|
anarchija.lt
TEORIJA
ATSARGIAI, PREKARIATAS!
Prekariškumas ir
antiglobalistų judėjimas
Lietuviai emigrantai, o ir apskritai darbo jėga,
tampa vis didesne problema jų artimiesiems, likusiems Lietuvoje, vis dažnesne tema
dienraščiuose. Štai anądien teko skaityti apie užgauliojimus, patyčias ir
nepakenčiamą darbo režimą, kurį teko patirti lietuvei Anglijoje. Lietuvoje problemų
ne ką mažiau neoliberalioji, vien į pelno gavimą ir į kuo pigesnį žmogaus
išnaudojimą nukreipta darbo rinka nebesugeba išlaikyti mokytojų, skelbiančių
streiką. Minėti pavyzdžiai rodo ne tik mūsų valstybės institucijų negebėjimą
tvarkytis ekonominėje ir socialinėse sferose, bet atskleidžia laisvosios rinkos
priešiškumą žmogaus saugumui ir visuomenės gerovei. Dėl to ne tik iš esmės kinta
socialiniai santykiai, bet atsiranda ir nauji, kovingi socialiniai dariniai. Proletariato
laikai baigiasi į socialinę areną kyla prekariatas.
Prekariškumas (anglų kalbos žodis
precarity kilo iš precarious - nesaugus, rizikingas, pavojingas, nepatikimas)
yra tokia žmogaus padėtis, kurioje dingsta patikimumas ir saugumas, materialinė ir
psichologinė gerovė. Ši sąvoka konkrečiai pritaikoma arba kalbant apie laikinus
darbus (arba galimybes užsidirbti), arba platesne prasme apie nepatikimo darbo ir
prekariškos egzistencijos ryšį. Po neoliberalų įvykdytų darbo rinkos reformų
postindustrinėse visuomenėse padaugėjo laikinų, atsitiktinių darbų, jų grafikas
tapo lankstesnis. Darbas ir socialinis gyvenimas, gamyba ir reprodukcija daugiau nebegali
būti atskirti; taigi prekarizaciją galima plačiau apibrėžti kaip visišką
materialinių ir nematerialinių gyvenimo ir darbo sąlygų neužtikrintumą
šiuolaikiniame kapitalizme. Didelė visuomenės dalis pajungiama lanksčiam išnaudojimui
(angl. flexploitation žemiems atlyginimams, galimybei šantažuoti, nepastovioms
pajamoms) ir egzistenciniam nesaugumui (didelė rizika patirti socialinę atskirtį,
kadangi pajamos mažos, socialinis aprūpinimas nutraukiamas, pragyvenimo kaštai dideli).
Prekariškas darbas apibrėžia visus įmanomus nepatikimos, negarantuotos, lanksčios
eksploatacijos formas: nuo nelegalaus, sezoninio ir laikino įsidarbinimo iki darbo, kurį
laikinai, be nustatyto grafiko namuose dirba laisvai samdomi darbuotojai ar taip vadinami
laisvi darbuotojai.
Prekariškumo būklė siaurąja prasme įtakoja
dirbančius paslaugų srityje, bet platesne prasme veikia visą visuomenę ypač
jaunimą, moteris ir imigrantus. Globaliniame lygmenyje prekariškas darbas nėra
nenormalus dalykas. Garantuoto darbo visiems idėja virto trumpalaikiu mitu ji gyvavo
tol, kol gyvavo gerovės valstybė. Didelei gyventojų daliai Pietų pusrutulyje ir Rytų
Europoje, kaip ir daugeliui moterų bei imigrantų Šiaurės pusrutulyje didžiajai
pasaulio gyventojų daliai - prekariškos darbo sąlygos buvo ir liko norma. Prekarizacija
išreiškia vis didėjančią institucijų, per tą trumpą gerovės valstybės
laikotarpį (melagingai) laidavusių darbo tvirtumą, krizę.
Žymūs kairieji Vakarų pasaulio tyrinėtojai
Michaelis Hardtas ir Antonio Negri teigia, kad lanksti darbo jėga, industrinėje (vad.
fordistinėje) epochoje tūnojusi darbo rinkos periferijoje, dabar (postfordistinėje
epochoje) užima centrinę vietą kapitalo kaupimo procese. Tai susiję su vad. emocinio,
kūrybinio, nematerialaus darbo paplitimu, kai darbuotojo nemąstančio sraigtelio
vaidmenį keičia bendraujančio, komunikabilaus, kūrybingo darbuotojo vaidmuo. Tai
nulemia vis didesnį darbo grafiko standartų nepaisymą pavyzdžiui, Vakarų Europoje
pagal laikinus arba nepilną darbo dieną numatančius kontraktus dirba nuo ketvirtadalio
iki trečdalio dirbančiųjų. Prekarizacija ne tik žymi vadovaujančių kapitalo centrų
įsikūrimą, bet taip pat yra reakcija į gyvosios darbo jėgos (living labor)
maištingumą ir naująjį mobilumą; taip pat prekarizaciją galima suprasti kaip
kapitalistų bandymą atsiimti tai, kas buvo prarasta įvairių kovų ir streikų metu,
įtvirtinti naujas darbo jėgos išnaudojimo sąlygas bei kapitalistines vertybes. Taigi,
prekarizacija yra mūšio laukas, kuriame bandymas įsukti naują išnaudojimo ciklą
susiduria su troškimais ir subjektyviu elgesiu atmetant senąjį, fordistinį darbo
režimą ir kitokio, geresnio, lankstesnio gyvenimo paieškas.
Akivaizdu, kad prekariate susilieja skirtingo
išsilavinimo žmonės nuo viešbučių valytojų iki jaunų laikinų darbuotojų,
vadinamosios kūrybinės klasės, kurią gausiai iliustruoja vadybos vadovėliai. Taip pat
Europoje vis auga pasidalijimas tarp vietinių ir atvykėlių, o tai reiškia, kad jauni,
rizikuojantys, nebalsuojantys ir nuosavybės neturintys autsaideriai konfliktuoja su
senais vietiniais, kurie yra linkę dirbti visą etatą, pagal ilgalaikius kontraktus,
mėgautis didesnėmis pensijomis, savinasi Europos viešąją nuomonę ir dominuoja
politinėse diskusijose.
Į viršų
Prekariškumas ir antiglobalistų judėjimas
Apie 2000 žodį prekariškumas vis dažniau
pradėjo vartoti kai kurie antiglobalistai, sukūrę judėjimą Europiečių žygiai
prieš nedarbą, prekariškumą ir socialinę atskirtį). Jauni firmų McDonalds ir Pizza
Hut darbuotojai tų metų gruodį surengė streikus ir įkūrė pirmą politinį
profsąjungų tinklą, pasiryžusį kovoti prieš prekariškumą, ir turintį ryšius su
anarchistais, trockistais bei kitomis radikaliosios kairės organizacijomis.
2001 metais Italijos antiglobalistų kolektyvai ir
tinklai, besiruošdami Genujos G8 susitikimui, Milane surengė gegužės 1-osios eitynes
(MAYDAY anglų kalboje reiškia SOS), kurių metu miesto gatvėmis žygiavo prekarijų
karta. Demonstrantai vadovavosi karnavaline agitacijos skleidimo taktika, vykdė
spalvingas akcijas, imituodami dešimtojo dešimtmečio gėjų ir meilės paradus. Italai
aktyvistai laikė tai gegužės 1-osios tradicijų atnaujinimu, o taip pat ryšių su
tradicinėmis profsąjungomis ir socialdemokratiniais kompromisais nutraukimu juk
būtent šios dvi jėgos darė kompromisus, leidusius prekariškumui ir socialiniam
nestabilumui pasiekti kritišką mastą Europoje ir taip pakartoti JAV bei Didžiosios
Britanijos patirtį persiorientuojant į laisvąją rinką.
2004 metais prekariato judėjimas įgavo ir
religinių bruožų tais metais prasidėjo šventojo Prekarijaus,
besipriešinančių prekarizacijai globėjo, garbinimas. Šis personažas buvo sukurtas
Milano darbininkų aktyvistų. Tokia religinė simbolika tapo labai populiaria ypač
katalikiškoje Italijoje ir greitai pritraukė žiniasklaidos dėmesį. Teko matyti
filmų, kuriuose žmonės, apsirengę katalikų vyskupo rūbais, šventina naujai
atidarytą supermarketą, o aplinkui juos susibūrusi nedrausminga minia tariamai su
ašaromis kartoja litanijos, skirtos šiam šventajam, žodžius. Vasario 29-oji yra
paskelbta šventojo Prekarijaus diena.
Mayday švenčių metu susikūrė ir
Intermittents, prancūzų scenos darbininkų ir pramogų industrijos personalo judėjimas.
2002-2005 jie užvaldė prancūzų vaizduotę išradinga maišto taktika, sužlugdydami TV
žinių programas ir 2004 metais niekais paversdami Kanų kino festivalį jie
nesutiko, kad jiems valdžia panaikintų nedarbingumo pašalpas ir siūlė tam
alternatyvą, kuri buvo taip apgalvota, kad Prancūzijos elitas ir profsąjungų lyderiai
atsidūrė nepatogioje padėtyje,
2006 metų pradžioje prancūzų jaunimas atmetė
CPE, pirmojo darbo kontraktą, kurį valdžia sukūrė tam, kad būtų lengviau atleisti
darbininkus, nesulaukusius 26-erių. Susidūrimai su policija, siekiančia išvaryti
jaunimą iš užimto Sorbonos universiteto, įrodė, kad vyksta kai kas nepaprasto.
Didžioji dauguma Prancūzijos universitetų buvo užimta mėnesį, visa šalis streikavo,
ir Villepino vyriausybė turėjo gėdingai atsitraukti nuo nevykusios reformos. Le Monde
komentavo, kad prekariškumo problema tapo pagrindine ir šių metų rinkimų metu. Garsus
italų filosofas ir socialinis teoretikas Franco Berardi (Bifo) pareiškė, kad šis
pasipriešinimas vergiškoms darbo sąlygoms atvertė naują Europos socialinės istorijos
puslapį.
Prancūziją taip pat drebino arabų ir afrikiečių
jaunimo maištai šie žmonės išreiškė įniršį, susikaupusį ilgais rasinės ir
ekonominės diskriminacijos metais, išprovokuotą ilgos egzistencijos sans-papiers (be
dokumentų). Tokie maištai prieš beteisiškumą ir socialinės apsaugos nebuvimą
vyko ne tik Prancūzijoje, bet ir kitose pasaulio šalyse.
Lietuvoje dažnai tiek apie emigrantus, tiek apie
atvykėlius iš Rytų, pabėgėlius, čigonus mąstoma taip, kaip nušviečia
žiniasklaida kyla gėda dėl lietuvių nusikaltimų, nesaugu dėl kitataučių
padaugėjimo mūsų miestų gatvėse, dažnai pagalvojama, kaip gerai būtų, jei iš
Lietuvos išsikraustytų visi kitų tautybių ar rasių emigrantai, o į jų vietas
sugrįžtų lietuviai. Deja, taip pat galvojama Vakaruose, globalizacija ir mobilumas
neatskiriami. Belieka tikėti, kad mūsų emigrantai (kaip ir ateiviai į mūsų šalį),
patekę į keblias ir sudėtingas situacijas kitose šalyse ir iš jų ištrūkę, įgauna
daugiau patirties, nusikrato stereotipų ir prietarų, išmoksta vertinti gyvenimo
kokybę, šviečiasi, tampa drąsesni kritikuodami jiems nepalankią santvarką. Galbūt
jie plėtoja solidarius ryšius su kitų šalių emigrantais, dalyvauja bendrose akcijose.
Leiskime jiems kalbėti savo balsu ir išlaisvinkime jų žodį nuo valstybės ir
kapitalizmo propagandinių mitų. Prekariatas tampa politine, socialine jėga, ir galbūt
nuo jo priklausys kitokio ateities pasaulio sukūrimas.
K.P.
Į viršų
|
|