2011 m. lapkričio 14 d., pirmadienį, 18 val., Laisvasis universitetas (LUNI) kviečia į pirmąją pažintį su Summerhillo mokykla Anglijoje. Žiūrėsime filmų, pasakojančių apie šią alternatyvią mokyklą, ištraukas ir diskutuosime apie šią pedagogo A. S. Neillo iniciatyvą, kuri gyvuoja jau 90 metų. Diskusija ir filmų peržiūra vyks VU Chemijos fakultete, Naugarduko g. 24, Vilniuje.
Peržiūrai pateiktos tokių filmų ištraukos:
● Liberty Hall (1946). Radical new teaching methods introduced in Summerhill.
● Summerhill at 70 (1992). Directors: Peter Getzels, Harriet Gordon Getzels.
● Summerhill (2002). Documentary on controversial Summerhill school. Editor Wayne Brittenden.
● Imagine a School....Summerhill (2008) by William Tyler Smith.
● Summerhill (TV series, 2008). British children's television drama about the famously radical Summerhill School. Written by Alison Hume and directed by Jon East.
Summerhillo mokyklą 1921 m. Vokietijoje, Hellerau miestelyje netoli Drezdeno, įkūrė pedagogas škotas Alexandras Sutherlandas Neillas ir šokių mokytoja Christine Bear, tačiau jau 1923 m. mokykla persikėlė į Sonntagbergą Austrijoje, bet ten ji iškart buvo uždaryta dėl netradicinių ugdymo metodų, kurie sukėlė vietinės valdžios nepasitenkinimą.
Tada A. S. Neillas ir pirmoji jo žmona perkėlė mokyklą į Angliją, kur ji ir buvo pirmą kartą pavadinta Summerhillu (liet. – „Vasaros kalva“, nes mokykla buvo ant kalvos). Vėliau mokykla vėl išsikraustė – šįkart į Leistoną, Safolko grafystę. Antrojo pasaulinio karo metais mokykla dar buvo persikėlusi į Velsą, bet iškart po to grįžo į Leistoną, kur veikia ir iki šiol. 1975 m. A. S. Neillui mirus, mokyklos vadovavimą perėmė jo antroji žmona, o 1985 m. – jų duktė, kuri mokyklai vadovauja ir iki šiol.
Alexandras S. Neillas, įsteigęs Summerhillo mokyklą, yra sukūręs ištisą švietimo filosofiją, kuriuos principais vadovaudamasi ir funkcionuoja ši mokykla. Vienas iš pagrindinių dalykų Neillo filosofijoje – tikėjimas įgimtu vaikų gerumu ir siekis išlaisvinti juos iš visuomenės, kuri slopina natūralius vaiko impulsus.
{youtube}GdwjvxcJHTA{/youtube}
Pagrindiniai Summerhillo mokyklos principas – vaikams suteikiama absoliuti laisvė mokytis, ką jie nori, nepažeidžiant kitų teisių. Visos pamokos Summerhille yra neprivalomos, mokiniai patys gali pasirinkti, kaip išnaudoti savo laiką. Neillo teigimu, vaikų funkcija yra gyventi savo gyvenimą – tokį, kokį jie mato, o ne tokį, kuris atrodo geriausias jų tėvams ar mokytojams, paprastai manantiems, jog jie žino daug geriau nei vaikai.
Greta galimybės valdyti savo laiką, Summerhille vaikai gali dalyvauti tiesiogiai priimant sprendimus mokyklos susirinkimuose. Mokyklos susirinkimai rengiami tris kartus per savaitę, kur mokiniai ir darbuotojai turi lygias teises. Susirinkimuose yra aptariamos mokyklos problemos bei kuriamos ir keičiamos mokyklos taisyklės. Mokyklinių egzaminų nėra, bet jeigu mokinys nusprendžia, kad jam reikia pasiruošti universitetui, mokinių taryba jam padeda. Taigi mokykla vadovaujasi tiesioginės demoratijos, laisvės ir lygybės idėjomis.
LUNI info
2011 11 13