|
anarchija.lt
TEORIJA
Gintautas Mažeikis
IKI NUODĖMIŲ IŠPARDAVIMO
Šiandien pliaupiant žiaurumo kinui ir geismo
televizijai, odos ir kaulų kūniškųjų nuodėmių kultūra prašosi paaiškinama.
Vienas didžiųjų geismo teoretikų ir praktikų yra J. W. Goethe`s Mefistofelis,
išsamiai diskutavęs apie nuodėmių tikslus ir praktiką. P. Sloterdijkas Mefistofelį
priskiria cinikams, kurie tyčiojasi iš mokslininkų pasiaukojimo teorijoms ir technikai.
Mokslininkams suabejojus savo gyvenimo prasme, cinizmo šėtonas siūlo išpildyti jų
slapčiausius, gėdingiausius troškimus kilniu ir oriu būdu. Goethe`s Mefistofelis,
norėdamas sugundyti studentą, sako sovietmečiu tarp studentų kultiniais tapusius
žodžius: Teorija, brolau, sausa šaka, / Už tai gyvenimo vaisingas medis
žydi.
Moksliškai apibrėžtų gyvenimo tikslų ir
techninių priemonių kritika yra prielaida šėtonui manipuliuoti žmonių norais
vaisingu medžiu. Vis dėlto Faustas pats, niekieno neverčiamas, sutinka būti
manipuliuojamas. Lygiai kaip ir V. Nabokovo Lolitos herojus Humbertas. Iki Lolitos
Humbertas jau buvo sugundęs daug nimfečių ir išsamiai pažinęs jų kūniškumo
ypatybes. Jis skaitė literatūrą ta tema, gebėjo lengvai užmaskuoti savo geismus, kai
kalbėdavosi su psichiatrais. Jo patirtis rodo, kad ne vien Lolita manipuliuoja Humbertu
(paplitusi nuomonė), bet ir pats Humbertas sąmoningai pasiduoda šiai manipuliacijai, t.
y. manipuliuoja manipuliacija. Simtomiška, kad Humberto ilgai ugdytas gebėjimas
kūniškai nusidėti tampa vis mažiau pastebimas. Goethe`i ir Nabokovui kūnas vis dar
turėjo aiškią taktilinę, skonio, kvapo, skausmo prasmę, skirtingai nei jų
skaitytojams, kurie pirmiausiai mato logoso viešpatiją ir ženklinę geismo produkciją.
Lolita yra naivi manipuliatorė, o jos herojus yra
įgudęs manipuliuojamasis (pagal analogiją: naivi sadistė ir rafinuotas mazochistas).
Tačiau Mefistofelio ir Fausto situacija truputį panaši: Mefistofelis mato, kad Faustas
neturi pakankamų turiningos nuodėmės kompetencijų, nėra įgudęs malonumų
reikaluose, neturi tinkamo skonio ir vaizduotės. O šėtonas nuodėmių reikaluose yra
įgudęs, tačiau nori išlikti sąžiningas, nenori manipuliuoti Fausto naivumu, todėl
gyvenimo medį jį moko pažinti ne iš raidžių. Kitaip tariant, velnias siūlo
personaliai orientuotą prekę, ugdo vartotoją, skiria jam didelį marketinginį
dėmesį.
Tuo tarpu šiuolaikinė visuomenė gerokai
sumenkėjo. Beveik išnyko pastabaus, pamokančio, auklėjančio mainytojo fenomenas,
gyvavęs Europoje iki pat XIX a. pradžios. Žinoma, daugelis gali pasakyti, kad kiekviena
pardavimo/supirkimo kompanija siekia ugdyti savo vartotoją. Tačiau šiandien toks
auklėjimas prarado asmeninį santykį ir remiasi segmentiškai orientuota reklama,
beasmeniais siūlymais išbandyti mėginius. Anoniminė prekyba neprilygsta
mefistofeliškai vartotojo auklėjimo strategijai. Heideggerio žodžiais tariant,
šiuolaikiniai reklamos, marketingo agentai prarado santykį su būtimi: su pragaro ir
rojaus patyrimu, su platoniškąja paidea samprata, renesansine studia
humanitatis idėja, romantine Bildung vizija, kuriose šiuolaikinė
hermeneutika dar įžvelgia būties mąstymo galimybę. Mefistofelis yra guru, filosofijos
mokytojas, todėl puikiai jaučiasi tarp mokslininkų ir filosofų. Kita vertus, jis
aiškiai atskiria metafiziką, kuri tėra disciplinavimo priemonė, ir sielos ugdymą,
kuris reikalauja asmeninio, globėjiško požiūrio. Pavyzdžiui, šėtonas aptinka, kad
Faustas nemoka tinginiauti, negeba atsipalaiduoti ir mėgautis kūnų, kvapų, skonio
įvairove lygiai kaip ir absoliuti dauguma šiuolaikinių vartotojų, praradusių šį
nuostabų aristokratų išpuoselėtą meną. Todėl mefistofelis kreipiasi į laumę, kuri
paruošia stebuklingą gėrimą, nuo kurio: Išmoksi aukšto tinginystės meno / Ir
jusi, net žingsniuodamas gatve, / Kaip Kupidonas širdį tau kutena. Tačiau lavinimo
istorija tuo neužsibaigia, veikiau tai tik įspūdinga įžanga į lėto kūniško
mėgavimosi meną: Nuskintas vaisius tik tada skanus, kai jo pasiekt iš karto negali
tu; / Tad paraityk pirma kulnus [...] Ją prijaukink, prisiviliok, / Prie tikslo
niekad nesibrauk tiesiog!
Velnias yra mainytojas. Jis vienas gėrybes keičia
į kitas: sielą siūlo išmainyti į gyvenimo spalvas. Kuo brangesnė siela, tuo daugiau
už ją siūloma klausos, lytėjimo, skonio, kvapo malonumų. Nevykusi siela yra pigi.
Faustas mokslininkas, į jį dar galima investuoti, ugdyti jo gebėjimus mėgautis
menais, amūro žaidimais, perimti vyndarių meno paslaptis ir pan. Šiandien situacija
pasikeitė. Šėtonui tenka mažiau gundyti: stovi eilės žmonių, laukiančios
patvirtinimo apie jų geismų išsipildymą. Jie net neprašo kokios nors gundymo ar
mėgavimosi patirties, o tiesiog reikalauja etiketės, žavingo paveikslėlio, brendo,
patvirtinančio jų tariamą malonumo patyrimą. Vartotojų sielų atpigimui pasitarnavo
reginių visuomenė, kuri kūno nuodėmę pakeitė vaizdu, reginiu užgožė lėtą
taktilinę, skonio ir vaizduotės patirtį.
Žinoma, didieji nusikaltėliai sąvadautojai,
sukčiai, plėšikai anaiptol neišnyko. Tačiau jie išstumti į paribius: mūsų
visuomenėje nebesižavima vagimis, žudikais, teroristais, prekiautojais žmonėmis. Jie
priklauso tabu išstumtai, nuolatos slopinamai, baimės ir gėdos sferai.
Televizijos visuomenė sukūrė kitokį pozityvų individą: saikingai dozuojamų
vaizdų vartotoją, viešosios disciplinos gerbėją, svajojantį apie svetimas istorijas.
Televizijos ir didžiųjų prekybos centrų sukurtas naujasis masių žmogus neturi ir XX
a. pradžios industrinio masių žmogaus polėkio: jis neturi gebėjimų kelti
revoliuciją, jam svetimas naikinantis ir griaunantis maištas, nevaldomi masinio geidulio
proveržiai. Naujiesiems, nekenksmingiems vartotojams skirti žavingi, glamūriniai
(popkultūrinio spindesio, aukšto kičo) vaizdai tapo svarbiausiais jų diskursų, jų
savęs identifikavimo tikslais ir ribomis. Ne ideologija, o spindintys paveikslėliai
šiandien nubrėžia, kas leidžiama ir turi būti žiūrima, įsivaizduojama, vartojama,
o kur prasideda tabu. Tokiam vartotojui pasibaisėjimą kelia susidūrimas su kūniška
skausmo tikrove: jis baisisi narkomanų užeigomis, kur draugiškai dalijamasi senais
švirkštais, pigiomis aludėmis su palikto maisto ir alaus tykančiais varguoliais.
Tiesa, kaip pastebi S. Žižekas, vartotojų visuomenė kartais susigalvoja sau skausmo ir
griovimo praktikas, norėdama grįžti į įsivaizduojamą tikrovę. Viena tokių pramogų
yra automobilių bulių kovos. Jos rodo, kad išėjimas iš glamūrinio
rojaus reikalauja specialios organizuotos griovimo, naikinimo praktikos, kuri taip pat
turi būti prižiūrima. Kaip pastebi V. Pelevinas romane Empire V, glamūras
yra šiuolaikinio vartotojiško diskurso galia ir disciplina: spindintys paveikslėliai
kuria savo subjektus. Šiuolaikinį vartotoją riboja ne kūno nuodėmės siaubas, o
spektaklio pabaigos baimė. Glamūrinė tikrovė skatina simuliakrines nuodėmes,
skatina pigų, greitą ir nuolatos kintantį pasimėgavimą. Todėl senieji vaizdai
tiesiog atpiginami, išparduodami CD pavidalu. Vartotojiškos tariamos nuodėmės neturi
jokios išliekamosios vertės.
Vartotojų visuomenei turėtų būti skirtas atskiras
pragaras, nes šie pseudonusidėjėliai vargu ar galėtų būti pripažinti didžiųjų
nuodytojų, kankintojų, sąvadautojų, eretikų ir karingų ateistų. Dantės aprašytame
pragare, kaip ir rojuje, susirenka tie, kurie gyvenimą pažino ne kompiuteriniuose
žaidimuose, o geismą ne iš Panelės ar Cosmopolitan žurnalų. Ten
gyvena F. Dostojevskio Užrašų iš Mirusiųjų namų, Homero Odisėjos ir
Illiados herojai, Nietzsche`s antžmogiai, o ne žiūrovai. Ten veikiausiai yra ir
lietuviškų kaimo sodybų plėšikai-žmogžudžiai, kuriems iki spektaklio visuomenės
labai toli ir kuriems glamūras atsiveria pigaus vyno pavidalu. Tokios lietuviškos
nuodėmės nevertos Mefistofelio žvilgsnio, o jų herojai nenusipelno gundytojo pamokų.
Išugdyti rafinuotą nusidėjėlį sunku, subtilios
nuodėmės auklėjimas užtrunka ilgai. Tai iliustruoja T. Harrio romanas Hanibalas:
pradžia bei to paties pavadinimo P. Weberio filmas. Gaspardas Ullielis, vėliau
Hanibalas Lekteris, kerštaudamas lavino gebėjimą subtiliai nusidėti: nuo vulgarios
žmogėdrystės jaunystėje iki subtilios kanibalinės kulinarijos brandžiame amžiuje.
Susidūrimas su sužvėrėjusiais lietuvių kilmės fašistuojančiais nusikaltėliais,
pirmoji itin gili psichinė trauma ir sesers kraujo skonis, patologinės anatomijos ir
rytų kultūros studijos, kanibalistiniai bandymai, vėliau psichologinių įgūdžių
šlifavimas. Visa tai padėjo tapti Avinėlių tylėjimo herojumi, kuriam būdingi
faustiški intelektualumo bruožai, rafinuotas mefistofeliškas skonis, Nietzsche`s Übermensch
gebėjimas peržengti visuomenės sankcionuotas ribas, būti anapus glamūrinės
tikrovės (G. Debordo Spektaklio visuomenės). Svarbiausia, norėdamas virsti
Hanibalu, Ullielis turėjo paneigti patį nuodėmingumo statusą. Istorijoje yra buvę
tokio neigimo pavyzdžių: tai revoliucinis eksproprijatorių eksproprijavimas,
manipuliavimas manipuliatoriais bei lekteriškas kanibalų suvalgymas.
Nuodėmingų paveikslėlių vartojimas pinga, nes,
augant jų vaizdų poreikiui, didėja ir pasiūla. Tūkstančiai žmonių dirba tariamų
kūniškųjų nuodėmių industrijoje ir milijonai perka jų produkciją. O šiurkščius
ir subtilius nusidėjimus, kaip, beje, ir sunkią ligą, mirtį, psichinę negalią,
asocialumą, visus su nusikaltimais susijusius ir net slaugomus asmenis visuomenė yra
linkusi pašalinti iš savo regėjimo horizonto, suskliausti slaugos ligoninėse,
ištrinti naudojant eutanaziją, sukamšyti į kalėjimus, į gatvių užribius,
šiukšlynus. Lietuviška visuomenė sparčiai vejasi amerikietiško animacinio serialo
Simpsonai herojus, naikindama gebėjimą kelti revoliucijas, ištrindama erdvę
saviems goethe`ms, dostojevskiams, išstumdama buvimo anapus leidžiamo patirtį,
reikalingą nuodėmei ir malonei.
2007-02-23
Į viršų
|
|