LUNI apie sovietinį, tačiau lietuvišką pokario Vilnių
švietimas

violeta davoliute        2010 m. kovo 23 d., antradienį, Laisvasis universitetas (LUNI) kviečia į kultūrologės Violetos Davoliūtės paskaitą apie pokario Vilnių. Naudojantis literatūriniais šaltiniais, liudijimais ir autobiografiniais tekstais, paskaitoje bus kalbama apie tai, kaip po karo buvo kuriamas naujas – sovietinis ir lietuviškas Vilnius, Tarybų Lietuvos sostinė.Renginys vyks restorano „Esse” antrojoje salėje, Gedimino pr. 50, Vilniuje (greta „Vagos” knygyno).

 

Šiandien vis daugiau kalbama, koki ilgalaikį poveikį Antrojo pasaulinio karo ir pokario metu įvykę drastiški demografiniai pasikeitimai turėjo Rytų ir Vidurio Europos miestams. Nors daugelio miestų architektūrinis pavidalas po karo išliko mažai pakitęs, tačiau iki tol sukurtas socialinis audinys buvo drastiškai sunaikintas. Būtent toks miestas yra šiuolaikinis Vilnius.

 

Praėjusio amžiaus viduryje senuosius Vilniaus gyventojus čia iš esmės pakeitė nauji – dažniausiai iki tol neturėję jokios gyvenimo mieste patirties. Šie žmonės su savimi atsinešė kitą – kaimo – kultūrą ir tradicijas. 5-ojo dešimtmečio pabaigoje, tarkime, 1948 metų sausio 1-ąją Vilniuje gyveno tik saujelė vilniečių, gyvenusių Vilniuje 1939 metų rugsėjo 1-ąją. Taigi tam tikra prasme Vilnius po Antrojo pasaulinio karo tapo visiškai naujas miestas.

 

Sovietinės Lietuvos vadovybė turėjo pakeisti labai lenkišką ir katalikišką miesto praeitį jiems naudingu „pažangiu” lietuvišku naratyvu. Jau nuo pat pirmųjų to naujojo miesto atsiradimo dienų naujoji lietuviška sovietinė vyriausybė (reikia pabrėžti abu šio darinio komponentus) stengėsi pabrėžti miesto istorinį tęstinumą – geras pavyzdys yra Gedimino pilies atstatymas.

 

Violeta Davoliūtė – kultūrologė, apsigynusi daktarės disertaciją Toronto universitete, Kanadoje. Dėstė Šiaurės Amerikos ir Lietuvos universitetuose, paskelbė daug straipsnių Vakarų akademiniuose leidiniuose. Pagrindinės domejimosi sritys: istorinės traumos ir kultūra, Gulagas, Holokaustas, sovietmetis Lietuvoje. 2009 m. gruodžio 2–4 d. V. Davoliūtė dalyvavo tarptautinėje konferencijoje „Paribio miestai: kūrybos topografija”, kurioje perskaitė pranešimą „ Pokario Vilnius: tarp kaimo ir miesto”.

 

Daugiau informacijos galite rasti svetainėje luni.lt. Kviečiame pirmadieniais nuo 18 val. klausytis radijo laidos „LUNI valanda per Start FM“ (startfm.lt). Norėdami operatyviai gauti informaciją apie Laisvojo universiteto renginius, prisijunkite prie LUNI „Facebook“ grupės arba parašykite laišką Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo Spam'o. Jums reikia įjungti Javaskriptą, kad matytumėte tai .

 

Vilniaus LUNI iniciatyvinė grupė

2010 03 02
 
Lietuvi, nepamirs Vilniaus
1939 m. spalio 9 d. Naumiestyje organizuotos Vilniui vaduoti viešosios rinkliavos
 
Sovietinis lietuviskas Vilnius
Sovietinis lietuviškas Vilnius, XX a. 7 dešimtmetis

 

 

Komentarai  

 
0 # ne i temaKostia Y-m-d H:i
gal kas matet girta asmeni, save besivadinaciu " majoru " ? jei pamatysit, tai pasakykit, kad ji ant kilimelio kvieciasi Vadas. sis exmajoras, dabar feldfebelis buvo pastebetas besikabijenatis prie vaiku.
 
 
-2 # Vilniaus kolonizavimaspinčius Y-m-d H:i
Dabartiniai patriotai turi dėkoti sovietams už Vilniaus sulietuvinimą - apgyvendinimą (kolonizavimą) lietuviais kaimiečiais. Nors Vilniuje gyvenu daugybę laiko, visda jaučiuosi lyg kolonistas, ypač kai apsilankau senesnėse kapinėse.
 
 
0 # i temaKostia Y-m-d H:i
kaip suprantu, vienintelis tikras vilnietis cia esu as,nes Vilniuje gyveno dar mano proprosenelis. Tad valstieciai atvaziave i Vilniu, ir save besivadinatys " anarchistais" neturi jokios teises vadintis vilnieciais.
 
 
0 # tik neperlenkti lazdos!anarchofeministas b. Y-m-d H:i
"Nors daugelio miestų architektūrinis pavidalas po karo išliko mažai pakitęs, tačiau iki tol sukurtas socialinis audinys buvo drastiškai sunaikintas. Būtent toks miestas yra šiuolaikinis Vilnius (...) praėjusio amžiaus viduryje senuosius Vilniaus gyventojus čia iš esmės pakeitė nauji – dažniausiai iki tol neturėję jokios gyvenimo mieste patirties. Šie žmonės su savimi atsinešė kitą – kaimo – kultūrą ir tradicijas."

oponuociau: socialini audini sunaikino socialiniu ideju "architektai". beje, tos idejos gime ne sovietu sajungos laikais ir ne maskvoje stalicoje. kitas aspektas -- net biednu regionu (is pautenas) "kontingentas" turejo kultura keliskart lenkiancia vilensciznos proletariskaja. cia -- ilgos misios :sad:((
 
 
0 # kaip sako prancuzai: kiekvienam savas terminas, kiekvienam savas bybis...anarchofeministas b. Y-m-d H:i
"kolonizuoti Vilnių"..? einu miegot perpietes. geros tau diskusijos!
 
 
0 # pasitaisymasanarchofeministas b. Y-m-d H:i
"biednu regionu kultura keliskart lenkė vilensciznos proletariskaja" ... cha cha, nusciuvot proletarfasista i? leiskit pasitaisyt: ne lenke, -- nebuvo nei geresnė, nei blogesnė tiesiog kitokia :-) tai atsakykit uz bazara, bachurai.
 
 
0 # ...anarchofeministas b. Y-m-d H:i
apgailestauju, kad negalesiu dalyvauti paskaitoje. polemizuodamas sioje skiltyje tiesiog NESIGAUDAU ka "kultūrologė, apsigynusi daktarės disertaciją Toronto universitete, Kanadoje" teigia.

sprendziant is cia pateiktu "pasazu" akivaizdu, kad lektore išaukština viena (proletariskaja lenkiskaja) kultūra = kultūrini fašizma, kuriam butina rasti priesnuodi.
 
 
0 # to zetanarchofeministas b. Y-m-d H:i
klausyk, ozi (atsakai uz bazara ar ne?): kas yra vilniaus kolonizacija?
 
 
0 # atleidziuanarchofeministas Y-m-d H:i
pochui. miegojau, bet vel atsigulsiu (zr. posta nr.5). bet kokio, atsiprasant, krieno diskredituoji lietuviska anarchistini judejima, gindamas absoliutu [a.lt] lapsus linguae, "draugeli"?
 
 
0 # adminui+ Y-m-d H:i
Ar čia man vienam atrodo, kad Kiaulė pernelyg daug sau leidžia merginų atžvilgiu (komentaras Nr. 3)?