|
anarchija.lt
TEORIJA
Gintautas Mažeikis
ALTERNATYVUS PILIETINIS UGDYMAS MORALINEI
REVOLIUCIJAI
Akcija Parduota. 2005 m.
balandis. Iš pro-testo laboratorijų archyvo
Dažniausiai pilietiškumas siejamas su pagarba
Konstitucijai, savarankiškais viešaisiais samprotavimais ir sprendimais, įstatymų
laikymusi, paklusimu valdančiajam aparatui, dominuojančiai ideologijai ir to aparato
manipuliacijoms. Kaip matome, pilietiškumo samprata gali būti išskleista
ambivalentiškai, priklausomai nuo to, ar kalbame apie autonomišką politinės viešumos
dalyvį, ar apie manipuliacijų rezultatą, klaidingo sąmoningumo puoselėtoją.
Politinė viešuma yra tie socialiniai, kultūriniai,
sveikatos, socialinės rūpybos ir pan. dalykai, kuriuos turėtų laisvai spręsti
kiekvienas sąmoningas žmogus. Be politinės viešumos, egzistuoja ir meninė viešuma,
kuri politinius dalykus išviešina estetinėmis, nepriklausomomis formomis. Pagaliau
egzistuoja dar ir milžiniškas privatusis sektorius, kuris aprėpia asmeninį gyvenimą
ir privačios nuosavybės instituciją.
Disidentų, atsakingų, orių asmenų sprendimus
lemia jų moralinė pozicija ir politiniai įsitikinimai. Atvirkščiai, propagandos ir
viešųjų ryšių akcijų suformuoti subjektai bei demotyvuoti asmenys naikina viešojo
sektoriaus skaidrumą ir atsakingumą. Manipuliacijų ir baimės sukurti viešosios sferos
dalyviai mielai palaiko demoralizuotus politinius režimus. Daugeliui jų korupcijos
santykiai, nuolatinis šališkumas, feodalinė ištikimybė yra svarbiausios politinio
gyvenimo nuostatos. Toks tariamas, butaforinis pilietiškumas turi tendenciją reikštis
Lietuvoje, o jo buvimą rodo gėdingi naujausios mūsų istorijos faktai. Pavyzdžiui,
referendumas dėl stojimo į ES pavyko, tačiau jo sėkmę temdo manipuliacijos VP
Market skyrė balsavusiems po alaus butelį už vieną centą. Prisimintinas ir
visiškai neatsakingas ES Konstitucijos patvirtinimas LR Seime. Taip pat plačiai viešai
nediskutavus mūsų kariai buvo išsiųsti į Iraką, tuo tarpu didžioji dalis ES šalių
narių anksčiau ar vėliau atsisakė tai daryti arba savo karius atšaukė.
Vidaus politikoje dar daugiau nerimą keliančių
ženklų. Didžiausia problema: neskaidrios stambaus kapitalo, savivaldos administracijų
ir politinių institucijų sąsajos, kurios griauna viešosios demokratinės savivaldos
galimybę, o ciniškas žiniasklaidos, teismų papirkinėjimas, nesiskaitymas su
pilietinių iniciatyvų grupėmis rodo vidinę politinės viešumos destrukciją. Orus,
autonomiškas, kūrybingas, reikalaujantis asmeninės iniciatyvos individas bei jo
palaikomi viešųjų reikalų sprendimai tampa beveik neįmanomi. Tai reiškia, kad ir
pati demokratija Lietuvoje tampa vis labiau butaforinė, ydinga. Nuolat didėja
Rubicon grupės, VP Market, Rytų ir Vakarų skirstomųjų tinklų, PK
Orlean, Dujotekanos ir kitų stambių verslo korporacijų, centrų įtaka
viešųjų erdvių situacijai ir viešųjų reikalų sprendimams Lietuvoje. Atitinkamai
sparčiai plečiasi ir šių bei panašių institucijų įtaka politikams ir
žiniasklaidai bei pastarųjų noras bet kokia kaina, pažeidžiant moralumo principus,
pasipelnyti privataus kapitalo sąskaita. Taip bendradarbiaujant politikams, verslininkams
ir (kartais) žiniasklaidai, sukuriami uždari, parazitiniai, stipriai kriminalizuoti
ratai, kurių egzistavimas gniuždo eilinį pilietį. Šios problemos skatina diskutuoti
apie alternatyvų pilietinį ugdymą ir jo pamokas, pastūmėja mąstyti apie moralinę
revoliuciją Lietuvoje, kuri galėtų įveikti viešajam gyvenimui žalingas struktūras.
Siekiant moralinės revoliucijos, viešojo gyvenimo
demokratizavimo ir pilietinės valios stiprinimo, reikėtų kalbėti apie alternatyvų
pilietinį ugdymą. Alternatyvus pilietinis ugdymas aiškina politinės viešumos,
autonominės galios spręsti, viešosios politikos, pilietinės savivaldos būtinybę ir
galimybes, valdančių institucijų kontrolės būdus. Viešoji, arba sričių, politika
socialinė, kultūros, medicinos, švietimo, tarptautinių ryšių yra kiekvieno
piliečio intereso laukas, ir tai kiekvieną pilietį skatina palaikyti tokią viešumos
būklę, kuri geriausiai užtikrintų jo viešųjų reikalų sprendimą. Dar daugiau
pilietinis ugdymas privalo kalbėti apie tai, kad valdžia kyla tik iš asmeninio
pilietinio apsisprendimo, visos kitos institucijos privalo aptarnauti piliečių
viešąją politiką. O iš pilietinio sąjūdžio uzurpuoti įgaliojimai, kuriais
valdininkai naudojasi savo tikslais, turėtų būti iš jų atimti.
Svarbi alternatyvaus pilietinio ugdymo dalis yra
protesto studijos. Jos išlaisvina piliečių drąsą, padeda įveikti baimės geluonį,
moko viešumo ir demokratijos kompetencijų, skatina priimti atsakingus, nors kartais
valdančiajam aparatui nepriimtinus sprendimus, ugdo kritikos ir savikritikos gebėjimus.
Reikia pripažinti, kad Lietuva, įstojusi į NATO ir ES, anaiptol neįsitraukė į ES
protesto, kovos dėl lygių teisių, dėl viešumo ir atvirumo aplinką. Lietuviai nėra
aktyvūs nei pasaulinio antiglobalistų, nei Green Peace, nei pacifistinio, nei
postkolonializmo sąjūdžių dalyviai. Profesinės sąjungos tik vangiai brandina savo
interesus ir įvaizdžius, kaip dėl jų kovoti. Tik dabar pradeda prabusti studentų
atstovybės, atsiranda pirmosios pro-testo laboratorijos (dėl kino teatro
Lietuva, iniciatoriai G. ir N. Urbonai), į lietuvių kalbą pradedami versti
protesto ideologai (N. Chomsky, G. Debordas, R. Vaneigemas, E. Limonovas, F. Fanonas, H.
Newtonas).
Pilietinis ugdymas turi mokyti viešai ir drąsiai
atstovauti grupių interesams, gebėti sudaryti sąjungas su kitomis piliečių grupėmis
sprendžiant konkrečias problemas. Tuo tikslu pravartu pradėti nuo paprasčiausio
propagandos ir reklamos spaudimo ignoravimo, manipuliacinių paliepimų sabotažo
elementarių ir gana efektyvių pilietinės savigynos priemonių. Tačiau būtina mokytis
ir aktyvaus pilietinio dalyvavimo formų: viešai atstovauti savo grupės idealams,
nebijoti ginti išpažįstamus principus, rengti mitingus, manifestacijas, demonstracijas,
mikromanifestacijas (viešus politinius performansus), rašyti ir teikti peticijas,
organizuoti rinkimus arba juos boikotuoti, remti streikuojančius, kurti alternatyvias
institucijas, vietinius ir tarptautinius pilietinio solidarumo tinklus, dalyvauti
tarptautinėse protesto akcijose, griauti autoritarinius tarsi-pilietinius centrus,
įvairaus plauko mesianistinius štabus, kurie greitai susilieja su naujomis
manipuliacijomis.
Alternatyvaus pilietinio ugdymo pamokos galėtų
prasidėti šūkių, sloganų, skanduočių kūrimu ir aptarimu. Lietuvoje skanduotes
profesionaliai kuria kol kas tik krepšinio ir futbolo komandų fanai. Protesto
skanduotės, kadangi nėra nuolatinių protesto centrų, dažniausiai būna vulgarios, o
meniškų skanduočių pasitaiko labai retai. Viena iš išimčių ilgos, linksmos
Lietuvos moksleivių skanduotės, naudotos nesenos protesto akcijos prieš Švietimo
ministerijos veiksmus, dėl kurių turėjo būti perlaikytas valstybinis lietuvių kalbos
egzaminas, metu.
Kita pamokų tema protesto plakatų kūrimas.
Reikia pastebėti, kad daugelyje dabartinių Lietuvos demonstracijų naudojami skurdūs,
neskoningi plakatai. Priežastis plakatų meno vaizdingumo stoka. Šiandien menininkai
plakato dažniausiai nelaiko kūrybinės raiškos forma, ir dėl to daug praranda
pilietinis ugdymas. Plakato menas reikalauja ne tik piešimo įgūdžių, šriftų
išmanymo, bet ir koliažo, popkultūros elementų panaudojimo gebėjimų. Plakatas yra
susijęs su kitomis vaizdinėmis formomis: graffiti, antspaudais (ant marškinėlių,
kepurių ir pan.), piešiniais ant kūno ir kt.
Atskiras pilietinio ugdymo ciklas yra mokymasis
rengti mikromanifestacijas ir anonimines, žaibiškas protesto akcijas, kurioms nereikia
specialių leidimų. Mikromanifestacijas galima vadinti viešuoju menu. Pavyzdžiui,
Vilniaus pro-testo laboratorija: prie parduoto Lietuvos kino teatro surengta visa
aibė performatyvių akcijų. Vienos iš jų, pavadintos Šuns balsas į dangų
neina, metu protestuojantys menininkai ir vilniečiai su savo augintiniais šunimis
akustinių efektų dėka tiesiogine prasme kaukė dėl Vilniaus ir visos Lietuvos
pareigūnų elgesio, Vilniaus senamiesčio urbanistinės, ekologinės, kultūrinės
aplinkos niokojimo, viešųjų erdvių griovimo. Kitos protesto akcijos metu prie Lietuvos
kino teatro buvo žaidžiamas Monopolis: praeiviams buvo žaismingai pardavinėjami
Gedimino pilies, uždarytų kino teatrų, kitų svarbiausių kultūrinių objektų
maketai. Be to, kiekvienas pirkėjas, priklausomai nuo turimos žaidybinių pinigų sumos
ir kūrybingumo, galėjo keisti prekybos, žaidimo taisykles. Taip buvo demonstruojamas
Vilniaus miesto valdžios cinizmas, savigarbos neturėjimas ir duoto žodžio
nesilaikymas. Pro-testo laboratorija surengė aibę viešų debatų, diskusijų,
televizijos laidų (daugiausiai per ŠMC), televizijos tiltų su užsienio šalimis, kur
buvo viešai ir aštriai diskutuojamos įvardytos problemos. Tokių TV ir radijo laidų,
straipsnių žiniasklaidai rengimas yra svarbi pilietinio ugdymo dalis. Pro-testo
laboratorijų patyrimą sėkmingai naudoja ir kitų miestų (Kauno, Klaipėdos)
viešųjų erdvių gynėjai.
Protesto mikroakcijos tampa efektingos tada, kai
sugeba patraukti visuomenės dėmesį ir būti teigiamai atspindėtos žiniasklaidoje.
Šiaip keli asmenys, net ir nešini plakatais, retai kada sudomina platesnę visuomenę.
Štai kodėl Greenpeace ar kovotojų prieš gyvūnų žudymą aktyvistai kartais
pasirenka drastiškas, erotines protesto formas: apsinuoginę jaunuoliai patraukia
turistų, praeivių dėmesį. Tačiau pilietinio ugdymo pamokose pravartu mokytis ir
meniškesnių mikromanifestacijų būdų: pasaulyje rengiami juodųjų našlių paradai,
gyvulių (kiaulių, vištų, avių) eisenos, vyksta butaforinės laidojimo arba prikėlimo
apeigos, demonstruojamos iškamšos.
Svarbi protesto forma yra įvairiausios peticijos,
atsišaukimai, vieši pareiškimai, feljetonai, komiksai, laiškai ir kreipimaisi į
tarptautines organizacijas UNESCO, SNO ar į artimesnes įtakingas institucijas ir
pan. Be to, labai svarbu mokytis inicijuoti alternatyvius kompetentingų asmenų
projektus, vizijas, viešuosius svarstymus, šešėlinių institucijų kūrimą. Ne
paslaptis, jog valdantysis aparatas vengia realaus viešo diskutavimo, kuriame galėtų
aktyviai dalyvauti visos suinteresuotos pusės. Tuo tikslu valdančios institucijos
organizuoja svarstymus nepalankiomis oponavimui sąlygomis: siūlomas nepatogus laikas,
nepriimtinas svarstymo formatas, sudaroma išankstinė neigiama opinija. Todėl pravartu
rengti alternatyvius svarstymus ar net jų projektus.
Visų šių didesnių ar mažesnių protesto akcijų
tikslas yra ne tik pažadinti drąsą būti pilietiškais ir ginti savo interesus
viešosios politikos sferoje, bet ir pamažėle kurti alternatyvią tikrovę, laipsniškai
išstumiant butaforinius ir represinius viešosios politikos elementus ir taip išvengiant
visus naikinančios konfrontacijos.
2006-06-30
Į viršų
|
|