|
anarchija.lt
TEORIJA
Piotr Kropotkin
POLITINĖS TEISĖS
Šis straipsnis,
parašytas XIX a. 8-ojo dešimtmečio pradžioje, pirmą kartą išspausdintas
Prancūzijos anarchistų žurnale „Le Révolté“ kaip rinkinio „Maištininko kalbos“
dalis. 1917 m. autorius jį suredagavo ir išleido atskira brošiūra. (Vert. past.)
Visa buržuazinė spauda kiekvieną dieną mums
nuolat kartoja apie politinių laisvių ir „politinių žmogaus teisių“ svarbą:
visuotinį balsavimą, rinkimų laisvę, apaudos, sąjungų, susirinkimų laisvę ir t.t.,
ir pan.
„Kam sukilti, kam griebtis ginklo, – sako ji, –
jei jūs turite visas šias teises, vadinasi, ir galimybę įvykdyti visas jums
reikalingas reformas!“ Bet imkime ir įvertinkime šias liūdnai pagarsėjusias
politines teises mūsų požiūriu, t.y. požiūriu tos klasės, kuri niekuo
nedisponuoja, nieko nevaldo, turi itin mažai teisių ir per daug pareigų.
Mes, žinoma, neteigsime, kad politinės teisės
mūsų požiūriu neturėjo jokios vertės. Puikiai žinome, kad nuo baudžiavos
laikų ir netgi nuo praeito amžiaus šioje srityje kai kas padaryta. Prancūzų
darbininkas jau nebe tas padaras be jokių žmogiškų teisių, koks buvo anksčiau, kai
aristokratija žvelgė į jį kaip į darbinį gyvulį; už dirbtuvės ribų jis save
laiko lygiu visiems kitiems piliečiams. Audringomis revoliucijomis ir pralietu krauju
liaudis išsikovojo kai kurias asmens teises, kurių reikšmės mes nenorime menkinti.
Tačiau teisės būna skirtingos, todėl reikia
mokėti jas skirti; vienos jų tikrai reikšmingos, o kitos – bereikšmės; tas, kas jas
painioja, tik apgaudinėja liaudį. Tokios teisės, kaip aristokrato ir valstiečio
lygybė prieš įstatymą, kiekvieno piliečio asmens neliečiamybė ir pan., liaudžiai
atiteko po atkaklios kovos ir yra jai tokios brangios, kad net menkiausios pastangos jas
pažeisti iškart baigtųsi sukilimu. O tokioms teisėms, kaip visuotiniai rinkimai,
spaudos laisvė ir pan., liaudis visada buvo abejinga, nes jautė, kad šios teisės,
ginančios buržuaziją nuo vyriausybės bei aristokratijos savivalės, tarnauja
valdančioms klasėms kaip įrankis pavergti liaudį. Jų netgi nepavadinsi politinėmis
teisėmis, nes jos negina liaudies interesų; šiuo skambiu vardu jos vadinamos tik
politinėje kalbėsenoje – žargone, kurį valdančios klasės sukūrė tik savo
reikmėms tenkinti.
Ir iš tikrųjų, kas gi tokios politinės
teisės, jei ne ginklas, skirtas ginti laisvę ir nepriklausomybę tų, kurie patys
nesugeba įskiepyti pagarbos toms savo teisėms? Kokia jų paskirtis, jei jos nesuteikia
laisvės tiems, kurie privalo ją turėti? Tokiems žmonėms, kaip Hambettas, Bismarkas ir
Gladstonas, nereikia nei spaudos laisvės, nei susirinkimų laisvės; jie ir taip rašo
viską, ką nori, rengia kokius tik nori susirinkimus, išpažįsta tokius mokymus, kurie
jiems arčiau prie širdies; jie ir taip laisvi. Jei kam ir reikia suteikti šias
žodžio, spaudos ir susirinkimų laisves, tai tik tiems, kurie patys negali užsitikrinti
tokių teisių, kurios leistų įgyvendinti savo idėjas bei principus. Tokia visų
politinių teisių kilmė.
Ar mūsų laikais šios teisės suteikiamos tiems,
kam jų reikia?
Žinoma, ne. Visuotinė rinkimų teisė gali tam
tikru laipsniu apsaugoti buržuaziją nuo centrinės valdžios piktnaudžiavimų
neverčiant jos griebtis ginklo. Ši teisė padeda sutaikyti priešininkus,
besivaržančius tarpusavyje dėl valdžios, ir neleidžia jiems pralieti kraujo. Tačiau
ši teisė bejėgė tada, kai reikia pakeisti arba apriboti valdžią ir panaikinti
privilegijuotųjų viešpatavimą. Tai puiki priemonė taikiai pašalinti nesusipratimus
tarp valdovų, tačiau kokią naudą ji gali atnešti pavaldiniams?
Į šį klausimą mums atsako pati istorija. Kol
buržuazija manė, kad visuotinis balsavimas taps ginklu liaudies rankose kovojant su
privilegijuotomis klasėmis, tol ji visomis jėgomis jam priešinosi. O kai 1848 metais
suprato, kad ši teisė ne tik neriboja jos privilegijų, bet netgi netrukdo valdyti
liaudį, ji tučtuojau griebėsi šios teisės. Dabar buržuazija tapo aršia jos gynėja,
nes žino, jog tai geriausia priemonė išlaikyti savo viešpatavimą masėms.
Tas pats ir kalbant apie spaudos laisvę. – Koks
pats svariausias buržuazijos argumentas spaudos laisvės naudai? – Šios laisvės
bejėgystė! Jos negalia! „Kadaise, – kalbėjo Girardinas*, – buvo deginami raganiai, nes visi juos kvailai laikė
visagaliais, dabar tokias pačias kvailystes krečia spaudos atžvilgiu. Spauda tokia pat
bejėgė, kaip ir viduramžių raganiai. Tad šalin spaudos persekiojimus!“ Štai ką
kadaise pasakė Girardinas. O kokius argumentus spaudos laisvės naudai pareiškia
dabartinė buržuazija? „Pažvelkit, – sako ji, – į Angliją, Šveicariją,
Jungtines Valstijas. Ten visiška spaudos laisvė, o tuo pačiu ten kaip niekur stipri
eksploatacija, niekur kitur taip stipriai nekaraliauja kapitalas. Tegul užgimsta
kenkėjiški judėjimai. Mes visada įstengsime užgniaužti jų spaudos balsą netgi be
prievartos. O jei kada nors, sujudimo metu, revoliucinė spauda ir taps pavojinga, visada
spėsime ją sunaikinti kokiu tik nori pretekstu“.
Lygiai taip pat mąstome ir apie susirinkimų
laisvę.
„Duosim visišką susirinkimų laisvę, – sako
buržuazija, – liaudis neišdrįs prisiliesti prie mūsų privilegijų. Labiausiai
turime bijoti slaptų bendruomenių, o susirinkimų viešumas – geriausias būdas
juos nugalabyti. Jei smarkių sujudimų metu vieši susirinkimai kartais ir taps
pavojingi, tai mes visada galėsime juos uždrausti, nes vyriausybinė valdžia – mūsų
rankose“.
„Būsto neliečiamybė? – Prašom! Įrašykit ją
į kodeksus, visur apie ją rėkaukit! – kalba gudrūs buržua. – Mes neturime nė
menkiausio noro, kad policijos agentai mums trukdytų prie šeimos židinio. Bet mes
įsteigsime slaptą kanceliariją, apgyvendinsime šalį slaptosios policijos agentais,
sudarysime nepatikimųjų sąrašus ir juos budriai seksime. O kai pajusime, kad pavojus
arti, spjausime į neliečiamybę ir imsim areštuoti žmones jų guoliuose, juos tardyti
ir kratyti jų būstus. Mūsų niekas nesustabdys, o tuos, kurie išdrįs pernelyg garsiai
reikšti savo reikalavimus, sukišime į kalėjimus. Jeigu mus kaltins – atsakysime: „Ką
gi daryti, ponai! Karas yra karas!“
„Korespondencijos neliečiamybė? – Visiems
sakykite ir rašykite, kad korespondencija neliečiama. Jei užkampio kaimelio pašto
viršininkas atplėš kokį nors laišką, tuojau pat atleiskite jį iš pareigų ir
rėkite, kad visi girdėtų: „Pabaisa! Nusikaltėlis!“ Saugokitės, kad nebūtų
paviešintos tos smulkmenos, kurias mes vienas kitam pranešame laiškais. Tačiau jeigu
tik aptiksite iš anksto suplanuoto sąmokslo prieš mūsų privilegijas pėdsakus –
tada nėra ko gėdytis: atplėšime visus laiškus, įsteigsime visą specialiųjų
tarnautojų luomą, o protestuojantiems atsakysime taip, kaip neseniai kalbėjo vienas
anglų ministras, susilaukęs viso parlamento plojimų: „Taip, ponai, laiškus
atplėšiame su didžiu šleikštuliu, bet ką gi darysi, juk tėvynė (tiksliau,
aristokratija ir buržuazija) – pavojuje!“
Štai kas iš tikro yra vadinamoji politinė
laisvė.
Spaudos laisvė, susirinkimų laisvė, būsto
neliečiamybė ir visos kitos teisės pripažįstamos tik iki tol, kol liaudis
nepasinaudoja jomis kaip ginklu kovai prieš valdančiasias klases. Bet kai ji tik
išdrįs pasikėsinti į buržuazijos privilegijas, visos šios teisės bus iškart
išmestos per bortą.
Tai visiškai natūralu. Neatimamos tik tos teisės,
kurias žmogus išsikovoja atkaklioje kovoje ir vardan kurių pasiryžęs kiekvieną
minutę vėl griebtis ginklo.
Dabar Paryžiaus gatvėse neplaka rimbais, kaip tai
daro Odesoje. Neplaka vien dėl to, kad sau tai leidusią vyriausybę liaudis sudraskytų
kaip budelius. Aristokratai nebeskina sau kelio smūgiais, kuriuos dosniai dalija
liokajai, nes kažką panašaus sau leidę tirono liokajai būtų užmušti vietoje.
Išgarsinta lygybė tarp darbininko ir šeimininko, demontruojama gatvėse ir viešose
vietose, atsirado tik todėl, kad praėjusių revoliucijų dėka darbininko savigarbos
jausmas nebeleidžia jam kęsti šeimininko patyčių. O rašytiniai įstatymai čia ne
prie ko.
Šiauolaikinėje visuomenėje, suskirstytoje į
vergus ir šeimininkus, tikros laisvės negali būti; apie jokią laisvę negali būti nė
kalbos, kol bus išnaudotojai ir išnaudojamieji, valdovai ir pavaldiniai. Tačiau
nereikia daryti išvados, kad iki tos dienos, kai anarchistinė revoliucija sunaikins
visus socialinius skirtumus, mes sutinkame, kad spauda būtų pavergta kaip Vokietijoje,
susirinkimų laisvė persekiojama kaip Rusijoje, o asmens neliečiamybė pažeidinėjama
kaip Turkijoje.
Kokiais kapitalo vergais mes nebūtume, norime
spausdinti viską, ko mums reikia, rinktis bei organizuotis sava valia. Ir, svarbiausia,
visa tai daryti vien dėl to, kad kuo greičiau nusimestume gėdingą kapitalo jungą.
Laikas suprasti, kad pagalbos turime prašyti ne iš
konstitucinės valdžios. Prigimtinių teisių apsaugos turime ieškoti ne įstatymų
kodekse, kuris gali būti sunaikintas pirmuoju valdininkų kaprizu. Savo teises apginsime
tik tada, kai tapsime organizuota jėga, keliančia pagarbą savo reikalavimams.
Panorėsime spaudos laisvės, žodžio, susirinkimų,
sąjungų laisvės – neprašysime jų iš parlamento, nelauksime lyg išmaldos iš
senato, kad šis išleistų atitinkamą įstatymą. Tapsime organizuota jėga, galinčia
parodyti dantis kiekvienam, išdrįsusiam kėsintis į mūsų teises; būsime stiprūs,
ir tada niekas negalės mums uždrausti kalbėti, rašyti ir rinktis. Tą dieną, kai
pasieksime visų išnaudojamųjų, šios tylios, bet grėsmingos armijos, dvasios
vienybę, kurią sutelks vienintelis troškimas – įgyti ir ginti savo teises, tik tada
niekas nebegalės jų nuginčyti. Tada ir tik tada mes išsikovosime šias teises,
kurių dešimtis metų būtume bergždžiai prašę iš kokios nors konstitucinės
vyriausybės; tada mes jas turėsime tikriau, negu gali garantuoti užrašyti istatymai.
Teisių niekas neduoda, jas reikia pasiimti patiems!
*
– Émile de Girardin (1806–1884) – žymus prancūzų žurnalistas, spaudos magnatas
ir parlamento deputatas, aršiai pasisakęs už visišką spaudos laisvę. (Atgal>>>)
Iš rusų k. vertė Darius Pocevičius
Iš: Кропоткин П. А. Политические права, Пб., 1917. |
Į viršų
|
|