|
anarchija.lt
TEORIJA
Audronė Žukauskaitė
Slavojus Žižekas ir 'trečiojo kelio' alternatyva
Savo pranešime norėčiau aptarti Slavojaus Žižeko filosofijos politines
implikacijas, tiksliau, paanalizuoti, ką reiškia jo gana miglotai siūloma „trečiojo
kelio“ alternatyva. Knygoje Atsitiktinumas, hegemonija, universalumas: šiuolaikiniai
pokalbiai apie kairę (Contingency, Hegemony, Universality: Contemporary Dialogues
on the Left, 2000) Ernesto Laclau pastebi, kad „Žižekas teigia norįs nuversti
kapitalizmą; vėliau užsimenama, kad jis taip pat norėtų atsikratyti liberaliosios
demokratijos režimų, kurie turėtų būti pakeisti visiškai kitais režimais, su
kuriais jis nesiteikia mūsų supažindinti... Iš tiesų Žižekas žino trečią
sociopolitinės tvarkos tipą – tai komunistinis biurokratinis Rytų Europos režimas,
kuriame jis gyveno. Ar būtent tai jis turėjo galvoje? Jei jis turėjo galvoje kažką
kita, jo elementari intelektualinė ir politinė pareiga yra leisti mums apie tai
sužinoti... Priešingu atveju aš net nežinau, apie ką Žižekas
kalba – ir kuo toliau mes diskutuojame, tuo labiau aš abejoju, ar pats Žižekas žino,
apie ką kalba.“1 Galime teigti, jog Laclau gana tiesmukai
įvardija pačią pagrindinę Žižeko teorijos problemą – nuolatines nuorodas į „trečiojo
kelio“ arba „trečiojo tipo“ sociopolitinės organizacijos galimybę, kuri nesutampa
nei su egzistuojančiais liberaliosios demokratijos režimais, nei su socialistinėmis
alternatyvomis.
Iš tiesų Žižekas, kalbėdamas apie kapitalizmo ir
socializmo alternatyvas, visuomet griebiasi hėgeliškos dialektikos ir siūlo nesirinkti
– kapitalizmas ar socializmas, – bet svarstyti abi galimybes kartu. Žižekas teigia,
jog visi mūsų sprendimai (taip pat ir sprendimas dėl kapitalizmo ar socializmo) yra „priverstiniai
sprendimai“ (forced choices), todėl negali būti laikomi tikrais sprendimais.
Pasak Žižeko, politiškumo erdvė visuomet organizuojama naudojant „dvigubą
šantažą“: jei esi prieš NATO bombardavimus, vadinasi, esi už Miloševičiaus
profašistinį etninio valymo režimą; jei esi prieš Miloševičių, vadinasi, palaikai
globalią kapitalistinę Naujojo Pasaulio Tvarką. Žižekas teigia, jog tokie „fenomenai
kaip Miloševičiaus režimas ne prieštarauja Naujajai Pasaulio Tvarkai, bet veikiau yra
jos simptomas, atskleidžiantis paslėptą Naujojo Pasaulio Tvarkos tiesą“.
Taigi Žižekas siūlo išvengti „priverstinio pasirinkimo“
šantažo ir tiesiog nesirinkti: „vienintelis sprendimas būtų paneigti šią
opoziciją ir priimti abi pozicijas tuo pat metu“.2 Žižekas teigia, jog į dilemą „Bombarduoti ar ne?“ kairysis
atsakytų maždaug taip: „bombarduoti dar ir dar, nors šie bombardavimai jau pavėlavę“.3
Rex Butler ir Scott Stephens
taip nusako Žižeko pasiūlytą „trečiojo kelio“ galimybę: „Jei ir įmanoma
išspręsti šią [Žižeko suformuluotą] problemą, sprendimo reikia ieškoti ne
pasirenkant vieną iš alternatyvų, ne pasiūlant vidurio kelią tarp jų, bet mąstant
abi alternatyvas kartu“.4 Analizuodami Žižeko siūlomą
„trečiąjį kelią“, minėti autoriai siūlo skirti tokio teiginio turinį ir formą.
Turinio požiūriu Žižeko teiginiai labai artimi realiai egzistuojančiai „trečiojo
kelio“ politikai, kurią galima sieti su T. Blairo politika Didžiojoje Britanijoje, G.
Schroederio socialdemokratine politika Vokietijoje ar B. Clintono politika JAV. „Turinio
požiūriu jis [Žižekas – A. Ž.] visiškai pritaria Trečiojo kelio politikai su jos
siekiu įdiegti progresyvias socialines programas susidūrus su konservatyvia opozicija.
Tiesiog (šiuo momentu) nėra jokios alternatyvos kapitalizmui“, – teigia minėti
autoriai. „Tačiau formos požiūriu Žižekas absoliučiai atmeta
Trečiojo kelio išankstinį nuolaidžiavimą šiam [egzistuojančio kapitalizmo – A.
Ž.] faktui. Žižeko manymu, išvada, kad nėra jokios alternatyvos kapitalizmui, gali
būti pasiekta tik apmąstant alternatyvą, kuri, jau ją atmetus, leidžia įsitikinti,
jog esama vien tik kapitalizmo.“5 Kitaip tariant, jei
(realiai egzistuojantis) Trečiasis kelias pradeda teiginiu, jog egzistuoja vien tik
kapitalizmas ir po to siekia šią hegemoniją sušvelninti imdamiesi progresyvių
socialinių programų ir remdamiesi valstybės įsikišimu, Žižkas teigia, jog
kapitalizmas yra daug abstraktesnio universalumo (kapitalizmo ir jo alternatyvos)
sąveikos rezultatas.
Ieškodamas šios kapitalizmo alternatyvos
(kapitalizmo Kito), Žižekas flirtuoja su stalinizmu, leninizmu arba tokiais
reiškianiais kaip Neues Forum judėjimas Rytų Vokietijoje – nors ir nevykusiai
bei patetiškai, šis judėjimas trumpam įkūnijo alternatyvą tiek kapitalizmui, tiek
komunizmui. Kaip teigia Rex Butler ir Scott Stephens, Trečiojo
kelio alternatyva žavi būtent savo konservatyvumu: „tai būdas 'išsaugoti Senąją
Tvarką' (išsaugoti pašalintą kapitalizmo alternatyvą) prisitaikant prie naujų
daugianacionalinio kapitalizmo sąlygų.“6 Žižeko
manymu, tai pats radikaliausias politinis gestas, kuris, paradoksaliu būdu, gali būti
pritaikomas ir pačiam Žižekui. „Jo naujas, tariamai ekstremalus
radikalus leftizmas galėtų reikšti būdą kaip išsaugoti jo pirminį liberalų
'konservatizmą' naujomis Kairės teorinės perversijos ir nuosmukio sąlygomis.“7 Kitaip tariant, turinio požiūriu Žižekas visiškai
palaiko realiai egzistuojantį trečiąjį kelią, tačiau formos požiūriu tai pateikia
kaip drastišką passage à l'acte alternatyvą...
Žižeko manymu, liberalusis demokratinis konsensusas
yra atviras viskam, išskyrus galimybę įsivaizduoti kitokią, skirtingą sociopolitinę
tvarką. Europos politinė mintis rodo ne ką kita, kaip laipsnišką politiškumo
atmetimą – būtent, politinio antagonizmo atmetimą. Nelieka nei Dešinės, nei Kairės
kaip politinių įsitikinimų; juos, pasak Žižeko, pakeičia postmoderni tapatybės
politika (identity politics), kai kiekvienas yra laisvas rinktis ir keisti savo
tapatybes. Žižekas išskiria tokias politiškumo atmetimo tendencijas:
1) |
Parapolitika – tai siekis depolitizuoti politiką, politinį
konfliktą performuluojant kaip pripažintų partijų varžybas dėl galios. Habermaso ir
Rawlso etika, Žižeko manymu, yra paskutiniai filosofiniai tokio požiūrio rudimentai:
tai bandymas pašalinti antagonistinę politikos dimensiją suformuluojant aiškias
žaidimo taisykles. |
2) |
Postpolitika – konfliktas tarp skirtingų partijų, kovojančių
už savo ideologijas, yra pakeičiamas apsišvietusių technokratų (ekonomistų,
viešųjų ryšių specialistų) ir liberalių multikultūralistų kolaboravimu; interesų
derinimo keliu pasiekiamas vienoks ar kitoks konsensusas. |
3) |
Archepolitika – „komunitarų“ siekis apibrėžti tradicinę,
uždarą, organiškai struktūruotą homogenišką socialinę erdvę, kuri nepalieka jokio
plyšio politiniam antagonizmui atsirasti. |
4) |
Ultrapolitika (Carl Schmitt) – tai siekis depolitizuoti
konfliktą privedant jį iki kraštutinumo, kitaip tariant, politiką tiesiogiai
militarizuojant. |
5) |
Metapolitika (marksiszmas) – pripažįsta
politinį konfliktą, tačiau jis vyksta, lyg šešėlių teatre, kitoje scenoje – t. y.
ekonominių procesų plotmėje. Pats politinės ekonomijos terminas rodo, jog politika
čia perkeliama į ekonominius procesus.8 |
Šioms politiškumo redukavimo arba atmetimo tendencijoms Žižekas priešpriešina
tai, ką vadina tikrąja politika (politics proper). Simbolinėms
politiškumo atmetimo formoms Žižekas priešpriešina lakanišką passage à l'acte,
kuris, jo manymu, reiškia autentišką politinį veiksmą. Knygos Revoliucija
beldžiasi į vartus: Žižekas apie Lenino 1917 metų raštus (Revolution at the
Gates: Žižek on Lenin the 1917 Writings) įvade Žižekas rašo: „Pirmoji reakcija
į šią ideologinę aklavietę turi būti „aklas“ drastiškas passage à l'acte,
kuris tik vėliau, sekančiu veiksmu, gali būti tinkamai politizuotas. Mes
turime prisiimti riziką, kad šis aklas drastiškas išpuolis vėliau bus tinkamai
politizuotas – čia negali būti jokio kelio sutrumpinimo ir jokios garantijos dėl
sėkmingos baigties.“9 Tačiau turėtume paklausti, kaip,
kokiu būdu lakaniškasis psichotinis passage à l'acte gali būti transformuotas
į politinį veiksmą. Ar tai reiškia, jog kiekvienas tikras politinis veiksmas privalo
būti drastiškas ir psichotinis? Dažniausiai Žižeko pateikiamas tokio veiksmo pavyzdys
– tai Antigonės beatodairiškas užsispyrimas palaidoti savo brolį. Ar Antigonė, kuri
nutraukė begalinio pažado logiką ir ėmėsi konkretaus veiksmo, nėra pirmoji
totalitarinė figūra? Čia Žižekas šiek tiek nutolsta nuo Lacano
mokymo bei teigia, jog veiksmas ne tik suspenduoja simbolines legalumo koordinates, bet
įsiveržia į pačią realybę: „jis [veiksmas – A. Ž.] sukelia ne tik realias
pasekmes; jis iš naujo apibrėžia tai, kas laikoma realybe“.10
Pavojinga riba pasiekiama tuomet, kai Žižekas imasi
advokatauti revoliuciniam prievartos panaudojimui. Pavyzdžiui, jis teigia jog „tikrai
radikalus politinis veiksmas panaikina priešpriešą tarp „beprotiško“ destruktyvaus
gesto ir strateginio politinio sprendimo. Būtent todėl teoriškai ir politiškai
klaidinga priešpriešinti politinį veiksmą, koks rizikingas jis būtų, radikaliems,
savižudiškiems gestams à la Antigonė, gestams, kurie yra grynas
autodestruktyvus etinis reikalavimas, akivaizdžiai neturintis jokio politinio tikslo. Čia svarbu yra ne tai, kad vos tik įsitraukiame į politinį
projektą, esame pasiruošę dėl jo rizikuoti viskuo, net savo gyvybėmis, bet būtent
tai, jog tik toks „neįmanomas“ visiško išsieikvojimo gestas gali pakeisti
koordinates to, kas strategiškai įmanoma tam tikromis istorinėmis sąlygomis“.11
Toks tikrai „radikalus politinis veiksmas“
Žižekui asocijuojasi su „tikra“ Lenino politika. Savaime suprantama, Žižeko „leninizmas“
yra tik neatsakingas flirtas su tuo, kas „monstriška“. Pavyzdžiui, Žižekui labai
patinka Spalio revoliucijos ekscesai – ne tik Žiemos rūmų šturmas, kiek besaikis
naikinimas ir siautėjimas, vizualizuotas S. Eisensteino filme. Tiek estetiniu, tiek
psichoanalitiniu požiūriu Žižeko simpatijos man atrodo suprantamos ir pateisinamos;
tačiau tenka klausti, kokios tokių simpatijų pasekmės tikrovei? Laclau jau minėtoje
knygoje Atsitiktinumas, hegemonija, universalumas atvirai kritikuoja tokį
politinį Žižeko teiginių neatsakingumą. Jis pastebi, kad „tokio
pobūdžio teiginiai yra problemiški, nes jie nieko nereiškia... Ar turėtume suprasti,
jog [Žižekas] nori proletariato diktatūros? Ar jis nori suvisuomeninti gamybos
priemones ir panaikinti rinkos mechanizmus? (...) Kokį alternatyvų visuomenės modelį
jis siūlo? Be pastangų kelti šiuos klausimus [Žižeko] anti-kapitalizmas yra tik
tuščios šnekos“, – teigia Laclau.12
Taigi, ar Žižeko „trečiasis kelias“ siūlo ką
nors pozityvaus, neskaitant psichotinių prievartos aktų? Perskaičius Žižeko darbų
rinktinę Universali išimtis (The Universal Exception), kuri yra tarsi
Žižeko politinių intervencijų kompendiumas, vis dėlto radau vieną sprendimą, kuris
man atrodo priimtinas ne teorinėje, bet praktinėje plotmėje. Kalbėdamas apie
postmodernią post-politiką, kuri apibendrina visas mano minėtas politiškumo atmetimo
kryptis arba tendencijas, Žižekas pastebi, jog post-politika politiškumo dimensiją
pakeičia partikuliarių tapatybių (etninių, seksualinių, rasinių, gyvenimo stilių ir
t. t.) dėlione, kur kiekvienas gali rinktis, kuo būti, taigi politinės problemos tarsi
ir išsprendžiamos. Postmoderni tapatybės logika remiasi išskirtinumo ir viktimizacijos
logika, kuri reikalauja iš dominuojančio socialinio Kito pripažinti ir sumokėti už
šį išskirtinumą. Postmoderniai tapatybės politikai Žižekas priešpriešina E.
Balibaro nukaltą terminą égaliberté, kuris reiškia besąlygišką laisvės ir
lygybės reikalavimą. Kitaip tariant, postmodernizmui, valdomam vėlyvojo kapitalizmo ir
globalizacijos logikos, Žižekas priešpriešima universalumo dimensiją, kuri ir
įkūnija tikrąją politiką. Būtent tai, teigia Žižekas, ir „turėtų
apibrėžti tikrąją leftistinę poziciją, priešpriešintą dešiniajam
partikuliarios tapatybės teigimui: universalizmą prilyginti kovingai, nesantaiką
sėjančiai pozicijai, reiškiančiai pasiryžimą kovai. Tikrieji
universalistai yra ne tie, kurie garbina globalų skirtumų toleravimą ir visa
apimančią vienybę, bet tie, kurie dalyvauja aistringoje kovoje, kad įgyvendintų jiems
svarbias tiesas.“13 Tokiais universalistais Žižekas
laiko šv. Paulių, Leniną, Marxą ir Freudą. Taigi svarbiausia
opozicija, Žižeko manymu, šiandien yra ne tarp globalumo ir partikuliarumo/lokalumo,
bet tarp globalizmo ir universalizmo14, tarp
skirtumo/partikuliarumo fetišizavimo ir konkrečios neteisybės universalizavimo. Užuot
žaidę postmodernios tapatybės politikos žaidimus, leftistai šiandien turėtų kelti universalius
socialinio teisingumo reikalavimus, ir, nepaisant egzistuojančių skirtumų, ieškoti universalios
tiesos dimensijos.
1 Butler, J., Laclau, E.,
Žižek, S. Contingency, Hegemony, Universality: Contemporary Dialogues on the Left,
London, New York: Verso, 2000, p. 289. (Atgal>>>)
2 Žižek S., Butler R.
(ed.), Stephens S. (ed). The Universal Exception: Selected Writings, London, New
York, Continuum, 2006, p. 263. (Atgal>>>)
3 Ibid. (Atgal>>>)
4 Butler R., Stephens S.
„Slavoj Žižek's 'third way'“. In: Žižek S., Butler R. (ed.), Stephens S. (ed). The
Universal Exception: Selected Writings, London, New York, Continuum, 2006, p. 4.
(Atgal>>>)
5 Op. cit., p. 5–6.
(Atgal>>>)
6 Op. cit., p. 7. (Atgal>>>)
7 Ibid. (Atgal>>>)
8 Plačiau apie tai:
Žižek S., Butler R. (ed.), Stephens S. (ed). The Universal Exception: Selected
Writings, London, New York, Continuum, 2006, p. 186–193; Parker I. Slavoj
Žižek: A Critical Introduction, London: Pluto Press, 2004, p. 84–104. (Atgal>>>)
9 Žižek, S. „Afterword:
Lenin's Choice“. In Revolution at the Gates: Žižek on Lenin the 1917 Writings,
ed. Slavoj Žižek, London, New York: Verso, p. 225. (Atgal>>>)
10 Žižek, S. „Melancholija
ir veiksmas“. In Viskas, ką norėjote sužinoti apie Žižeką, bet nedrįsote
paklausti Lacano, sud. Audronė Žukauskaitė, Vilnius: LRS leidykla, 2005, p. 212.
(Atgal>>>)
11 Žižek, S. Organs
without Bodies: On Deleuze and Consequences. New York, London: Routledge, 2004, p. 204–205.
(Atgal>>>)
12 Butler, J., Laclau, E.,
Žižek, S. Contingency, Hegemony, Universality: Contemporary Dialogues on the Left,
London, New York: Verso, 2000, p. 206. (Atgal>>>)
13 Žižek S., Butler R.
(ed.), Stephens S. (ed). The Universal Exception: Selected Writings, London, New
York, Continuum, 2006, p. 198. (Atgal>>>)
14 Op. cit., p. 204.
(Atgal>>>)
Į viršų
|
|