|
anarchija.lt
TEORIJA
Noam Chomsky
VALDŽIOS ATEITIS
Parengta pagal pranešimą, skaitytą Poezijos
centre, Niujorke, 1970 m. vasario 16-ąją
Klasikinis liberalizmas
Libertarinis socializmas
Kontrargumentai
Valstybinis socializmas ir
valstybinis kapitalizmas
Koks valstybės vaidmuo išsivysčiusioje
industrinėje visuomenėje? Atsakant į šį klausimą ir norint nubrėžti diskusijos
ribas, manau, būtų naudinga nustatyti keturias šiek tiek idealizuotas pozicijas.
Norėčiau paminėti šias pozicijas: pirmoji klasikinis liberalas, antroji
socialistas libertaras, trečioji valstybinis socialistas, ketvirtoji valstybinis
kapitalistas. Norėčiau aptarti kiekvieną poziciją iš eilės. Taip pat užbėgdamas
už akių noriu paaiškinti savo asmeninį požiūrį, kad galėtumėte geriau įvertinti,
ką aš sakau. Aš manau, kad socialistinės libertarinės koncepcijos taip aš vadinu
požiūrių spektrą nuo kairiojo marksizmo iki anarchizmo yra visiškai teisingos, ir
kad tai derama ir natūrali klasikinio liberalizmo tąsa išsivysčiusioje
industrinėje visuomenėje.
Priešingai, man atrodo, kad valstybinio socializmo
ideologija, t. y. tai, kuo tapo bolševizmas, ir tai, kas išsirutuliojo iš valstybinio
kapitalizmo ideologijos modernios gerovės valstybės idėja yra regresyvios ir
labai neadekvačios socialinės teorijos, ir daug fundamentalių problemų mums kyla dėl
šių dominuojančių socialinių formų nepriderinamumo ir netinkamumo modernioms
industrinėms visuomenėms.
Taigi leiskite man aptarti šiuos keturis atramos
taškus, pradedant klasikiniu liberaliu požiūriu.
Į viršų
KLASIKINIS LIBERALIZMAS
Klasikinis liberalizmas kaip savo didžiąją
idėją pabrėžia opoziciją visoms, kad ir labiausiai apribotoms, valstybės kišimosi
į asmeninį ir socialinį gyvenimą formoms. Šis teiginys gana gerai žinomas. Kad ir
kaip būtų, samprotavimai, kurie veda prie šio teiginio, yra mažiau žinomi ir, aš
manau, gerokai svarbesni nei jis pats.
Vienas iš ankstyviausių ir puikiausių šios
pozicijos aprašymų pateiktas Wilhelmo von Humboldto veikale Valstybės veiklos ribos
jis buvo parašytas 1792 m., bet paskelbtas tik po šešiasdešimties metų. Remiantis šiuo požiūriu, valstybė siekia padaryti žmogų
instrumentu, kad jis tarnautų jos tikslams, nepaisydamas savo individualių tikslų1, ir, kadangi žmonės yra iš esmės laisvos, ieškančios,
tobulinančios save būtybės, valstybė tampa labai antihumaniška institucija. Tai yra
jos veikla ir egzistencija visiškai nedera su visai harmoninga, visapusiška žmogaus
potencialo plėtra taigi nedera su tuo, ką Humboldtas ir kitame amžiuje Marxas,
Bakuninas, Millis laikė tikruoju žmogaus tikslu (ir aš manau, kad tai tikslus
apibrėžimas).
Remdamiesi šiuo požiūriu, modernūs konservatoriai
linkę laikyti save tikrais klasikinio liberalo palikuoniais. Tačiau, mano nuomone, šiai
nuostatai galima pritarti tik iš labai paviršutiniškų pozicijų tuo galima
įsitikinti, geriau išstudijavus pamatines klasikinės libertarinės minties idėjas,
geriausiai, mano nuomone, nusakytas Humboldto.
Aš manau, kad šios problemos ir šiandien yra
pakankamai reikšmingos, ir jeigu neprieštarausite tam tikrai ekskursijai į
antikvariatą, norėčiau jas pagvildenti plačiau.
Humboldtui, kaip Rousseau, o dar anksčiau
kartezininkams, žmogaus pagrindinė savybė yra laisvė.
Tyrinėjimas
ir kūryba štai tie centrai, apie kuriuos sukasi daugmaž visa žmogaus veikla.2
Bet jis toliau sako, kad
visa
moralinė kultūra pražysta tik iš vidinio sielos gyvenimo ir [
] niekada negali būti
produkuojama išorinių ir dirbtinių gudrybių [
] Suvokimo, kaip ir bet kurios
žmogaus savybės, ugdymas, apskritai pasiekiamas veiklumu, savo paties gabumais ar savo
paties metodais, leidžiančiais pasinaudoti kitų sugebėjimais.3
Remdamasis šiomis prielaidomis, Humboldtas
plėtoja edukacijos teoriją jos aš dabar neaptarinėsiu. Ir tai ne viskas.
Humboldtas plėtoja eksploatacijos ir susvetimėjusio darbo teorijos pradmenis
teorijos, kurią, mano manymu, siūlo ankstyvasis Marxas. Humboldtas faktiškai tęsia
mano minėtą komentarą apie suvokimo ugdymą, spontaniškai nukreipdamas kalbą kita
linkme. Jis teigia, kad žmogus niekada taip nesisavina to, ką
turi, kaip to, ką veikia; ir darbininką, kuris rūpinasi sodu, turbūt yra teisingiau
laikyti jo savininku, negu apatišką smagurį, skanaujantį jo vaisius4.
Jei išties žmogaus veikla išplaukia iš vidinio impulso,
atrodo, kad
visi valstiečiai ir amatininkai turi būti prilyginti menininkams; tai yra žmonės,
kurie myli darbą savaime, tobulina jį savo plastiniu genialumu ir išradingumu, ir
šitaip plėtoja savo intelektą, taurina savo charakterį, išaukština ir ištobulina
savo pomėgius. Taigi žmonija būtų sutaurinta tų pačių dalykų, kurie dabar, kad ir
būdami gražūs savaime, taip dažnai pasitelkiami ją, žmoniją, nužeminant
[L]aisvė neabejotinai yra būtina sąlyga, be kurios net palankiausia individualiai
žmogaus prigimčiai veikla niekada negali būti tokia sėkminga ir teikti tiek naudos.
Tai, kas nekyla iš laisvo žmogaus pasirinkimo arba yra tik apmokymo ar vadovavimo
rezultatas, neįeina į pačią jo būtį ir lieka svetima jo prigimčiai; jis to
neatlieka energingai, veikiau tai daro mechaniškai tiksliai.5
Tokiais atvejais, kai
žmogus veikia mechaniškai, reaguodamas į išorinius reikalavimus ar instrukcijas, o ne
skatinamas savo interesų, energijos ir jėgos, mes galime žavėtis tuo, ką jis daro,
bet nekreipiame dėmesio į tai, kas jis yra6.
Humboldto supratimu, žmogus yra gimęs tyrinėti ir
kurti tai, ką laisvai pasirenka pats, taip jis tampa labiau menininku nei gamybos
instrumentu ar gerai išdresuota papūga. Tai yra jo [Humboldto vert. past.]
sampratos apie žmogaus prigimtį esmė. Manau, kad ši samprata yra
labai pamokanti, įdomi, palygintina su Marxu, ankstyvaisiais jo rankraščiais ir ypač
su aiškinimu apie darbo susvetimėjimą, kai darbas primestas darbininkui iš išorės
[
] nėra jo prigimties dalis [
] (taigi) darbininkas ne pasitenkina savo darbu, bet
save paneigia [
] (ir yra) fiziškai išsekintas bei protiškai sumenkęs; tai
susvetimėjęs darbas, kuris nusviedžia kai kuriuos darbininkus atgal prie barbariško
darbo, o kitus paverčia mašinomis, taip atimdamas iš žmogaus jo rūšies
pobūdį, laisvą sąmoningą veiklą ir produktyvų gyvenimą7.
Taip pat prisiminkime gerai
žinomą ir dažnai cituojamą Marxo apibrėžimą, taikomą aukštesnei visuomenės
formai, kurioje darbas tampa ne tik gyvenimo būdu, bet ir tuo, ko gyvenime labiausiai
trūksta8. Dar prisiminkime jį
dažnai kritikuojant specializuoto darbo procesą, kuris suluošina darbininką,
paversdamas jį žmogaus fragmentu, nužemina jį iki mašinos priedo lygio, sunaikina
visas darbo teikiamo žavesio liekanas, paverčia jį nepakenčiamu triūsu [...] atima
iš darbininko intelektines darbo proceso galimybes, tokia pat proporcija, kokia mokslas
yra inkorporuotas į darbą kaip nepriklausoma galia9.
Robertas Tuckeris yra teisingai pabrėžęs, kad
Marxas revoliucionierių regi veikiau kaip sužlugdytą kūrėją, o ne kaip nepatenkintą
vartotoją. Ir ši, daug radikalesnė, kapitalistinių santykių kritika kyla tiesiogiai,
neretai išsakyta tais pačiais žodžiais, iš libertarinės Apšvietos epochos minties.
Dėl to, aš manau, privalu pasakyti, kad klasikinės liberalizmo idėjos iš esmės yra
nuodugniai antikapitalistinės, nors vėliau jos buvo plėtojamos ne ta kryptimi. Šių
idėjų esmė turėjo būti sunaikinta tam, kad jos ideologiškai tarnautų moderniajam
industriniam kapitalizmui.
Rašydamas XVIII a. devintajame dešimtmetyje ir
dešimtojo dešimtmečio pradžioje Humboldtas nieko nežinojo apie tas formas, kurias
įgaus industrinis kapitalizmas. Todėl šiame klasikiniame klasikinio liberalizmo tekste
jis pabrėžia valstybės galios apribojimo problemą, bet nesutelkia dėmesio ties
privačios galios problema. Priežastis yra aiški jis tiki esmine privačių
asmenų padėties lygybe ir kalba apie ją. Ir, žinoma, jis, kurdamas 1790-aisiais, nieko
nežinojo apie būdus perinterpretuoti privataus asmens apibrėžimą korporacinio
kapitalizmo eroje. Jis neįžvelgė dabar pacituosiu anarchistą
istoriką Rudolfą Rockerį, kad Demokratija su savo motto: Visų
piliečių lygybė prieš įstatymą ir Liberalizmas su savo žmogaus kaip pačiam
sau įstatymo idealu bus sutriuškinti kapitalistinių ekonominių realijų10. Humboldtas nenumatė, kad grobuoniškoje kapitalistinėje
ekonomikoje valstybės kišimasis bus absoliuti būtinybė, siekiant išsaugoti žmogaus
egzistenciją ir išvengti fizinės aplinkos destrukcijos. Aš, žinoma, kalbu
optimistiškai. Kaip Karlas Polanyi yra pastebėjęs, save
reguliuojanti rinka nė minutės negalėtų egzistuoti nesunaikindama žmogiškojo ir
gamtiškojo visuomenės turinio; ji fiziškai sunaikintų žmogų ir paverstų jo aplinką
laukine gamta11. Manau, šie žodžiai teisingi. Humboldtas taip pat nenumatė būdingos darbo savybės tapti preke,
doktrinos, pagal kurią, kalbant Polanyi žodžiais, ne prekei spręsti, kur ji turi
būti parduota, kuriam tikslui naudojama, už kokią kainą turi būti leista ją
pakeisti, kokiu būdu suvartoti ar sunaikinti12. Bet šiuo
atveju prekė, žinoma, yra žmogaus gyvenimas, ir todėl socialinė apsauga buvo minimali
būtinybė suvaržyti iracionalią ir destruktyvią klasikinės laisvosios rinkos veiklą.
Net Humboldtas 1790 m. nesuprato, kad kapitalistiniai ekonominiai santykiai įamžina
vergiją, nors 1767 m. Simonas Linguet paskelbė juos esant net baisesnius už pančius.
Neįmanoma
gyventi kitaip negu verčiant mūsų laukų darbininkus dirbti žemę, kurios vaisių jie
nevalgys, ir mūsų mūrininkus statyti namus, kuriuose jie negyvens. Tai būtinybė,
įtraukianti juos į rinką, kur darbininkai laukia šeimininkų, padarysiančių jiems
malonę ir nupirksiančių juos. Tai būtinybė, kuri priverčia juos pulti ant kelių
prieš turtingąjį, kad gautų iš jo leidimą praturtėti [...] Kokią didelę
naudą jiems suteikė vergovės panaikinimas! Aš sakau tai su dideliu liūdesiu ir
tiesiai: visa tai, ką jie gavo, yra nuolatos kankinanti bado mirties, negandos baimė,
niekad nelankiusi jų protėvių iš žemutinių visuomenės sluoksnių... Jis laisvas,
jūs sakote. Ak! Tai jo nelaimė
Šie žmonės, sako, neturi šeimininko
[
] jie turi vienintelį ir patį nuožmiausią, baisiausią iš šeimininkų būtinybę.
Tai juos nužemina iki žiauriausios priklausomybės .13
Ir jei vergovės idėjoje
glūdi kažkas žeminančio žmogaus prigimtį, kaip primygtinai tvirtino kiekvienas
Apšvietos šauklys, peršasi išvada, kad reikia laukti naujos emancipacijos, to, ką
Fourier pavadino trečiąja ir paskutiniąja emancipacine istorijos faze pirmoji
vergus pavertė baudžiauninkais, antroji baudžiauninkus samdiniais, o trečioji
proletariatą pavers laisvais žmonėmis, pašalindama prekinį darbo pobūdį,
pribaigdama samdomą vergiją ir įvesdama demokratinę komercinių, industrinių ir
finansinių institucijų kontrolę14.
Visų šių dalykų Humboldtas savo klasikinėje
liberalioje doktrinoje neaptarė ir nepastebėjo, bet manau, kad jis būtų pritaręs
tokioms išvadoms. Tarkime, jis sutinka, kad valstybės kišimasis
į socialinį gyvenimą būtų pagrįstas, jei laisvė sugriautų pačias sąlygas, be
kurių ne tik laisvė, bet ir egzistencija būtų neįmanoma, taigi tomis
aplinkybėmis, kurios susidaro nevaržomoje kapitalistinėje ekonomikoje15.
Ir Humboldtas, kaip matyti iš mano pateiktų citatų, negailestingai smerkia darbo
susvetimėjimą.
Bet kuriuo atveju, jo išsakyta biurokratijos ir
autokratinės valstybės kritika yra labai iškalbingas perspėjimas apie kai kuriuos
niūrius moderniosios istorijos aspektus. Ir svarbu tai, kad jo kritikos bazė yra
taikytina daug liberalesnei prievartos institucijų sričiai nei jis įsivaizdavo
būtent industrinio kapitalizmo institucijoms.
Nors Humboldtas atstovauja
klasikinei liberaliajai doktrinai, jis nėra primityvus individualistas, kaip,
pavyzdžiui, Rousseau. Rousseau išliaupsina laukinį, kuris gyvena savyje16, bet Humboldto vizija visiškai kitokia. Jis apibendrina savo
samprotavimus
teigdamas, kad
visos idėjos
ir argumentai, išplėtoti šioje esė, gali būti tiksliai redukuoti į teiginį, kad,
nutraukus visus žmonijos pančius, bus stengiamasi rasti kiek įmanoma daugiau
socialinių saitų. Izoliuotas žmogus negali tobulėti labiau už supančiotąjį.17
Jis faktiškai žvelgia į laisvų ryšių
bendruomenę be valstybės ar kitų autoritarinių institucijų prievartos, visuomenę,
kurioje laisvi žmonės gali kurti, domėtis ir pasiekti aukščiausią savo galių lygį.
Faktiškai, gerokai pralenkdamas savo epochą, jis pateikia anarchistinę viziją, kuri
galbūt atitinka tolesnę industrinės visuomenės stadiją. Galbūt mes kada nors
sulauksime dienos, kai visos šios įvairios gijos susipins į libertarinio socializmo
visumą, tai socialinė forma, kuri vargu ar egzistuoja šiandien, nors jos elementų
galima pastebėti, tarkime, kalbant apie individo teisių garantijas jos geriausiai
buvo realizuotos, nors ir su tragiškais trūkumais, Vakarų demokratijose; Izraelio
kibucuose, darbininkų tarybų eksperimentuose Jugoslavijoje; pastangose pažadinti
liaudies sąmoningumą ir sukurti naujus įsitraukimo į socialinį procesą būdus; šios
pastangos fundamentali Trečiojo pasaulio revoliucijų dalis, sunkiai koegzistuojanti
su nepateisinama autoritarine tvarka.
Apibendrindamas galiu pasakyti, kad pirmas valstybės
konceptas, kurį renkuosi kaip atsparos tašką, yra klasikinis liberalizmas. Pagal jo
doktriną, valstybės funkcijos turi būti drastiškai apribotos. Tačiau šis
išpažįstamas apibūdinimas yra labai paviršutiniškas. Žvelgiant giliau, klasikinis
liberalus požiūris kyla iš konkretaus žmogaus prigimties koncepto, kuriuo pabrėžiama
įvairovės ir laisvos kūrybos svarba, taigi šis požiūris fundamentaliai
priešingas industriniam kapitalizmui su samdomąja vergija, susvetimėjusiu darbu ir
hierarchiniais bei autoritariniais socialinio ir ekonominio organizavimo principais.
Klasikinė liberali mintis, bent jau kalbant apie jos idealią formą, yra priešiška
savininkiško individualizmo konceptams, kurie būdingi kapitalistinei ideologijai. Dėl
šios priežasties klasikinė liberali mintis siekia pašalinti socialinius pančius ir
pakeisti juos socialiniais ryšiais, o ne besivaržančiųjų godumu, grobuonišku
individualizmu ir, suprantama, ne korporacinėmis imperijomis nesvarbu, valstybinėmis
ar privačiomis. Štai kodėl klasikinė libertarinė mintis, derinama su industrinio
kapitalizmo suvokimu, mano manymu, veda tiesiai į libertarinį socializmą, ar, jei
norite, anarchizmą.
Į viršų
LIBERTARINIS SOCIALIZMAS
Antras atramos taškas, kurį noriu aptarti, yra
socialisto libertaro valstybės vizija. Vienas prancūzų
rašytojas, linkęs pritarti anarchizmui, rašė, kad anarchizmas turi platų
užpakalį kaip ir popierius, jis ištveria viską18.
Egzistuoja daug anarchizmo atspalvių. Tačiau mane šiuo atveju domina tik viena pakraipa
Bakunino anarchizmas. Šis autorius 1865 m. anarchistų manifeste paskelbė, kad tam,
kad būtum anarchistas, pirmiausia reikia būti socialistu. Taip pat
mane domina Adolpho Fischerio, vieno iš šieno rinkos maišto (1886) kankinių,
anarchizmas; jis teigė, kad kiekvienas anarchistas yra socialistas, bet nebūtinai
kiekvienas socialistas yra anarchistas19. Nuoseklus
anarchistas turi priešintis privačiai gamybos priemonių nuosavybei. Tokia
nuosavybė, cituojant garsiąją Proudhono frazę, tikrai yra vagystės forma20.
Bet nuoseklus anarchistas taip pat priešinsis vyriausybės vykdomam gamybos
organizavimui. Tai reiškia valstybinį socializmą, šalies pareigūnų įsakinėjimą
gamintojams, bei vadybininkų, mokslininkų, parduotuvių savininkų įsakinėjimą
parduotuvėje... Darbo klasės tikslas yra laisvė nuo išnaudojimo.
Šio tikslo nepasiekė ir negali pasiekti nauja valdančioji klasė, pakeisianti
buržuaziją. Jį gali realizuoti tik patys darbininkai, kai jie įsteigs darbininkų
tarybas ir taps savo produkcijos šeimininkais21. Šios pastabos cituojamos iš kairiojo marksisto Antono Pannekoeko
veikalo. Manau, kad svarbu pažymėti, jog radikalus marksizmas, tas, kurį Leninas
yra pavadinęs vaikišku ultrakairumu22, susilieja su
anarchistinėmis srovėmis. Leiskite man pateikti dar vieną kairiojo marksizmo ir
socialistinio anarchizmo pavyzdį. Štai jums revoliucinio socializmo apibrėžimas:
Socialistas
revoliucionierius teigia, kad valstybinė nuosavybė tiesiausias kelias į
biurokratinį despotizmą. Mes paaiškinome, kodėl valstybė negali demokratiškai
kontroliuoti pramonės. Pramonę demokratiškai valdyti ir kontroliuoti gali tik
darbininkai, renkantys iš savo tarpo pramonės administracijos komitetus. Socializmas bus
fundamentali industrinė sistema; jos šalininkai bus susiję su industrija. Taigi tie,
kurie visuomenėje plėtoja socialinę ir darbinę veiklą, bus tiesiogiai atstovaujami
vietinėse ir centrinėse pramonės tarybose socialinės administracijos įstaigose.
Taigi šių delegatų galios priklausys nuo tų, kurie dirba, ir jie žinos, ko reikia
bendruomenei. Kai susirinks administracinis pramonės centro komitetas, jis reprezentuos
kiekvieną socialinės veiklos fazę. Vadinasi, kapitalizme susiformavusią politinę ar
geografinę valstybę pakeis socialistinis pramonės administravimo komitetas. Perėjimas
iš vienos socialinės sistemos į kitą bus socialinė revoliucija. Politinė
valstybė istoriškai reiškia viešpataujančiųjų klasių žmonių valdžią;
Socialistinė Respublika turės pramonės valdžią, veikiančią visos
bendruomenės vardu. Pirmoji valdymo forma reiškė ekonominį ir politinį daugumos
pajungimą; antroji reikš ekonominę laisvę visiems todėl tai bus tikroji
demokratija23.
Šios citatos yra paimtos iš knygos, pavadintos Valstybė:
jos kilmė ir funkcijos, parašytos Williamo Paulo 1917 m., dar prieš Lenino Valstybę
ir revoliuciją, jo libertariškiausią veikalą.
Williamas Paulas buvo vienas iš Didžiosios
Britanijos komunistų partijos kūrėjų, vėliau šios partijos žurnalo leidėjas.
Įdomu, kad jo pateikta valstybinio socializmo kritika panaši manau, labai panaši
į libertarinę anarchistų doktriną, ypač teiginiu, kad valstybė privalo išnykti,
būti pakeista darbininkiškos visuomenės organizacijos pačiame socialinės revoliucijos
procese. Proudhonas 1851 m. rašė, kad tai, į ką mes keičiame valdžią, yra
industrinė organizacija; galima pacituoti daug panašių komentarų. Tokia iš esmės yra
pamatinė revoliucionierių anarchistų idėja.
Dar svarbiau už faktą, kad galima pacituoti daug
panašių pareiškimų, yra tai, kad šios idėjos buvo keletą kartų įgyvendintos
spontaniškais revoliuciniais veiksmais, pavyzdžiui, Vokietijoje ir Italijoje po Pirmojo
pasaulinio, karo ir Katalonijoje 1936-aisiais.
Galima įrodinėti, bent aš taip darysiu, kad
tarybų komunizmas (council communism) remiantis minėtąja ilga citata yra
natūrali revoliucinio socializmo forma industrinėje visuomenėje. Reflektuojamas
intuityvus supratimas, kad demokratija yra didi apgaulė, kai industrinė sistema yra kaip
nors kontroliuojama autokratinio elito nesvarbu, ar tai būtų savininkai,
vadybininkai, technokratai, partija, valstybinė biurokratija ar dar kas nors. Klasikinių
liberaliųjų idealų, kuriuos taip pat yra puoselėję Marxas, Bakuninas ir visi tikri
revoliucionieriai, autoritarinio dominavimo sąlygomis negalima įgyvendinti. Žmonija,
kitais žodžiais tariant, nebus laisva tam, kad domėtųsi, kurtų ir iki tobulumo
išplėtotų savo potencialą; darbininkas liks pažemintu žmogaus fragmentu, instrumentu
gamybiniame procese, kontroliuojamame iš viršaus. Remiantis šiuo požiūriu,
revoliucinio libertarinio socializmo idėjos buvo nugrimzdusios paskutiniojo pusšimčio
metų industrinėse visuomenėse. Dominuojančios ideologijos buvo valstybinis socializmas
ir valstybinis kapitalizmas.
Bet per paskutiniuosius pora metų būta įdomaus
atgimimo. Mano cituotos Antono Pannekoeko tezės buvo paimtos iš
radikalios prancūzų darbininkų grupės brošiūros24, o Williamo Paulo pastabos apie revoliucinį socializmą cituojamos
Walterio Kendallo pranešime, skaitytame 1969 m. Anglijos Šefildo mieste vykusioje
nacionalinėje konferencijoje apie darbininkų kontrolę25.
Abi šios grupės reprezentuoja kai ką svarbaus.
Darbininkų kontrolės judėjimas Anglijoje per kelerius pastaruosius metus tapo didele
jėga. Šį judėjimą sudaro keletas didžiausių profsąjungų, tokių kaip Jungtinė
inžinierių ir liejyklų darbininkų profsąjunga, tai antra pagal dydį profsąjunga
Anglijoje, ji prisiėmė minėtuosius principus kaip idėjinį pamatą. Šio judėjimo
nariai surengė ne vieną sėkmingą konferenciją ir paskelbė įdomios propagandinės
literatūros. Panašūs procesai vyksta ir žemyninėje Europoje. 1968 m. gegužės mėnuo
Prancūzijoje, Vokietijoje ir Anglijoje paskatino domėjimąsi tarybų komunizmu ir
panašiomis idėjomis, taip pat ir kitomis libertarinio socializmo formomis. Nenuostabu,
kad Jungtinės Valstijos jose egzistuoja labai konservatyvi ir ideologizuota
visuomenė liko sąlygiškai nepaliestos šių srovių. Šaltojo karo mitologijos
erozija bent jau daro įmanomą diskusiją kai kuriais klausimais. Jei dabartinė
represijų banga būtų atmušta, jei kairieji nugalėtų polinkį į savižudybę ir
susitelktų ties paskutiniojo dešimtmečio pasiekimais, problema, kaip demokratiškai
organizuoti industrinę visuomenę, demokratiškai kontroliuojamą ir darbo vietose, ir
bendruomenėje, turėtų tapti pagrindinis intelektinių svarstymų objektas tiems, kurie
supranta šiuolaikinės visuomenės problemas. Prasidėjus masiniam judėjimui už
revoliucinį libertarinį socializmą to aš tikiuosi, spekuliacijos turėtų
virsti veiksmais.
Atrodytų donkichotiška priskirti marksizmą ir
anarchizmą tai pačiai rubrikai, kaip aš padariau prisiminkime praėjusio
šimtmečio anarchistų ir marksistų priešpriešą pradedant nuo Marxo ir Engelso
susipriešinimo su, tarkime, Bakuninu ir Proudhonu. XIX a. jų požiūriai į valstybę
buvo skirtingi, bet tam tikru atžvilgiu taktiniai. Anarchistai buvo įsitikinę, kad
kapitalizmą ir valstybę reikia sugriauti kartu. Engelsas 1883 m. laiške paprieštaravo
šiai minčiai taip:
Anarchistai
viską apverčia aukštyn kojom. Jie skelbia, kad proletarų revoliucija turi prasidėti
sunaikindama politinę valstybės organizaciją... Tačiau ją tokiu metu sugriauti
reikštų sugriauti organizmą, kurio teikiamomis priemonėmis pergalingasis proletariatas
galėtų įtvirtinti savo naujai užkariautą valdžią, pašalinti kapitalistinę
priešpriešą ir įvykdyti visuomenės ekonominę revoliuciją be jos pergalė
baigtųsi nauju sutriuškinimu ir masinėmis darbininkų skerdynėmis, panašiomis į
įvykusias po Paryžiaus komunos.26
Manau, teisinga būtų
pasakyti, kad Paryžiaus komuna reprezentavo libertarinio socializmo, ar, jei norite,
anarchizmo idėjas, ir Marxas, žinoma, apie tai rašė su dideliu entuziazmu. Komunos
patirtis jam faktiškai leido modifikuoti savo valstybės vaidmens sampratą ir perimti
anarchistiškesnę perspektyvą, siejamą su socialine revoliucija tai pastebima,
tarkime, 1872 m. Komunistų partijos manifesto leidimo pratarmėje27.
Taip, žinoma, kad komuna buvo paskandinta kraujyje,
o anarchistinės komunos Ispanijoje sutriuškintos fašistų ir komunistų armijų. Ir
galima teigti, kad labiau diktatoriškos struktūros būtų apsaugojusios revoliuciją nuo
priešiškų jėgų. Bet aš tuo labai abejoju. Galiausiai Ispanijos atvejis rodo, kad
nuoseklesnė libertarinė politika būtų suteikusi vienintelį šansą apginti
revoliuciją. Žinoma, apie tai galima būtų pasakoti ilgas
istorijas, taigi nenoriu išsiplėsti, bet galiausiai tampa aišku, kad po pastarojo
pusšimčio metų įvykių būtų naivu neįžiūrėti tiesos Bakunino nuolat kartotuose
perspėjimuose, jog raudonoji biurokratija įrodys esanti pati niekšiškiausia
ir pavojingiausia mūsų šimtmečio apgaulė28. Kartą 1870 m. jis pasakė: Pasodinkite patį radikaliausią
revoliucionierių į visos Rusijos sostą arba suteikite jam diktatoriaus galią [...] ir
mažiau kaip po metų jis taps blogesnis už patį carą29.
Šiuo atžvilgiu Bakuninas buvo labai įžvalgus, ir
toks kairiųjų atstovų perspėjimas vis pasikartodavo. Pavyzdžiui,
paskutiniame devyniolikto amžiaus dešimtmetyje anarchosindikalistas Fernandas Pelloutier
paklausė: Bet argi pereinamojo tipo valstybė privalo būtinai ir neišvengiamai
iškęsti kolektyvistinio kalėjimo etapą? Ar ji negalėtų būti grindžiama
libertariniais principais, apribotais tik gamybos ir vartojimo reikmėmis, ir
nusikračiusi politinių institucijų?30
Netvirtinu turįs atsakymą į šį klausimą, bet
manau, kad pakankamai aišku, jog, jei atsakymas yra teigiamas, tikimybė, kad įvyks
tikrai demokratinė revoliucija, įgyvendinsianti humanistinius kairiųjų idealus, yra
gana maža. Mano manymu, Martinas Buberis gana glaustai apibūdino
šią problemą: Kalbant apie daiktų prigimtį, negalima tikėtis, kad medelis,
paverstas lazda, toliau lapotų.31 Tik dėl šios
priežasties yra svarbu, kad galingas revoliucinis judėjimas egzistuotų Jungtinėse
Valstijos, jei norime, kad būtų galimybių rastis demokratiniams socialiniams radikalaus
pobūdžio pasikeitimams bet kur kapitalistiniame pasaulyje. Panašias pastabas, be abejo,
galima pritaikyti ir Rusijos imperijai.
Iki gyvenimo pabaigos Leninas
pabrėždavo idėją, kad elementari marksizmo tiesa yra ta, jog socializmo pergalei
reikia jungtinių išsivysčiusiose šalyse gyvenančių darbininkų pastangų32. Pagaliau jai reikia, kad spaudimas iš vidaus trukdytų
didiesiems pasaulinio imperializmo centrams įvykdyti kontrrevoliucinį puolimą. Tik
tokios galimybės leis revoliucijoms nugalėti prievartines valstybės institucijas,
stengiantis pereiti prie tiesioginės demokratinės ekonomikos kontrolės.
Vėlgi leiskite man apibendrinti. Aš minėjau du
diskusijos apie valstybę atsparos taškus: klasikinį liberalizmą ir libertarinį
socializmą. Ideologiškai jie atstovauja tam pačiam požiūriui kad valstybės
funkcijos yra represyvios ir valstybės veiksmai turi būti apriboti. Libertarinio
socializmo atstovai žengia toliau tvirtindami, kad valstybės galia turi būti eliminuota
ir pakeista demokratine industrinės visuomenės organizacija su tiesiogine visų
institucijų liaudies kontrole per žmones, kurie dirba šių institucijų darbą ar yra
tiesiogiai jo veikiami, daugybę darbininkų tarybų, vartotojų tarybų, komunų
asamblėjų, regioninių federacijų ir t. t., kuriose atstovaujama tiesiogiai ir yra
galimybė jas keisti, taigi atstovaujantieji yra tiesiogiai atsakingi už aiškiai
apibrėžtą ir integruotą socialinę grupę, kurios vardu pasisako aukštesnės tvarkos
organizacijoje, tai akivaizdžiai skiriasi nuo mūsiškės atstovavimo sistemos.
Į viršų
KONTRARGUMENTAI
Labai teisinga būtų paklausti, ar tokia sistema
yra tikėtina sudėtingoje aukštų technologijų visuomenėje. Kontrargumentus galima
skirstyti į dvi pagrindines kategorijas. Pirmoji kategorija yra ta, kad tokia
organizacija priešinga žmogaus prigimčiai, o antroji kategorija griežtai teigia,
kad tai nesuderinama su efektyvumo (efficiency) poreikiais. Norėčiau trumpai
nusakyti kiekvieną kategoriją.
Pažvelkime į pirmąjį kontrargumentą kad
laisva visuomenė yra priešiška žmogaus prigimčiai. Dažnai klausiama, ar žmonės iš
tikrųjų nori laisvės, ar jie trokšta kartu su laisve užgriūvančios atsakomybės, ar
jiems labiau patiktų būti valdomiems geranoriško šeimininko. Esamo valdžios
pasiskirstymo apologetai nuosekliai pasisako už vieną ar kitą laimingo vergo idėjos
versiją. Prieš du šimtmečius Rousseau pasmerkė politinius ir
intelektinius sofistus, kurie ieškojo būdų užtemdyti tai, ką jis teigė būtent
kad esminis ir išskirtinis žmonijos turtas yra laisvė: Jie priskiria žmonėms
prigimtinį polinkį į tarnystę [...] nemąstančiųjų, kad laisvė yra tas pats kaip
nekaltybė ir dorybė, vertė yra juntama tol, kol jais žavimasi, o skonėjimasis jais
prarandamas tuo pat metu, kai jie praranda skonį33. Kaip
šio teiginio įrodymus jis pateikia visų laisvųjų gudrybes siekiant apsisaugoti nuo
priespaudos. Tiesa, Rousseau sako: tie, kuriems uždrausta gyventi laisvai,
nedaro nieko,
tik ištisai giriasi ramybe ja džiaugiasi surakinti grandinėmis... Bet kai aš matau
kitus, aukojančius malonumus, ramybę, turtą, galią ir patį gyvenimą dėl šios
vienintelės vertybės, kuri yra taip niekinama ją praradusiųjų; [...] kai aš matau
galybes visai nuogų laukinių, niekinančių europietišką pasitenkinimą ir
kenčiančių alkį, ugnį, kalaviją ir mirtį tam, kad tik išsaugotų savo
nepriklausomybę, aš nemanau, kad vergai nesupranta laisvės34
Tai komentaras, kurį turbūt galėtume
interpretuoti šiuolaikiškai.
Panašiai samprotavo Kantas po keturiasdešimties
metų. Jis prisipažino negalįs teigti, kad žmonės nėra subrendę laisvei,
pavyzdžiui, kokio nors pono baudžiauninkai.
Jei bus taip
mąstoma, laisvės niekad nepasieksime; neįmanoma pasiekti laisvės brandos negavus jos;
reikia būti laisvam, kad galėtum suprasti, kaip laisvai ir našiai naudotis savo
galiomis. Pirmieji bandymai, žinoma, bus brutalūs ir lems skausmingesnį ir
pavojingesnį būvį už tą, kuris prieš tai egzistavo viešpatavimo sąlygomis, bet
taip pat suteiks apsaugą nuo išorinio valdymo. Kad ir kaip būtų, sąmoningumą galima
pasiekti tik per patirtį, ir laisvė yra būtina, kad būtų įmanoma tą patirtį kaupti
[...] Priimdami principą, jog laisvė yra bevertė kontroliuojamiesiems ir kad galima
jiems tą laisvę amžinai uždrausti, jie sulaužo patį Dievo, sukūrusio žmogų
laisvą, įstatymą35.
Ši citata yra įdomi dėl savo konteksto. Kantas
teroro metu gynė Prancūzijos revoliuciją nuo tų, kurie įrodinėjo, kad tai ženklas,
jog masės nėra pasiruošusios laisvės malonei. Manau, jo pastabos yra svarbios ir
šiandien. Nė vienas racionaliai mąstantis žmogus nepritars prievartai ir terorui,
ypač terorui porevoliucinėse valstybėse, kurių valdžia pateko į nuožmių autokratų
rankas ir ne sykį buvo pasiekusi neapsakomą laukiniškumo lygį. Tuo pat metu joks
supratingas ar humaniškas žmogus per greitai nepasmerks prievartos, kuri dažnai
atsiranda, kai po ilgos priespaudos masės pakyla prieš savo pavergėjus ar žengia
pirmuosius žingsnius į laisvę bei socialinę rekonstrukciją.
Tik keleriais metais anksčiau už Kantą Humboldtas
išsakė požiūrį, labai panašų į kantiškąjį. Jis taip pat teigė, kad laisvė ir
įvairovė yra veiksniai, žmogaus savirealizacijos sąlygos:
Niekas taip
nebrandina laisvei, kaip pati laisvė. Ši tiesa gal nėra suprantama tiems, kurie dažnai
tokiu nebrandumu pateisindavo besitęsiančią priespaudą. Bet man atrodo, kad ji
išsirutulioja iš pačios žmogaus prigimties. Nesugebėjimas būti laisvam gali kilti
tik iš intelektinės ir moralinės valdžios troškimo; šios galios padidinimas yra
vienintelis tų troškimų išsipildymas; bet tai yra prielaida panaudoti valdžią, o
valdžios panaudojimas yra laisvės, pažadinančios spontanišką veikimą, prielaida.36
Tie, kurie šių dalykų
nesupranta, sako Humboldtas, teisingai gali būti įtariami žmogaus prigimties
nesuvokimu ir siekiu paversti žmones mašinomis37.
Rozos Luxemburg broliška ir prielanki bolševikų
ideologijos ir praktikos kritika buvo labai panaši. Tik aktyvus masių dalyvavimas
savivaldoje ir socialinėje rekonstrukcijoje gali atnešti tai, ką ji vadino dvasine
transformacija masėms, šimtmečius pažemintoms buržuazijos valdymo; vien tik jų
kūrybinė patirtis ir spontaniškas veikimas galėtų išspręsti milijardus problemų,
kuriant libertarinę socialistinę visuomenę. Be to, ji teigė, kad
istoriškai tikro revoliucinio judėjimo klaidos yra vaisingesnės už protingiausio
Centro komiteto neklaidingumą38. Manau, kad šios tezės
gali būti tiesiogiai paverstos paraleline dvasingos (soulful) korporacijos
ideologija, dabar gana populiaria Amerikos akademiniuose sluoksniuose. Pavyzdžiui, Carlas
Kaysenas rašo:
Savininkų
agentai nebesiekia maksimalizuoti investicijų teikiamo pelno, vadybininkai nebebus
atsakingi akcininkams, įdarbintiesiems, vartotojams, visai visuomenei ir, tai
svarbiausia, pačiai firmai kaip institucijai [...] Nebėra godumo apraiškų, nėra
pastangų spausti darbininkus ar bendruomenę, siekiant padidinti verslo pelningumą.
Moderni korporacija yra dvasinė korporacija.39
Taip pat ir valdanti partija yra dvasinė partija,
ir abiem atvejais tie, kurie reikalauja žmonių paklusnumo geranoriškoms autokratijoms,
manau, pagrįstai gali būti apkaltinti troškimu paversti žmones mašinomis.
Nemanau, kad norint įrodyti argumentus, kuriuos
pateikia Rousseau, Kantas, Humboldtas, Luxemburg ir daugybė kitų, dabartyje reikėtų
ieškoti mokslinių įrodymų. Juos įrodyti galima tik remiantis patirtimi bei intuicija.
Galima taip pat pagalvoti apie socialinius dviejų požiūrių padarinius: vieno atstovai
tvirtina, kad žmonės gimsta būti laisvi, o kito jog jie gimsta tam, kad būtų
valdomi geranoriškų autokratų.
Ką galima pasakyti apie antrąjį kontrargumentą,
efektyvumo klausimą? Ar demokratinė industrinės sistemos kontrolė, nusileidžianti iki
žemiausių funkcinių pakopų, yra nesuderinama su efektyvumu? Tokie argumentai
grindžiami keleriopai. Pavyzdžiui, kai kurie tvirtina, kad centralizuotas valdymas yra
technologinė būtinybė, bet aš manau, kad atidžiau pažvelgus šis argumentas gerokai
susilpnėja. Technologijos vadybininkų grupei teikiama dalykinė informacija per tą
patį laiką galėtų būti perduota visiems darbuotojams. Technologija, kuri sugebėtų
eliminuoti bukinantį darbą, paverčiantį žmones specializuotais darbo instrumentais,
galėtų suteikti jiems poilsio ir studijavimo galimybę tam, kad jie išmoktų
racionaliai panaudoti tą informaciją. Žvelgiant dar toliau, pats
ekonominis elitas, nuo kurio dvasingumas varvėte varva prisiminus Ralpho
Milibando frazę yra suvaržytas sistemos, kurioje jis funkcionuoja tam, kad
organizuotų gamybą dėl savaime suprantamų tikslų galios, augimo, pelno, bet ne
tam, kad būtų patenkinti prigimtiniai žmogaus poreikiai, kurie kritiškai gali būti
išreikšti tik kolektyviškai40. Teiginys, kad sprendimai,
priimti paties kolektyvo, reflektuos gamybos poreikius ir interesus, yra taip pat, o gal
net labiau priimtinas už teiginį, kad sprendimus dėl gamybos gali priimti tik įvairūs
dvasingi elitai.
Kad ir kaip būtų, sunkoka rimtai ginčytis apie
efektyvumą visuomenėje, kuri skiria milžiniškus resursus švaistymui ir destrukcijai.
Kaip visiems žinoma, pats efektyvumo konceptas varva ideologija. Prekių maksimalizavimas
vargu ar yra vienintelė padorios egzistencijos galimybė.
Į viršų
VALSTYBINIS SOCIALIZMAS IR VALSTYBINIS
KAPITALIZMAS
Nagi, pagaliau pereikime prie trečiosios ir
ketvirtosios pozicijos, bolševizmo arba valstybinio socializmo ir valstybinio
kapitalizmo. Bandysiu įrodyti, kad jie turi bendrų bruožų ir įdomiai nukrypsta nuo
klasikinių liberalių idėjų, vėliau tapusių libertarinio socializmo idėjomis. Aš
susirūpinęs mūsų visuomene, tad leiskite man pasidalyti su jumis keliomis įžvalgomis
apie valstybės vaidmenį, jos galimą evoliuciją ir ideologines prielaidas, kurios lydi,
o kartais maskuoja šiuos fenomenus. Pradėdami galime išskirti dvi valstybės sistemas:
politinę ir ekonominę. Pirmajai priklauso žmonių renkami atstovai, kurie užsiima
viešąja politika; antroji iš principo yra privačios galios sistema sistema
privačių imperijų, nepriklausomų nuo viešosios kontrolės, nebent tolimais ir
netiesioginiais ryšiais, tokia yra feodalinė diduomenė ar totalitarinė diktatūra.
Šitoks visuomenės organizavimas sukelia keletą tiesioginių padarinių. Pirmasis yra
tai, kad subtiliu būdu autoritariškai pavergiamas labai didelių žmonių masių,
pavaldžių įsakymams iš viršaus, protas. Aš manau, kad tai daro didelį poveikį
bendriems kultūriniams bruožams: tikėjimui, kad privalu paklusti savavališkam diktatui
ir sutikti su autoritetu. Kalbant apie pastarųjų metų jaunimo judėjimą jaudina ir yra
svarbu tai, kad jie meta iššūkį ir ima griauti šiuos autoritarinius modelius.
Antras svarbus faktas yra tai, kad viešosios
publikos kontrolei pavaldžių sprendimų sritis gana siaura. Pavyzdžiui, į ją neįeina
teisminės ir apskritai centrinės institucijos išsivysčiusioje industrinėje
visuomenėje visa komercinė, industrinė ir finansinė sistema.
Trečias faktas yra tai, kad net siaurą sritį,
kurioje sprendimai priimami demokratiškai, privačios galios centrai labai stipriai
veikia gerai matomais būdais per medijų, politinių organizacijų kontrolę, ar
paprastomis ir tiesioginėmis priemonėmis, remdami pačias parlamentarizmo sistemos
viršūnes o tai tikrai daroma. Neseniai pasirodžiusioje
Richardo Barneto studijoje apie keturis šimtus sprendimų priėmėjų pokarinėje
nacionalinio saugumo sistemoje jis teigia, kad daugiausia jų yra atėję iš
vykdomosios valdžios ir teismo kontorų Niujorke, Vašingtone, Detroite, Čikagoje ir
Bostone, nutolusių viena nuo kitos per šauksmo nuotolį41.
Ir visos kitos studijos rodo tą patį.
Trumpai tariant, kapitalistinė demokratinė sistema
veikia labai siauruose rėmuose, ir net šiuose rėmuose jos funkcionavimui milžinišką
įtaką daro koncentruotos privačios galios bei autoritariniai ir pasyvūs mąstymo
modeliai, kurie yra veikiami autokratinių institucijų, tokių kaip įmonės. Reikia
pabrėžti truizmą, kad kapitalizmas ir demokratija yra beveik nesuderinami dalykai.
Įdėmus žvilgsnis, manyčiau, dar labiau patvirtins šią išvadą. Politinėje ir
industrinėje sistemoje vyksta kontrolės centralizavimo procesai. Jei kalbėsime apie
politinę sistemą visose parlamentinėse demokratijose, ne tik mūsiškėje, po Antrojo
pasaulinio karo žlunga parlamento vaidmuo formuojant politiką. Kitais žodžiais
tariant, vykdomosios valdžios funkcijos stiprėja, kai ima ryškėti valstybės
funkcijos. Ginkluotųjų pajėgų komitetas prieš porą metų
kongreso rolę nusakė kaip kartais niurzgiančio, bet dažniausiai švelnaus dėdės,
kuris skundžiasi pašėlusiai papsėdamas pypkę, bet galiausiai, kaip tikėtasi,
pasiduoda, vaidmenį42.
Rūpestingai išstudijavę civilinius ir karinius
sprendimus po Antrojo pasaulinio karo, matome, kad tokia percepcija visai teisinga. Senatorius Vandenbergas prieš dvidešimt metų prisipažino bijąs,
kad Amerikos vykdomosios valdžios viršūnė netaptų pasaulinio karo dievais numeris
vienas43. Tada tai ir vyko. Aiškiausias to ženklas yra
1965 m. vasarį priimtas sprendimas eskaluoti konfliktą Vietname ciniškai nepaisant
rinkėjų valios. Šis incidentas puikiai atskleidžia publikos vaidmenį sprendžiant
taikos bei karo klausimu, ir publikos vaidmenį, apskritai kalbant apie pagrindines
viešosios politikos kryptis; taip pat kelia įtarimą tai, kad į elektoratą nekreipiama
dėmesio sprendžiant svarbiausius nacionalinės politikos klausimus.
Deja, negali savo balsu atleisti sukčiaus, nes
niekad už jį ir nebalsavai. Korporacijų valdytojai, korporacijų teisininkai ir t. t.,
kurie užtektinai paremia vykdomąją valdžią (vis aktyviau dalyvaujant universiteto
išaugintai vadybininkų kartai), lieka valdžioje vis tiek, kad ir ką išrinktum. Be to,
įdomu, kad šiam valdančiajam elitui visiškai aiškus jo socialinis vaidmuo.
Pavyzdžiui, Robertas McNamara, žmogus, tarp liberalų plačiai išliaupsintas dėl savo
humaniškumo, techninio nuovokumo ir karinės kontrolės kampanijos. Jo požiūris į
socialinę organizaciją, aš manau, daug ką paaiškina. Jis sako: Gyvybinius
sprendimus [...] ypač kalbant apie politinius reikalus, turi priimti viršūnės. Ir
toliau įrodinėja, kad tai aiškiai dieviškas imperatyvas:
Dievas [...]
yra aiškiai demokratiškas. Jis visiems išdalija protą, bet visai teisėtai tikisi iš
mūsų produktyvaus ir konstruktyvaus tos dovanos panaudojimo. Tai štai apie ką moko
vadyba [...] Vadyba pagaliau yra pats kūrybingiausias iš visų menų, nes jos
tarpininkas yra pats žmogus. Reali grėsmė demokratijai kyla [...] iš nepakankamos
vadybos [...] Nepakankamai valdyti realybę nereiškia suteikti jai laisvę. Tai paprastai
reiškia leidimą kitoms jėgoms nei protas skaidyti realybę [...] Jei protas nevaldo
žmogaus, pastarasis netenka savo potencialo44
Taigi protas turi būti identifikuojamas kaip
viršūnėse vadybininkų priimamų sprendimų centralizacija. Liaudies (popular)
dalyvavimas priimant sprendimus yra grėsmė laisvei, proto prievartavimas. Protas yra
įkūnijamas autokratinėse, griežtai valdomose institucijose.
Šių institucijų, kuriose
žmogus gali funkcionuoti efektyviausiai, stiprinimas, jo žodžiais tariant, yra
didysis mūsų laikų žmonijos nuotykis45.
Apie tokius dalykus kalbama tam tikroje aplinkoje, ir
tai yra autentiškas techninės inteligentijos, liberalios inteligentijos, technokratinio
korporacijų elito balsas šiuolaikinėje visuomenėje. Paraleliniai procesai vyksta ir
ekonominio gyvenimo centralizavime. Nesename Federalinės prekybos komisijos (FTC)
pranešime sakoma, kad iki 1968 m7 pabaigos du šimtai didžiausių pramoninių
korporacijų kontroliavo daugiau kaip 60 procentų visos pramonės turimų lėšų.
Antrojo pasaulinio karo pradžioje tokį pinigų kiekį dalijosi daugiau kaip tūkstantis
korporacijų. Pranešime teigiama, kad mažas didžiųjų
konglomeratinių pramonės kompanijų elitas godžiai ryja Amerikos verslą ir smarkiai
žlugdo laisvosios rinkos konkurencingumą46.
Be to, šie du šimtai kompanijų yra iš dalies
susijusios viena su kita ir su kitomis korporacijomis taip, kad būtų neleidžiama ar
trukdoma nepriklausomai elgtis sprendžiant rinkos klausimus.
Vienintelis naujas dalykas, kalbant apie tokius
tyrimus, yra jų šaltinis: FTC; šie tyrimai artimi kairiųjų liberaliųjų Amerikos
visuomenės kritikų klišėms.
Galios centralizacija taip pat turi tarptautinę
dimensiją. Pažymėta cituoju iš Foreign Affairs, kad
labai produktyvios JAV įmonės užsienio šalyse kartu paėmus užima trečią vietą
tarp pasaulio ekonomikų, nusileisdamos tik Jungtinėms Valstijoms ir Sovietų
Sąjungai47.
Šiame dešimtmetyje, susidarius esamai padėčiai,
daugiau kaip pusė britų eksportuojamų prekių bus pagaminta amerikiečių kompanijose,
ir tai labai koncentruotos investicijos. Keturiasdešimt procentų tiesioginių
investicijų Vokietijoje, Prancūzijoje ir Britanijoje priklauso trims firmoms
amerikiečių firmoms. George'as Ballas paaiškino, kad integruotos pasaulinės
ekonomikos, kurioje dominuotų amerikietiškasis kapitalas kitais žodžiais,
imperija, sukūrimas nėra ideali pypkę papsinčiojo svajonė, bet blaivi prognozė.
Tai vaidmuo, kurį, kaip jis sako, mus privers vaidinti mūsų pačių ekonominiai
imperatyvai juos vykdant pagrindinis instrumentas bus daugiatautė korporacija.
Ballas mano, kad per tokias daugiatautes korporacijas tapo įmanoma naudotis pasauliniais
resursais maksimaliai efektyviai. Šios daugiatautės
korporacijos, kaip jis teigia, yra naudingos federalinei valdžiai, jos pasaulinėms
operacijoms ir rinkoms mobilizuojant resursus, be to, naudojasi Amerikos ginkluotųjų
pajėgų užnugariu48.
Nesunku atspėti, kas gaus naudą iš integruotos
pasaulinės ekonomikos ji yra šių amerikietiškų tarptautinių pasaulio ekonominių
institucijų veiklos sritis.
Na gerai, šiame diskusijos etape reikia užsiminti
apie komunizmo šmėklą. Kokia grėsmę šiai sistemai kelia komunizmas? Kad būtų
galima atsakyti į šį klausimą aiškiai ir įtikinamai, reikia pažvelgti į plačią
Woodrowo Wilsono fondo ir Nacionalinės planavimo asociacijos studiją Amerikos
užsienio politikos politinė ekonomija, labai svarbią knygą. Ją sudarė
reprezentatyvus mažojo elito segmentas, elito, kuris nustato reikalavimus bet kam, kas
formaliai kalbant, yra valdžioje. Jos poveikis toks stiprus, tarsi tai būtų Amerikos
valdančiosios klasės manifestas. Čia pirminė komunizmo grėsmė
apibrėžiama kaip ekonominė komunistų galios transformacija, daroma tokiu būdu, kuris
atimtų norą ir galimybes papildyti Vakarų industrinę ekonomiką49.
Tai pagrindinė komunizmo grėsmė. Komunizmas, trumpai tariant, atima mažai
išsivysčiusioms šalims norą ir galimybes funkcionuoti pasaulinio kapitalizmo
ekonomikoje panašiai atsitiko Filipinuose, kurie po septyniasdešimt penkių Amerikos
dominavimo metų liko klasikine kolonijine ekonomika. Ši doktrina paaiškina, kodėl
britų ekonomistė Joan Robinson Amerikos kryžiaus žygį prieš komunizmą vadina
kryžiaus žygiu prieš plėtrą.
Šaltojo karo ideologija ir tarptautinis komunistų
sąmokslas veikia kaip svarbus iš esmės propagandinis mechanizmas, kad ypatingu
istoriniu momentu būtų galima mobilizuoti paramą šiai ilgalaikei imperinei
iniciatyvai. Aš esu įsitikinęs, kad tai pagrindinė Šaltojo karo funkcija; tai
naudingas Amerikos visuomenės vadybininkų ir jų kolegų Sovietų Sąjungoje
mechanizmas, siekiant kontroliuoti gyventojus savo imperinėse sistemose. Aš manau, kad
Šaltojo karo gajumą galima iš dalies paaiškinti nauda dviejų didžiųjų pasaulio
sistemų vadybininkams.
Šį vaizdą papildo dar vienas, paskutinis elementas
tai auganti Amerikos visuomenės militarizacija. Kokia jos priežastis? Norėdami
atsakyti į šį klausimą, pažvelkime į Antrąjį pasaulinį karą ir prisiminkime, kad
prieš jį mus buvo ištikusi Depresija. Antrasis pasaulinis karas davė svarbią
ekonominę pamoką jis parodė, kad valdžios skatinama gamyba rūpestingai
centralizuotai kontroliuojamoje ekonomikoje gali nugalėti Depresijos padarinius. Aš manau, kad kaip tik tai turėjo omeny Charlesas E. Wilsonas, 1944
m. spėdamas, kad mes pokariniame pasaulyje turėsime permanentinę karo ekonomiką50. Bėda ta, kad kapitalistinėje ekonomikoje egzistuoja tik
keletas būdų, kuriais ją gali paveikti vyriausybė. Vyriausybė negali rungtis su
privačiomis imperijomis, todėl galima pasakyti, kad gamyba negali būti naudinga. Reikia
gaminti prabangos prekes ne kapitalą, ne naudingas prekes, tai būtų
konkurencinga. Deja, tik vienintelės kategorijos prabangos prekių gali būti prigaminta
be galo daug, staigiai suvartota, greitai iššvaistyta, neapsiribojant jokiais
apibrėžtais jų kiekiais. Mes žinome, kokia tai kategorija: karinė pramonė.
Visa tai puikiai aprašė verslo istorikas Alfredas
Chandleris. Jis apie Antrojo pasaulinio karo pamokas kalba taip:
Vyriausybė
turėjo daugiau išlaidų nei būtų prognozavęs didžiausias Naujojo kurso entuziastas.
Didžiausių sąnaudų produktai buvo sunaikinti ar palikti mūšių laukuose Azijoje ir
Europoje. Bet karo rezultatai atnešė šaliai neregėtai turtingą laikotarpį. Be to,
laivyno ir didžiulių armijų, kovojančių patį žiauriausią visų laikų karą,
rėmimas pareikalavo griežtos, centralizuotos nacionalinės ekonomikos kontrolės. Šios
pastangos atvedė korporacijų vadovus į Vašingtoną vykdyti vieno komplikuočiausių
poelgių ekonominio planavimo istorijoje. Ši patirtis sumažino ideologinę baimę dėl
valdžios vaidmens stabilizuojant ekonomiką.51
Reikia pabrėžti, kad tai konservatyvus
komentatorius. Galima būtų pridurti, kad, vykstant šaltajam karui, vyko Amerikos
visuomenės depolitizavimas ir buvo sukurta tokia psichologinė aplinka, kad valdžia gali
kištis iš dalies per mokesčių politiką, viešuosius darbus ir viešąsias paslaugas,
bet labai didele dalimi, žinoma, per karines išlaidas.
Tokiu būdu, pasinaudojant
Alfredo Chandlerio žodžiais, valdžia elgiasi kaip paskutinių priemonių
koordinatorė, kai vadybininkai yra nebeįgalūs palaikyti aukštos paklausos52.
Kaip rašo kitas verslo
istorikas, Josephas Monsenas, išprusęs korporacijos vadybininkas toli gražu nebijo
vyrausybės įsikišimo į ekonomiką, bet žvelgia į Naująją Ekonomiką kaip į
korporacijų auginimo techniką53.
Ciniškiausiai šias idėjas taiko viešai remiama
karo industrija. Maždaug prieš metus Washington Post išspausdino puikių
Bernardo Nossiterio straipsnių seriją. Jis pacitavo LTV Aerospace, vieno iš
didžiųjų naujų konglomeratų viceprezidento Samuelio F. Downerio žodžius, jis
paaiškino, kodėl pokariniame pasaulyje turi būti palaikoma militarinė tvarka. Tai
esminga, sako straipsnio autorius.
Jos [tvarkos
vert. past.] prekinis patrauklumas slypi krašto gynyboje. Tai vienas
patraukliausių būdų politikams pateisinti sistemą. Jei tu esi prezidentas ir tau
reikia kontrolinio faktoriaus ekonomikoje, tu negali parduoti Harlemo arba Wattso, bet
gali parduoti gynybą, naują aplinką. Mes rengiamės kelti gynybos biudžetą tol, kol
tie kalės vaikai Rusijoje lenkia mus. Amerikos žmonės tai supranta.54
Aišku, tie kalės vaikai iš tiesų nėra
aplenkę mūsų šiame mirtiname ir ciniškame žaidime, bet tai tik mažytis kliuvinys
minėtoms tezėms. Tada, kai reikės, mes visuomet galėsime pasekti Deano Rusko, Huberto
Humphrey ir kitų šviesulių pavyzdžiu ir griebtis ginklo prieš milijardą iki dantų
apsiginklavusių ir pasaulį užkariauti siekiančių kinų. Vėl norėčiau akcentuoti
šaltojo karo kaip šios sistemos vidaus kontrolės, paranojos ir psichozės klimato
plėtojimo technikos, vaidmenį, kai mokesčių mokėtojas yra pasiruošęs sumokėti
didžiules, nesibaigiančias subsidijas technologiškai išsivysčiusiems Amerikos
pramonės sektoriams ir korporacijoms, dominuojančioms šitoje vis labiau centralizuotoje
sistemoje.
Žinoma, reikia pabrėžti, kad Rusijos imperializmas
taip pat nėra Amerikos ideologų išradimas. Jis labai realus, pavyzdžiui, čekams ir
vengrams. Išrandamos tik priemonės juo pasinaudoti, tarkime, taip padarė Deanas
Achesonas 1950 m., ir Waltas Rostowas 1960 m.; jie įrodinėjo, kad Vietnamo karas yra
Rusijos imperializmo pavyzdys. Panašiai pasielgė ir Johnsono administracija 1965 m.
ji teisino intervenciją į Dominiką Kinijos ir SSRS karinio bloko keliama grėsme. Ir Kennedy intelektualai, kurie, kaip savo straipsnyje Washington
Monthly pažymi Townsend Hoopes, buvo suklaidinti šaltojo karo įtampos
ir negalėjo pastebėti, kad nacionalinės revoliucijos Vietname triumfas nebūtų tapęs
Maskvos ir Pekino triumfu55. Tai
buvo pats įspūdingiausias dalies protingų žmonių apsikvailinimas pavyzdžiui,
Eugene'as Rostowas; jis neseniai pasirodžiusioje knygoje, labai išliaupsintoje
liberalių senatorių ir akademinių intelektualų, išvardijo keletą iššūkių
pasaulio tvarkai moderniojoje eroje: Napoleonas, Kaizeris Vilhelmas II, Hitleris, ir po
Antrojo pasaulinio karo įvykę visuotiniai streikai Italijoje bei Prancūzijoje [...]
pilietinis karas Graikijoje ir Pietų Korėjos bei Vietnamo puolimai. Per Rusiją me
patyrėme žiaurių išmėginimų, sakykime, Korėjoje ir Vietname, kai ji stengėsi
skleisti komunizmą kalaviju. Blogio jėgos nepaprastai didelės ir mes turime
drąsiai joms priešintis56.
Labai įdomi iššūkių pasaulio tvarkai seka:
Napoleonas, Kaizeris Vilhelmas, Hitleris, visuotiniai streikai Prancūzijoje ir Italijoje,
pilietinis karas Graikijoje ir Rusijos puolimas Pietų Vietname. Jei pagalvotume apie tai,
galėtume prieiti prie įdomių išvadų moderniosios istorijos studijose.
Visa tai būtų galima tęsti be galo. Aš spėju,
kad šaltasis karas yra labai funkcionalus tiek Amerikos elitui, tiek jų
sovietiniams kolegoms šie labai panašiai išnaudoja Vakarų imperializmą, kurio jie
neprasimanė, nes nusiuntė savo armiją į Čekoslovakiją.
Abiem atvejais, šaltasis karas yra svarbus
skleidžiant imperinę ideologiją, taip pat valdžios remiamai sistemai ir militarizuotam
valstybiniam kapitalizmui. Galima spėti, kad šios ideologijos iššūkiams bus
pasipriešinta, jei reikės, netgi jėga. Daugeliu atvejų amerikiečių visuomenė tikrai
atvira ir yra saugomos liberalios vertybės. Bet, kaip žino vargingai gyvenantys
žmonės, juodieji ir kitos etninės mažumos, liberalios išorės spindesys labai
skurdus. Markas Twainas sykį rašė, kad iš Dievo malonės mes
savo šalyje turime tris neginčijamai svarbius dalykus: žodžio laisvę, sąžinės
laisvę ir apdairumą, kuris leidžia niekada jų nepraktikuoti57.
Tie, kurie nėra apdairūs, turi sumokėti.
Griežtai kalbant, manau, teisinga bus pabrėžti,
kad korporacijų vadybininkų ir savininkų elitas taip pat valdo ekonomiką ir politinę
sistemą bent jau plačią jos sritį. Taip vadinami žmonės
pasinaudoja atsitiktiniu pasirinkimu tarp tų, kuriuos Marxas sykį pavadino
valdančiųjų klasių frakcijomis ir avantiūristais58.
Tie, kuriems šis apibūdinimas atrodo per šiurkštus, galbūt labiau mėgsta modernių
demokratinių teoretikų formuluotes kaip Josepho Schumpeterio, kuris palankiai nusako
moderniąją politinę demokratiją, kaip sistemą, kurioje elektorato problemų
sprendimas yra antrinis dalykas, ne toks svarbus, kaip išrinkimas žmonių, kurie turi
spręsti. Jis visai teisingai teigia, kad politinė partija
yra grupė, kurios nariai renkasi sutartinai veikti varžybose dėl politinės
valdžios. Jei to nebūtų, skirtingos partijos negalėtų priimti visiškai arba beveik
visiškai vienodų programų59. Tokie yra politinės
demokratijos privalumai, kaip juos supranta Schumpeteris.
Tai programa, kuriai abi partijos pritaria visiškai
arba beveik visiškai. Individai, besivaržantys dėl valdžios, išreiškia siaurą
konservatyvią ideologiją, daugiausiai šiek tiek pakeistus vieno ar kito korporacijų
elito sektoriaus interesus. Dabar tai akivaizdu, nebėra ko slėpti. Aš manau, kad šitai
paprasčiausiai glūdi korporacinio kapitalizmo sistemos viduje. Šie žmonės ir jų
atstovaujamos institucijos veikia valdžią, ir jų interesai yra nacionaliniai
interesai. Tai interesai, kuriems tarnauja, pirmiausia ir neatšaukiamai, užsienio
imperija ir augantis karinis valstybės kapitalizmas šalies viduje. Jei mes atšauktume
valdžią tai, manau, ir reikėtų padaryti, mes nebepritartume tam, kad šie
žmonės ir jų atstovaujami interesai valdytų ir vadovautų Amerikos visuomenei
ir grasintų savo pasaulinės tvarkos konceptais, savo įstatyminės, politinės ir
ekonominės didžiumos pasaulio plėtros kriterijais. Nors milžiniškos propagandos ir
mistifikacijų pastangos dedamos nutylėti šiuos faktus, jie lieka faktais.
Mes šiandien turime techninių ir materialinių
išteklių, tenkinančių gyvuliškus žmogaus poreikius. Mes neištobulinome kultūrinių
ir moralinių resursų arba demokratinių socialinio organizavimo formų,
leidžiančių humaniškai ir racionaliai panaudoti mūsų materialinį turtą ir
valdžią. Klasikinio liberalizmo idealus, išreikštus ir išplėtotus libertarinio
socializmo pavidalu, pasiekti įmanoma. Bet tik vykstant revoliuciniam judėjimui, kurio
šaknys glūdi plačiuose liaudies sluoksniuose ir kurio dalyviai yra pasiryžę
pašalinti represyvias ir autoritarines institucijas valstybines ir privačias. Tokio
judėjimo sukūrimas tai iššūkis mums, kurį turime priimti, jei norime atsikratyti
šiuolaikinės barbarybės.
1970, 2005
Noam Chomsky. TIKSLAI IR VIZIJOS. Straipsnių rinkinys. Iš
anglų kalbos vertė Kasparas Pocius. K.: KITOS KNYGOS, 2006.
1 Wilhelm
von Humboldt, Limits of State Action, J.W. Burrow, ed. (London: Cambridge
University Press, 1969), p. 68. (Atgal>>>)
2 Op.
cit., p. 76. (Atgal>>>)
3 Op.
cit., p. 19, 62 (Atgal>>>)
4 Op.
cit., p. 19. (Atgal>>>)
5 Op.
cit., p. 22. (Atgal>>>)
6 Cit.
pagal Marianne Cowan, ed., Humanist Without Portfolio: An Anthology (Detroit: Wayne
State University Press, 1964). (Atgal>>>)
7 Cit.
pagal Shlomo Avineri, The Social and Political Thought of Karl Marx (London:
Cambridge University Press, 1968), p. 142, komentarai iš Holy Family, žr. Robert
C. Tucker, ed., The Marx-Engels Reader, 2nd ed., (New York: W. W. Norton, 1972), p.
133135. (Atgal>>>)
8 Karl
Marx, Critique of the Gotha Program, op. cit., p. 388 . (Atgal>>>)
9 Karl
Marx, Capital, op. cit., p. 310. (Atgal>>>)
10 Rudolf
Rocker, Anarcho-Syndicalism: Theory and Practice (Oakland: AK Press, 2004), p. 10.
(Atgal>>>)
11 Karl
Polanyi, The Great Transformation: The Political and Economical Origins Of Our Time
(Boston: Beacon Press, 1957), p. 3. (Atgal>>>)
12 Op.
cit., p. 176. (Atgal>>>)
13 Cit.
pagal Karl Marx, Theories Of Surplus Value (Volume IV of Capital, (Moscow:
Progress Publishers, 1963), p. 346, 348, 349. (Atgal>>>)
14 Cit.
pagal Matin Buber, Paths In Utopia (Boston: Beacon Press, 1958), p. 19. (Atgal>>>)
15 Wilhelm
von Humboldt, Limits of State Action, p. 137. (Atgal>>>)
16 Jean-Jacques
Rousseau, First and Second Discourses, R. D. Masters, ed. (New York: St. Martin's
Press, 1964, p. 179. (Atgal>>>)
17 Wilhelm
von Humboldt, Limits of State Action, p. 99100. (Atgal>>>)
18 Cit.
pagal James Joll, The Anarchists (Boston: Little, Brown, 1965), p. 145145.
(Atgal>>>)
19 Cit.
pagal Daniel Guerin, Anarchism: From Theory To Practice (New York: Monthly Review,
1970), p. 12. (Atgal>>>)
20 Pierre-Joseph
Proudhon, What is Property? (New York: Howard Fertig, Inc., 1966), p. 12. (Atgal>>>)
21 Anton
Pannekoek Theses on The Fight of The Working Class Against Capitalism,
www.marxists.org/archive/pannekoe/1947/theses-fight.htm. (Atgal>>>)
22 Žr. V.
I. Lenin, Left-Wing Communism: An Infantile Disorder (Moscow: Progress Publishers,
1964). (Atgal>>>)
23 William
Paul, The State: It's Origins and Functions (Glasgow: Socialist Labour Press,
1918), p. 197198. (Atgal>>>)
24 Informations
Correspondance Ouvriere. (Atgal>>>)
25 www.whatnextjournal.co.uk/Pages/Newint/Kendall2.html.
(Atgal>>>)
26 www.marxists.org/archive/marx/works/1883/letters/83_04_18.htm.
(Atgal>>>)
27 Robert
C. Tucker, ed., The Marx-Engels Reader, p. 469470. (Atgal>>>)
28 Cit.
pagal Daniel Guerin, Anarchism: From Theory To Practice, p.25. (Atgal>>>)
29 Op.
cit.,p. 2526. (Atgal>>>)
30 Cit.
pagal Daniel Guerin, ed., No Gods, No Masters, (Oakland: AK Press, 1998) vol. 2, p.
55. (Atgal>>>)
31 Matin
Buber, Paths In Utopia, p. 127. (Atgal>>>)
32 Cit.
pagal Moshe Lewin, Lenin's Last Struggle (New York: Pantheon, 1968), p. 4. (Atgal>>>)
33 Jean-Jacques
Rousseau, First and Second Discourses, p. 164. (Atgal>>>)
34 Op.
cit., p. 165. (Atgal>>>)
35 Immanuel
Kant, Religion Within the Limits of Reason Alone, 1793, Book 4, Part 2, Section 3.
(Atgal>>>)
36 Wilhelm
von Humboldt, Limits of State Action, p. 143. (Atgal>>>)
37 Op.
cit, p. 18. (Atgal>>>)
38 www.marxists.org/archive/luxemburg/1904/questions-rsd/index.htm.
(Atgal>>>)
39 Carl
Kaysen, The Social Significance of the Modern Corporation, American Economic
Review, May 1957, p. 313314. (Atgal>>>)
40 Žr.
Ralph Miliband, The State in Capitalist Society (London: Weidenfield &
Nicolson, 1969). (Atgal>>>)
41 Richard
J. Barnet, The Economy of Death (New York: Atheneum, 1969), p. 97. (Atgal>>>)
42 House
Report 1406, 87th Cong., 2nd sess., 1962, p. 7. (Atgal>>>)
43 Arthur
H. Vandenberg, The Private Papers of Senator Vandenberg (Boston: Houghton-Mifflin,
1952), p. 504. (Atgal>>>)
44 Robert
McNamara, The Essence of Security (New York: Harper & Row, 1968), p. 109110.
(Atgal>>>)
45 Op.
cit.,, p. 110. (Atgal>>>)
46 Economic
Concentration, U.S. Senate, 91st Congress, 1st session (1969), Part 8A. (Atgal>>>)
47 Leo
Model, The Politics of Private Foreign Investment, Foreign Affairs, June 1967, p.
641. (Atgal>>>)
48 George
W. Ball, The Discipline of Power: Essentials of a Modern World Structure (Boston:
Atlantic Monthly Press, 1968). (Atgal>>>)
49 W. Y.
Elliot, ed., The Political Economy Of American Foreign Policy, (New York: Henry
Hold and Co., 1955), p. 42. (Atgal>>>)
50 Cit.
pagal Richard J. Barnet, The Economy of Death, p. 116. (Atgal>>>)
51 Alfred
D. Chandler, Jr., The Role of Business in the United States: A Historical Survey, Daedalus,
winter 1969, p. 36. (Atgal>>>)
52 Op.
cit. , p. 36. (Atgal>>>)
53 Joseph
Monsen, The American Business View, Daedalus, winter 1969, p. 162. (Atgal>>>)
54 Bernard
Nossiter, Arms Firms See Postwar Spurt, Washington Post, December 8, 1968,
pp. A1, A8. (Atgal>>>)
55 Townsend
Hoopes, The Nuremberg Suggestion, Washington Monthly, January 1970, p. 20.
(Atgal>>>)
56 Eugene
Rostow, Law, Power and the Pursuit For Power (Lincoln: University of Nebraska
Press, 1968), p. 13, 17, 47. (Atgal>>>)
57 Tom
Quirk , ed., Tales, Speeches, Essays and Sketches (New York: Penguin, 1994), p.
201. (Atgal>>>)
58 Robert
C. Tucker, ed., The Marx-Engels Reader, p. 630. (Atgal>>>)
59 Joseph
Schumpeter, Capitalism, Socialism And Democracy (New York: Harper & Row, 1950),
p. 269, 283. (Atgal>>>)
Į viršų
|
|