|
anarchija.lt
TEORIJA
Aušra Pažėraitė
DEHUMANIZACIJOS IR ANIMALIZACIJOS
Pranešimas perskaitytas konferencijos
Naujosios kairės juodraštis 2007 metu
Šiame savo pranešime bandysiu pasiaiškinti kai
kurias sąvokas, kurias labai dažnai sutinku naudojant viešajame ir privačiajame
diskurse kaip savaime suprantamas, ir kurios man kelia vis daugiau klausimų ir tampa vis
labiau neskaidrios.
Pirma tokia sąvoka dehumanizacija. Kaip ji
apibrėžiama? Žodynuose galima rasti tokį apibūdinimą: tai atėmimas žmogiškumo,
veiksmas, atimantis iš žmogaus jo žmogiškumo dimensiją, transformavimas į gyvulinę
būklę. Dažnai suprantama, kad tai elgesys su vienu ar grupe žmonių tokiu būdu, kuris
patiriamas kaip žeminantis, sumenkinantis, ar tiesiog neigiantis ir sunaikinantis jo ar
jų žmogiškąjį orumą. Toks elgesys, žmonių traktavimas gali vykti bent trimis
lygmenimis privačiame, kultūriniame ir instituciniame, kurie dažnai gali ir
persipinti, sustiprindami vienas kitą. Čia aš remiuosi Neilo Thompsono knygos Promoting
Equality schema, kurią jis vartoja ne tiek dehumanizavimo, kiek negatyvios
diskriminacijos problematikai. Galima kalbėti apie dehumanizavimą kaip kokio žmogaus ar
žmonių grupės nelaikymą žmonėmis, stigmatizuojant juos, naudojantis įvaizdžiais,
prilyginančiais juos ne-žmogiškoms būtybėms gyvuliams, žvėrims, parazitams,
augliams sveikame visuomenės kūne, ar šiaip demonizuojant. Dažniausiai šis terminas
vartojamas, analizuojant genocidą. Istorikai, filosofai, dabar jau ir antropologai kelia
klausimą, kaip įmanoma, kad žmogus imtų dalyvauti masinėse kokios nors žmonių
grupės žudynėse? Hannah Arend rašė:
Kalbant apie Eichmanną
glumina tai, kad daugelis buvo kaip jis, ir kad tie daugelis nebuvo nei iškrypę, nei
sadistai, bet kad buvo ir tebėra stulbinamai ir bauginančiai normalūs. Mūsų teisinių
institucijų ir moralinių sprendimo standartų požiūriu šis normalumas buvo tuo labiau
bauginantis, kad sudėjus visus žiaurumus į vieną, galima numanyti
kad tai naujas
kriminalinis tipas, kuris faktiškai yra hostis generis humani, kuris vykdo
nusikaltimus situacijose, kuriose jam beveik neįmanoma žinoti ar jausti, kad daro
kažką negero.1
Vienas iš dažniausiai pateikiamų atsakymų
kalbant apie nacių kolaborantų Lietuvoje vykdytas masines žydų žudynes, būdavo tas,
kad, esą, kolaboravo visokie padugnės, asocialus elementas. Tačiau pagal naujausius
tyrimus aiškėja, kad, deja, kaip ir Vokietijoje, taip ir Lietuvoje, į žudynes leidosi
žmonės, kurių dauguma iki tol buvo visiškai normalūs. Pasirodo visa eilė
naujausių tyrimų, kuriuose bandomas išsiaiškinti mechanizmas, kuris suveikė taip, kad
tie visiškai normalūs taptų žudikais. Ir viena iš to mechanizmo sudedamųjų
dalių, kaip teigiama, yra būsimųjų aukų dehumanizavimas. T.y. kažkuriuo metu į
apyvartą paleidžiamas diskursas, propaganda, kuriame naudojama kalba, kuria tos
sąmoningai ar nesąmoningai pasirinktos aukos pateikiamos, vaizduojamos kaip mažiau, nei
žmonės, kaip ne-žmonės. 1939 metais, nacistinei Vokietijai okupavus Lenkiją, čia
skubiai buvo imtas sukti propagandinis dokumentinis filmas apie žydus, Der ewige
Jude. 1939 metų spalio mėnesį Goebbelsas galėjo pasirūpinti, kad medžiaga filmui
būtų gauta Lenkijoje, Lodzėje. Spalio 5 dieną jis pristatė
propagandinio filmo koncepciją savo komandos nariams Fritzui Hippleriui (Filmų
departamento vadovui) ir Antibolševizmo bei antisemitizmo veiksmų vadovui Eberhardui
Taubertui, kuris parašė scenarijų. Hippleris buvo nusiųstas į Lenkiją filmuoti
ortodoksų žydų2. Spalio 16
dieną Hippleris parodė Goebbelsui 30 minučių filmuotą medžiagą apie ritualinį
žydų atliekamą galvijų skerdimą, ir pastarasis, šokiruotas pamatytų vaizdų, kitą
dieną savo dienoraštyje parašė: Scenos tokios pasibaisėtinos ir atvirai brutalios,
kad kraują stingdo. Šiurpas ima nuo tokio barbarizmo. Ši žydija turi būti
sunaikinta3. Goebbelsas parodė medžiagą Hitleriui
ir jo svečiams per vakarienę spalio 28 d., ir Hitleris, didelis gyvulių mylėtojas ir
vegetaras, remiantis jo paties dienoraščiais, buvo ne mažiau sukrėstas. Ritualinio
galvijų skerdimo scenos filme panaudotos kaip kulminacinės. 1939 m. spalio 31 dieną
Goebbelsas pats nuvyko į Lodzę pasižiūrėti ir savo įspūdžius perteikė taip:
Jie ne žmonės, bet
gyvuliai. Ir tai ne humanitarinis, bet chirurginis uždavinys. Privalu pjauti čia ir
radikaliai, arba Europa išnyks vieną dieną per šią žydų ligą.4
O lapkričio 2 dieną, po vizito pas Hitlerį, jo
nuostata dar labiau sutvirtėjo, ir savo dienoraštyje parašė:
Išklausęs visa, kaip aš
jam aprašiau žydų problemą, jis (t.y. Hitleris) visiškai sutiko. Žydai yra
šiukšlės. Greičiau klinikinis, nei socialinis reikalas5.
Aišku, bet koks skerdimas yra brutalus veiksmas. Bet
gal tada reiktų į dujų kameras suvaryti visus mėsėdžius? Ir ar tai neatrodys labai
brutalu, nežmoniška? Tačiau kodėl žudyti nužmogintus žmogiškus padarus pasirodo
mažiau nežmoniška, nei papjauti galviją kepsniui? Gal čia tokia normalaus žmogaus
privilegija?
Kita vertus, kyla ir kitas klausimas kodėl tam,
kad galėtum pakelti ranką prieš kitą žmogų, jį reikia nužmoginti? Ar kitos gyvos
būtybės, ne-žmonės, jau yra ta kategorija būtybių, su kuriomis galima elgtis savo
nuožiūra ar sunaikinti kaip parazitus, kenkėjus, ar panaudoti pagal
paskirtį? Sakyčiau, tai kažkoks žmogiškasis šovinizmas... Pernai Cluny
miestelyje Prancūzijoje, vienoje iš konferencijų, skirtų E. Levino šimtosioms
metinėms, vienas filosofas iš JAV, Robertas Attertonas skaitė pranešimą, kuriame
kėlė klausimą, kaip galima teigti, kad gyvulys neturi veido, kuris, kaip ir žmogaus
veidas, sakytų Nežudyk? Pasirodo, tokio pagrindo nėra, ergo Levinas
šiuo požiūriu prisilaikė diskriminuojančių gyvūnus pažiūrų. Gyvūnai irgi yra
gyvi kūnai, gyvos būtybės, kurie jaučia skausmą, nerimą, šoką, kai vedami skersti,
turi žvilgsnį, kurį pagavus ranka gali ir nepakilti jo nužudyti...
O tai pat tai ir kažkoks normalumo
šovinizmas. Apie dehumanizaciją kalbama ne vien turint omenyje tokius kraštutinius
atvejus kaip genocidai. Ji vartojama ir kasdienybėje, kalbant apie praktikas, kurios
vertinamos kaip nužmoginančios, paniekinančios, pažeminančios žmogiškąjį orumą.
Šiuo atveju galima aptikti, kad, kai kalbama apie praktikas ir diskursus, kuriuose
liečiamas žmogaus orumo klausimas, skirtingai apibrėžus tai, kas sudaro tą
žmogiškąjį orumą, skirtingai vertinamos ir praktikos. Vieni jas gali laikyti
dehumanizuojančiomis, o kiti rehumanizuojančiomis. Kad nebūtų labai abstraktu,
galim prisiminti katalikiškas žmogiškojo orumo sampratas. Bent jau pastaraisiais
dešimtmečiais čia žmogiškasis orumas interpretuojamas kaip tai, kad žmogus sukurtas
pagal Dievo paveikslą, kurį ypatingai išaukštino Dievo įsikūnijimas Jėzuje
Kristuje, ir kad dėl to žmogaus kūnas yra Šventykla, kurią žmogus turi stengtis
išlaikyti tyrą, švarią (na, čia turima omenyje, aišku, ne vien higiena). Visa, kas
suteršia šį žmogišką kūną, yra laikytina dehumanizavimu, žmogaus orumo
pažeminimu, nors ne visada taip drastiškai išsireiškiama. Tik čia klausimas kas
suteršia? Vieni iš populiariausių atsakymų elgesys su žmogumi kaip su daiktu,
kuriuo galima manipuliuoti, kurį galima parduoti, klonuoti, išnaudoti, ir t.t. Į tai
įeina viskas, kas susiję su kito žmogaus daiktiniu vartojimu kokiems nors tikslams
pasiekti, kurie yra kažkas kita, nei pats tas žmogus. Dažniausiai tokie veiksmai
apibrėžiami tokiais žodžiais kaip savanaudiški, egoistiniai, savo malonumams
patenkinti, ir pan. Į šią kategoriją įeina, aišku, ir seksualinis pasinaudojimas
kito kūnu, seksualinis išnaudojimas, ir pan., o taip pat ir panašus elgesys su savo
paties kūnu, turint omenyje, pavyzdžiui, masturbaciją. Problema čia, dėl kurios
įvairiems teologams nuolat skauda galvą, ką apskritai daryti su tuo žmogaus
seksualumu, ir kaip atskirti seksualumą, kuris yra savanaudiškas, nuo nesavanaudiško?
Tradiciškai nesavanaudišku dažniausiai būdavo įvardijamas lytinis suėjimas tik
giminei pratęsti. Na, čia galima prisiminti ir švento Augustino fantazijas, kaip būtų
veikęs dauginimosi mechanizmas Rojaus sode (pavyzdžiui, per ausį, kad būtų išvengta
geismo), ir panašius kitus pamąstymus. Na, bet čia vėl, žiūrint kaip pažiūrėsi.
Kas gali užtikrinti, kad ir giminės pratęsimo atveju nėra jokio suinteresuotumo ir
kito asmens laikymo daiktu, bent jau moters, kuri tradiciškai būdavo tėvo parduodama
žentui be moters sutikimo, tam, kad gimdytų vaikus ir būtų namų šeimininkė?
Nesavanaudiškumas čia nebent iš moters pusės, kuri, pagal iki-vatikaninę sakramentų
teologiją turėjo duoti vyrui tiek, kiek jis užsigeis. Kad išsaugotų šeimą.
Tai tiesiog buvo suvokiama kaip jos žmoniška (nuo žodžio žmona) pareiga. Jeigu
kas norėtų man paprieštarauti, kad vulgarizuoju, turėčiau pasakyti, kad šitų
dalykų mokiausi sovietmečiu, pogrindyje studijuodama su vienu kunigu teologiją iš
vadovėlių, iš kurių studijuodavo seminaristai kunigų seminarijoje, ir kuris man taip
tiesiai šviesiai ir aiškino. Žinoma, yra teologų, kurie bando viską pateikti,
įvilkdami dalykus į įvairius poetinius terminus ir išvedžiojimus. Tačiau man čia
įdomesnis paprasto krikščioniškos teologijos vartotojo žvilgsnis ir praktikos, nei
tos spekuliacijos.
Yra tokios eilutės apaštalo Pauliaus laiške
Romiečiams, kurios lietuviškame vertime skamba taip: 24 Todėl Dievas per jų
širdžių geismus atidavė juos tokiam netyrumui, kad jie patys teršė savo kūnus. 25
Jie Dievo tiesą iškeitė į melą ir lenkėsi bei tarnavo kūriniams, o ne Kūrėjui,
kuriam šlovė per amžius. Amen! 26 Štai kodėl Dievas paliko juos gėdingų aistrų
valiai. Jų moterys prigimtinius santykius pakeitė priešingais prigimčiai. 27 Panašiai
ir vyrai, pametę prigimtinius santykius su moterimis, užsidegė geiduliais vienas kitam,
ištvirkavo vyrai su vyrais, ir už iškrypimą jiems patiems būdavo vertai
atlyginama. Išsireiškimas prigimtinius santykius... priešingais prigimčiai
laiško originale skamba taip: th.n fusikh.n crh/sin eivj th.n para. fu,sin , kur
graikiškas chresis reiškia ne santykį, o panaudojimą. Pažodžiui būtų galima versti
pakeitė panaudojimą pagal fiūzis į priešingą fiūzis. Čia, aišku, kitas
klausimas kyla, ką Paulius turėjo omenyje, pavartodamas žodį fiūzis... Abejoju, ar
modernią fiziologinę prigimties sampratą. Greičiau turėta omenyje paskirtis.
Juk sąvoka naudojimas reikalauja sąvokos paskirtis, funkcija. Tokiu atveju galima būtų
versti pakeitė panaudojimą pagal paskirtį į priešingą paskirčiai. Man čia
įdomus pats išsireiškimas panaudojimas. Įtariu, kad šis žodis reiškia lyg ir
sudaiktinantį veiksmą. Taigi nesuinteresuotas lytinis santykis moteriai būtų santykis,
kuriuo ji nesiekia patenkinti savo aistros, geismo, bet tik leidžiasi būti tinkamai
panaudojama, pagal paskirtį, funkciją. Tiesa, XX a. visa eilė popiežių enciklikų
pabandė performuluoti šią tradicinę nuostatą, ir į santuokos teologiją įvedė
sąvoką asmens meilė. Kad santuoka skirta dviejų asmenų meilės išbaigimui, kurios
rezultatas įsikūnija kūdikiuose. Ir šiuolaikiniame katalikiškame diskurse
panaudojimas pagal paskirtį įvelkamas į tokius išsireiškimus kaip
prigimtinis moters pašaukimas. Tik kas nuo to iš esmės keičiasi? Manau, kad
nelabai kas. Nebent tai, kad iš moters dabar tikimasi jos sąmoningumo, kad priimtų
savanoriškai šią savo paskirtį, funkciją, ir ją tinkamai atliktų kaip savo
pašaukimą. Dar yra vienas įdomus aspektas tose Pauliaus eilutėse. Jose jis kalba tik
apie tinkamą moters panaudojimą pagal paskirtį: tiek moterys kaltinamos, kad atsisako
to tokio savęs panaudojimo ir užsidega geismais viena kitai, tiek ir vyrai, kad atsisako
taip panaudoti moteris ir verčiau renkasi geismus vyrams... Laiške Efeziečiams,
kalbėdamas apie sutuoktinių pareigas vienų kitiems, Paulius tik iš vyrų pareikalauja,
kad mylėtų savo žmonas, o iš moterų tik kad būtų klusnios... Aišku, kokia čia
meilė gali būti, jei vienintelis tavo pašaukimas būti panaudota pagal paskirtį?
Vienu žodžiu, man čia lieka toks neaiškumas, kaip suderinti nesavanaudiškus
lytinius santykius, kad jie nesuterštų kūno, su siekiu nenaudoti kito žmogaus kaip
daikto?...
Kalbant apie homoseksualius santykius katalikiškame
diskurse nuolat iškeliamas kito panaudojimo kaip daikto saviems geiduliams patenkinti
motyvas, leidžiantis tokius santykius priskirti prie suteršiančių, žeminančių
žmogiškąjį orumą, o tuo pačiu ir jį nužmoginančių, sugyvulinančių. Tačiau man
čia vėl kyla klausimas, ar priskyrimas lytiniam veiksmui tik taip vadinamo
prigimtinio tikslo, palikuonių produkavimo funkcijos, kaip tik ir nėra jo
sugyvulinimas? Kur čia kažkas išskirtinai žmogiška? Visi gyvuliai tą daro. Ir tai
iš tikrųjų visiškai gamtiškai normalu. Gal tada atvirkščiai, reikalavimas
gyventi tik pagal fiziologinį kūno surėdymą, pagal prigimtį, ar panaudoti kūną
pagal taip suprantamą paskirtį, ir yra sugyvulinimas, dehumanizavimas? Ir priešingai
dviejų suaugusių žmonių pasiglamonėjimas be jokio kito tikslo, išskyrus pačias
glamones, siekiant vienas kitam ar viena kitai, ar vienas kitai, ar viena kitam suteikti
malonumą, yra labiau žmogiška, labiau rehumanizuojanti, sužmoginanti praktika, nes jos
metu kitas žmogus nelaikomas daiktu kokiam nors kitam tikslui pasiekti, nei jis pats...
Kalbant apie žmogaus orumą krikščionių dažnai
vartojama ir dar viena sąvoka asmuo. Kiekvienas žmogus yra asmuo. Bent jau taip
teigia modernių laikų personalizmo filosofija. Nesam vien tik žmogiška gyvūnų
rūšis, sako personalizmo atstovai, bet ir asmenys. Tiesą sakant, kuo toliau, tuo labiau
nesuprantu, ką tai reiškia. Intuityviai tai lyg galima suprasti. Įvairiuose
krikščioniškuose mokymuose asmuo dažniausiai apibrėžiamas kaip unikalumas,
vienatinumas, kuris kaip toks ir yra priešpastatomas rūšiškumui, gyvuliškumui ir
daiktiškumui. Galbūt toks įsivaizdavimas atliepia kažkokį gilų žmogišką
vienatinumo ir nepakartojamumo troškimą, kurį kažkokiu stebuklingu būdu kino filmuose
įgyja ir personažai-robotai, tokie kaip Deividas Dirbtiniame intelekte, ar robotas
Andrew iš Chriso Columbuso filmo Dviejų šimtų metų žmogus, kuris galiausiai
virto žmogumi? Žmogiškumas ir unikalumas čia yra tiesiog geidžiamos aukščiausios
vertybės. Tačiau čia galima pastebėti vieną tokį įdomų aspektą žmogiškos
savybės robote imamos laikyti sutrikimu, pavojingu žmonių visuomenei, dėl ko jie imami
naikinti, nes nustojo būti panaudojamais pagal paskirtį, pranokstantys savo
funkcionalumą. Visi tokie robotai, nustoję būti panaudojami pagal paskirtį, pasidaro
pernelyg pavojingi, nes nebevaldomi. Visai kaip feministės kokios ar, dar labiau,
lesbietės. Visada kyla klausimas, kai kokia nors, kad ir išsilavinusi, karjeros
siekianti moteris, pasako, kad ji ne feministė, ar tai turi reikšti, kad ji lyg koks
savo šeimininkui lojalus robotas tenori gerai atlikti savo uždavinį, savo paskirtį,
nepretenduodama į nieką daugiau? Andrew pagaminusio fabriko direktorius ar vadybininkas
tai įvardijo pozitroniniais sutrikimais. Tai robotiškas iškrypimas, lyg pozitronai
būtų kažkas panašaus į robotų genetiką. Galima būtų performuluoti
žmogiškumas tai kažkoks genetinis sutrikimas, apsigimimas. Ateiviams įvairiuose
fantastiniuose filmuose priešingai, įgyti žmogiškas savybes reiškia jų
normalizavimą. O X-failuose įvairūs mutantai pateikiami kaip genetiškai
iškrypę, nenormalūs, tokie, kurių afektinės būsenos yra neišmatuojamai labiau
pavojingos, nei normalių žmonių, jų žmogiškosios savybės, žmogiškumai
pernelyg sustiprinti... Galima būtų manyti, kad šis serialas savotiškai skiepija
baimę prieš genetiškai kitokius žmones, žmones, kurių genuose yra kažko, kas juos
padaro lyg ir ne visai žmonėmis, tam tikra prasme išsigimėliais... O tada jau
juos galima viktimizuoti ir naikinti be jokio sąžinės graužimo, kaip kenkėjus. Lyg
užslėpta ta pati pernelyg išryškėjusių, pernelyg sustiprintų, hiperbolizuotų
žmogiškų savybių baimė, žmonių, pranokusių normalų gyvuliškumą, baimė,
homo-fobija.
Lieka klausimas, ar robotai, pretenduojantys į
žmogiškąsias savybes, ateiviai, iš kurių tikimasi, kad normalizuosis,
persiėmę žmogiškomis savybėmis, ir mutantai, turintys hiperbolizuotas kai kurias
žmogiškas savybes, galėtų būti vadinami asmenimis? Ar genetiškai šiek tiek kitokie
žmonės dar vis vadintini asmenimis? Ar žmonės, kurie veikia šiek tiek kitaip, nei kad
veikia gyvuliškai normalūs žmonės, kurie pranoksta gamtišką funkcionalumą,
vadintini asmenimis?
Neseniai radau dar vieną gana įdomią lietuvišką
krikščionišką asmens sampratą. Piliečių judėjimo Kitas pasirinkimas
vertybinėse nuostatose parašyta: Vakarų visuomenių gyvenimas ir valstybinė veikla
remiasi pamatiniais krikščioniškosios Vakarų civilizacijos principais pagarba
asmeniui, jo valiai ir orumui. Asmeniu tampama tik per asmeninį ryšį su kitais
asmenimis, todėl asmenų tarpusavio santalka būtina kiekvieno žmogaus tapsmo
brandžiu ir visaverčiu asmeniu sąlyga. Nuolatinė talka įmanoma tik visuomenės
bendrijose: šeimoje, savanoriškose bendrijose, vietos bendruomenėse, savivaldybėse ir
valstybėje, todėl nuo šių institucijų stiprybės priklauso kiekvieno asmens gyvenimo
visavertiškumas. Taigi, jeigu asmeniu tampama tik per asmeninį ryšį su kitais
asmenimis, tai kyla įtarimas, kad asmeniu negimstama. Tai kažkas socialiai sukonstruota,
vadinasi, ne visai normalu, jeigu iš viso normalu. Kažkas, kas pranoksta fiziologinį
funkcionalumą. Nesigilindama į tai, kiek krikščioniška ši asmens samprata yra, galiu
tik iškelti klausimą, o kas, jei žmogus gyvena atskirtas nuo kitų asmenų, jam
neleidžiama su jais komunikuoti? Ar tai nebus tada jo nužmoginimas, nuasmeninimas? Čia
verta prisiminti praėjusio amžiaus IXX dešimtmečių įvairius Vatikano nurodymus
dėl homoseksualių asmenų, pavyzdžiui JAV vyskupams, dvasiniams vadovams, politikams,
kuriuose aiškinama, kad homoseksualūs asmenys turėtų būti diskriminuojami įvairių
socialinių ir pedagoginių darbų, t.y. darbų, susijusių su tarpasmeniniu bendravimu,
atžvilgiu, kaip kad yra diskriminuojami neįgalūs asmenys, kad patys vengtų bendrauti
su savos lyties asmenimis, kad nekiltų pagundų, ir draugysčių su priešingos lyties
asmenimis, kad jiems nekiltų nepagrįstų lūkesčių, kad kunigai ir vienuoliai ar
vienuolės neužsiimtų jų sielovada, o pirmiausia nukreiptų pas kokį nors psichiatrą
ar psichoanalitiką. Ir, viską sudėjus į viena, paaiškėja, kad vienintelis žmogus,
su kuriuo jie galėtų artimiau bendrauti jų psichiatrai, psichologai ar
psichoanalitikai... O šiaip reikia su jais elgtis atsargiai, neužgaunant, be reikalo
nediskriminuojant (kaip parašyta RKB katekizme), su krikščionišku gailestingumu,
užuojauta, ir pan... Kas tai per gailestingumo tipas? Gal kaip neįgaliems? Tačiau toks
gailestingumas yra daugiau nei užgaunantis, įžeidžiantis žmogiškąjį orumą. Turiu
omenyje ne užuojautą kaip neįgaliems, bet tiesiog tokią užuojautą, nes ir
asmenys, turintys įvairių sutrikimų, tokį gailestingumą ir užuojautą dažnai priima
kaip pažeminimą, žmogaus orumo įžeidimą.
Kaip su tokiais asmenimis, su šitomis žmogiškomis
būtybėmis? Čia galima kalbėti apie kitą, ne filosofinę ir ne teologinę, asmens
sampratą, susijusią su iš lotynų kalbos ateinančia sąvoka persona, kuri kažkada
reiškė kaukę, kurią užsideda aktorius, vaidindamas tą ar kitą vaidmenį, t.y.
personažą. Viduramžiais tas žodis ėmė reikšti visuomenėje vaidinamus reikšmingus
vaidmenis karaliaus, didiko, magnato, ir pan.. Dabar jis dažnai reiškia tiesiog
žmogų, žmogišką būtybę, veikiantįjį subjektą, mąstantįjį subjektą. Tačiau
šitokią žmogiškumo esmės sampratą prieš gerus keturis dešimtmečius Prancūzijoje
pabandė pakoreguoti Jean Vanier. Jis iškėlė iki tol neturėjusių jokių žmogaus
teisių būtybių, panašių į žmones, turinčių mentaliteto sutrikimų,
žmogiško statuso klausimą. Jis subūrė bendraminčių būrį, kurie ėmė kovoti už
jų žmogiškumo statusą, pabrėžtinai taikydami jiems terminą la personne,
lietuviškai būtų asmuo, bet taip pat ir tiesiog žmogus. Jo įkurtoje Arkos
bendruomenėje asistentai ėmė gyventi kartu su iš visokių psichiatrijos įstaigų,
šeimų, kuriose jie buvo laikomi užguiti, prasčiau gyvulių, ištrauktais šiais
žmonėmis. Daugelis jų buvo iki to praktiškai gyvulinti. Namuose, kuriuose aš
praleidau Compiegne mieste vienerius metus vienoje iš tų bendruomenių, gyveno viena
tokia moteris, Jasmine, kurios tėvai tiesiog nelaikė jos žmogumi, ir elgėsi su ja
prasčiau prasto šeimininko lauke laikomo šuns, paskui atidavė į psichiatrinę
ligoninę, kur tais laikais psichinius sutrikimus turintys buvo visiškai dehumanizuojami,
ta prasme, kad jie buvo laikomi tik gyva anonimine mėsa, kurią reikia kažkaip
kontroliuoti, suvaldyti, farširuojant vaistais... Ir pastebėjau ten vieną įdomų
dalyką sunkiausia išlaikyti būna tiems asistentams, kurie būna užsidėję
katalikiško ar krikščioniško gailestingumo, užuojautos tokiems vargšeliams
kaukes. Jie greičiausiai būna suvalgomi... Būna, kad neištveria ilgiau nei
savaitė ar dvi. Nebent pavyksta atsikratyti tos gailestingumo, užuojautos pozos, ir
imama bendrauti išlaikant lengvą karo stovį: neleidžiant užsilipti sau ant sprando,
ir nelendant su savo gailestingumo šypsenomis, žiūrint kaip į vargšelius, ir
pasiryžimu viską už juos padaryti. Juos tai tiesiog įžeidžia ir žemina. Čia
visiškai negalioja leviniška filosofija, į kitą žiūrėti kaip į vargšą,
prarandant savo savisaugą, tampant visiškai pažeidžiamu, nei psichologų
rekomendacijomis besivadovaujantis elgesys, t.y. elgesys, pasitelkiantis tam tikrą
žinojimo galią, tam tikrą pranašumą, kuris, tiesą sakant, taip pat yra
sudaiktinantis kitą žmogų, paverčiant jį psichologinių manipuliacijų objektu... Ne
kartą teko pastebėti, kad, kai tik imi bendrauti, vadovaudamasis/i tomis taisyklėmis,
atsiranda didžiulė priešprieša, pasipriešinimas, susinervinimas, nerimas. tai
dingdavo tik tada, kai imdavai bendrauti lygiaverčiai, nenaudojant jokių tokių galios
mechanizmų nei psichologijos mokslo, nei ano krikščioniško
gailestingumo/užuojautos, kuris dažniausiai taip pat yra tam tikra savo superiority
išraiška. Iš šitokio karo, kuriame nuplėšiamos visos establišmentų, reikšmingų
socialinių, tradicinių vaidmenų kaukės, jausmingojo krikščioniško gailestingumo
artimui kaukės, išeini kaip iš mėsmalės, po kurios kartais kai kam būna sunku
prisiderinti sau bent vieną kaukę, o ir kitus pradedi matyti tiesiog kaip žmones,
subjektus, nuogus nuo jų užsidėtų savęs sureikšminimo kaukių...
Šios bendruomenės kūrimas vyko Prancūzijoje 1968
metų revoliucinių nuotaikų atmosferoje. Nemaža ten dirbusių asistentų senbuvių, su
kuriais man teko garbė bendradarbiauti, vis pasigirdavo, kad jie iš tos
revoliucinės kartos, ieškojusios alternatyvų vartotojiškai, racionalumo,
establišmento, sėkmės, praturtėjimo siekiančios visuomenės normoms ir vertybėms.
Tai buvo pasirinktas alternatyvus gyvenimo būdas, alternatyvi ir žmogiškumo samprata.
Buvę personne (t.y. nieku), tos būtybės tapo les personnes, t.y.
asmenimis, žmonėmis... Racionalaus, abstraktaus mąstymo sutrikimai trukdo jiems tik
atlikti patirtų traumų racionalizaciją, pasinaudojant psichoanalitine terminologija, ir
suaugti su kokiais nors socialiniais ir tradiciniais vaidmenimis. Aš ne kartą buvau
perspėta vengti su jais žiūrėti tokius filmus kaip Tuttsi, ir panašius, kur vyrai
persirengia moterimis... Man buvo aiškinama, kad jie labai lengvai pasiduoda tokiems
įvaizdžiams, kadangi patys nėra labai aiškiai įsisavinę lyčių ir orientacijų
skirtumų, ir tiesiog gali labai lengvai tam kartui pavaidinti tą ar kitą vaidmenį...
Arkoje plėtojamoje filosofijoje jie yra
interpretuojami kaip atstovaujantys, parodantys pirminį žmogiškumą, žmogiškumo
branduolį, žmogiškumą, kuriam neuždėtos sukonstruotos socialinių vaidmenų kaukės,
kurie yra tiesiog asmenys, tiesiog žmonės. Ir bendravimas su jais įmanomas tik be
kaukių, net ir asistento... Susidūriau ne su asmens abstrakcijomis, bet tik su atskirais
kūnais, labai skirtingais, individualiais, ir su kiekvienu tekdavo ieškoti visiškai
individualaus bendravimo, nepritaikomo visiems, bendravimo, kuris priešinosi
universalizuojančioms psichologų taisyklėms ir kitiems dehumanizuojantiems galios
mechanizmams. Galbūt tos universalizuojančios taisyklės, kuriomis siekiama manipuliuoti
žmonėmis, ir galios mechanizmai galioja tik tada, kai užsidedamos kaukės, kai suaugama
su jomis, įsivaizduojant, kad tai prigimtinė duotybė? Ir gal galioja tik tiems,
kurie įsijaučia į normalumo ir pagal prigimtį žaidimus, bandydami
uzurpuoti teisę reprezentuoti žmogiškumą ir žmogiškas praktikas, dehumanizuodami
visus kitus, kitokius, praktikuojančius kitas praktikas, nevaidinančius kai kurių
vaidmenų, nedėvinčius kai kurių kaukių?
2007.06.16
1 Hannah Arendt. Eichmann in Jerusalem. A Report on the
Banality of Evil. Penguin edition, 1978, p. 276. (Atgal>>>)
2 Stig Hornshøj-Møller. The Role of Produced Reality
in the Decision-Making Process Which Led to the Holocaust. Paper presented at the
conference Genocide and the Modern World, Association of Genocide Scholars,
Concordia University, Montreal, Canada, June 1113, 1997 (pasiekiamas http://www.holocaust-history.org/der-ewige-jude/montreal-19970611-written.shtml
). (Atgal>>>)
3 Ibid. (Atgal>>>)
4 Ibid. (Atgal>>>)
5 Ibid. (Atgal>>>)
Į viršų
|
|