|
anarchija.lt
TEORIJA
Gintautas Mažeikis
ŠVENTĖ BENDRUOMENEI, KŪRYBINEI KLASEI,
MASINIAM VARTOTOJUI
Televizija ir prekybos centrai gamina masinį
vartotoją ir ugdo jo skonį, stilių, formuoja naujuosius ritualus, apeigas, keičia
šventes pagal laiko madą ir technologijų galimybes. Kalėdos gaminamos taip pat kaip
bet kuri kita prekė ar šventė. Televizija ir virtualūs interneto landšaftai,
tinklinių žaidimų teritorijos pagrobia vaikus, vėliau tėvus, ir visus įtraukia į
pakeistą šventę, jos miražą, fetišą. Nuolatos tobulinami vartojimo gebėjimai
asmenį susvetimina su juo pačiu, jam nelieka laiko patirti nei savo, nei kito esmingo
lūkesčio, iš tikrųjų tų lūkesčių net nėra.
J. Boudrillardas, S. Žižekas pastebi, kad
vartotojai anapus mirgančio ekrano atkartoja regėtus vaizdus ir įspūdžius, uždangsto
realybės miražą. Šventės metu skaitmeninės ir daiktinės produkcijos vartojimas
išauga dešimtis kartų. Nėra laiko kurti, padėti bendruomenės nariams, nes vartojimas
atima paskutines jėgas. Ir vis dėlto šie šventiniai digitalinės apokalipsės
vaizdai yra gerokai perdėti. Šiandien jau yra pakankamai didelių, heterogeniškų
grupių, sąjūdžių, ne tik kryptingai eliminuojančių TV ar didžiųjų prekybos
centrų formuojamą mentalitetą, bet ir sėkmingai išsaugančių arba
transformuojančių tradicines bei kuriančių alternatyvias šventes.
Šiandien save apreiškia ir save vienos kitoms
priešina mažiausiai trys didelės žmonių grupės: organinės bendruomenės,
kūrybinės klasės ir masiniai vartotojai. Visuomenės, tautos ideologija, prigimtinių
ar žmogaus teisių idėjos šioms grupėms priklausančius asmenis stengiasi suplakti į
vieną nediferencijuotą visumą, joms priskiria panašias funkcijas, bet kiekviena iš
visuomenės grupių gali aktyviai tam priešintis. Jų atstovai pyksta, kai minėtos
grupės painiojamos viena su kita, o tuos, kurie jas laiko lygiavertėmis visuomenės
spektaklio dalimis, vadina nepakankamai įgudusiais socialinės politikos srityje.
Viena vertus, šių grupių atstovai neišvengiamai
kažkur susitinka ir yra veikiami panašių komunikacijos, žiniasklaidos ar vartojimo
raidos tendencijų. Kita vertus, šių grupių simbolinių pasaulių aplinkoje tenkinami
jų atstovų interesai yra ne tik skirtingi, bet kartais net antagonistiniai. Skiriasi ir
jų šventės, tų švenčių prasmė, tikslai bei pasitenkinimas jomis. Kiekviena iš
aptariamų grupių turi savo supratimą apie didžiųjų švenčių (šv. Kalėdų,
Naujųjų metų, šv. Velykų) ir kai kurių mažesnių švenčių (Motinos dienos,
Joninių) prasmę ir eigą, skirtingai interpretuoja ceremonijas bei linksminimąsi. Čia
nekalbu apie kitas šventes, tokias kaip Lietuvos valstybės ir nepriklausomybės
atkūrimo dienas (vasario 16 ir kovo 11), Valstybės (Lietuvos karaliaus Mindaugo
karūnavimo) dieną (liepos 6), kurios neturi visuotinės ceremonijų ir linksminimosi
reikšmės. Pagaliau du kartus per metus švęsti valstybės atkūrimo dieną (vasario 16
ir kovo 11) iš esmės kosmologinis prieštaravimas, todėl visuomenės grupėms
visada bus sunku argumentuoti pasikartojančių ritualų prasmimingumą.
Pagrindinis skirtumas tarp trijų visuomenės grupių
tvirtų bendruomenių, kūrybinių klasių ir vartotojiškų masių yra šventimo
tvarka ir ceremonijų prasmė. Kaip pastebi Jeanas Vanier, atvirose, stiprių ryšių
saistomose bendruomenėse, kuriose išplėtoti savanoriškumo, savitarpio pagalbos,
globos, atleidimo, užuojautos, kooperacijos, tikėjimo, bendro džiaugsmo idealai,
nepabrėžiama linksmybių ar pirkimo svarba. Didžiausias dėmesys šiose bendruomenėse
yra skiriamas asmens įtraukimui į apeigą, į širdies, skausmo ir vilties sąsajas, į
atleidimą, atsiprašymų, lūkesčių, palinkėjimų išsakymą. Tokiose bendruomenėse,
ypač religinėse ar susijusiose su egzistencinėmis problemomis (neįgaliųjų,
patyrusiųjų smurtą, priklausomybės grupių ir t. t.), siekiama padėti asmeniui
išreikšti giliausius jausmus, atskleisti savo silpnybes ir parodyti džiaugsmą. Apie
bendruomenės veiklos, šventės ir dovanojimo gelmę rašė Alphonso Lingis,
pabrėždamas dovanos ir egzistencinės gyvenimo perspektyvos, gyvenimo prasmės
akcentavimo ryšį. Pasak J. Vanier, šventė yra bendro džiaugsmo potyris, dėkojimo
giesmė. Tačiau šiandieninė vartojimo visuomenė praranda džiaugsmo suvokimą,
tikrąjį džiaugsmą keičia pirkimo malonumas, žiūrėjimo pasitenkinimas, naudojimosi
azartas.
Visiškai kitaip šventę supranta kūrybinių
klasių atstovai: menininkai, rašytojai, poetai, reklamos agentūrų darbuotojai,
programuotojai, architektai, dizaineriai ir pan., aktyviai dalyvaujantys integruotame
kūrimo verslo procese. Richardas Florida, tyrinėjantis tokių asmenų tapatumą,
gyvenimo tikslus ir formas, pastebi, kad kūrybinėms klasėms būdingi silpni
bendruomeniniai ryšiai, palyginti mažas pasitikėjimo laipsnis, čia akcentuojamas
mobilumas ir lankstumas, pabrėžtinas žiniasklaidos ar masinio vartojimo įtaigos
ignoravimas, dekonstravimas, kritika, ironija. R. Florida oponuoja Robertui Putnamui,
įrodinėjusiam, kad stiprios bendruomenės ir jų atvirumas, horizontalūs ryšiai bei
pasitikėjimas užtikrina klasikinės ekonomikos plėtrą. R. Florida teigia, kad
kūrybines industrijas (t. y. vaizduojamuosius ir atlikimo menus, reklamą, dizainą,
architektūrą, leidybą, programavimą, žaidimų kūrimą ir popkultūrą) geriausiai
plėtoja silpnais tarpusavio ryšiaiss siejami, bet lengvai bendraujantys ir trumpalaikes
komandas sudarantys asmenys. Kūrybinių klasių atstovai švenčių metu yra linkę būti
originalūs, vengia vartotojiško pasikartojimo ar jį paverčia ironišku kiču. Šių
grupių atstovų šventės būna pakankamai viešos ir jose girdimos išpažintys,
širdingi prisipažinimai nėra priimami rimtai. Čia vertinamas žaidimas, karnavalas,
pašaipa, gebėjimas improvizuoti, vaidinti, lengvai bendrauti ir taip pat lengvai
išsiskirti, keisti šventės partnerius, aplinką. Šventės pilnatvę kuria laisvė,
gebėjimas sugalvoti naujas situacijas, stebinančius, linksminančius mikroįvykius ir
juose atlikti svarbias roles.
Tada, kai tas pats asmuo bando priklausyti ir
tradicinei, stiprių ryšių bendruomenei, ir kūrybinei klasei bei jos via Bohema,
prasideda drama. Kai šių dviejų grupių atstovai šventės metu bendrauja ilgesnį
laiką, kyla įtampa ir net konfliktai. Verslūs menininkai įsitikina, kad bendruomenės
elgesys nėra patrauklus vaidinimas ar performansas, o bendruomenės atstovai pamato, kad
čia neras jokios draugystės, pagalbos, santarvės. Tiesa, ir vienos, ir kitos grupės
atstovai pasižymi kooperacijos gebėjimais, ir, nors kūrybinių klasių atstovai vertina
trumpalaikį, o bendruomenės nariai ilgalaikį bendradarbiavimą, santalką, tačiau
šventės metu jie geba panašiai bendrauti ir atsiskleisti.
Masinį vartotoją skeptiškai ar su apgailestavimu
vertina ir stiprios bendruomenės, ir kūrybinės klasės. Abi aptartos grupės masinį
vartotoją laiko manipuliuojamu subjektu, reginių marionete. Vartojimas yra būsena,
elgesio būdas, kuris, pasikeitus situacijai, greitai keičiamas kitu, taip pat susijusiu
su vartojimu. Vartotojo tikslas efektyviai naudojant rinkos siūlomas priemones, per
trumpą laiką patirti maksimumą malonumų. Vartotojo laimės pavyzdys krepšinio
žiūrėjimas kompanijoje valgant skrudintas bulvytes, geriant alų ir laimint mylimai
komandai. Tačiau pasibaigus rungtynėms, jau kitą dieną turi būti pasiūlyta nauja
linksmybės ar laimės formulė, pavyzdžiui, šv. Kalėdos. Daugumai vartotojų ši
šventė ateina ne su pasaulio atgimimo ir Kristaus gimimo gerosios naujienos žinia,
o tiesiog išdygsta prekybos centro viduryje kaip didžiausias metų netikėtumas. Tiesa,
nesąmoningas vartotojo lankstumas juos šiek tiek priartina prie menininkų, kurie turi
prisiverti keistis, kad jų kūriniai išliktų provokaciniai, įkvepiantys, originalūs.
Tai, kad masinis vartotojas švenčių metu perka šeimai dovanas, tarsi suartina jį su
bendruomenėmis. Tačiau įvairių industrijų gaminami ritualai ir jų vartojimo formos,
apeigos yra tik prekės, televizijos vaizdai, laikraščių įtaiga, vartojimo mada. Juk
dovanojama tai, kas dar labiau susvetimina: žaislai, su kuriais vaikas galės žaisti
vienas, todėl jie tik didins vaiko ir šeimos atskirtį, kompiuteriniai žaidimai, kurie
vienatvę padaugins daugelį kartų, kosmetikos ar kavos, arbatos rinkiniai
elementarus tarnystės didžiajam vartojimo monstrui įrodymas, knygos sentimentali ir
retai benaudojama vienatvės įprasminimo ir dvasingumo ugdymo priemonė. Visa tai
daiktai, anapus kurių nėra šilumos, prisirišimo, egzistencinio dėmesio. Būtent
vartotojų malonumui skirta ir postmoderni kinų kalendoriaus funkcija, verčianti keisti
simbolius: beždžiones į gaidžius, gaidžius į šunis, o šiuos į kiaules...
Atitinkamai keičiami drabužiai, šukuosenos, švenčių tipai. Žinoma, privalo likti ir
kai kas pastovaus, nes visada yra neoriginalių ar amžinai niekur nespėjančių
vartotojų, kurie gyvena ir juda trajektorijoje darbas prekybos centras namai.
Šiandien dažniausiai Bažnyčia organizuoja
šventes bendruomenėms, galerijos kūrybinėms klasėms, televizija vartotojams.
Visi yra daugiau ar mažiau pasiskirstę, tačiau visada yra linkusių įžengti į
svetimas teritorijas ir vykdyti savo misionierišką veiklą. Bendruomenių nariai
tiesia pagalbos ranką menininkams ir vartotojams, nors šie dažnai tos pagalbos
atsisako. Menininkai provokuoja ir gąsdina gatvėse praeivius, prasimanydami
įvairiausias nekomercines pramogas sau. Vartotojai, beieškodami patrauklių naujovių,
dažnai įlenda į ne savo grupės aplinką, ten pakliuvę nustemba ir pasakoja legendas
apie savo nuotykį kitiems savo ar kitų bendruomenių nariams.
Dar viena, itin maža grupė savo darbui
atsidavę mokslininkai, aukštų technologijų specialistai. R. Florida, daug metų
stebėjęs Silikono slėnio (JAV, Kalifornija) mokslininkų gyvenimą, pastebėjo, kad jie
pasižymi silpnais bendruomeniniais ryšiais ir yra gana apolitiški, o per šventes
paprastai valdomi vartotojų ar kūrybinių klasių entuziazmo.
Suteikime kiekvienai šių grupių laimę švęsti
savo šventes pagal savo įsitikinimus, gebėjimus, nuostatas. Tačiau palinkėkime, kad
kiekvienos šios grupės laimės kiekis nebūtų didinamas menkinant kitos grupės
džiaugsmą.
2006-12-22
Į viršų
|
|