|
anarchija.lt
TEORIJA
Gintautas Mažeikis
SUBKULTŪRINĖ REZISTENCIJA, SEX PISTOLS
IR
SPEKTAKLIO VISUOMENĖ
Lietuvoje klestintį ramų vartojimą, atsidavimą
žiūrėjimo ir klausymo džiaugsmams vis dažniau drumsčia piarinės kovos dėl tų
pačių vartotojų. Romių vaizdų garbintojai lieka nepatenkinti, skundžiasi, kad
žiniasklaida nerodo nieko doro, kad aplink vien negerovės, korupcija, demaskavimai ir
kaltinimai... Tačiau retas kuris pastebi, kad svarbiausi, G. Debordo žodžiais tariant,
visuomenės spektaklio dalyviai yra nuo savęs pačių, nuo savo vidinio
kūrybingumo susvetimėję žiūrovai. Juk visa vaizdakalystė, kurią elegantiškai
pašiepia L. Donskis, iš esmės yra tų pačių vartotojų poreikių tenkinimas, jų
geismo vizualizacija. Todėl Be pykčio kritika, vos pastebima ironija nieko negali
pakeisti, nebent meiliai pagrasinti spektaklių fabrikams, pademonstruoti romantišką
intelektualų dekadansą.
Klausimas apie šiuolaikinę visuomenę išlieka:
ar tai laisva piarinių spektaklių rinka, kurioje vaizdakalių konkurencija yra
neišvengiama, ar vis dėlto tai yra moralizuojanti, autoritarinė šalis tokiu atveju
žiniasklaidos siautuliai galėtų būti apriboti paliekant kelias propagandines temas.
Tačiau dėl to niekas nepasikeistų. Šalys, kuriose gyvenimas virto vaizdų vartojimu ir
pritarimu įvairiausioms hegemonijos formoms (politinėms, ideologinėms, kultūrinėms),
ir toliau liks tokios pat. Juk tokioje visuomenėje beveik niekas neformuluoja platesnio,
radikalesnio iššūkio mados, vaizdų, ideologijų, sloganų industrijai (paminėčiau
nebent projektą Vilma ir buvusias Protesto laboratorijas).
Vakarų visuomenė yra pasiūliusi kovos su
vartotojiškos spektaklio visuomenės raida būdus. Žinoma, visi jie nepopuliarūs,
todėl juos norima arba išstumti, arba prijaukinti. Dažniausiai vartotojiškai
visuomenei priešinasi anarchistiniai, meniniai, spontaniški politiniai, subkultūriniai
sąjūdžiai. Kaip pavyzdį prisiminkime Situacionistų internacionalą (SI, 1957
1972), kurio tikslas buvo nuosekliai griauti vartotojiškos visuomenės manipuliacines
tendencijas, anonimines struktūrines galias, polinkį į vaizdakalystę.
Daugelis šiuolaikinių lietuviškų subkultūrų
stokoja rezistencijos idealų arba juos ignoruoja. Bet kokiu atveju koks nors
pasipriešinimas yra nereikšmingas, nepastebimas, neaktualus. E. Ramanauskaitė knygoje
Subkultūra: fenomenas ir modernumas abejoja šiuolaikinių lietuviškų
subkultūrų rezistencinėmis nuotaikomis ir laiko jas gyvenimo stiliaus subkultūroms,
jų esmę sieja su estetiniu žaidimu. Gyvenimo stilių žaismas, subkultūrų simbolizmo
estetika, undergroundinis snobizmas pasiglemžia subkultūrų atstovus, daro juos
specializuotais vartotojais, įnoringais spektaklio visuomenės herojais.
Svarbiausia tapo žinoti savo geneologiją: punck rock, hardcore, ska..., mylėti
savo stabus, puoselėti apibrėžtą elgesio būdą, t. y. būti gerais tam tikro
sektoriaus vartotojais. Juk geneologijos ir šventų simbolių išmanymas visada
buvo esmingo gyvenimo ir amžinybės migla.
Šiuo metu VDU Kultūros studijų centro plėtojamas
projektas Visuomenė ir gyvenimo stiliai: socialinės harmonijos link pabrėžia
susitaikymo, maišto eliminavimo tikslingumą. Turi likti tik skonio skirtumai, visiems
reikia tapti tolerantiškiems vienas kitam, harmoningai bendrauti, šalinti socialinę
atskirtį, naikinti konfliktus... Konflikto teoretikai G. Simmelis, M. Gluckmanas smarkiai
nusistebėtų siekiu eliminuoti konfliktą. Juk polemika, veiksmai, derybos ir pan. yra
bet kokio gyvo proceso esmė. Dadaistai, letristai, situacionistai ir ankstyvieji pankai
tik ir siekė didinti konfliktą visose srityse: politikoje, menuose, stiliuose. VDU
projekto pateiktoje klasifikacijoje stiliaus subkultūros ir skonio subkultūros susilieja
ir prapuola begaliniame, niekados nenurimstančiame vartotojiško skonio okeane.
Veikiausiai tai blogiausia pabaiga to, kas prasidėjo būtent kaip maištas prieš
vartotojišką visuomenę, jos skonį, prieš reprezentacijų hegemoniją globaliame
žiniasklaidos ekrane.
Pasak SI, pasipriešinimas tiesioginėms ir
netiesioginėms manipuliavimo formoms, siekis įveikti dominuojančius diskursus, kad ir
kas tai būtų popkultūros kūrinys, tautinių svajonių rezultatas, bažnytinė
tradicija, siaurakaktė mokslinė teorija ar valstybinė ideologija yra individo
laisvės, jo veiklaus pilietiškumo tikslas. Iš daugelio situacionistų plėtotų idėjų
išskirsiu dvi: pasisavinimą (recuperation) ir iškreipimą (detournement).
Pasisavinimas yra spektaklio visuomenės strategija: bet koks istorinis veikėjas,
įvykis adaptuojamas vartotojiškos visuomenės poreikiams. Taip pasaulyje paplito Che
Guevaros marškinėliai, Fidelio Castro kokteiliai, L. van Beethoveno muzikos fragmentai
prekių reklamoje. Tačiau pasisavinimas tapo ir viena iš situacionistų technologijų,
kurią būtinai lydi kitos išlaisvinantis estetinis iškraipymas bei meninis
perkėlimas į naują, provokacinę aplinką. Detournement išjudino, žeidė
autoritetų sistemą, griovė dominuojančių pasakojimų galią. Spektaklis revoliuciją
paversdavo vartojama preke, o situacionistai populiarų brendą taip iškreipdavo, kad jis
griaudavo kasdienybės įpročius, virsdavo absurdu, sukurdavo netikėtas aplinkybes,
tapdavo nepriimtinas vartojimui. Buvo pasirenkami kultiniai visuomenės kultūriniai
objektai: personažai, paminklai, simboliai, kuriems, pakeitus kontekstą, buvo suteikiama
priešinga, destrukcinė arba dekonstrukcinė reikšmė. Pavyzdžiui, SI žurnale buvo
perspausdinami komerciniai komiksai (dažniausiai susiję su seksu ir prievarta), kurių
herojams buvo priskiriama maištinga, revoliucinė leksika. Postmoderno laikotarpiu
iškraipymo principas buvo transformuotas į citavimo, pastišo, plagiato technologijas.
Kai kalbama apie SI ir pankų sąsajas, nurodomi
situacionistai M. Maclarenas, J. Reidas, Ch. Gray. Gray puikiai įsisavino skandalingą SI
stilių ir vėliau suformulavo totaliai nemalonaus roko idėją. Nemalonus rokas,
taip pat kaip ir nežiūrima televizija, neskaitomas populiarusis žurnalas iš esmės
atspindėjo SI kovos su visuomenės spektakliu idėjas. Analogiškus
antikinematografinius kino filmus kūrė G. Debordas. Totaliai nemalonaus roko idėja tapo
planu Sex Pistols sukūrimui.
Reidas, prieš tapdamas Sex Pistols albumų
viršelių ir plakatų dizaineriu ir vienu iš įtakingiausių pankų dailininkų, kūrė
grafinius piešinius britų SI skyriaus žurnalui Heatwave. Pasinaudodami
iškraipymo technologija, Sex Pistols sukūrė dainos God Save The Queen
koverį (interpretaciją), o jo viršelį Reidas papuošė fotomontažu, kur buvo
vaizduojama karalienė Elžbieta su irokėzo šukuosena ir segtuku susegtomis lūpomis.
Pankroko, kaip ir SI atstovai, šaipydamiesi iš
vartotojų, prekiavo vergijos kelnėmis, septynių diuimų singlais, fanzinais
(antilaikraščiais) ir siūlė nuobodžias pseudoakademines teorijas. Vienas iš tokių
teoretikų G. Marcus pastebėjo, kad kai mokslas neturi priešnuodžių prieš
įtikinėjimą ir manipuliaciją, kai jis pats virsta konformizmo ir pataikavimo citadele,
piarinis teatras tik dar labiau įsitvirtina, integruojasi į universitetus ir tyrimų
centrus. Tokiomis aplinkybėmis yra tikslingi dadaistiniai, siurrealistiniai,
letristiniai, situacionistiniai ir panašūs mokslo svajas griaunantys būdai.
Savo ideologine orientacija SI buvo anarchistinis
arba anarchistinis marksistinis sąjūdis. Anarchizmo elementais pasižymi ir Sex
Pistols veiklos pradžia. Jų pirmasis singlas taip ir vadinosi Anarchy in the
U.K. (1976). Svarbus vaidmuo Londono pankų eros pradžioje teko mados vadybininkui,
menininkui M. McLarenui, kuris aktyviai domėjosi anarchizmo idėjomis, kurį laiką buvo
SI sąjūdžio dalyvis, žavėjosi studentiška Paryžiaus revoliucija. Jis kartu su
dizainere V. Westwood atidarė antimados drabužių parduotuvę šokiruojančiu pavadinimu
Sex, vėliau jį pakeitė kitu Seditionaries (Antivyriausybinės
veiklos). Būtent čia aštuntojo dešimtmečio viduryje formavosi pankiškas
antistilius: odinės striukės, suplėšyti džinsai, kareiviški batai, auskarai,
dygliuotos arba irokėziškos skiauterės, plūdimasis televizijos ir radijo laidose,
nuolatinė įžeidžianti ironija, viešo narkotikų vartojimo ir mirties simuliacija (ir
slaptas vartojimas).
Tačiau esmė buvo ne konkreti atributika, o pati
antiskonio subkultūra, rezistencinis antimados sąjūdis. Nėra prasmės kovoti už ar
prieš socializmą, tikrasis priešas yra ženklų viešpatija, reprezentacijų tvarkos,
kurios yra labiau bedvasės nei gamta, bet geriau pritaikytos manipuliacijai. Tačiau,
kaip pastebėjo Debordas, kai tik visuomenės spektaklis pasisavina jūsų
rezistenciją, laikas keisti maišto formas ir simbolius. Susiformavus stiliui, skonio
subkultūrai, kova prieš visuomenės spektaklį virsta savęs apgaule. Reikia
išdrįsti būti laisvam, įveikti baimės geluonį, norą paklūsti paliepimams ir
konformistinims sprendimams, geismą savo paties noru įsiamžinti stiliaus ir skonio
istorijoje. McLarenas kūrė ne stilių, ne skonį, o beskonybės manifestacijas,
nestilingumo apoteozes.
1979 m. nuo heroino perdozavimo mirė Sex Pistols
bosistas (1977 m. jis pakeitė G. Matlocką) dvasinis grupės lyderis, maištininkas
iš prigimties, nihilistas, permanentinis skandalistas S. Vicious. Palaipsniui grupė
keitė stilių, jų muzika tapo gerokai malonesnė, pataikaujanti vartotojams. Sex
Pistols prarado savo kovingumą ir tapo visuomenės spektaklio dalimi.
2006-02-24
Į viršų
|
|