|
anarchija.lt
TEORIJA
Gintautas Mažeikis MAŽŲJŲ REVOLIUCIJŲ VAIKAI
Gegužės 11 d. Šiaulių universiteto studentų ir dėstytojų eisena
|
Akademinės bendruomenės aistros
nuvinguriavo nustėrusiomis Šiaulių gatvėmis. Bet tai dar ne revoliucija, tai tik
žingsnis į ją. Įvykiai klostosi pamažu. Kelionės į Tailandą ir plagiato skandalai,
negebėjimas atsakyti ir laiku reaguoti į rezonansinius įvykius parodė universitetinės
sistemos ydas ir Šiaulių universiteto atskirai, ir visų Lietuvos universitetų
kartu.
Pagrindinė problema vis dar dominuojantis
sovietinis/posovietinis mąstymas ir jį įteisinančios struktūros. Blatas ir
šešėliniai korporaciniai santykiai griovė LDK, Sovietų sąjungą, griauna ir
dabartinę Lietuvos valstybę. Dabartiniams užsisenėjusiems postsovietiniams santykiams
būdingas veiklos organizavimas suburiant gerų draugų/klientų ratus, kurie paskirsto
galios ir turtinius santykius. Tai kažkuo panašu į Rytų Azijos klaninę sistemą ir
klientizmą, tik lietuviška sistema yra gerokai silpnesnė, ne tokia drastiška,
pridengta demokratijos vualiu. Tačiau ir ji nepakenčia visuotinių pilietinių orumo,
garbingumo, atvirumo, konkurencingumo, polemikos idealų. Silpnasis klaninis mąstymas ir
jo kultūra negali pasikeisti savaime. Tai akivaizdu, pradedant nuo Seimo, Lietuvos
universitetų, teisėsaugos ir baigiant mokyklomis. Tam reikalinga revoliucija.
Maištas kyla dėl negandos kai nebėra ką
daryti, kai nėra teisėtų būdų sutvarkyti vis didėjančią valdžios krizę. Maištas
paprastai kyla spontaniškai, nespėjus sukurti plačios organizacinės sistemos,
suplanuoti sistemingų veiksmų, užtikrinti lyderių pakeičiamumo. Revoliucijos
priešingai visa tai turi. Revoliucija yra organizuotas, sistemingas santvarkos ir
mąstymo pakeitimas. Tačiau klausimas kuo pakeisti? reikalauja atskiro svarstymo.
Visoms klasikinėms revoliucijoms būdinga:
organizuotas pasaulėžiūros, gamybinių ir valdžios santykių, valstybės struktūros
pakeitimas santykiais, kurie tenkina naujas, pradedančias dominuoti bendruomenes.
Naujųjų aktyvių šiandieninės Lietuvos verslininkų, mokslininkų, menininkų,
studentų, ūkininkų nebetenkina seni užkulisiniai pažinčių ir blato ryšiai.
Gyvenimas tapo per daug intensyvus, įvairialypis, globalus, kad liktų laiko laikytis
tokių atgyvenusios sistemos taisyklių. Tad krizė Lietuvoje neišvengiamai didėja. Ji
didėja teisės, medicinos, socialinės rūpybos, švietimo, kultūros sferoje. Didėja ir
Šiaulių universitete.
ŠU akademinės bendruomenės galia pareikšti
protestą brendo pamažu. Pirmiausiai į krizę adekvačiai reaguoti sugebėjo ŠU senato
Teisės ir etikos bei Mokslo ir meno komisijos, kurios pasmerkė daugelį skandalingų
įvykių ir pasiūlė ryžtingus sprendimus. Tačiau ŠU senate neužteko senatorių
balsų patvirtinti visus komisijų sprendimus. Todėl Šiaulių SantarosŠviesos klubo
iniciatyva buvo surengta diskusija apie ŠU situaciją. Reikia pastebėti, kad toks
svarstymas buvo įmanomas tik todėl, jog anksčiau minėtas klubas jau buvo pareiškęs
labai kritišką ir argumentuotą nuomonę apie Šiaulių miesto perspektyvinius planus,
apie Šiauliuose veikiančių politinių partijų populizmą, be to, nuolatos
bendradarbiavo su miesto nevyriausybinėmis organizacijomis, bendruomenėmis, spauda.
SantarosŠviesos klubas tapo plačios, organizuotos pasipriešinimo struktūros
pagrindu. Greitai prie klubo iniciatyvų prisijungė ir pademonstravo drąsą bei
aktyvumą ŠU studentų atstovybė. Ji sugebėjo suburti ŠU fakultetų studentų
atstovybes, įkurti specialų internetinį pasipriešinimo puslapį. Augantis akademinės
bendruomenės atstovų solidarumas padėjo sukurti peticiją, kurią palaikė dalis miesto
politikų, bendruomenių, NVO. Toliau vyko manifestacija, prasidėjo instituciniai
peticijos vykdymo darbai. Visa tai aiškūs prasidedančios gana taikios revoliucijos
požymiai. Tačiau... jau nuo seno yra paplitęs posakis, kad grėsmę kelia ne tik
kontrrevoliucija, ir pati revoliucija nepasigaili savo vaikų...
1793 metais eidamas mirti prancūzų
revoliucionierius ir oratorius P. V. Vergniaudas ištarė žodžius: La Révolution est
comme Saturne : elle dévore ses propres enfants (Revoliucija yra panaši į Saturną:
ji suryja savo vaikus.). Šiuos žodžius pakartojo G. J. Dantonas, porevoliucinės
Prancūzijos teisingumo ministras, 1794 metais vedamas į giljotiną mirti. Tačiau dar
iki Dantono mirties šiuos žodžius bandė užginčyti A. L. de Saint-Justas, buvęs
aistringas revoliucionierius, vėliau pats bendražygius siuntęs myriop. Straipsnyje apie
dantonininkus jis rašė: Tie, kurie visus ketverius metus prisidengdami
patriotizmu rengė suokalbius, dabar, kai jiems gresia teismas, kartoja Vergniaudo
žodžius: Revoliucija yra panaši į Saturną: ji suryja savo vaikus. Hébertas
šiuos žodžius kartojo teismo proceso metu; juos kartoja visi, kurie dreba, kurie mato,
kad yra demaskuoti. Ne, revoliucija suryja ne savo vaikus, o savo priešus, ir nėra
svarbu, po kokia nepermatoma kauke jie slepiasi!
O, drąsusis, narsusis Saint-Justas! Jis smarkiai
klydo. Netrukus, tų pačių metų liepos 24 d., jis pats buvo giljotinuotas. Baisi, bet
pamokanti revoliucijų istorija. Visi porevoliuciniai valdininkai vieni kitus kaltino dėl
to paties revoliucijos idealų išdavystės. Dėl išdavystės, nes milinaristinis
stebuklas, kurio laukė revoliucionieriai naujosios eros pradžia vis buvo
atidedama.
Tas pats atsitiko ir 1917 metais Rusijoje Vasario ir
Spalio revoliucijų metu. Revoliucija pirmiausiai sunaikino tuos, kurie palaikė
bolševikus eserus. Vėliau Kronštato jūreivius, dar vėliau tuos, kurie
sušaudė šiuos jūreivius, po to visus, kurie sukėlė revoliuciją. Net ir
bandžiusį pabėgti L. Trockį Meksikoje vis tiek pasivijo baisi mirtis. Trockis,
revizuodamas K. Marxą, nuolatos puoselėjo permanentinės revoliucijos idėją,
įsivaizdavo revoliuciją kaip pergalingą proletariato žygį per planetą. Tačiau ir
ši planetinio milinarizmo idėja buvo tokia pat klaidinga, kaip ir vietiniai šuoliai į
gėrio pasaulį. O kadangi gėrio amžius vis neprasidėdavo, tad nebuvo reikalo gailėtis
ir revoliucionierių, pažadinusių skausmingas permainas.
Galbūt vienas pirmųjų Kitokią kultūrinę
revoliuciją pradėjo Mao Zedongas. Mao buvo permanentinės revoliucijos šalininkas,
tačiau, skirtingai nei Trockis, ją įsivaizdavo kaip permanentinę kadrų, mąstymo ir
elgesio revoliuciją. Jis nekalbėjo apie regimosios politinės santvarkos kaitą ir
taip Kinijoje viešpatavo komunistai. Jis siekė keisti pasaulėžiūrą ir elgesį. 1966
metais Mao smarkiai kritikavo liberalųjį partijos sparną. Vėliau Centro Komitete jis
patvirtino Šešiolikos punktų dokumentą, kuriuo pradėjo Didžiąją
proletariato kultūrinę revoliuciją. Pirmiausiai buvo iš esmės reformuotas
elitarinis, klaninis Pekino universitetas. Vėliau iniciatyvą parodė mokyklos, kitos
aukštosios mokyklos, siekusios atsikratyti korumpuotų ir klaniniais ryšiais
garsėjusių profesorių, kitų dėstytojų, mokytojų. Tiesa, greitai šias iniciatyvas
užgožė Didžiojo Mao autoritarizmas bei raudonosios gvardijos
chunveibinų siautėjimas.
Apie šią kultūrinę revoliuciją Lietuvoje
neigiamai atsiliepia ilgametis LKP CK sekretorius ir kultūros ministras, vėliau
signataras L. Šepetys. Apie 1987 1988 metų įvykius tuometiniame Dailės institute
ir profesoriaus (buvusio instituto rektoriaus) V. Gečo nušalinimą jis rašo atsiminimų
knygoje Neprarastoji karta: Įveikė jį Atgimimo revoliucinės bangos,
įgavusios institute maodzeduniško kultūrinio siautėjimo bruožų. Studentai
atestavo dėstytojus, valėsi kelią diletantizmui. ŠU studentai taip pat
norėtų atestuoti dėstytojus. Tačiau nenorėčiau sutikti, kad tai būtinai kelias
į diletantizmą. Beje, vienas tuometinių Dailės instituto studentų lyderių V.
Kinčinaitis ir buvęs V. Gečas dabar kartu dirba ŠU. Likimo ironija...
Visai kitaip 1968 metų Paryžiuje savo
Kasdienybės revoliuciją planavo situacionistai. Ši revoliucija taip pat buvo
susieta su universitetais, akademine bendruomene, studentais. Tačiau jai vadovavo
anarchistinis jaunimas, kuris eliminavo revoliucinių partijų įtaką. Prisiminkime
kontraversišką situacionistų šūkį: Ugnis į štabus!, pirmiausiai skirtą savo
pačių, revoliucionierių štabams. Revoliucijos tikslas nėra paimti valdžią, kuri
kartais tiesiog guli ant grindinio, kaip 1917 m. Rusijoje pastebėjo V. Leninas. Valdžios
užgrobimas negarantuoja mąstymo ir organizacinių struktūrų kaitos, o tik sudaro tam
palankias sąlygas. Revoliucijos esmė yra ne valdžia savaime, o mąstymo formų,
susvetimėjimo lygio kaita, pilietinės drąsos ir iniciatyvų skatinimas, pilietinio
orumo, garbingumo ir gebėjimo protestuoti, atstovauti, ginti savo teises ugdymas.
M. Lutherio Kingo ir Juodųjų panterų partijos
aktyvumas JAV buvo vadinamas rasinių santykių revoliucija. Afro-amerikiečiai sugebėjo
išsakyti tvirtą poziciją ir organizuoti sąjūdį, kuris panaikino segregaciją, nors
dalis įtakingų baltųjų tam priešinosi. Situacionistai, G. Debordas, R.
Vaneigemas taip pat skatino kasdienių gyvenimo struktūrų ir pasaulėžiūros kaitą.
Taigi revoliucija turi būti permanentinė ir nepaklūstanti diskursyviam valdančiųjų
diktatui. Valdžia turi būti atitolinta nuo revoliucionierių. Nešališkumo principas
privalo tapti revoliucijų šerdimi. Mao buvo revoliucionierius, todėl privalėjo
atsisakyti valdžios. Demokratijos vadai negali vadovauti valstybei. Disidentai neturėtų
tapti ministrais.
Revoliucionieriai kuria savo ir žmonių biografijas,
o ne CV (Curriculum Vitae) mokslinės ar verslo veiklos aprašymus. Biografija
ir CV skiriasi iš esmės. Biografija priklauso prasmingos, atviros būčiai egzistencijos
plotmei, o CV instrumentiniam, struktūriniam pasauliui. Tuos sukilėlius, kurie savo
biografiją paverčia CV, revoliucija visada suryja.
2006-05-26
Į viršų
|
|