|
anarchija.lt
TEORIJA
Kasparas Pocius
ALTERNATYVUSIS NOAMO CHOMSKY PASAULIS
Pirmą kartą Lietuvoje radikalaus
šiuolaikinės JAV politikos, ekonomikos ir viso to, ką vadiname kapitalizmu, kritiko,
filosofo, lingvisto, anarchisto ir politinio aktyvisto Noamo Chomsky knyga. Lingvistas, 40
metų dėstęs Masačusetso technologijos institute ir padaręs kvapą gniaužiančių
atradimų struktūrinės lingvistikos srityje, nuo septintojo dešimtmečio iki dabar
kruopščiai analizuoja JAV užsienio politiką, jos įtaką valstybės vidaus gyvenimui
ir apologetams intelektualams, kurie gina nusikaltimus, padarytus dėl žmogaus
teisių ir paramos demokratijai. Knygoje Tikslai ir vizijos pateikiamas
šio mąstytojo minčių koncentratas, jame autorius nusako kitokio, geresnio ir
labiau tinkamo gyventi pasaulio viziją. Negailestingai smerkdamas pasaulio viešpačius
ir valdymo formas (ir Vakarų demokratiją, ir totalitarizmą), valstybės bei rinkos
tironus, Chomsky išaukština žmogų, jo prigimtį, laisvės ir brolybės troškimą. Jis
supranta demokratiją ne kaip būdą užvaldyti pasaulį, sunaikinant mažųjų žmonių
ir tautų ekonominę ir politine laisvę ir galimybes, o kaip tiesioginės demokratijos,
laisvų asociacijų, tobulesnės visuomenės sukūrimą.
Tam, kad suprastume Chomsky vertybines nuostatas ir
jo anarchizmą, reikia pažvelgti į jo biografinę dosjė. Noamas Avramas Chomsky gimė
1928 m. Filadelfijoje ir užaugo žydų sionistų kultūrinėje tradicijoje, tarp Rytų
Europos emigrantų. Jo tėvas Williamas Chomsky 1913 m. pabėgo iš Rusijos, kad
išvengtų tarnybos caro armijoje, o mama Elsie Simonofsky paliko Lietuvą, kai buvo
vienerių metų amžiaus.
Chomsky augo depresijos ir fašizmo pavojaus metais.
Kaip jis pats prisimena: Ketvirtajame dešimtmetyje buvo visiškai aišku, kad nacizmas
yra labai pavojinga jėga, ir ji užtemdė visą mano vaikystę. Taip pat jis prisimena
streikus Amerikoje, kuriuos malšindavo įsiutusios policijos pajėgos. O Chomsky šeimoje
buvo daug bedarbių, profsąjungų ir politinių aktyvistų. Jis augo tarp darbininkų
klasės atstovų, taikliai aprašytų tokiuose romanuose kaip, pavyzdžiui., Johno Doso
Passoso Keturiasdešimt antroji paralelė, ir nuo vaikystės stebėjo klasinį
solidarumą bei kovą.
Nors Chomsky tėvai buvo Roosevelto tipo demokratai,
Noamas turėjo dėdžių ir tetų, kurie dalyvavo komunistų, trockistų ir anarchistų
veikloje. Būdamas vaikas, Chomsky jautė Niujorko radikaliųjų žydų intelektualinės
kultūros įtaką. Jis reguliariai lankydavosi žydų anarchistų laikraščių kioskuose
ir knygynuose. Tai buvo, pasak Chomsky, darbininkų klasės kultūra, darbininkų
klasės vertybės, solidarumas. Nuo komunistų partijos ši Amerikos žydų atšaka
skyrėsi radikalia pusiau anarchistine bolševikų kritika. Dar būdamas jaunas Chomsky
suprato, kad komunistai su Stalinu priešakyje veikia prieš Ispanijos darbininkų klasės
interesus ir bando sužlugdyti darbininkų revoliuciją Ispanijos pilietinio karo metu
(19361939). Chomsky pirmas politinis straipsnis apie Barselonos žlugimą buvo
parašytas, kai jam buvo tik dešimt metų. Komunistų partijos kontrrevoliucija prieš
Ispanijos darbininkus, kurie buvo pradėję kolektyvizuoti žemę, kai kuriose vietovėse
į savo rankas perėmė fabrikų valdymą ir kūrė savo armiją kovai su Franco, padarė
Chomsky didžiulį įspūdį. Vėliau apie tai Chomsky rašė: Komunistų partijos
vykdomas Ispanijos revoliucijos slopinimas rodo, kad bolševizmas ir Vakarų liberalizmas
vienijasi prieš liaudies revoliuciją.
Ankstyvoji anarchizmo įtaka Chomsky politinei
minčiai negali būti pervertinta. Ji nubrėžė perspektyvą tolesnei jo politinei ir
intelektualinei karjerai. Nuo 13 metų Chomsky save identifikavo kaip kairįjį
antibolševiką ir netruko pasijusti izoliuotas dėl savo politinių idealų. Chomsky
būtų likęs eiliniu Filadelfijos žydu radikalu, jei nebūtų pasukęs kalbos studijų
keliu.
Pradedant nuo pirmųjų esė ir baigiant tokioms
knygomis kaip Pasaulio tvarka: senoji ir naujoji (World Order: Old and New,
1996) ar Hegemonija ar išlikimas (Hegemony or Survival, 2003) Chomsky
plėtojo unikalią politinę kritiką. Pirmajame jo politinių tekstų rinkinyje Amerikos
valdžia ir naujieji mandarinai (1969), dedikuotame drąsiems jaunuoliams,
atsisakantiems tarnauti nusikalstamame kare, yra esė, kuri ir po trijų dešimtmečių
išsiskiria savo įžvalgomis ir kandžiu sarkazmu. Lengva būti paveiktam
šokiruojančio siaubo, kurį eskaluoja žiniasklaida [apie Amerikos karą Irake K. P]
ir nesuprasti, kad tai didesnio nusikaltimo brutali išorė. Tas nusikaltimas tai
pasiryžimas įvesti socialinę tvarką, kuri garantuoja kančią, pažeminimą ir
elementarių žmogaus teisių pažeidimus. Jau šiame rinkinyje Chomsky atsiribojo nuo
daugumos karo kritikų, kuriems jis buvo tragiška klaida, ir pavadino jį
amerikietišku imperializmu.
Nuo 1969 m. Chomsky išleido daug knygų apie JAV
užsienio politiką Azijoje, Lotynų Amerikoje ir Artimuosiuose Rytuose. Knygoje Lemtingas
trikampis puikiai išstudijuojama Izraelio valstybinio terorizmo istorija ir
nuolatinė JAV vyriausybės parama Izraelio Spartai kaip strateginiam arealui,
nuginkluojama sionistinė Arabų ir Izraelio konflikto versija ir reiškiama parama
palestiniečių kovai.
Chomsky taip pat rūpinosi sukelti reakcijas į Rytų
Timoro išsivadavimo kovą. Ši buvusi Portugalijos kolonija 1975 m. patyrė Indonezijos
invaziją ir buvo aneksuota, kai okupantus parėmė JAV vyriausybė. Tada žuvo virš 200
000 timoriečių. Taip pat jis rašė knygas apie JAV remiamą valstybinį terorizmą
Lotynų Amerikoje, Izraelio agresiją Vakarų krante, Gazą ir Libaną, konformistinės
spaudos vaidmenį išlaikant gerai užmaskuotus nemalonius faktus.
Chomsky aktyviai pasisakė prieš Persijos įlankos
karą, 19931995 m. Oslo susitarimus šie, kaip jis sakė, atnešė pergalę
Izraeliui ir JAV. Pastaruoju metu šis nenuilstantis kovotojas tęsia kovą su JAV
globaline politika, žiniasklaidos ir propagandos kontrole. Jo nuomone, būtent JAV
administracija, jos remiamos korporacijos ir bankai vykdo tikrąjį valstybinį terorizmą
pasaulyje.
Šioje knygoje skaitytojas ras teorines Chomsky
kritikos konstravimo prielaidas. Jau ankstyvajame savo politinės veiklos laikotarpyje,
1970 m., Chomsky savo pažiūras išdėsto paskaitoje Valdžios ateitis. Paveiktas
septintajame dešimtmetyje įkaitusio JAV politinio klimato, filosofas ima lyginti
įvairias pasaulio vizijas, pasiremdamas labai įžvalgiai parinktomis įvairių autorių
citatomis šio Chomsky sugebėjimo turėtų nenuvertinti ir patys aršiausi jo
kritikai. Chomsky jau prieš daugiau nei trisdešimt metų išreiškė nuomonę, kad
tokios socialinio valdymo formos kaip valstybinis socializmas Sovietų Sąjungoje ir
valstybinis kapitalizmas visame kitame pasaulyje yra regresyvios ir labai neadekvačios
socialinės teorijos, ir daug fundamentalių problemų mums kyla iš šių dominuojančių
socialinių formų nepriderinamumo ir netinkamumo modernioms industrinėms
visuomenėms. Klasikinio liberalizmo idėjas perėmę industrinės visuomenės
ideologai sureikšmina privatinę nuosavybę, individualistinį egoizmą, ekonominio bei
politinio elito interesų labui sunaikina žmogui įgimtą laisvės, bendruomeniškumo,
lygybės instinktą, patį žmogų arba paverčia pažemintu sistemos sraigteliu,
instrumentu, arba priverčia vaikytis turto, užmirštant viską, išskyrus Save. O
valstybinis socializmas atsiranda sunaikinus revoliucinio išsilaisvinimo pamatus;
raudonoji biurokratija (kaip ją pavadino europietiškojo anarchizmo tėvas Michailas
Bakuninas, vienas didžiausių Chomsky autoritetų) yra dar žiauresnė nei
kapitalistinė, nes jėga nuslopina žmonių siekius savarankiškai tvarkyti savo
reikalus, sunaikina patį socialumą ir, žinoma, laisvę, pajungia žmones valstybinei
kontrolei. Valdžios ir ekonominės galios troškimas ir valstybiniams socialistams, ir
valstybiniams kapitalistams atima norą rūpintis visuomenės gerove ir verčia pasaulį
regresuoti. Kaip išeitį Chomsky mato socialinį libertarizmą socialinę teoriją,
pasak autoriaus, grindžiamą ir klasikiniu liberalizmu, ir kairiuoju marksizmu, ir
anarchizmu. Libertarinis socializmas reiškia perėjimą nuo kapitalistinių santykių ar
valstybinės kontrolės į tokį būvį, kuris ne tik žmogų išlaisvintų iš vergijos
pančių, bet ir leistų jam tiesiogiai dalyvauti demokratijos kūrime sudarytų
galimybes kurtis daugybei darbininkų tarybų, vartotojų tarybų, komunų asamblėjų,
regioninių federacijų ir t. t., kuriose atstovaujama tiesiogiai ir yra galimybė jas
keisti, taigi atstovaujantieji yra tiesiogiai atsakingi už aiškiai apibrėžtą ir
integruotą socialinę grupę, kurios vardu pasisako aukštesnės tvarkos
organizacijoje. Taigi, tokia visuomenė ir yra Noamo Chomsky svajonių visuomenė.
Esė Sovietų Sąjunga prieš socializmą
Chomsky dar sykį išsako savo požiūrį į Rytų valstybę, kurioje revoliucija greitai
tapo tironiško smurto ir žiaurumo įkaite; jos vardu prisidengę raudonieji biurokratai
tyliai susidorojo su demokratinės kontrolės ir išsilaisvinimo mechanizmais, garsiai
skelbdami apie komunizmo pergalę. Betgi Vakarų kapitalizmo ideologai ir valstybininkai,
kuriuos Chomsky atvirai vadina sovietų kolegomis, gąsdindami visuomenę bolševizmo
siaubu, nemažiau pasidarbavo naikindami tikros demokratijos galimybes Vakaruose bei leido
įsigalėti laisvajai rinkai ir korporacijoms, beveik jau sunaikinusioms visa tai, ką
pasiekė ekonominės ir politinės laisvės siekiančios Vakarų visuomenės.
Esė Propaganda. Amerikietiškasis stilius
Chomsky rašo: Totalitarinėse visuomenėse, kur veikia Tiesos ministerija, propaganda
iš tiesų nesistengia kontroliuoti tavo minčių. Ji tik suteikia partinę liniją. Ji
sako: Štai oficiali doktrina, paklusk ir nepateksi į bėdą. Jei nukrypsi nuo
linijos, mes tau kai ką padarysim, nes mes turime galią. Demokratinės visuomenės
negali taip veikti, nes valstybės galios kontroliuoti elgesį jėga daug labiau
apribotos. Jei žmonėms leidžiama pareikšti nuomonę, tai tie, kurie turi galią,
lengviau kontroliuoja, ką tas liaudies balsas sako kitais žodžiais tariant,
žmonių mąstymą. Performulavus šią Noamo Chomsky citatą į kito iškilaus
mąstytojo, jau mums gerai žinomo Slavojaus Žižeko kalbą, geismas turėti,
mylėti, kurti, būti pripažintam visuomenėje skatina pasisavinti, įtraukti į save
tai, kas vadinama kapitalizmo ideologija idėjas, įsitikinimus ir mintis, kurios
jokiu būdu neišeitų už demokratinio diskurso ribų. Šias ribas saugoja tas pats
geismas tu negali kalbėti kitaip, nei tau leista šiuolaikinio viešojo diskurso.
Kalbėti kitaip reiškia būti neišgirstam, pažįstamam nebent saujelei savų
žmonių, nebūti įtrauktam į viešus debatus. Esantis už diskurso ribų žmogus nėra
politinis subjektas. Jis yra už įstatymo ribų. Demokratinės propagandos modelis
atskleidžiamas nagrinėjant praėjusio amžiaus pabaigos neramumus Vietname, Nikaragvoje
ir Irake, visais tais atvejais ji veikia kaip diskursyvi prievarta.
Titulinėje esė Tikslai ir vizijos bei
interviu su jauna slovėnų aktyviste Ziga Vodovnik aptariama padėtis pasaulyje,
sugriuvus Sovietų Sąjungai bei vykstant kapitalistinei globalizacijai. Chomsky
paaiškina savo sprendimą palaikyti tautinės valstybės (kaip galimybės tų šalių
gyventojams daryti tam tikrą įtaką politikos ir ekonomikos raidai) interesus šioje
galios ir pinigų iš viršaus viešpatavimo eroje. Jis mini Kubą ir Vietnamą kaip
atsparos JAV hegemonijai pavyzdžius, aptaria nykią padėtį Rytų Europoje, siaubiamoje
laukinio kapitalizmo. Iš čia randasi ir jo koncepcija apie Rytų Europą, kuri jau
penkis šimtus metų Vakarų imperialistams tarnauja kaip trečiasis pasaulis į
šią teoriją turbūt reikėtų ne mažiau atsižvelgti, diskutuojant mūsiškes
vijimosi, atsilikimo ir artėjimo prie europietiškųjų tikslų strategijas. Įvairių
pasipriešinimo kapitalizmo negerovėms strategijų ir alternatyvų jo viešpatavimui
svarstymas šiandieninio pasaulio šviesoje, rėmimasis žmogaus prigimties koncepcijomis,
įvairių kairiųjų judėjimų istorijų ir garsių asmenybių minčių pateikimas yra
pagrindiniai Chomsky uždaviniai, ir šioje knygoje visa tai yra atskleista.
Visa tai, apie ką kalbama šioje knygoje, yra
aktualu ir dabartinei Lietuvai, kurioje dabar ypatingai pastebimas prisitaikymas prie JAV
ideologijos, kapitalizmo ir besaikio vartotojiškumo hegemonijos. Chomsky teikia idėjų
visiems tiems, kurie ieško kūrybingų alternatyvų vienodam ir sterilizuotam mūsų
gyvenimo stiliui, nesusitaiko su esama padėtimi, nes žino, kad tai, ką siūlo
laisvosios rinkos ekonomika ir kapitalistinis globalizacijos variantas, neatneš nei
laisvės, nei demokratijos, nei sukurs pilietinę visuomenę, o greičiau bus žingsnis
atgal. Vienintelė galimybė susikurti geresnį gyvenimą tai mūsų pačių aktyvus
dalyvavimas demaskuojant įvairias šiuolaikinio pasaulio blogybes, alternatyvių
bendruomenių kūrimas, vieši pasisakymai, drąsių, kilnių tikslų ir vizijų
įgyvendinimas.
2006 m.
Noam Chomsky. TIKSLAI IR
VIZIJOS. Straipsnių rinkinys. Iš anglų kalbos vertė Kasparas Pocius. K.: KITOS
KNYGOS, 2006.
Į viršų
|
|