Kiek klaidžiosime po Tikrovės dykumą? Virtuali diskusija su filosofu S. Žižeku
teorija

zizek sveiki atvyke i tikroves dykuma       Leidykla „Kitos knygos“ neseniai išleido kairiojo filosofo Slavojaus Žižeko knygą „Sveiki atvykę į Tikrovės dykumą“. Šia proga „Kitų knygų“ leidykla ir Laisvasis universitetas (LUNI) rengia virtualią diskusiją su šios knygos autoriumi S. Žižeku. Diskusijos tema – šiuolaikinio pasaulio vystymosi trajektorijos per pastarąjį dešimtmetį, po 2001-ųjų rugsėjo 11-osios įvykių Niujorke.

 

       Renginys vyks rugsėjo 20 d., pirmadienį, 18:00 val., Šiuolaikinio meno centro (ŠMC) I aukšto skaitykloje. Jame dalyvaus „Kitų knygų“ leidėjas Gediminas Baranauskas ir knygos „Sveiki atvykę į Tikrovės dykumą“ vertėjos – filosofės Nida Vasiliauskaitė ir Audronė Žukauskaitė. Diskusiją moderuos filosofas Viktoras Bachmetjevas.

 

       Diskusija bus rengiama pasitelkiant „skype“ internetinio ryšio technologijas. Diskusijos dalyviai matys knygos autorių didžiuliame ekrane ir galės tiesiogiai bendrauti per mikrofoną. Į šį susitikimą kviečiame visus, kurie domisi šiuolaikinio pasaulio ateitimi.

 

       S. Žižeko esė rinkinys „Sveiki atvykę į Tikrovės dykumą“ buvo parašytas iškart po 2001 m. rugsėjo 11-osios įvykių, tačiau tuo metu svarbiausio klausimo – kas konkrečiai susprogdino Pasaulio prekybos centro dangoraižius – autorius nenagrinėja. Jam rūpi daug platesnė ir svarbesnė problema – kas nutiko pasauliui, kad jame tapo įmanomi tokie teroro aktai?       

      

       Į šį klausimą autorius atsako itin netikėtai ir paradoksaliai. Jo manymu, 9/11 įvykiai buvo natūrali Vakarų pasaulio plėtros išdava: „Tikroji grėsmė ateina ne iš išorės, ne iš fundamentalisto Kito, bet iš vidaus – dėl visko kaltas mūsų abejingumas ir moralinis silpnumas, aiškių vertybių ir tvirtų įsipareigojimų netektis, pasišventimo ir pasiaukojimo stoka. Kas, jei tikrasis šio „karo“ tikslas esame mes patys, mūsų pačių ideologinė mobilizacija prieš Veiksmo grėsmę?“.

 

       Taip manydamas, autorius nė kiek nesimpatizuoja kitai pusei – tikriems ar tariamiems Vakarų sistemos priešams, ir nė nebando griebtis kompromiso teigdamas, kad kaltė yra bendra (kalti teroristai, bet iš dalies kalti ir amerikiečiai). Jis parodo, kad šios dvi pusės iš tiesų nėra priešingos; kad jos priklauso tai pačiai ideologinei priešpriešų erdvei – terorizmas neįmanomas be globalaus vakarietiško kapitalizmo, ir atvirkščiai.

 

       S. Žižekas pabrėžia, kad visos pagrindinės sąvokos, kuriomis mes apibūdiname šiandieninį pasaulio konfliktą – „karas su terorizmu“, „demokratijos kova prieš diktatūrą“, „žmogaus teisių plėtra“ ir t.t., – yra klaidingos ir tik trukdo suvokti realią padėtį. Autoriaus nuomone, visa Vakarų visuomenė yra uždaryta ne tik riboto, bet ir klaidingo pasirinkimo „demokratija ar fundamentalizmas“ kalėjime, todėl tikroji Vakarų problema, S. Žižeko manymu, yra ne „fundamentalizmas“, bet greičiau pati demokratija – tarsi vienintelė alternatyva „fundamentalizmui“.

 

       Tokiu būdu autorius tarsi siūlo „trečiojo kelio“ alternatyvą – nesitapatinti nei su vienais, nei su kitais, nes „pasirinkimas tarp Busho ir Bin Ladeno nėra mūsų pasirinkimas; jie abu yra prieš mus“.  

 

       Penkių esė rinkinys „Sveiki atvykę į Tikrovės dykumą“ pasirodė prieš aštuonerius metus, tačiau vėlesni pasaulio įvykiai (gilėjantis pasaulio susiskaldymas, nesibaigianti antiteroristinė kampanija, kruvini Irako bei Afganistano karai) tik padidino autoriaus įžvalgų vertę. S. Žižekas ir toliau išlieka bene pats įžvalgiausias mąstytojas, nubrėžęs itin tikslias ir tolimas pasaulio vystymosi trajektorijas – vis smarkiau eskaluojamą priešpriešą tarp demokratijos ir fundamentalizmo, tarp Vakarų ir Rytų, tarp krikščionybės ir islamo, tarp „mūsų“ ir „kitų“...

 

       LUNI info

       2010.09.16.

 

       Sveiki atvyke i Tikroves dykuma