2 dešimtmetyje gimė šiuolaikinė viešųjų
ryšių industrija, kurią taip pat galime pavadinti opinijos formavimu ar propaganda.
Abi šios šalys darė tokią pažangą, siekdamos
demokratinių teisių (prisiminkime moteris sufražistes ir kalbos laisvės atgavimą),
kad valstybės prievarta nebeatitiko laisvės troškimo. Taigi, valdantieji rado kitą
būdą pagaminti sutarimą (manufacturing consent). PR industrija tiesiogine
to žodžio prasme gamina koncepcijas, jų priėmimą ir palankumą joms. Ji kontroliuoja
žmonių protus ir idėjas. Tai didelis pranašumas prieš totalitarines valstybes, nes
juk daug maloniau paklusti reklamai nei būti nukankintam.
JAV kalbos laisvė yra saugoma taip, kaip nė vienoje
kitoje valstybėje. Nuo XX a. 6 dešimtmečio Aukščiausiasis Teismas labai pakėlė
kalbos laisvės standartus, remdamasis pagrindiniais XVIII a. Apšvietos principais.
Teismas palaiko kalbos laisvės principą, vienintelė riba tam yra kriminalas. Jei įeinu
į parduotuvę su šautuvu ir pasakau šausiu, mano žodžiai nėra saugomi
konstitucijos. Kita vertus, yra rimtų priežasčių kvestionuoti tokią kalbos laisvę.
Aukščiausias teismas šį principą pritaikė ir Kukluksklano naudai.
Prancūzijoje, Didžiojoje Britanijoje, ir, tikiuosi,
kitose Europos šalyse kalbos laisvės apibrėžimai griežtesni. Mano požiūriu esminga
tai, kad čia valstybė pasiskelbia istorinės tiesos sprendėja ir ima bausti tuos, kurie
toms tiesoms priešinasi. Jei leisime valstybėms naudotis tokiais metodais, mes pajusime
stalinistinius metodus. Valstybė neturi turėti galios bausti žmogų, kuris sako, kad
saulė sukasi aplink žemę. Labai elementaru: arba mes giname netgi tų žmonių kalbos
laisvę, kurių nuomonės mums atrodo šlykščios, arba išvis neginame jos. Net Hitleris
ir Stalinas pripažino kalbos laisvę tiems, kurie gynė jų Hitlerio ir Stalino
požiūrį.
Man yra kančia kalbėti apie tokias problemas
praėjus dviem šimtams metų po Voltero, kuris sakė: Ginsiu savo nuomonę iki
mirties, bet atiduosiu savo gyvybę už tai, kad jūs galėtumėte reikšti savąsias
nuomones. Būtų didžiulė nepagarba Holokausto aukoms, jei būtų pritaikyta viena
iš pagrindinių jų žudikų doktrinų.
Vienoje savo knygoje jūs cituojate Miltoną
Friedmaną, pasakiusį, kad pelno darymas yra demokratijos esmė.
Pelnas ir demokratija yra tokie priešiški, kad
neverta nė komentuoti. Demokratijos tikslas yra duoti žmonėms laisvę spręsti, kaip
jie gyvens, ir bet koks politinis pasirinkimas turi būti paremtas rūpinimusi jais. Pelno
darymas yra mūsų visuomenės liga. Teisinga, etiška visuomenė kreiptų tik šalutinį
dėmesį į pelną. Štai mano institute (Masačiusetso Technologijos Institute) keletas
mokslininkų labai sunkiai dirba, kad užsidirbtų daug pinigų, bet apie juos daug kas
galvoja kaip apie patologinius atvejus. Dauguma akademinės bendrijos narių yra labiau
susirūpinę naujų sričių tyrinėjimu iš intelektinio intereso perspektyvos, ir dirba
dėl bendrojo gėrio.
Neseniai Janas Ziegleris rašė, kad esama
trijų rūšių totalitarizmo: stalinizmo, nacizmo ir Tinos (Tina britų premjerės
Margareth Thatcher pareiškimo there is no alternative nėra alternatyvos
ekonominiam liberalizmui ir globaliniam laisvosios rinkos kapitalizmui santrumpa). Ar
manote, kad šias santvarkas galima palyginti?
Nemanau, kad jas reikia sudėlioti į vieną
lentyną. Kova su Tina reiškia priešinimąsi intelektinės kontrolės sistemai, kuri
negali būti lyginama su koncentracijos stovyklomis ar gulagu. JAV politika provokuoja
didžiulę opoziciją visame pasaulyje. Lotynų Amerikoje esančios Argentina ir Venesuela
pasitraukė iš Tarptautinio Valiutos Fondo. Vašingtonas Lotynų Amerikoje nebegali
inicijuoti karinių perversmų, kaip prieš dvidešimt trisdešimt metų. Visas
kontinentas dabar atmeta neoliberalią programą, jėga primestą prieš du
dešimtmečius. Visame pasaulyje esama pasipriešinimo globalinei rinkai pavyzdžių.
Globalinio teisingumo judėjimas, pritraukiantis
didelės žiniasklaidos dalies dėmesį kasmetiniuose Pasaulio Socialiniuose Forumuose
(PSF), visus metus sunkiai dirba. Tai naujas požiūris, o galbūt ir naujas
Internacionalas. Bet pagrindinis jo uždavinys yra įrodyti, kad alternatyva yra.
Geriausiai globalinius ryšius išreiškia pats PSF. Priešiškos žiniasklaidos
priemonės bet ką, kas pasisako prieš neoliberalią globalinę rinką, vadina priešu, o
iš tiesų kovojama dėl kitokios pasaulinės rinkos, dėl žmonių.
Lengvai galime pastebėti kontrastą tarp dviejų
partijų, nes jų susitikimai vyksta vienu metu. Davose vyksta Pasaulio Ekonomikos
Forumas, kalbantis apie pasaulio ekonominę integraciją, bet tik finansininkų, bankų
naudai. Šios organizacijos kontroliuoja žiniasklaidą. Jų globalinės integracijos
koncepcija tarnauja investuotojų interesams. Oficialioji žiniasklaida mano, kad tai
vienintelė globalizacijos forma. Davosas yra geras propagandos veikimo demokratinėse
visuomenėse pavyzdys. Jis toks aktyvus, kad kartais net PSF aktyvistai ima vadinti save
anti. Bet jie išreiškia daugumos pasaulio gyventojų nuomonę.
Kritikai jus priskiria anarchistams arba
socialistams libertarams. Kokia būtų valstybės rolė tikroje demokratijoje?
Gyvename čia ir dabar, ne kokioje nors
įsivaizduojamoje visatoje. O čia ir dabar esama tironiškų organizacijų
didžiųjų korporacijų. Jos yra artimiausios totalitarinėms institucijoms. Jos išvis
nėra atskaitingos visuomenei. Jos elgiasi kaip plėšrūnės, kurių grobiu tampa
mažesnės kompanijos. Žmonės turi vienintelę priemonę apsiginti tai valstybė.
Tai nėra labai paveikus skydas, nes susijęs su plėšrūnėmis. Bet skirtumų yra.
General Electric neprivalo atsiskaityti prieš nieką, o valstybė retkarčiais paaiškina
savo veiksmus visuomenei.
Jei demokratija yra stipriai išplėtota, jei
piliečiai kontroliuoja gamybos ir verslo priemones, jei jie dalyvaus savosios aplinkos
tvarkyme ir valdyme, valstybė palaipsniui galės išnykti. Ją pakeis savanoriškos
bendruomenės mūsų darbovietėse ir ten, kur mes gyvename.
Jūs kalbate apie tarybas?
Pirmiausiai po Spalio revoliucijos Leninas ir
Trockis sužlugdė tarybas, darbininkų tarybas ir visas demokratines institucijas. Šiuo
požiūriu Leninas ir Trockis buvo pikčiausi socializmo priešai XX amžiuje. Bet,
būdami marksistais ortodoksais, jie manė, kad atsilikusi šalis, kokia buvo Rusija,
negali iškart įžengti į socializmą ir pirmiausiai turi būti prievarta
industrializuota.
1989-aisiais, kai žlugo komunistinė sistema,
maniau, kad tai paradoksiškai buvo socializmo pergalė, nes socializmą suprantu kaip
demokratinę gamybos, verslo ir kitų žmonijos gyvenimo aspektų kontrolę.
Deja, abi propagandos sistemos įrodinėjo, kad
tironiška Lenino, Trockio ir Stalino sistema buvo socializmas. Tai suteikė daug malonumo
Vakarų lyderiams, dešimtmečius bandžiusiems iškraipyti reikalo esmę.
<...>
Anarchizmas neturi tokių principų, kurių mes visi
privalome laikytis. Anarchizmas, kaip aš jį suprantu, yra judėjimas, bandantis
identifikuoti organizacijas, besistengiančias valdyti ir dominuoti, reikalaujantis jų
paaiškinti savo veiksmus, o jei ne, bandyti jas pakeisti.
Anarchizmas ir libertarinė mintis toli gražu ne
žlunga, o žydi. Daug kur pasiekta pažangos. Priespaudos ir neteisybės formos, kadaise
buvusios vargiai atpažįstamos, dabar jau draudžiamos. Tai yra didelė sėkmė, visos
žmonijos žingsnis į priekį, o ne pralaimėjimas.
Pagal Le Monde Diplomatique
parengė KP
Į viršų
|
|