|
anarchija.lt
TEORIJA
Gintautas Mažeikis
REVOLIUCIJOS TAKAIS: SUKILĘS PRIEŠ SPEKTAKLIO
VISUOMENĘ
Tapo tradicija, kad Prancūzų revoliucijos
pažymi svarbiausius Europos civilizacijos raidos etapus ir pralaimi. Nes ar galima
laikyti pergale numalšintą sukilimą, naują diktatūrą? Bet ar galima įvardyti
pralaimėjimu naują laisvės potirį? Revoliucijos ambivalentiškumas rodo jos
dinamiškumą, tai, kad jos tiesą atveria tik nuolatinis pokytis. Tačiau revoliucijos
netrunka amžinai, ir, jei norima išsaugoti jos šviesą, poeziją ir muziką, ji privalo
... pralaimėti. Laimėję revoliucionieriai tampa tokiais pat aklais struktūrinių
sąveikų tarnais ar dar daugiau entuziastingais diktatoriais. Revoliucija tik gali
parodyti laisvę, tačiau negali jos įgyvendinti, nes tai paprasčiausiai neįmanoma.
Didysis sukilimas prieš santvarką, prieš valdžios sistemas ir mąstymo būdą gali
parodyti nepriklausomybės šviesą, tačiau neįmanoma šio švyturio paversti kūnu. Nes
laisvė, nepriklausomybė yra asmeninis veiksmas, situacija, kuri prieštarauja
anoniminių struktūrų hegemonijai. Revoliucijas – Didžiąją Prancūzų (1789–1794),
1848-ųjų (po jos buvo priimta Antrosios Prancūzijos Respublikos Konstitucija), 1871 m.
Paryžiaus komunos ir 1968-ųjų – sieja sukilimas prieš regimas hegemonijos formas:
luominę, monarchinę, kapitalistinę, vartotojų – manipuliacinę. Ir visų jų baigtis
ambivalentiška: Didžioji Prancūzų revoliucija atvėrė kelią Napoleono Bonaparto
karams, tačiau išlaisvino tautas. 1968 m. Paryžiaus revoliucija parodė komunistų
partijos silpnumą, tačiau atvėrė kelia intelektualinės emancipacijos bangai.
Po Antrojo pasaulinio karo Vakarų visuomenė,
atsižvelgdama į kapitalizmo kritiką ir išaukštindama humanizuotus socialdemokratijos
idealus, sukuria visai kitokias susvetinimo ir išstumimo formas, nei atviri klasiniai
eksploataciniai rėžimai. Kairiojo sparno kritikai pastebi, kad
humanizmas, kurį išaukština didžiosios pasaulio šalys, tėra „prekinio humanizmo“
atmaina: „prekės humanizmas rūpinasi „darbininko laisvalaikiu ir žmoniškumu“1. Naujoji humanistinė tvarka reikalauja nuolatinio savęs –
labdaros, humanitarinės pagalbos, meilės žmogui – šlovinimo, nes toks garbinimas yra
demonstracinio humanizmo dalis. Bent dvi Vakarų filosofijos srovės – Frankfurto
socialinės kritikos mokykla ir situacionistai pastebėjo, kad XX a. antroje pusėje
svarbiausia prievartos forma tampa ne atvira diktatūra ir jos ideologija, o anoniminės
galios struktūros, kurios naudojasi įtikinėjimu, populiarių vaizdų kūrimo
mechanizmais, normatyvinėmis elgesio schemomis, reprezentacijų kontrole. Dominuojant
struktūrinei susvetinimo ir subjekto formavimo galioms vartotojiška visuomenė
persekioja ir eksploatuoja save pačią. Nereikalingi jokie ypatingi prievartos
mechanizmai: demokratija gali būti savo pačios budeliu.
Kita vertus, XX a. meniniai ir filosofiniai sąjūdžiai
subrandino visą aibę bandymų priešintis anoniminiam, iš masių kultūros kylančiam
manipuliavimui, subjektų formavimui ir kontrolei, saviraiškų legitimacijai. Vieni
pirmųjų pasipriešinimo idėjas suformulavo dadaistai, kurie siekė žeisti
dominuojantį skonį ar įsitikinimus to, kas yra pasaulis ir kokia yra daiktų tvarka.
Panašių sukilimo epizodų atrasime siurealistų, letristų, situacionistų,
postsituacionistų veikloje. Abi pusės, viena vertus – anoniminės vartotojų
struktūros ir jas atstovaujančios politinės galios, o kita vertus – menininkai,
nenorintys paklusti diskursų galiai studentai, susidūrę 1968 m. gegužį Paryžiaus
gatvėse. Guy-Ernstas Debord'as buvo šios revoliucijos Dantonas ir Robespjeras,
Leninas ir Trockis.
Debord'as, Paulette Rossi ir Martialo Debord'o sūnus,
gimė 1931 gruodžio 28 dieną Paryžiuje. Apie 1951 m. jis susitiko (Kanų filmų
festivalyje) su Letristų Internacionalo (Lettrist International) grupės nariais
ir jos lyderiu, Rumunijos žydų išeiviu I. Isou (Ioanu-Isidoru Goldsteinu). Letristai
–post dadaistų menininkų ir rašytojų grupė – siekė griauti buržuazines
vertybes, plėtojo onomatopoetinę kūrybą, hiper minimalistinį, rafinuotą stilių. Isou 1942 m. paskelbė letristų poezijos manifestą, kuriame rašė:
„Kiekviena jaunystės pergalė buvo pergalė prieš žodžius. Kiekvienas laimėjimas
prieš žodžius buvo gaivumas, jaunystės pergalė2“.
Pasak Isou, tiek pat reikšminga yra nugalėti kalbėjimą, sąvokas, formas. Jis buvo
rašytojas, kino kritikas, politikas ir stipriai veikė jaunojo Debord'o vaizduotę.
Pastarasis tuo metu taip pat buvo susižavėjęs trockizmo idėjomis ir tapo kairiųjų
radikalų grupės „Socializmas ar barbarybė“ (Socialisme ou Barbarie) nariu.
Gana greitai, jau apie 1952 m. tapo vienu iš letristų sąjūdžio lyderių. Tačiau
Debord'ui nepakako vien meninio aktyvumo. Savo maištingą dvasią jis nukreipia prieš
popmeną, prieš manipuliaciją visuomenės nuomonėmis pasitelkiant kultūrą. Vienas
pirmųjų triukšmingas ir skandalingas viešasis aktas, kuriuo jis pasižymėjo, buvo
protestas prieš Charly Chapliną, kai šis 1952 m. atvyko į Europą. Debord'as savo
platinamuose atsišaukimuose pavadino šį komiką-humanistą vaizduojantį asmenį „jausmų
sukčiumi ir kančių šantažistu“. Jo platinami šūkiai skambėjo: „Go home,
Mister Chaplin!“
Savitai plėtodamas letristinio sąjūdžio idėjas
Debord'as sukūrė pirmąjį filmą „Klyksmai ginant de Sadą“ (Hurlements en
faveur de Sade, 1952), kurį sudarė balto ir juodo ekrano kaita. Baltą lydėjo
balsas už kadro, o juodas ekranas buvo be komentarų. Filmo pradžioje buvo paaiškinta:
„Filmo peržiūros metu Guy-Ernstas Debord'as turėtų pakilti į sceną trumpam
pasisakymui kalbai. Jo metu jis pasakytų: „Filmo nėra. Kinas mirė. Filmo ir negali
būti . . .“ Šiuo filmu autorius pralenkė A. Warholo kino filmus ir panašėjo į XX
a. pab. video instaliacijas. Nihilizmo, nonkonformizmo nuostatas jis plėtojo savo
straipsniuose letristinės pakraipos žurnaluose Lettrist International ir Potlatch.
Tačiau žaidimas kalbos formomis, permanentinis meninis nihilizmas ir visų taisyklių
laužymas negalėjo ilgą laiką tenkinti jo politinių siekių.
Debord'ą stipriai paveikė sovietų kariuomenės
žiauriai numalšintas Budapešto (1956 m.) sukilimas, Kronštato jūreivių numalšinto
pasipriešinimo (1921 m.) istorija, todėl greit jis tampa priešiškas trockizmui,
stalinizmui ir biurokratiniam, totalitariniam socializmui. Nuo tada savo politines idėjas
jis formuoja marksistinio anarchizmo dvasia. Marksistinis anarchizmas (šios srovės
pradininku laikomas J. Dietzgenas) remiasi K. Marxo „Kapitalo“ analize, pridėtinės
vertės kritika, prekinio fetišizmo demaskavimu, kova prieš įvairias susvetimėjimo ir
manipuliacijos formas, tačiau nesiekia sukurti jokios biurokratinės, valstybinės
sistemos, kuri galėtų pakeisti senąją, o skatina struktūrinių sąveikų disbalansą,
nes tik pergalė prieš anonimines formas yra gaivumas ir jaunystė.
Be Marxo didelę įtaką Debord'o politinių
pažiūrų formavimuisi padarė G. Luk?csas, H. Lefebvre'as, H. Marcuse'as, M.
Horkheimeris, T. Adorno. Ypač jam buvo įdomi, priimtina šių autorių plėtojama
kritika prieš melagingą ideologinį mąstymą, manipuliacijas klasiniu sąmoningumu,
prieš masių visuomenės dominavimą bei populiariosios kultūros, žiniasklaidos ir
propagandos suartėjimą.
1957 m. Debord'as su keletu buvusių letristų
sukūrė Situacionizmo Internacionalą (SI) ir tapo jo ideologu bei nuo 1958 m. birželio
– SI žurnalo Internationale Situationniste pagrindiniu redaktoriumi. Prie SI
prisijungė „Tarptautinis Bauhaus imaginistų sąjūdis“ (International
movement for an imaginist Baugaus) ir „Londono psichogeografijos asociacija“ (London
Psychogeographical Association). SI tapo menine ir politine asociacija, kur
revoliucionieriai, anarchistai plėtojo tęstinį avangardinį projektą. Jo tikslas buvo
kurti „siurrevoliucinį“ meną, plėtoti „antikultūrinę“ (atitinkamai:
antispektaklio, antitelevizijos ir t.t.) veiklą. Jų požiūriu, nieko nėra pastovaus, o
grožis egzistuoja tik tam tikrose situacijose, kurias laisvas žmogus nuolatos kuria.
Plėtodamas SI idėjas Debord'as 1959 m. kartu su danų situacionistu, tapytoju-vandalistu
Asgeru Jornu išleido knygą „Prisiminimai“ (Mémoires). Tai knyga – koliažas,
sudarytas iš foto montažų, piešinių, šventų ir profaniškų, originalių ir
iškreiptų citatų bei įrišta švitriniu popieriumi.
SI pradžioje Debord'as pareiškė: „Mes žinome,
kaip padaryti gyvenimą patrauklų“, o jo redaguotas ir paskelbtas 540 asmenų sąrašas
nurodė svarbiausius situacionistų intelektualaus teroro objektus – pradedant „apgailėtinu
naciu“ (pauvre nazi) M. Heideggeriu ir baigiant J.P. Sartre'u. Teroro tikslas
buvo kurti estetines, menines nepakantos įvardytiems autoriams situacijas, kuriose
didėtų absurdo pojūtis, būtų griaunama apie juos susiklosčiusi kulto aureolė. SI
neigė statines galios struktūras, laikė jas prievartos formomis, pasireiškiančiomis
žiniasklaidoje, moksliniuose ir politiniuose kūriniuose.
1966 m. šeši studentai situacionistai pradėjo
vadovauti Strasbūro universiteto savivaldai ir labai greitai ją pavertė būsimo
sukilimo štabu. 1968 m. situacionizmo šūkiai, plakatai, atsišaukimai buvo atvežti į
Sorbonos universiteto filialą Nanterre ir vėliau platinami Paryžiuje. Svarbiausiu buvo
laikomas situacionistų išplatintas pamfletas „Apie studentų gyvenimo skurdą:
apmąstymai apie ekonomines, psichologines, seksualines ir labai intelektualines problemas
bei kuklūs pasiūlymai joms spręsti“. Reikia pastebėti, kad SI nebuvo vienintelė
Paryžiaus revoliucijos politinė galia. Čia savo įtaką bandė daryti ir Prancūzijos
komunistų partija, ir trockistai bei maoistai, įvairios profesinių sąjungų
organizacijos. Ypač aktyvus šiuo laikotarpiu buvo Debord'as. Tačiau sukilimo piko metu
situacionistai buvo atstumti nuo revoliucinio „štabo“. Iš čia SI revoliucinis
šūkis „Ugnis į štabus!“.
Pasak SI, pasipriešinimas tiesioginėms ir
netiesioginėms manipuliavimo formoms, siekis įveikti dominuojančius diskursus – ar
jie būtų popkultūros kūrinys, tautinių svajonių rezultatas, bažnytinė tradicija,
siaurakaktė mokslinė teorija ar valstybinė ideologija – yra individo laisvės, jo
veiklaus pilietiškumo tikslas. Iš daugelio situacionistų plėtotų idėjų išskirsiu
dvi: atstatymą (recuperation) ir iškreipimą (detournement). Atstatymas
yra visuomenės spektaklio strategija: paimti bet kokį istorinį, politinį, ypač
radikalų, reikšmingą įvykį ir jį adaptuoti vartotojiškos visuomenės poreikiams.
Taip pasaulyje paplito Che Guevaros marškinėliai, Fidelio Castro kokteiliai, L. van
Beethoveno muzikos fragmentai prekių reklamoje. Rekuperacija kelia pavojų bet
kokiai revoliucijai. Taip atsitiko su Spalio revoliucija Rusijoje, kurią tiesiog
pasisavino ir savaip atstatė vėlesnė propaganda. Bolševikinė proletariato
revoliucijos propaganda greitai eliminavo meninį, naujas perspektyvas atveriantį
revoliucijos patosą ir ėmėsi energingų veiksmų paverčiant maištingus diskursus
rėžimui priimtinais. Paprastai panaikinamos opozicinės, radikalios tendencijos,
sugriaunama stipriųjų simbolių ir šūkių galia, paliekant tuščią, nukenksmintą
išraiškos formą.
Tačiau atstatymas tapo ir
viena iš situacionistų technologijų, kurią būtinai lydi kitas, išlaisvinantis
estetinis iškraipymas, satyrinė parodija, meninis perkėlimas į naują, provokacinę
aplinką3. Détournement išjudina, žeidžia
autoritetų sistemą, griauna dominuojančių pasakojimų galią ir, svarbiausia, –
įveikia susvetimėjimą (disalienate). Spektaklis paverčia revoliuciją vartojama
preke, o situacionistai – populiarų brendą taip iškreipdavo, kad jis griaudavo
kasdienybės įpročius, virsdavo absurdu, sukurdavo netikėtas aplinkybes, tapdavo
netinkamas vartoti. Buvo išrenkami visuomenės kultiniai kultūriniai objektai –
personažai, paminklai, simboliai – ir, pakeitus jų kontekstą, jiems buvo suteikiama
priešinga, destrukcinė arba dekonstrukcinė reikšmė. Pavyzdžiui, SI žurnale buvo
perspausdinami komerciniai komiksai (dažniausiai susiję su seksu ir prievarta), kurių
herojams buvo priskiriama maištinga, revoliucinė leksika. Arba buvo įgarsinami
elementarūs koviniai (veiksmo) kino filmai pasitelkiant radikalų diskursą
(prisimintinas SI šūkis: „Ar gali dialektika daužyti plytas?“). Postmodernizmo
laikotarpiu iškraipymo principas buvo transformuotas į citavimo, pastišo, plagiato
technologijas.
Pagrindiniai SI kritikos objektai buvo išsiplėtojusi
kapitalizmo visuomenė, jai būdingi socialinio susvetimėjimo, totalinio suprekinimo ir
vartotojiško konformizmo reiškiniai bei bolševikinis totalitarizmas Sovietų
Sąjungoje. Situacionistai priešinosi suprekinančiai sistemai ir komunistinei
ideologijai kurdami maištingus performansus, tekstus, projektus. Tačiau visuomenė buvo
pasiryžusi suprekinti bet kokį populiarų protestą, maišto ir revoliucijos formas.
Nuolatinė rungtis tarp pasipriešinimo ir komodifikacijos charakterizavo visą
situacionistų raidą. Ideologiniu požiūriu situacionistai plėtojo kairįjį
radikalizmą, marksistinį anarchizmą, kurie turėjo saugoti bendruomenę nuo „spektaklizacijos“
ir falsifikacijos, nuo modernios kapitalistinės sistemos šerdies: vartojimo ideologijos.
Savo rengtuose ar redaguotose SI manifestuose Debord'as ir jo bendražygiai kvietė kovoti
prieš išsiplėtojusio kapitalizmo propagandinius poveikio metodus, griauti „buržuazinį
laimės geštaltą“, įtvirtinti kūrybinio visuminio urbanizmo, eksperimentinių
nuostatų, situacijų konstravimo principus. SI šalininkai neatskyrė politikos ir meno,
laikydami situacionistinį projektą universalia gyvenimo nuostata. O
Debord'as plėtojo socialinę, ardomosios veiklos estetiką, tačiau griežtai kovojo
prieš perdėtą meno estetizaciją4, reikalaudamas politikos
ir meno dialektinės vienovės.
Debord'as pažymi, kad vienas
prekinio fetišizmo tikslų yra pasiekti „aistringo susijaudinimo būklę“5, kurią reikėtų lygiai taip pat nuosekliai ir pasionariškai
neigti, žeisti, kompromituoti, išjuokti. Popkultūros kaitinamos aistros yra spektaklio
visuomenės sėkmės simptomas. Debord'o ir jo bendražygio R. Vaneigemo požiūriu –
spektaklis yra nauja kapitalo akumuliavimo ir visuomeninių santykių forma, kai vietoje
gamybinio kapitalo išplėtojama kultūrinė industrija, populiarioji kultūra,
žiniasklaida. Spektaklis kultūros kodus paverčia prekėmis, sukuria ženklų
industriją. Ir jei industrinio (tradicinio) kapitalizmo laikotarpiu žmogus nors trumpam
laiką likdavo laisvas po darbo, vartotojų visuomenėje asmens laisvalaikį užvaldydavo
populiarioji kultūra, paversdama žmogų industriniu piarų ir brendų vartotoju.
Darbininkas gamina pridėtinę vertę ne tik darbo metu, bet ir laisvalaikiu, o prekinis
fetišizmas klesti ne tik gamyboje, bet ir poilsio metu. Debord'as rašė:
Iš dalies išanalizuota tikrovė
išsiskleidžia savo pačios neapibrėžtos vienybės erdvėje kaip išskirtinis
tariamas pasaulis, pasiduodantis vien kontempliacijai. Pasaulio
reginių specializacija tampa užbaigta savarankišku tapusiame reginio pasaulyje, kur
melagis meluoja sau pačiam. Spektaklis apskritai, kaip konkreti gyvenimo inversija, yra
negyvojo (non-vivant) savarankiškas judėjimas6.
„Spektaklio visuomenėje“ Debord'as skyrė dvi
teatralizacijos formas: koncentruotą ir išsklaidytą. Išsklaidytas spektaklis būdingas
rinkos ekonomikai, o koncentruotas – totalitariniams rėžimams Sovietų sąjungoje ir
Kinijoje. SI spektakliui ir anoniminių struktūrų hegemonijai priešino laisvą,
kūrybinį situacijų konstravimą be jokio tęstinio komercinio projekto. Situacija yra
kasdienybės šerdis, todėl buvo manoma, kad padarius kasdienybės revoliuciją, bus
galima sugriauti spektaklio visuomenės pagrindus. Kasdienybės situacijos yra
konstruojamos tam tikroje erdvėje, kuri privalo būti dinamiška, kreatyvi. SI aktyvistai
miestą aiškino antropologiškai – kaip ceremonijų erdvę, dėl kurios nuolatos kinta
emocingumas ir revoliucinis anarchizmas. Situacijų konstravimas yra ir asmeninis, ir
komandinis veiksmas, nes kolektyvinis bendradarbiavimas padeda kurti visuminę aplinką
bei gyvenimo akimirkų žaidimą. Debord'as įvedė dérive – eksperimentinę –
estetinę nuostatą, kurios esmė yra urbanistinės patirties kaita kūrybiškai
plėtojant savo emocijas, idėjas, koncepcijas, vizijas. Tai panašu į iš pažiūros
betikslį, žaidybinį vaikščiojimą gatvėmis, kai kūrybinė fantazija jas
transformuoja mums priimtiniausia linkme. Žaidimo sąvoka intrigavo Debord'ą ir
situacionistus ir čia jie nuolatos rėmėsi J. Huizingos homo ludens koncepcija,
ją atvirai priešindami homo sapens ir homo faber idėjoms. Debord'as per
visą savo gyvenimą nebuvo išvykęs iš Europos, niekada nebuvo JAV, nėra skridęs
lėktuvu, o daugelį savo kelionių atliko vaizduotėje. Dérive artimai siejasi su
siurrealistų automatinio rašymo koncepcija, kai menininkas tiesiog slysta svajomis
pusiau miego būsenoje. Debord'o įsivaizduojamų kelionių nuostata artima I. Kantui,
kuris neišvykęs iš Karaliaučiaus, vaizduotėje apkeliavo daugelį šalių. Pagaliau dérive
yra būdas sukurti savo miestą ir aplinką bei atsispirti hegemoniniam kultūros
spaudimui. Debord'as rašė: „Dérive išnaudoja
konstrukcinį-žaidybinį elgesį, psichogeografinės aplinkos įtaką ir tuo smarkiai
skiriasi nuo klasikinės kelionės ar pasivaikščiojimo sampratos.“7
Ši žaidybinė, konceptuali patirtis savo ruožtu buvo siejama su visuminio
urbanizmo idėja, t.y. kompleksine kūrybine meno patirties teorija ir integralinės
aplinkos konstravimo technika8.
Pradžioje SI dar turėjo ryškių estetinio utopizmo
bruožų ir siekių bei buvo patrauklus daugeliui menininkų, tačiau SI pabaigoje, 1972
m., dominavo praradusios meninį patrauklumą politinės nuotaikos. Galbūt prie to
prisidėjo ir Debord'o reikalavimas puoselėti politikos ir meno dialektiką, kovoti
prieš meno menui tendencijas. Daugeliui menininkų pasitraukus iš SI, vyraujant
pralaimėjimo nuotaikoms, sąjūdis, Debord'o sprendimu, buvo uždarytas.
„Spektaklio visuomenė“ (La société du
spectacle, 1967) yra svarbiausias Debord'o kūrinys. Jis pažymi, kad nauja
socialinės organizacijos, socialinių santykių forma tampa susvetiminti vaizdai, lengvai
manipuliacijai paklūstančios reprezentacijos. „Spektaklio visuomenėje“ jis
pasmerkia „vienišų masių epochą“. Antrindamas E. Frommo knygai „Turėti ar būti“,
Debord'as pastebi, kad pradinis „būti“ pavirto „turėti“, tačiau ir šis
išnyko. Jį pakeitė „atrodyti“. Anapus simbolinės, vaizdų realybės išnyksta
daiktiška, egzistencinė tikrovė. Realybės nykimas prilygsta Joano apokalipsei,
pasaulio pabaigai. Debord'as pirmas aprašė realybės išnykimą, kurį vėliau atkartojo
daugelis postmodernių visuomenės kritikų iki Sl. Žižeko imtinai.
Modernų visuomenės spektaklį
Debord'as apibrėžia kapitalo terminija: „Spektaklis yra tokio kaupimo lygio kapitalas,
kad tampa reginiu“9. Vartotojiškoje, visuotinai
prieinamos, ultra aktyvios žiniasklaidos laikotarpiu, skirtingai nei Marxo gyventu laiku,
kapitalas nustoja būti neregimas, nesuvokiamas procesas, o virsta regima iliuzija, įgyja
savo „veidą“, pavidalą, kuriuo jis atpažįstamas. Pinigai kaip visuotinės vertės
ekvivalentas peržengia savo ribas ir virsta matomu, pripažįstamu, valdančiu gyvenimo
teatru. Šie reikšmingumo kodai turi visuotinę perkeliamumo galimybę: iš ekonominio
spektaklio į politinį, iš jo į televiziją, religiją, teismus, sportą. Prisiminkime
piarines prezidentų funkcijas. Jie ir yra regimieji visuotiniai kodai, kurie pasveikinę
tautos didvyrius skuba į sporto rungtynes, po to į kultūrinį renginį, į susitikimą
su verslininkais, visur, kur filmuojama, fotografuojama, siekdami akumuliuoti kuo daugiau
populiarumo. Populiarumo kiekis reiškia galią. Industrinė vaizdų gamyba, poreikis
būti paklausiam paverčia prezidentus ir ministrus pirmininkus – spektaklio lėlėmis.
Kartais šie teatrai dalyviams nebūna malonūs, kai prasideda ironija, kritika, pilkosios
ir juodosios technologijos. Tačiau tai taip pat yra gamybos dalis.
Teatralizacija yra ne vaidmenų suma, o visuomeniniai
santykiai tarp žmonių ir šiems santykiams tarpininkauja vaizdai. Spektaklis nėra kieno
nors kėslas ar konspiracinio suokalbio rezultatas, o objektyvuotas, dominuojantis
pasaulio matymo būdas. Visuomenė, kuri žiūri šį spektaklį, nėra auka. Jos
nuostatos yra žiūrovo, ir ji pati, tenkindama savo geismus reikalauja šių regimybių.
Intensyvios, populiarios reprezentacijos yra ekonomika ir administracinė galia, o
spektaklio tikslas yra jis pats, už jo nieko nėra.
Rusijos prezidentas V. Putinas – gyvas atrodymo
įsikūnijimas, toli pralenkęs lietuviškus politinio teatro herojus. Kasdien
pasirodydamas Rusijos žiūrovams per ORT ir RTV valstybinius kanalus, visažinis
faraonas, senai virto pagrindiniu autoritarinio spektaklio herojumi. Jis tai padarė
sąmoningai, suprasdamas, kad propagandinis veidas yra tikriausias realybės ženklas. Už
spektaklio herojaus bruožų nėra nieko, Putino reprezentacija yra viskas, ir ji valdo
šalį.
Debord'o knygą „Spektaklio visuomenė“ reikėtų
suprasti ir kaip naujos kapitalizmo formos ir gamybinių santykių analizę, ir kaip
propagandos ir manipuliacijos kritiką, ir kaip revoliucinį meninį bei politinį
manifestą. Daugeliui čia išdėstytų tezių didelę įtaką padarė Marxo politiniai ir
ekonominiai samprotavimai, kuriuos Debord'as adaptavo šiuolaikinei kultūros teorijai.
Štai kodėl kartais „Spektaklio visuomenės“ interpretatoriai ją vadina naujos
kartos “Kapitalu“, „Kapitalo tęsiniu“ šiuolaikinei epochai. Aptariamoje knygoje
autorius parodo klasikinio marksizmo neadekvatumą, neefektyvumą aiškinant
šiuolaikinės visuomenės raidą. Jis mano, kad tai, kad vis dar negalima įveikti „prekinio
fetišizmo“, ši problema kvestionuoja bet kokio revoliucinio sąjūdžio galimybę ir
kelia bet kokiai revoliucijai išsivadavimo nuo spektaklio sąlygas. Spektaklis
„vietiniams revoliucionieriams pasiūlo melagingus revoliucinius modelius“10, geidžiamus, visuotinai populiarius tikslus. Populiarumas ir
pataikavimas visuotiniams norams sukilimą paverčia dar vienu teatru. Prisiminkime
Rusijos Spalio revoliuciją. Paskesnė sukilimo teatralizacija greitai tapo svarbiausiu
porevoliucinės Rusijos politikos tikslu. Naujo kulto kūrimas, retrospektyvūs meniniai
revoliucijos vaizdai (S. Eizensteino „Spalis“), augantis dėmesys propagandai,
populiariosios kultūros kontrolė – visa tai instrumentai, kuriais nužudomas laisvės
gaivalas. Žmonių tarpusavio santykių fetišizacija ir vizualizacija panaikina
buržuazijos ir darbininkų klasės opozicijų aiškumą. Šių gupių susitapatinimas
spektaklio visuomenės akivaizdoje tapo proletarinės revoliucijos fiasko bei Marxo
teorijos devalvacijos priežastimi.
Bet kokia revoliucija įvyksta du kartus: kaip naujos
situacijos konstravimas ir kaip šio veiksmo reprezentacija, vaizdinė simuliacija.
Antruoju atveju apie ją sukuriamos legendos ir nufilmuojami kino filmai. Ideologinės,
teatralizuotos reprezentacijos iškreipia, sugniuždo revoliucijas, pakeisdamos gyvenimą
vizijos kanonu. Šios transformacijos pagrindas yra tikėjimas esą revoliucijos tikslas
yra įgyvendinti tam tikrų veiksmų programą, t.y. tam tikrą ideologiją, diskursą. Ir
kai tik ši naujoji simbolinė tvarka įgyvendinama, revoliucija yra atšaukiama, kartu su
laisve, su nepriklausomybės gaivumu. Šiandieninės „aksominės revoliucijos“
demonstruoja visą įvardytą ambivalentiškumą. Jos ne tik atveria laisvę, bet vis
daugiau panašėja į revoliucinį postmoderno spektaklį. Štai kodėl tikri
revoliucionieriai turi mokytis vaikščioti reprezentacijų skustuvo ašmenimis.
Tačiau tai nereiškia, kad reikia atsisakyti
sukilimo, pasipriešinimo anoniminėms struktūroms. Priešingai, kūrybiškumas ir kaita
turi būti išlaisvinti, kad kaskart būtų kuriamos naujos situacijos ir aplinka,
nepaliekant vietos nei totalitarinėms, nei vartotojiškoms ideologijoms, juo labiau
propagandinėms programoms. Štai kodėl Debord'as ir SI aktyvistai ateinančios
revoliucijos šaukliais ir pagrindine galia laikė menininkus. „Spektaklio
visuomenė“, kaip ir Marxo „Tezės apie Fojerbachą“, kviečia grįžti prie
praktikos, net jei ta praktika bus pasikartojantys meniniai maištai, nes spektaklio
visuomenėje, kaip pažymi Debord'as, net „pats nepasitenkinimas tapo preke“11.
Vienas labiausiai kūrybai Debord'ą įkvėpusių
kūrinių buvo Horkheimerio ir Adorno „Švietimo dialektika“, kurioje kritikuojamo
kultūros industrijos sąsajos su propaganda, su melagingomis sąmoningumo formomis ir
eksploatacija. Šie autoriai pastebėjo, kad popkultūros vaizdų vartojimas tapo darbo
jėgos reprodukavimo forma siekiant didinti gamybos apimtis ir pridėtinį kapitalą. Jie
pabrėžė, kad populiarioji industrija ne tik nesumažina susvetimėjimo, bet jį
meistriškai užmaskuoja. Tačiau šie autoriai aprašė to, ką akcentavo Debord'as:
popkultūros vaizdai, subanalintos ir išviešintos gyvenimo scenos ir yra produktas, už
kurio nesislepia jokia kita gamyba. Pats spektaklis ir yra industrija, gaminanti
pridėtinį kapitalą. Šiandien, atsižvelgdami į P. Bourdeau samprotavimus, galime
pridurti, kad populiarioji kultūra gamina ne tik pridėtinį, bet ir simbolinį
kapitalą, akumuliuoja populiarumą, galią ir pelną. Spektaklio visuomenė iš esmės
pakeičia nuosavybės santykius. Svarbiausia tampa ne žemės nuosavybė ir renta, o
autorinės teisės, kurios įdiegia taisyklę, kad bet koks laisvalaikio malonumas, bet
kokia gyvenimo akimirka kainuoja. Tokio eksploatacijos masto nerasime ir vergovėje, o
kapitalo cirkuliacija išauga tiek, kad aprėpia visą asmens gyvenimą ir net dalį laiko
po mirties.
Debord'o samprotavimus veikė W. Benjamino
apmąstymai apie realybės ir reprodukacijos sąsajas. Benjaminas pastebėjo, kad
reprodukavimas panaikina legendas, ritualus, o daiktus ir žmonių santykius paverčia
gamyba ir politika. Masės savo ruožtu reikalauja išpildyti jų norus mechanine
reprodukcija pagalba ir politikai šiuos poreikius tenkina. Benjaminas
rašo: „šiuolaikinių masių troškimą erdviškai ir žmogiškai „priartinti“
daiktus atitinka tokia pat aistringa tendencija reprodukacija įveikti kiekvienos
realybės unikalumą“12. Reprodukacijos modernizacija
reikalauja vartotojo, kuriam gana greitai vaizdo vertė ėmė pralenkti saugumo, sveikatos
vertę.
Debord'as pabrėžia, sceninė aplinka šiandien vis
plačiau įsiveržia į kasdienį gyvenimą ir jį transformuoja, pakeičia ne tik
viešąją, bet ir privačią sferą, visą kasdienybę. Galiausiai nelieka analitikų,
kurie galėtų aiškiai atskirti, kur yra režisuojamas spektaklis, vaidinamos rolės, o
kur tikras gyvenimas. Spektaklio visuomenė pretenduoja tapti amžina dabartimi ir,
priešingai, dabartis virsta „spektaklių sankaupa“:
Ištisas visuomenių, kuriose viešpatauja modernios
gamybos sąlygos, gyvenimas pasireiškia kaip milžiniška spektaklių sankaupa. Tai, kas buvo išgyventa tiesiogiai, pasitraukė į atvaizdavimo
sritį.13
Debord'as pastebi, kad spektaklis yra linkęs
panaikinti istoriškumą, pakeisdamas jį amžinu biurokratiniu struktūravimu ir
vaizdavimu. Amžina dabartis – štai kas yra spektaklio siekiamybė. „Biurokratinė
totalitarinė visuomenė gyvuoja amžinoje dabartyje, kur viskas, kas atsitinka,
egzistuoja jai vien kaip jos priežiūrai priimtina erdvė.“14
Amžina spektaklio dabartis tiesiogiai siejasi su struktūralizmo filosofija ir
atitinkamai ideologija, kuri siekia parodyti visuomenės elementų funkcionalumą,
nekintamumą, harmonijos galimybę. Medijos, diskursai struktūruodami tikrovę, paverčia
ją manipuliacijų realybe. Žižekas, nagrinėdamas interpeliacijos
subjekto ir ideologinės realybės sąsajas, pažymi: „gyvename „reginio visuomenėje“
(Guy Debord'as), kurioje medija iš anksto struktūruoja mūsų realybės suvokimą ir
daro realybę neatskiriamą nuo jos „estetizuoto vaizdo“15.
Toks nuolatos reprodukuojamas struktūravimas panaikina istoriją, procesą, konfliktą. Debord'as: „Požiūrio taškas, kur tarpsta antiistorinis
struktūralizmo mąstymas, yra požiūrio taškas amžinai gyvuojančios sistemos, kuri
niekada nebuvo sukurta ir niekada nebus baigta“16. Reikia
pastebėti, kad 7 deš. atsirandanti politinė antropologija, kurios pradininkai tapo V.W.
Turneris, M. J. Swartzas, A. Tudenas pažymėjo, kad ilgą laiką sociokultūrinėje
antropologijoje dominavęs struktūrinis funkcionalizmas iš esmės buvo kolonijinis
mokslas apie tai, kaip reikia valdyti primityvias gentis ir tautas. Struktūrinis
funkcionalizmas, kognityvinis struktūralizmas ignoruoja konflikto, veiksmo, proceso,
pagaliau, istorijos svarbą. Analogiškai, daugelis šiuolaikinių liberalizmo teoretikų,
pradedant F. Fukuyama, kalba apie istorijos pabaigą kaip demokratijos ir liberalizmo
pergalę, po kurios išliks struktūriniai – funkciniai santykiai. Taip pasireiškė
antiistorinė liberalizmo ir kapitalizmo utopija, kuri kalba apie amžiną kapitalo
cirkuliaciją vangiai kintančioje struktūrinėje sistemoje.
Spektaklis kuria tikrovę: „tikrovė
staiga atsiveria spektaklyje, o spektaklis tampa tikrove“17.
Spektaklio ir realybės18 inversija
skatina žmogų susieti, perkelti anksčiau nepalyginamas, niekur nesusikertančias
figūras ir santykius. Karo, bado metu kilę kančių vaizdai susilieja su prabangia
reklama ir humaniškais pasisakymais. Samprotavimų ir kodų tvarka prarado savo aplinką
ir dabar siejasi kaip papuola naujienų reportažuose. Ši vaizdų griūtis paklūsta tik
vienai – vizualizacijos taisyklei. Tarp tūkstančių įvykių reikšmingi tampa tik
tie, kuriuos galime paversti vaizdais, spektakliais, trumpametražinėmis dramomis. Turint
galvoje, kad technologijos ir vaidyba nuolatos tobulėja, suliedami žmogaus kūną su
gutenbergo galaktikomis, audiovizualinių demonstracijų galia stiprėja, o jos
interaktyvus elgesys demonstruoja, kad pasiglemžiami ne tik pasyvūs žiūrovai. Patys
stebėtojai mielai dalyvauja ir pataikauja kurdami spektaklį, puoselėdami vienintelį
troškimą – išnykti jame. Spektaklio plėtra, jo galia paverčia visa, kas yra anapus
spektaklio, dykuma: tai, kas yra anapus pokalbių, diskusijų, anapus dėmesio centro,
tai, kas spektakliui yra nesvarbu, – turi būti išbraukta iš pasaulio.
Knygos „Spektaklio visuomenė“ reikšmė galėtų
būti lyginama su M. McLiuhano „Kaip suprasti medijas“, H. Marcuses'o „Vienmatis
žmogus“, J. Boudrillard'o „Vartojimo visuomenė“, J.-F. Lyotardo „Postmodernus
būvis“. Tačiau skirtingai nei šių autorių knygos, Debord'o samprotavimai netapo
labai populiarūs akademiniame pasaulyje. Galbūt dėl savo revoliucingumo, dėl
manifestą primenančio teksto, dėl autoriaus skandalingos praeities, dėl jo kairumo,
anarchizmo.
Kovos su reprezentacijomis ir vaizdų hegemonija
problema, apmąstymai apie revoliucijos ir teatralizacijos santykius persmelkia ir šia
tema jo sukurtą kino filmą (La Société du spectacle, 1973), ir „Komentarus
„Spektaklio visuomenei“ (Commentaires sur La société du spectacle, 1988), kur
jis pažymėjo, kad neatsisako nė vieno žodžio, kuris buvo paskelbtas 1967 m. ir tik
norėtų papildyti teiginį apie spektaklio formas. Anksčiau jis išskyrė koncentruotą
ir išsklaidytą teatralizaciją, tačiau griūnant Sovietų Sąjungai ir plėtojantis
žiniasklaidai paplito integruota arba dalyvaujanti teatralizacija. Tai reiškia, kad
spektaklis įsismelkė į kiekvieną gyvenimo ląstelę, transformuodamas ne tik
informacijos vartojimą, bet ir privatų gyvenimą.
Debord'o samprotavimai yra artimi M. Foucault, J.
Boudrillard'o, R. Barto, E. Frommo diskusijoms apie būtį, galią, tiesą. Foucault
spektaklio, amfiteatro metaforas papildė panoptikumo ir anoniminio stebėtojo figūromis.
Diskursas, kuris stebi ir kontroliuoja save ir nuolatos interpeliuojamus subjektus
užtikrina vaizdų industrijos nepertraukiamą veiklą. Boudrillard'as gana dažnai
grįžta prie spektaklio temos, pabrėždamas nuolatinę žiūrovo ir aktoriaus kaitą.
Svarbiausia vaidybos vieta tampa naujienos, dienraščiai, internetinės žinios, dienos
reportažai, kurie vis labiau panašėja į ilgesnes ar trumpesnes muilo operas,
turinčias trilerio, veiksmo, melodramos bruožų. Ne gyvenimas, o vaidyba iškelia
pagrindinius egzistencinius klausimus. Ne kasdienės problemos, o jų vaizdavimas tampa
sėkmės ir nelaimės priežastimis. Reperentacijų dilemos užgožia patį veiksmą.
Pasak Boudrillard'o, spektaklis yra „pasaulio skurdą“ dangstantis muliažas. Prekinis
fetišizmas, pavirtęs spektaklio visuomene, sukuria prekinio humanizmo fenomeną, kuris
paklūsta didžiosios žiniasklaidos reikalavimams ir yra šiuolaikinės globalizacijos
galios forma. Skurdo ir totalitarinės ideologijos epochas pakeičia turto ir totalinio
susvetinimo bei tikslingos manipuliacijos laikas. Specialusis manipuliacijų instrumentas
yra „specialistų patarimai ir rekomendacijos“, kurie yra spektaklio „analitinė“
scena. Bartas tęsia situacionistų samprotavimus apie spektaklį ir vaizdakalystės
industriją. Jis mano, kad spektaklis yra naujoji valdžios strategija, kaip
depolitizacijos ir susvetinimo instrumentas, kurio tikslas – sutaikyti žmones su juos
supančia tikrove, palaikyti visuomenėje esantį status quo. Analizuodamas
spektaklio poveikį, Frommas pažymi, kad šiuolaikinės manipuliacijos schema visiškai
paprasta: „tiesioginis stimulas (S) – tiesioginė pasyvi reakcija (R)“. Tačiau kad
stimulas būtų intensyvus, stiprus, būtina jį nuolatos keisti ir sekti, kad stimulų
įtaka nenusloptų nė minutei. Seksas, turto kaupimas, sadizmas, popkultūra, narcisizmas
. . . visa tinka trumpam laikui ir visa tai nuolatos dauginama ir keičiama
žiniasklaidoje.
Likus dešimčiai metų iki mirties G. Debord'o
vardas buvo minimas prancūzų spaudoje dėl jo mecenato, leidėjo ir gerbėjo G.
Leboviciaus žūties. Lebovicius labai žavėjosi šiuo situacionistu, paskelbė daug jo
knygų, jo filmų demonstracijai buvo specialiai įsigijęs Paryžiuje kino salę, kur
daugelį metų iš eilės buvo rodomi šio revoliucionieriaus filmai. Lebovicius buvo
pasirengęs finansuoti naujus Debord'o filmus, kai buvo nužudytas, o Debord'as įtartas
nusikaltimu. Leboviciaus mirtis ir aplinkybės, susijusios su klaidingu Debord'o,
kaltinimu paskatino revoliucionierių persikelti gyventi į provinciją, buvo uždrausta
ir toliau demonstruoti jo filmus. Pasitraukdamas Debord'as paskelbė kūrinį „Samprotavimai
apie Gérardo Leboviciaus nužudymą“ (Considérations sur l'assassinat de Gérard
Lebovici, 1985), kur aprašė dramatiškas Leboviciaus ir žymiausio Prancūzijos
nusikalstamo autoriteto, pavojingiausio Paryžiaus gangsterio J. Masrinio gyvenimų
sampynas . . . Shampot vietovę Debord'as pasirinko vedinas N.
Machiavellio patarimo laukti progos ir C. Clausewitzo siūlymo: kai pralaimima, „pasitrauk
į savo tvirtovę tam, kad laimėtum laiko ir sulauktum geresnės įvykių situacijos“19. Jo vienatvę apglėbė kautynių, mūšių studijos,
perversmų ir sukilimų analizė. Jo draugais tapo Machiavellis,
Clausewitzas, Sun Tzu ir Tukididas20.
Paskutinieji Debord'o kūriniai yra ypač
autobiografiški. Tai: „Panegirikas“ (Panégyrique, 1989), „Ši bloga
reputacija ... “ (Cette mauvaise réputation... 1993). „Panegirikas“ –
viena elegantiškiausių šio autoriaus knygų, kur šlovinamas gėrimas, poezija ir
filosofija. Ir neatsitiktinai Debord'o gyvenimo pabaigą Shampot'e lydėjo gausios vyno
taurės, poezija ir regėjimai. Jo vėliausi kūriniai, komentarai panašūs į
negailestingas apgirtusios Sibilės pranašystes. Kartą Debord'as yra pasakęs, kad „gėrimas
veikiausiai yra jo vienintelis profesionalus užsiėmimas“, kitur: „visą
savo gyvenimą aš tik skaičiau ir gėriau. Ir nors perskaičiau aš daug, vis dėlto
išgėriau gerokai daugiau. Aš parašiau gerokai mažiau, nei tie, kurie užimti rašymu,
tačiau tikrai išgėriau daug daugiau, nei tie, kurie užimti gėrimu“21.
Paskutine ideologine-menine akcija tapo Debord'o savižudybė.
Mirtis taip pat turi būti estetiška, situacinė. Debord'as nusišovė Shampot kaime,
nuosavame name, kur praleido paskutinius savo gyvenimo metus. Tai jis padarė šią sceną
nufilmuodamas kino kamera. Savižudybę jis norėjo paversti epigrafu pirmajai laidai apie
jį, Debord'ą, kuri turėjo įvykti 1995 m. sausio 9 d. Šioje laidoje turėjo būti
parodytos ištraukos ne tik iš daugelio ankstesnių jo kino kūrinių, bet taip pat
Debord'as turėjo pristatyti savo paskutinį antitelevizinį kūrinį, parengtą kartu su
B. Cornand: „Guy Debord'as, jo menas, jo laikas“ (Guy Debord, son art, son temps).
Likdamas ištikimas situacionizmui, jis neatsakinėjo garsiems prancūzų kritikams,
intelektualams, kurie beveik vienbalsiai pasmerkė „Spektaklio visuomenės“
perleidimą 1988 m., kur buvo daug pesimistinių išvadų apie demokratijos, liberalizmo
ir ideologijos raidą, o tik rodė Libano, Jugoslavijos likimą po „demokratinio
išsilaisvinimo“.
Post scriptum. Debord'o nuoseklus bandymas
kritikuoti komercinius projektus, smerkti ir viešai ignoruoti kultūros industriją yra
ambivalentiškas. Galiausiai visi didieji kultūros industrijų kritikai – Debord'as,
Adorno, Horheimeris – buvo tų pačių kultūrinių industrijų pasisavinti ir
išpopuliarinti. Be to, šie autoriai nepastebėjo, kad naujoji industrinė kultūros ir
kūrybos banga sukūrė milžiniškus naujuosius komunikacinius tinklus, kurie atgaivino
SI idėjas globaliniame internete. Tai, kas šiandien vadinama kūrybinėmis industrijomis
(jos dar atviriau akcentuoja kūrybingumo ir verslumo sintezę), užtikrina ne tik
spartesnę ekonominę raidą, bet ir visuomeninį originalumo, kūrybinio nihilizmo,
situacijų konstravimo paklausą. Pažymėtina, kad komercinės kūrybinės industrijos
gyvuoja tik turėdamos aktyvius idėjinius, konceptualius sąryšius su nekūrybinėmis
industrijomis, kurias iš esmės ir plėtojo letristai ir SI. Ir priešingai, komercinės
kūrybinės industrijos yra ne tik finansinis nekomercinių industrijų šaltinis, bet ir
nuolatinis technologinis iššūkis ir parama. Debord'o plėtojama išsilaisvinimo nuo
vaizdakalystės hegemonijos idėja, kad kiek ji ir būtų egzistenciškai ir politiškai
svarbi, vis dėlto kartais užgoždavo komercinių ir nekomercinių kūrybinių
industrijų dialektiką. Tačiau verta sutikti, kad ta negailestinga kritika, kuria
Debord'as demaskuoja popkultūros ir propagandos sąsajas, naujas kapitalo ir
eksploatacijos formas, kiekvienos revoliucijos priklausomybę nuo reprezentacijų tvarkos,
– šiandien išlieka aktuali.
Guy Debord. SPEKTAKLIO VISUOMENĖ. Iš prancūzų k. vertė
D.Gintalas. – K.: KITOS KNYGOS, 2006.
1 Debord
G. Spektaklio visuomenė. Vilnius: Kitos knygos, 2006, 43 tezė. (Atgal>>>)
2 Isou I. Manifesto
of letterist potery. 1942, tinklapyje http://www.391.org/manifestos/isidoreisou_letterist.htm
(Atgal>>>)
3 „Détournement
as Negation and Prelude“. Internationale Situationniste #3 1959. (Atgal>>>)
4 Dėl
meno menui akcentavimo Debordas pašalino iš SI britų menininką R. Rumney ir prancūzų
rašytoją M. Bernsteiną (ilgametį savo kolegą, letristą, SI pradininką). (Atgal>>>)
5 Debord
G. Spektaklio visuomenė. Vilnius: Kitos knygos, 2006, 67 tezė. (Atgal>>>)
6 Debord
G. Spektaklio visuomenė. 2 tezė. (Atgal>>>)
7 Debord
G. „Theory of the Dérive“. Internationale Situationniste #2, 1958. (Atgal>>>)
8 „Unitary
Urbanism at the End of the 1950s“. Internationale Situationniste #3, December 1959.
(Atgal>>>)
9 Debord
G. Spektaklio visuomenė. Vilnius: 34 tezėje (Atgal>>>)
10 Debord
G. Spektaklio visuomenė. 57 tezė. (Atgal>>>)
11 Debord
G. Spektaklio visuomenė. 59 tezė. (Atgal>>>)
12 Benjamin
W. „Meno kūrinys techninio jo reprodukuojamumo epochoje“. Benjamin W. Nušvitimai.
Esė rinktinė. Vilnius: ALK, Vaga, 2005, p. 219. (Atgal>>>)
13 Debord
G. Spektaklio visuomenė. 1 tezė. (Atgal>>>)
14 Debord
G. Spektaklio visuomenė. 108 tezė. (Atgal>>>)
15 Žižek
S. Viskas, ką norėjote sužinoti apie Žižeką, bet nedrįsote paklausti Lacano.
Darbų rinktinė. Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla. 2005, p.89.
(Atgal>>>)
16 Debord
G. Spektaklio visuomenė. 201 tezė. (Atgal>>>)
17 Debord
G. Spektaklio visuomenė. 8 tezė. (Atgal>>>)
18 Postmoderni
filosofija J. Lacanas, Sl. Žižekas, A. Žukausktaitė yra linkusi skirti realybę ir
tikrovę. Realybė (la réalité, reality) yra simbolinė, ją kuria spektaklis ir,
apskritai, simbolinė žmogaus veikla, o tikrovė (le réel, the Real) yra gamta,
egzistencija, suvokta kaip I. Kanto Ding an sich – „daiktas savaime“. Taip
realybės tėkmė paklūsta diskursyviai tvarkai, kapitalo cirkuliacijos dėsniams, o
tikrovė – gamtos bei egzistencijos srautui. Tačiau akivaizdu, kad realybė linkusi
pakeisti, eliminuoti gamtos ar nerefleksyvios egzistencijos srauto savarankiškumą ir
suvokiamumą, paversdama tai „spektaklių sankaupa“. (Atgal>>>)
19 Clausewitz
Carl von. On War. New York, 1993. P. 471. (Atgal>>>)
20 Merrifield
A. Guy Debord. London: Reaktion Books, 2005. P 11. (Atgal>>>)
21 Debord
G. Panégyric, vol. I. London: James Brook, 1991. P. 37. (Atgal>>>)
Į viršų
|
|